Verspieder skrev:Det största argumentet mot chipkort för sällanresenärer har sedan de kom (för över 10 år sedan norröver, i år i SL-trafiken och ytterligare några år framåt i tiden i UL-trafiken) är: "Man ser inte på kortet vad det kvarvarande saldot är"
Det bäst är nog att gör en ny upphandling med krav på ett sådant kort för brukaren - SAMT att man lär av misstagen med befintligt system när man skriver upphandlingsunderlaget. Eller är det för mycket begärt?
Med dagens reskassa kan man inte åka fler. SL har ställt i utsikt att detta skall vara möjligt till nästa vår.
Problemet är hur man ska få spärren att förstå att fler ska passera på ett kort.
Vad sägs t.ex. om att man trycker på "en till fullpris"-knappen medan man visar kortet mot nån slags automat, och då kan man passera två personer varje gång man viserar kortet vid spärr, t.ex. inom den tid som "stämplingen" gäller (alternativt att man får välja antal personer för all framtid eller nåt).
Bäst vore väl att ha en "långsamautomatspärr" för alla med "specialärende".
Hur som helst, ifall man betalar för två resenärer och den ene bara åker med halvvägs så kan ju SL knappast påstå att det gör nåt om en till främling hänger på på den förstes "spärröppning" eftersom de trots allt fått betalt för två resenärer...
Christer J skrev:Med dagens reskassa kan man inte åka fler. SL har ställt i utsikt att detta skall vara möjligt till nästa vår.
Problemet är hur man ska få spärren att förstå att fler ska passera på ett kort.
Vad sägs t.ex. om att man trycker på "en till fullpris"-knappen medan man visar kortet mot nån slags automat, och då kan man passera två personer varje gång man viserar kortet vid spärr, t.ex. inom den tid som "stämplingen" gäller (alternativt att man får välja antal personer för all framtid eller nåt).
Bäst vore väl att ha en "långsamautomatspärr" för alla med "specialärende".
Hur som helst, ifall man betalar för två resenärer och den ene bara åker med halvvägs så kan ju SL knappast påstå att det gör nåt om en till främling hänger på på den förstes "spärröppning" eftersom de trots allt fått betalt för två resenärer...
Jag ser även ett problem hur man ska få resenären att förstå hur fler ska passera på ett kort. Dvs själva tekniken med hur man hanterar kortet, dels när man aktiverar fler resanden, dels när själva passagen skall göras.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Christer J skrev:Jag ser även ett problem hur man ska få resenären att förstå hur fler ska passera på ett kort. Dvs själva tekniken med hur man hanterar kortet, dels när man aktiverar fler resanden, dels när själva passagen skall göras.
Det kan kanske enklast ordnas genom att spärren normalt visar en röd "stopp"-skylt, och när man viserar kortet så växlas det till visning av en grön siffra. I normalfallet 1 för en person, men om fler kan passera på samma läsning så visas antalet som kan passera, och siffran räknar ner för varje passerande person.
Christer J skrev:Jag ser även ett problem hur man ska få resenären att förstå hur fler ska passera på ett kort. Dvs själva tekniken med hur man hanterar kortet, dels när man aktiverar fler resanden, dels när själva passagen skall göras.
Det kan kanske enklast ordnas genom att spärren normalt visar en röd "stopp"-skylt, och när man viserar kortet så växlas det till visning av en grön siffra. I normalfallet 1 för en person, men om fler kan passera på samma läsning så visas antalet som kan passera, och siffran räknar ner för varje passerande person.
Ok, låter vettigt, men då måste alla displayer på spärrarna bytas ut då de idag bara kan visa grön pil, rött kryss och gul ruta - med separata grön, röda och gula dioder.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Verspieder skrev:Det största argumentet mot chipkort för sällanresenärer har sedan de kom (för över 10 år sedan norröver, i år i SL-trafiken och ytterligare några år framåt i tiden i UL-trafiken) är: "Man ser inte på kortet vad det kvarvarande saldot är"
Eller ännu bättre, om man använder e-ink-skärmar i stället för LCD. Då ändras saldot och senast giltighet varje gång som kortet används och det senaste meddelandet blir kvar på skärmen.
M_M skrev:... eller så bygger vi in RFID-fluff direkt i mobilerna och kör en app som fixar motsvarande det där kortet.
De som inte skaffat en smartphone om några år ställer vi ut på det då nyinrättade otekniska museet, ihop med min gamla engelskalärare som gick bet på kassettbandspelaren i klassrummet ifall "pause" var intryckt
RFID-fluffet finns redan inbyggt i många telefoner idag, men räkna inte med att NFC kommer att komma på allvar förrän Apple inför det i Iphone, för först då kommer det att få sådan uppmärksamhet att SL m fl börjar göra appar som utnyttjar tekniken. Men många moderna Android-telefoner har idag NFC och SL skulle, om dom bara hade viljan, kunna ta fram en app som gör att du kan använda din Android-lur fö SL-biljett. Ett givet användningsområde vore en tillförlitlig ersättare för SMS-biljetterna.
Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Ja dom skall säljas fram till 31/3-2013 och är giltiga till 31/8-2013. Efter 31/8 kan resterande kuponger på en remsa överföras till reskassa och helt oanvänd remsa återbetalas.
Det är i vart fall så det är planerat och annonserat.
Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Ja dom skall säljas fram till 31/3-2013 och är giltiga till 31/8-2013. Efter 31/8 kan resterande kuponger på en remsa överföras till reskassa och helt oanvänd remsa återbetalas.
Det är i vart fall så det är planerat och annonserat.
Det räcker med att söka på "reskassa" på SL:s kundforum för att inse att mängder med problem återstår att lösa innan remsan kan skrotas. Sl Access-projektet inleddes ju 2001, och de problem man inte hittat någon lösning på efter 11 år, kommer man knappast lösa inom de närmaste fyra månaderna heller. Man har skjutit upp detta datum så många gånger, under så många år, och jag ser absolut ingenting som tyder på att just 31/3 -2013 kommer vara något slutdatum för försäljning av remsan.
Visst finns det enkla lösningar på alla dessa problem och de är relativt enkla att implementera men så länge som man inte förstått grundproblemet så kommer man inte att kunna lösa det.
Vilket datum hade de premiär?
Sen har de ju haft (minst) en paus också!
Premiären var i februari 1973. När skulle pausen ha varit? Under enhetstaxeperioden 2006 såldes inga remsor men de som folk hade gick att åka med.
Tack för infon! Då är det inte långt till 40-årsjubileet.
Vågar man tro på ett 50-årsjubileum också?
Pausen jag tänkte på var när det var häfte i stället för remsa. Men jag hade inte koll på att det fanns gamla remsor som fortfarande var giltiga ända tills man slutade med dessa häften.
Vilket datum hade de premiär?
Sen har de ju haft (minst) en paus också!
Premiären var i februari 1973. När skulle pausen ha varit? Under enhetstaxeperioden 2006 såldes inga remsor men de som folk hade gick att åka med.
Upplagd för en liten jubileumsfest om några månader med andra ord. Lämplig ceremoni vid T-Centralen är väl att så många som möjligt samlas vid givet klockslag finklädda och högtidligt går fram och köper en remsa för att sedan utbringa ett fyrfaldigt hurra.
LÅ1 skrev:Pausen jag tänkte på var när det var häfte i stället för remsa. Men jag hade inte koll på att det fanns gamla remsor som fortfarande var giltiga ända tills man slutade med dessa häften.
Häfte och remsa är samma sak, det officiella namnet var "förköpshäfte" men alla kallade det för remsa så numera säger även SL "remsa". Antalet kuponger har varierat mellan som mest 23 och som minst 15, men i övrigt har utformningen varit i stort sett likadan hela tiden.
LÅ1 skrev:Pausen jag tänkte på var när det var häfte i stället för remsa. Men jag hade inte koll på att det fanns gamla remsor som fortfarande var giltiga ända tills man slutade med dessa häften.
Häfte och remsa är samma sak, det officiella namnet var "förköpshäfte" men alla kallade det för remsa så numera säger även SL "remsa". Antalet kuponger har varierat mellan som mest 23 och som minst 15, men i övrigt har utformningen varit i stort sett likadan hela tiden.
När jag ovan skrev om häfte så avsåg jag de häften som såldes under en kortare period när det var enhetstaxa.
Fördelen, förutom den enklare taxan, var väl att flera personer kunde dela på ett häfte även utan att behöva resa tillsammans. Om den var enklare att förvara för resenärerna berodde nog på hur man förvarade sina remsor/häften. Det hände att resenärerna blev stående innanför bussdörren och började bläddra för att leta efter den biljett som skulle visas eller stämplas.
Tror också det är helt orealistiskt att tro att remsorna ska sluta säljas om knappt fyra månader. Man kommer fortsätta flytta fram slutdatumet i etapper. Remsans död ligger nog snarare år än månader bort.
Nästa vecka är det tydligen planerat att en stor informationskampanj gällande reskassan ska dra igång. Plus att möjligheten att resa flera på ett kort ska lanseras snart.
abc123 skrev:Nästa vecka är det tydligen planerat att en stor informationskampanj gällande reskassan ska dra igång. Plus att möjligheten att resa flera på ett kort ska lanseras snart.
Plockade en broschyr på Pressbyrån i dag. 6 sidor i (kredit-)kortsformat. Pdf-version finns här.
Man har kanske tjuvstartat informationskampanjen?
abc123 skrev:Nästa vecka är det tydligen planerat att en stor informationskampanj gällande reskassan ska dra igång. Plus att möjligheten att resa flera på ett kort ska lanseras snart.
Plockade en broschyr på Pressbyrån i dag. 6 sidor i (kredit-)kortsformat. Pdf-version finns här.
Man har kanske tjuvstartat informationskampanjen?
Nej, de har funnits länge. Tror man planerar att fylla reklamtavlorna med information om reskassan så folk är medvetna inför förköpsremsans planerade död.