Det kan kanske enklast ordnas genom att spärren normalt visar en röd "stopp"-skylt, och när man viserar kortet så växlas det till visning av en grön siffra. I normalfallet 1 för en person, men om fler kan passera på samma läsning så visas antalet som kan passera, och siffran räknar ner för varje passerande person.Christer J skrev:Jag ser även ett problem hur man ska få resenären att förstå hur fler ska passera på ett kort. Dvs själva tekniken med hur man hanterar kortet, dels när man aktiverar fler resanden, dels när själva passagen skall göras.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
- Christer J
Ok, låter vettigt, men då måste alla displayer på spärrarna bytas ut då de idag bara kan visa grön pil, rött kryss och gul ruta - med separata grön, röda och gula dioder.M_M skrev:Det kan kanske enklast ordnas genom att spärren normalt visar en röd "stopp"-skylt, och när man viserar kortet så växlas det till visning av en grön siffra. I normalfallet 1 för en person, men om fler kan passera på samma läsning så visas antalet som kan passera, och siffran räknar ner för varje passerande person.Christer J skrev:Jag ser även ett problem hur man ska få resenären att förstå hur fler ska passera på ett kort. Dvs själva tekniken med hur man hanterar kortet, dels när man aktiverar fler resanden, dels när själva passagen skall göras.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Eller ännu bättre, om man använder e-ink-skärmar i stället för LCD. Då ändras saldot och senast giltighet varje gång som kortet används och det senaste meddelandet blir kvar på skärmen.Verspieder skrev:Det största argumentet mot chipkort för sällanresenärer har sedan de kom (för över 10 år sedan norröver, i år i SL-trafiken och ytterligare några år framåt i tiden i UL-trafiken) är: "Man ser inte på kortet vad det kvarvarande saldot är"
Men då kanske denna teknik vore en lösning för framtiden?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15758432.ab
RFID-fluffet finns redan inbyggt i många telefoner idag, men räkna inte med att NFC kommer att komma på allvar förrän Apple inför det i Iphone, för först då kommer det att få sådan uppmärksamhet att SL m fl börjar göra appar som utnyttjar tekniken. Men många moderna Android-telefoner har idag NFC och SL skulle, om dom bara hade viljan, kunna ta fram en app som gör att du kan använda din Android-lur fö SL-biljett. Ett givet användningsområde vore en tillförlitlig ersättare för SMS-biljetterna.M_M skrev:... eller så bygger vi in RFID-fluff direkt i mobilerna och kör en app som fixar motsvarande det där kortet.
De som inte skaffat en smartphone om några år ställer vi ut på det då nyinrättade otekniska museet, ihop med min gamla engelskalärare som gick bet på kassettbandspelaren i klassrummet ifall "pause" var intryckt
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum? 

-
Ja dom skall säljas fram till 31/3-2013 och är giltiga till 31/8-2013. Efter 31/8 kan resterande kuponger på en remsa överföras till reskassa och helt oanvänd remsa återbetalas.Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Det är i vart fall så det är planerat och annonserat.
Vilket datum hade de premiär?Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Sen har de ju haft (minst) en paus också!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det räcker med att söka på "reskassa" på SL:s kundforum för att inse att mängder med problem återstår att lösa innan remsan kan skrotas. Sl Access-projektet inleddes ju 2001, och de problem man inte hittat någon lösning på efter 11 år, kommer man knappast lösa inom de närmaste fyra månaderna heller. Man har skjutit upp detta datum så många gånger, under så många år, och jag ser absolut ingenting som tyder på att just 31/3 -2013 kommer vara något slutdatum för försäljning av remsan.Lennart Petersen skrev:Ja dom skall säljas fram till 31/3-2013 och är giltiga till 31/8-2013. Efter 31/8 kan resterande kuponger på en remsa överföras till reskassa och helt oanvänd remsa återbetalas.Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Det är i vart fall så det är planerat och annonserat.
Visst finns det enkla lösningar på alla dessa problem och de är relativt enkla att implementera men så länge som man inte förstått grundproblemet så kommer man inte att kunna lösa det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Premiären var i februari 1973. När skulle pausen ha varit? Under enhetstaxeperioden 2006 såldes inga remsor men de som folk hade gick att åka med.LÅ1 skrev:Vilket datum hade de premiär?Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Tack för infon! Då är det inte långt till 40-årsjubileet.daniel_s skrev:Premiären var i februari 1973. När skulle pausen ha varit? Under enhetstaxeperioden 2006 såldes inga remsor men de som folk hade gick att åka med.LÅ1 skrev:Vilket datum hade de premiär?Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?
Vågar man tro på ett 50-årsjubileum också?

Pausen jag tänkte på var när det var häfte i stället för remsa. Men jag hade inte koll på att det fanns gamla remsor som fortfarande var giltiga ända tills man slutade med dessa häften.
Upplagd för en liten jubileumsfest om några månader med andra ord. Lämplig ceremoni vid T-Centralen är väl att så många som möjligt samlas vid givet klockslag finklädda och högtidligt går fram och köper en remsa för att sedan utbringa ett fyrfaldigt hurra.daniel_s skrev:Premiären var i februari 1973. När skulle pausen ha varit? Under enhetstaxeperioden 2006 såldes inga remsor men de som folk hade gick att åka med.LÅ1 skrev:Vilket datum hade de premiär?Hechtwagen skrev:Dagens fråga!! Blir remsorna kvar 2013 så dom kan fira sitt 40-årsjubileum?

Häfte och remsa är samma sak, det officiella namnet var "förköpshäfte" men alla kallade det för remsa så numera säger även SL "remsa". Antalet kuponger har varierat mellan som mest 23 och som minst 15, men i övrigt har utformningen varit i stort sett likadan hela tiden.LÅ1 skrev:Pausen jag tänkte på var när det var häfte i stället för remsa. Men jag hade inte koll på att det fanns gamla remsor som fortfarande var giltiga ända tills man slutade med dessa häften.
När jag ovan skrev om häfte så avsåg jag de häften som såldes under en kortare period när det var enhetstaxa.daniel_s skrev:Häfte och remsa är samma sak, det officiella namnet var "förköpshäfte" men alla kallade det för remsa så numera säger även SL "remsa". Antalet kuponger har varierat mellan som mest 23 och som minst 15, men i övrigt har utformningen varit i stort sett likadan hela tiden.LÅ1 skrev:Pausen jag tänkte på var när det var häfte i stället för remsa. Men jag hade inte koll på att det fanns gamla remsor som fortfarande var giltiga ända tills man slutade med dessa häften.
Fördelen, förutom den enklare taxan, var väl att flera personer kunde dela på ett häfte även utan att behöva resa tillsammans. Om den var enklare att förvara för resenärerna berodde nog på hur man förvarade sina remsor/häften. Det hände att resenärerna blev stående innanför bussdörren och började bläddra för att leta efter den biljett som skulle visas eller stämplas.
Tror också det är helt orealistiskt att tro att remsorna ska sluta säljas om knappt fyra månader. Man kommer fortsätta flytta fram slutdatumet i etapper. Remsans död ligger nog snarare år än månader bort.
-
Innan det hette "Förköpsremsa" så hette det "Rabattkuponger" dessförinnan "Förköpshäfte", kanske har ytterligare officiella namn använts?
HS
HS
Nästa vecka är det tydligen planerat att en stor informationskampanj gällande reskassan ska dra igång. Plus att möjligheten att resa flera på ett kort ska lanseras snart.
Plockade en broschyr på Pressbyrån i dag. 6 sidor i (kredit-)kortsformat. Pdf-version finns här.abc123 skrev:Nästa vecka är det tydligen planerat att en stor informationskampanj gällande reskassan ska dra igång. Plus att möjligheten att resa flera på ett kort ska lanseras snart.
Man har kanske tjuvstartat informationskampanjen?

Nej, de har funnits länge. Tror man planerar att fylla reklamtavlorna med information om reskassan så folk är medvetna inför förköpsremsans planerade död.LÅ1 skrev:Plockade en broschyr på Pressbyrån i dag. 6 sidor i (kredit-)kortsformat. Pdf-version finns här.abc123 skrev:Nästa vecka är det tydligen planerat att en stor informationskampanj gällande reskassan ska dra igång. Plus att möjligheten att resa flera på ett kort ska lanseras snart.
Man har kanske tjuvstartat informationskampanjen?
-
Bra! Än har ingen sådan broschyr (eller någon annan remskasseinformation för den delen) nått SL:s kunder i den norra tredjedelen av länet.abc123 skrev:Nej, de har funnits länge. Tror man planerar att fylla reklamtavlorna med information om reskassan så folk är medvetna inför förköpsremsans planerade död.
-
Jag åker ibland från Nora torg i Danderyd till Åkermyntan på förköpsremsa. Innan jag påbörjar resan vill jag få en uppfattning vad resan kommer att kosta. Beroende på vilken resväg reseplaneraren föreslår och vilken tid på dagen det är kan resan kosta 2, 3, 4 eller 6 kuponger. 2 kuponger inom zon A och 3 inom zon A+B om man hinner göra sista bytet inom en timme. Ligger sista bytet utanför timmen ges ingen prisuppgift alls för att båt eventuellt ingår i resan. Reseplaneraren föreslår resor helt inom zon A men också resor med 2 eller 4 zongränspassager (zon B). I reseplanerarens detaljerade hållpatsuppgifter finns ingen uppgift om zontillhörighet.
För att få lite klarhet ringde jag SL kundtjänst en kväll men de tyckte detta var en för svår fråga så jag blev uppmanad att istället ringa dagtid för då var mer kompetent personal på plats. När jag ringde på dagtid fick jag vänta ett par minuter medan annan personal rådfrågades. Att då från SLs sida tro att trafikpersonalen ska vara behjälplig låter bara korkat.
Jag tycker det är självklart att reseplaneraren ska kunna ange rätt antal kuponger för den resa som föreslås, och detta innan övergången till reskassan sker.
För att få lite klarhet ringde jag SL kundtjänst en kväll men de tyckte detta var en för svår fråga så jag blev uppmanad att istället ringa dagtid för då var mer kompetent personal på plats. När jag ringde på dagtid fick jag vänta ett par minuter medan annan personal rådfrågades. Att då från SLs sida tro att trafikpersonalen ska vara behjälplig låter bara korkat.
Jag tycker det är självklart att reseplaneraren ska kunna ange rätt antal kuponger för den resa som föreslås, och detta innan övergången till reskassan sker.