SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Om ni visste hur många gånger jag har suttit och slitit i remsan för att den gamla kärr förlåt äldre damen skulle släppa den så att jag kunde stämpla på den tiden jag satt i T-banans spärrar.
Det är väl bara att stämpla kärr... , gamla damens hand? :mrgreen:
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:
C12C3C3C12 skrev:Om ni visste hur många gånger jag har suttit och slitit i remsan för att den gamla kärr förlåt äldre damen skulle släppa den så att jag kunde stämpla på den tiden jag satt i T-banans spärrar.
Det är väl bara att stämpla kärr... , gamla damens hand? :mrgreen:
Ja det vore ju drastiskt så det förslår. Men en spärrvakt har väl normal talförmåga och kan säga ifrn något som : "får jag bara remsan så ska jag stämpla den " eller nåt.
abc123

Inlägg av abc123 »

SL inbjuder till pressträff i morgon onsdag klockan 11, angående det annalkande säljstoppet för förköpsremsor.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... san-847947
veoliatransport

Inlägg av veoliatransport »

Någon som testat på en gruppresa med reskassan? :wink:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

DN: Om tio dagar går SL-remsan i graven
http://www.dn.se/sthlm/om-tio-dagar-gar ... n-i-graven
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

bäst att bunkra upp lite remsor :roll:
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
veoliatransport

Börjar det inte bli dags för bussförarna att lära sig reskassan nu? Tycker det känns som det blir problem VARJE gång någon ska försöka göra en icke standardresa. Folk blir irriterade, och det börjar synas i kundforumet alltmer.

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/kata ... anadskort/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/acce ... ra-pengar/
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.

Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
SL kanske skulle anlita entreprenörer som klarar av så enkla saker som detta? Eller börja köra i egen regi...

Vill man av ideologiska skäl bibehålla upphandlingsmodellen så återstår bara en lösniong: Enhetstaxa - och det var ju så det var tänkt när SL köpte in Access-systemet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

veoliatransport skrev:Börjar det inte bli dags för bussförarna att lära sig reskassan nu? Tycker det känns som det blir problem VARJE gång någon ska försöka göra en icke standardresa. Folk blir irriterade, och det börjar synas i kundforumet alltmer.

Tyvärr vore det nog en bra idé om SL (och även Västtrafik) publicerade personalens instruktioner så att vem som helst kan läsa dem, och säga åt föraren "tryck där, där, där och sen där" när föraren har noll koll.

"Någon annan" kanske orkar nyttja offentlighetsprincipen för att få ut instruktionerna och publicera dem på nätet?
TKO skrev:
Inge skrev:Bussförarna borde få löneavdrag eftersom de inte ens bryr sig om att lära sig det allra enklaste som faktiskt fungerar.

Men den senare frågan du länkar belyser att systemet helt enkelt är fullständigt odugligt och varför.
SL kanske skulle anlita entreprenörer som klarar av så enkla saker som detta? Eller börja köra i egen regi...

Vill man av ideologiska skäl bibehålla upphandlingsmodellen så återstår bara en lösniong: Enhetstaxa - och det var ju så det var tänkt när SL köpte in Access-systemet!
Nu blandar du ihop två helt olika saker.

Ska entreprenörer användas så får SL helt enkelt ställa krav att entreprenörernas personal klarar sitt jobb.

Kanske dags att införa svunna tiders variant på biljettkontroll i ny tappning, d.v.s. entreprenören istället för resenären får böta för varje resenär som har felstämplat ombord på en buss?
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:
veoliatransport skrev:Börjar det inte bli dags för bussförarna att lära sig reskassan nu? Tycker det känns som det blir problem VARJE gång någon ska försöka göra en icke standardresa. Folk blir irriterade, och det börjar synas i kundforumet alltmer.

Tyvärr vore det nog en bra idé om SL (och även Västtrafik) publicerade personalens instruktioner så att vem som helst kan läsa dem, och säga åt föraren "tryck där, där, där och sen där" när föraren har noll koll.

"Någon annan" kanske orkar nyttja offentlighetsprincipen för att få ut instruktionerna och publicera dem på nätet?
TKO skrev:

Nu blandar du ihop två helt olika saker.

Ska entreprenörer användas så får SL helt enkelt ställa krav att entreprenörernas personal klarar sitt jobb.

Kanske dags att införa svunna tiders variant på biljettkontroll i ny tappning, d.v.s. entreprenören istället för resenären får böta för varje resenär som har felstämplat ombord på en buss?
Här blandas inte ihop!
(Utom möjligen om det är dags för en martini, men kanske inte på en måndag...)

Eftersom SL aldrig ställt några verkliga krav på att entreprenörerna skall klara av att sköta så väsentliga uppgifter som att kontrollera att resenärena har betalt för sin resa (ja alla som är emot nolltaxa måste ju anse att detta är oerhört viktigt!) är det en logisk följd att en systemförändring kan vara nödvändig. Vi kan bara se vad som hände när SL försökte upphandla Djurgårdslinjen aka Cityspårvägen med ett konsekvent VBP-system för ersättningen: Man fick inga anbud! Och trots att SL påstått att man numera skall upphandla med enbart VBP-ersättning så finns det inget exempel på att detta genomförts. Entreprenörerna är helt enkelt ointresserade att ta den ekonomiska risk som detta skulle innebära. Sådan är kapitalismen, helt enkelt!

Gör om - gör rätt!

/TKO
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?

Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Kjell L

Inlägg av Kjell L »

M_M skrev:Men funkade taxekunskaperna före upphandlingarna drog igång?

Finns det något belätt för att förarna verkligen stämplade rätt om en resenär sa "knäckebrödhultvägen" utan att veta vilken zon hållplatsen låg i?
Förr före upphandlingarnas glada tid fanns ett bra hjälpmedel, en analog bok i A5 eller möjligen något mindre, ADRESSBOKEN. I denna eminenta skrift kunde man slå upp Knäckebröhultvägen och få närmaste hållplats, vilka linjer som trafikerade den och i vilken zon den låg. Om nu till äventyrs denna Knäckebröhultväg var så pass lång att fler hållplatsalternativ var möjliga angavs det med husnummer till respektive hållplats.

Eftersom detta ACCESS-sytem har startats upp långsamt steg för steg har en del information från utbildningen fallit i glömska då användningen av densamma varit synnerligen sparsam. Nu tas fler funktioner i bruk och det tar alltid ett tag att bli varm i kläderna. Det är lätt att vara raljant över andra människors tillkortakommanden ute i trafikens hetta då stress, ont om tid och oro för missade anslutningar som kan göra att man gör fel och helt glömmer bort sig. Ni som kan sitta hemma i lugn och ro utan den stressen har det lite enklare att få till det. Accessutrustningen fungerar heller inte alltid helt perfekt för den delen.

Men visst, det finns säkert ett antal förare som inte direkt prioriterar inlärningen av detta system till fulländning av olika orsaker.

Nu menar jag inte att du M_M är raljant utan det är riktat mot andra förståsigpåare.

mvh

Kjell L
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kjell L skrev:

Förr före upphandlingarnas glada tid fanns ett bra hjälpmedel, en analog bok i A5 eller möjligen något mindre, ADRESSBOKEN. I denna eminenta skrift kunde man slå upp Knäckebröhultvägen och få närmaste hållplats, vilka linjer som trafikerade den och i vilken zon den låg. Om nu till äventyrs denna Knäckebröhultväg var så pass lång att fler hållplatsalternativ var möjliga angavs det med husnummer till respektive hållplats.

mvh

Kjell L
Vill minnas att den var kvadratisk. Möjligen samma mått som en ihopvikt SL-karta av 70-talssnitt. Ljusblå? Men jag är inte säker.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom jag i en forntid ägnade mej åt att stämpla remsor på en pendeltågsstation så kan jag med bestämdhet påstå att det fungerade bättre förr! Och jag behövde då inte alls veta vilken zon "knäckebrödhultvägen" låg i, eftersom man bara stämplade fram till den station/hållplats där resenären skulle gå av. Behövdes fler kuponger stämplades dom till på bussen. Den ende som behövde veta i vilken zon "Knäckebördhultvägen" låg var alltså föraren på den buss som stannade där. Och det gjorde han/hon i 99,99 % av fallen!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom jag i en forntid ägnade mej åt att stämpla remsor på en pendeltågsstation så kan jag med bestämdhet påstå att det fungerade bättre förr! Och jag behövde då inte alls veta vilken zon "knäckebrödhultvägen" låg i, eftersom man bara stämplade fram till den station/hållplats där resenären skulle gå av. Behövdes fler kuponger stämplades dom till på bussen. Den ende som behövde veta i vilken zon "Knäckebördhultvägen" låg var alltså föraren på den buss som stannade där. Och det gjorde han/hon i 99,99 % av fallen!

/TKO
veoliatransport

Att reskassan är problematisk ifrågasätter jag inte en sekund. Vad som kommer i skymundan i denna tråd är förköpsremsans nackdelar. Saxade denna verklighetsbeskrivning från en spärrvakt som jobbar på en högt belastad station. Huvudorsaken till denna arbetssituation är förköpsremsan.

"Arbetsbördan är fullständigt olidlig.... Det finns ingen möjlighet att gå och starta nödstoppade rulltrappor. Ingen möjlighet att kommunicera med trafikanter som fastnar i hissen. Ingen möjlighet att ringa telefonsamtal för att be om hjälp utan att man blir avbruten förjämnan varvid ett sådant samtal blir hackigt och oklart. Begränsade möjligheter att bevaka att barnvagnsgrinden inte slår till efterföljande småbarn till trafikanter med exempelvis barnvagn när man har trafikanter framför sig, som skymmer synfältet. Begränsade möjligheter till att ge service om vad som felar med felstämplade biljetter. Inga möjligheter att hinna förklara hur man köper resor via SMS. Vid de tillfällen det kommer fler trafikanter som löser biljetter kontant och varje transaktion kanske tar mellan 30-60 sekunder med I-Cash, blir kön extrem och trafikanterna vansinniga."
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hur bra tycker ni att nuvarande SL-bussoperatörer utbildar sin personal idag? För jag antar att ni har full insyn i alla tre bussoperatörers olika depåers rutiner vad gäller utbildning i reskassan! Om inte är det otroligt trångsynt av er att direkt skylla på förarkåren.
veoliatransport

Verspieder skrev:

Hur bra tycker ni att nuvarande SL-bussoperatörer utbildar sin personal idag? För jag antar att ni har full insyn i alla tre bussoperatörers olika depåers rutiner vad gäller utbildning i reskassan! Om inte är det otroligt trångsynt av er att direkt skylla på förarkåren.
Antar att det var typ en hastig tvåtimmarsgenomgång som för tunnelbanepersonalen?
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

hgsldf skrev:Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Ja det är väl som hittils i stort sett.
Vill du absolut inte ha ett kort så finns
Automat och SMS 1zon= 36kr
1zon kontant av spärrvakten=44kr
Att jämföra med reskassa 1zon=25kr

Men vi får väl tacka för att du sponsrar med din högre betalning !
Låst