Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:
LÅ1 skrev: Hur var det vid Bornholmer Straße? Där gick ju västs och östs S-bahn parallellt, Men bar väst-banan hade station där. Fanns det ens mur där mellan spåren? Och låg spåren i väst eller öst? Tror att alla spåren gick i öst, åtminstone en kort bit. (Går säkert att se än i dag om man har en karta med stadsdelsgränser inritade.)
Bornholmer Straße var en "spökstation" som låg i Östberlin http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Bor ... se_station Och på tyska som har mera kött på benen samt hur det såg ut under murtiden: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Be ... er_Strasse

Alexanderplatz hade ingen gränsövergång.

Det fanns 2 gränsövergångar för oss västturister, Friedrichstraße för tågresenärer, S-bahn hade dels Stadtbahn, dels nord-syd tunneln, sedan stannade U6 där också. Den andra övergången var Checkpoint Charlie för gående samt fordon, inga av den tidens byggnader finns kvar, det som står där nu är fejk.
Jag trodde dig inte för än jag kollade på en linjekarta från 1989; Bornholmer Straße var markerad som en "spökstation" :? . Men stationen och linje S2 var ritad på gränslinjen.
Visst kan jag minnas fel, men jag har för mig att stationen var öppen redan sommaren 1990, innan den formella sammanslagningen av DDR och Förbundsrepubliken. Men det kan varit vid ett besök något eller ett par år senare som jag steg av vid Bornholmer Straße.
Nu har jag hittat filmbevis på att station Bornholmer Straße var stängd, åtminstone våren 1990. (Och förmodligen sommaren samma år också, då jag var där.)
Se de första minutrarna i filmen i inlägget i en annan tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av Anders Forsberg »

BVG-öst hade sedan 1950 haft kvinnliga spårvagnsförare. På BVG-västs nät var det inte tillåtet att använda sig av kvinnor som förare vilket BVG-öst respekterade fram till den 14 januari 1953. Från denna dag sattes kvinnor in som förare på de linjer som passerade över sektorgränserna. Vid Sektorgränserna vände BVG-västs trafikledare de tåg som hade kvinnliga förare och sände dem tillbaka till Östberlin. Reaktionen på detta kom den 15 januari då Östtysk polis stoppade BVG-västs vagnar vid sektorgränserna. Från nästa dag upphörde all sektoröverskridande spårvägstrafik. BVG öst och väst vände på var sin sida om gränsen. Passagerarna fick gå till fots över gränserna. På många ställen var spår och luftledningen i trafikbart skick under många år.

Den 1 augusti 1949 bildades i östzonen en egen BVG förvaltning, BVG-ost, som övertog verksamheten i den sovjetiskasektorn.


S-bahnstationen Bornholmer Strasse stängdes natten mellan den 12-13 augusti 1961 och var en "spökstation" under åren fram till 1991.

Några frågetecken uträtade!

Anders F
Anders Forsberg
Inlägg: 818
Blev medlem: onsdag 13 december 2006 20:59
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av Anders Forsberg »

Fann en bild på Bornholmer Strasse från maj 1985, första gången jag var där.

Anders F
Berlin - 2004.jpg
Berlin - 2004.jpg (231.77 KiB) Visad 1317 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Forsberg skrev:BVG-öst hade sedan 1950 haft kvinnliga spårvagnsförare. På BVG-västs nät var det inte tillåtet att använda sig av kvinnor som förare vilket BVG-öst respekterade fram till den 14 januari 1953. Från denna dag sattes kvinnor in som förare på de linjer som passerade över sektorgränserna. Vid Sektorgränserna vände BVG-västs trafikledare de tåg som hade kvinnliga förare och sände dem tillbaka till Östberlin. Reaktionen på detta kom den 15 januari då Östtysk polis stoppade BVG-västs vagnar vid sektorgränserna. Från nästa dag upphörde all sektoröverskridande spårvägstrafik. BVG öst och väst vände på var sin sida om gränsen. Passagerarna fick gå till fots över gränserna. På många ställen var spår och luftledningen i trafikbart skick under många år.

Den 1 augusti 1949 bildades i östzonen en egen BVG förvaltning, BVG-ost, som övertog verksamheten i den sovjetiskasektorn.


S-bahnstationen Bornholmer Strasse stängdes natten mellan den 12-13 augusti 1961 och var en "spökstation" under åren fram till 1991.

Några frågetecken uträtade!

Anders F
Tack för informationen.

Så de olika ockupationssektorerna hade olika regler redan på 1950-talet. Antar att de tre västra var mer samspelta rent allmänt.

En fråga när det gäller Bornholmer Strasse: Var stationen öppen på öst-sidan? Det börjar ju bli länge sedan, men när jag passerade där fösta gången så tror jag inte de tågen kunde stanna, men det kan ju varit tillfälligt, och bero på att man helt enkelt byggde om stationen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av andeng »

Anders Forsberg skrev:BVG-öst hade sedan 1950 haft kvinnliga spårvagnsförare. På BVG-västs nät var det inte tillåtet att använda sig av kvinnor som förare
Lite symtomatiskt för Tyskland förr i tiden är ju, att under andra världskriget när det rådde en viss brist på manlig arbetskraft så tillät BVG först kvinnliga konduktörer och senare även kvinnliga förare. Efter krigsslutet så var de inte välkomna längre, utan då skulle arbetena innehas av "familjeförsörjare".
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av M_M »

Anders Forsberg skrev:BVG-öst hade sedan 1950 haft kvinnliga spårvagnsförare. På BVG-västs nät var det inte tillåtet att använda sig av kvinnor som förare vilket BVG-öst respekterade fram till den 14 januari 1953. Från denna dag sattes kvinnor in som förare på de linjer som passerade över sektorgränserna. Vid Sektorgränserna vände BVG-västs trafikledare de tåg som hade kvinnliga förare och sände dem tillbaka till Östberlin. Reaktionen på detta kom den 15 januari då Östtysk polis stoppade BVG-västs vagnar vid sektorgränserna. Från nästa dag upphörde all sektoröverskridande spårvägstrafik. BVG öst och väst vände på var sin sida om gränsen. Passagerarna fick gå till fots över gränserna. På många ställen var spår och luftledningen i trafikbart skick under många år.
Intressant! Detta hade jag helt missat! Jag anar ett samband med vem som berättar historien så att säga...
LÅ1 skrev:En fråga när det gäller Bornholmer Strasse: Var stationen öppen på öst-sidan? Det börjar ju bli länge sedan, men när jag passerade där fösta gången så tror jag inte de tågen kunde stanna, men det kan ju varit tillfälligt, och bero på att man helt enkelt byggde om stationen!
Den var aldrig öppen under murentiden. Ganska snart efter att muren byggts så flyttades de östberlinska tågen till andra spår, googla på "Ullbrichtkurve", så att muren kunde gå mellan de östberlinska och de västberlinska spåren. När muren fallit tror jag att det byggdes provisoriska plattformar vid de östberlinska spåren. På den tiden fanns inga genomgående tåg mellan östra delen av ringen och de västberlinska nordliga spåren och vice versa. Idag finns en planskiljdhetskomplex som gör att det går att köra i alla riktningar (givetvis förutom mellan Nordbahn (mot Hennigsdorf och Oranienburg) och Stettiner Bahn (mot Bernau b. Berlin och långa omvägen till Oranienburg)), komplett med plattformar arrangerade för så smidiga byten som möjligt. Likaså finns det en rätt omfattande planskiljdhetsanläggning (men inte lika fullständig om jag inte minns fel) för fjärr/regionalspåren. Ringen, Stettiner Bahn och spåren ner mot Hbf är dubbelspår och trafikeras av persontåg (förutom kanske på östra delen av ringen?) medan norrut (Nordbahn) går väl mer eller mindre bara som ett kort enkelspår som sen bara går mot banan till Hennigsdorf och bara används för gods till/från några enstaka industrier i nordvästra Berlin.

Det finns väl en del storys om folk som passerat gränsen från öst till väst vid Bornholmer Straße. I början kunde man väl i princip med maximal tur kunna lyckas hoppa av ett östberlinskt tåg och sen lyckas hejda och kliva ombord på ett västberlinskt tåg, tror jag.
andeng skrev:
Anders Forsberg skrev:BVG-öst hade sedan 1950 haft kvinnliga spårvagnsförare. På BVG-västs nät var det inte tillåtet att använda sig av kvinnor som förare
Lite symtomatiskt för Tyskland förr i tiden är ju, att under andra världskriget när det rådde en viss brist på manlig arbetskraft så tillät BVG först kvinnliga konduktörer och senare även kvinnliga förare. Efter krigsslutet så var de inte välkomna längre, utan då skulle arbetena innehas av "familjeförsörjare".
Tydligen är det tyvärr inte symptomatiskt för Västtyskland bara förr utan även nu :(

Förvisso en debattartikel publicerat på ett inte precis politiskt oberoende/neutralt organ och dessutom en rejäl ämnesglidning, men ändå en koppling till att DDR införde jämställda regler för spårvagnsförare före Västtyskland: ”Vill ni ha det som i DDR?” Nej, men kvinnors rättigheter var mycket större bakom muren, enligt tyska feminister.
Skriv svar