Ja, ungefär. En skillnad mellan London och Stockholm är att London verkar inte ha lika långa busslinjer.Verspieder skrev:Jag förstår inte riktigt. Vill ni att SL inför Londontaxan rakt av, och då införa enhetstaxa på alla busslinjer inkl de är upp till 10 mil långa, men införa ett zonsystem med utcheckning på tunnelbana, järnvägar och lokalbanor som är kortare än busslinjerna?MartinW skrev:Inte på buss. Och det var väl buss du pratade om?
Måste det vara samma taxa? Med den logiken borde det också kosta lika mycket att åka taxi - det är ju också lika långt.Verspieder skrev:Det måste ju bli samma taxa med tågen Stockholm-Nynäshamn som med busslinje 676 Stockholm-Norrtälje, då dessa är jämbördiga i längd. Det ska ju heller inte behöva bli dyrare att åka med Roslagsbanan från Stockholm till Vallentuna eller Åkersberga jämfört med att åka buss exakt samma sträcka.

Om man vänder på steken så kostar taxi mer än tåg och buss, och då är det kanske inte ologiskt att tåg också kostar mer än buss (åtminstone med komfortnivån lokalbussar v.s. lokaltåg brukar ha).
Det är väl annars en rätt bra kompromiss, Nynäshamn har tjatat till sig upprustningar & co på sin pendeltåglinje och de resenärerna bör därmed få betala mer än resenärerna i Norrtälje som drabbatrs av nedlagd Roslagsbana för många år sen.
OBS, jag försöker inte totalsåga buss som lokaltrafikfordon. Däremot visade det sig tydligen i praktiken t.ex. att när blåa banan var avstängd Rådhuset-Kungsträdgården så bytte folk till gröna linjen vid Fridhemsplan för att åka till centralen istället för att ta ersättningsbussen (som egentligen var snabbare).