Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av carltram »

Berlin har ett av världens mest utbyggda kollektivtrafiksystem med pendeltåg (S-Bahn), tunnelbana (U-Bahn), dubbeldäckade regionaltåg och spårvagnar. Hela systemet liknar ett spindelnät med många knutpunkter mellan de olika linjerna och trafiksystemen.
Spårvägsnätet består av 22 linjer och återfinns främst i östra delen av Berlin. När Berlinmuren uppfördes 1961 uppstod två skilda spårvägsnät i staden.
Spårvägen i Västberlin lades ned 1967 och istället satsade man på att bygga ut tunnelbanenätet. Efter murens fall har några spårvägslinjer förlängts från östra Berlin in i västra Berlin.
I östra Berlin finns charmiga landsortslinjer som inte är ihopkopplade med stadens övriga spårvägsnät. Bilder från två av dessa kommer i kommande delar.

Här kommer del 1 av den bildserie om Berlins kollektivtrafik som jag fick uppleva under mitt fyradagarsbesök i slutet av februari :) :
Bild
S-Bahn tåg på den nybyggda Hauptbahnhof.
Bild
Spårvagn vid Bahnhof Friedrichstrasse. Här låg grännsövergången mellan Västberlin och Östberlin.
Notera fotgängaren som springer över gatan trots att spårvagnen har företräde.
Bild
Am Kupfergraben.
Bild
Hackescher Markt.
Bild
Hackescher Markt.
Bild
Bild
Falkenberg.
Bild
S-Bahnhof Hohenschönhausen.
Bild
Bild
Lichtenberg.
Bild
Vid Warschauer Strasse bytte jag till linje U1 som kör på högbroar.
Bild
Tunnelbanetåg och spårvagnar vid Warschauer Strasse.
Bild
Bild
Ett tåg på linje U1 kör in i depån vid Warschauer Strasse.
Bild
Spårvagn på Warschauer Brücke.
Bild
S-Bahn tåg vid Warschauer Strasse.
Bild
Vid Warschauer Strasse finns uppställningsplatsen för DB:s nattågsvagnar.
Bild
Regional Express och spårvagn vid Alexanderplatz.
Bild
Alexanderplatz.
Bild
Tunnelbanetåg vid Osloer Strasse.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av M_M »

Trevligt, tack för reportaget!


En liten detaljrättelse: Spårvägarna som inte har kontakt med "stora Berlin-nätet" ligger formellt utanför berlin, i delstaten Brandenburg (som omger Berlin). (Reservation för att nån delsträckan av dessa ej anslutna spårvägar kanske ligger inne i Berlin).

Tog du kanske några bilder på spårvägsbygget vid Hauptbahnhof och österut mot Nordbahnhof?
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av carltram »

M_M skrev:Trevligt, tack för reportaget!


En liten detaljrättelse: Spårvägarna som inte har kontakt med "stora Berlin-nätet" ligger formellt utanför berlin, i delstaten Brandenburg (som omger Berlin). (Reservation för att nån delsträckan av dessa ej anslutna spårvägar kanske ligger inne i Berlin).

Tog du kanske några bilder på spårvägsbygget vid Hauptbahnhof och österut mot Nordbahnhof?
Tack för att du uppskattade reportaget!

Tyvärr hann jag inte fotografera spårvägsbygget vid Hauptbahnhof :(
Det får bli nästa gång :lol:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilderna!

Han du inte med hela stan på de fyra dagarna? :D
Berlin är en stor stad. Och roligt på många sätt.

Du skrev om Bahnhof Friedrichstrasse: "Här låg grännsövergången mellan Västberlin och Östberlin." Korrekt att här låg en av flera gränsövergångar. Och det var nog det du menade.
Det fanns en tråd om detta, startad för ett eller två år sedan, eller nått, men den hittar jag inte nu! (Däremot en Berlin-tråd från 2006.)


Hur är det med de dubbeldäckade bussarna? Är de borta numera? Eller kanske bara kvar på turistlinjer?


(Tydligen var där i alla fall snöfritt. Men de visade snövädersbilder från norra Tyskland i TV i kväll. Och det verkar vara snö i Berlin i kväll.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av Bussmicke »

Ahhh, Berlin... Längtar tillbaka.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Du skrev om Bahnhof Friedrichstrasse: "Här låg grännsövergången mellan Västberlin och Östberlin." Korrekt att här låg en av flera gränsövergångar. Och det var nog det du menade.
Fast det här var enda spårförbindelsen mellan Västberlin och Östberlin som faktiskt användes för reguljär trafik (vissa fjärrtåg gick genomgående här). Övriga spårförbindelser till/från Västberlin gick till/från det omgivande DDR. (Förutom för tunnelbanan, som hade en spårförbindelse till västberlinska U8 vid Alexanderplatz, den användes tydligen bland annat en gång i början på 70-talet när Östberlin på något sätt tog över kleinprofiltunnelbanevagnar från Västberlin efter att Östberlin drabbats av en storbrand vid uppställningsspåren vid Alexanderplatz eller nå tsånt...)

Reservation för eventuella spårförbindelser som existerade men inte trafikerades, t.ex. på de två ställen ringen brutits eller kanske vid Bornholmer Straße.

Jag räknar inte med de linjer som visserligen till viss del gick på östberlinsk mark men som "gränspassagemässigt" fungerade som västberlinska linjer.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Du skrev om Bahnhof Friedrichstrasse: "Här låg grännsövergången mellan Västberlin och Östberlin." Korrekt att här låg en av flera gränsövergångar. Och det var nog det du menade.
Fast det här var enda spårförbindelsen mellan Västberlin och Östberlin som faktiskt användes för reguljär trafik (vissa fjärrtåg gick genomgående här). Övriga spårförbindelser till/från Västberlin gick till/från det omgivande DDR. (Förutom för tunnelbanan, som hade en spårförbindelse till västberlinska U8 vid Alexanderplatz, den användes tydligen bland annat en gång i början på 70-talet när Östberlin på något sätt tog över kleinprofiltunnelbanevagnar från Västberlin efter att Östberlin drabbats av en storbrand vid uppställningsspåren vid Alexanderplatz eller nå tsånt...)

Reservation för eventuella spårförbindelser som existerade men inte trafikerades, t.ex. på de två ställen ringen brutits eller kanske vid Bornholmer Straße.

Jag räknar inte med de linjer som visserligen till viss del gick på östberlinsk mark men som "gränspassagemässigt" fungerade som västberlinska linjer.
Jo, men det är inte det man tänker på med ordet grännsövergång. Men nog om det.

Hur var det vid Bornholmer Straße? Där gick ju västs och östs S-bahn parallellt, Men bar väst-banan hade station där. Fanns det ens mur där mellan spåren? Och låg spåren i väst eller öst? Tror att alla spåren gick i öst, åtminstone en kort bit. (Går säkert att se än i dag om man har en karta med stadsdelsgränser inritade.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Du skrev om Bahnhof Friedrichstrasse: "Här låg grännsövergången mellan Västberlin och Östberlin." Korrekt att här låg en av flera gränsövergångar. Och det var nog det du menade.
Det fanns en tråd om detta, startad för ett eller två år sedan, eller nått, men den hittar jag inte nu! (Däremot en Berlin-tråd från 2006.)
Tråden jag inte kunde hitta i går hittade jag i dag! Här kan man läsa en del om Bahnhof Friedrichstraße!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev: Hur var det vid Bornholmer Straße? Där gick ju västs och östs S-bahn parallellt, Men bar väst-banan hade station där. Fanns det ens mur där mellan spåren? Och låg spåren i väst eller öst? Tror att alla spåren gick i öst, åtminstone en kort bit. (Går säkert att se än i dag om man har en karta med stadsdelsgränser inritade.)
Bornholmer Straße var en "spökstation" som låg i Östberlins gränsområde: http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Bor ... se_station Och på tyska som har mera kött på benen samt hur det såg ut under murtiden: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Be ... er_Strasse

Alexanderplatz hade ingen gränsövergång.

Det fanns 2 gränsövergångar för oss västturister, Friedrichstraße för tågresenärer, S-bahn hade dels Stadtbahn, dels nord-syd tunneln, sedan stannade U6 där också. Den andra övergången var Checkpoint Charlie för gående samt fordon, inga av den tidens byggnader finns kvar, det som står där nu är fejk.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:
LÅ1 skrev: Hur var det vid Bornholmer Straße? Där gick ju västs och östs S-bahn parallellt, Men bar väst-banan hade station där. Fanns det ens mur där mellan spåren? Och låg spåren i väst eller öst? Tror att alla spåren gick i öst, åtminstone en kort bit. (Går säkert att se än i dag om man har en karta med stadsdelsgränser inritade.)
Bornholmer Straße var en "spökstation" som låg i Östberlin http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Bor ... se_station Och på tyska som har mera kött på benen samt hur det såg ut under murtiden: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Be ... er_Strasse

Alexanderplatz hade ingen gränsövergång.

Det fanns 2 gränsövergångar för oss västturister, Friedrichstraße för tågresenärer, S-bahn hade dels Stadtbahn, dels nord-syd tunneln, sedan stannade U6 där också. Den andra övergången var Checkpoint Charlie för gående samt fordon, inga av den tidens byggnader finns kvar, det som står där nu är fejk.
Jag trodde dig inte för än jag kollade på en linjekarta från 1989; Bornholmer Straße var markerad som en "spökstation" :? . Men stationen och linje S2 var ritad på gränslinjen.
Visst kan jag minnas fel, men jag har för mig att stationen var öppen redan sommaren 1990, innan den formella sammanslagningen av DDR och Förbundsrepubliken. Men det kan varit vid ett besök något eller ett par år senare som jag steg av vid Bornholmer Straße.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:
LÅ1 skrev: Hur var det vid Bornholmer Straße? Där gick ju västs och östs S-bahn parallellt, Men bar väst-banan hade station där. Fanns det ens mur där mellan spåren? Och låg spåren i väst eller öst? Tror att alla spåren gick i öst, åtminstone en kort bit. (Går säkert att se än i dag om man har en karta med stadsdelsgränser inritade.)
Bornholmer Straße var en "spökstation" som låg i Östberlin http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Bor ... se_station Och på tyska som har mera kött på benen samt hur det såg ut under murtiden: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Be ... er_Strasse

Alexanderplatz hade ingen gränsövergång.

Det fanns 2 gränsövergångar för oss västturister, Friedrichstraße för tågresenärer, S-bahn hade dels Stadtbahn, dels nord-syd tunneln, sedan stannade U6 där också. Den andra övergången var Checkpoint Charlie för gående samt fordon, inga av den tidens byggnader finns kvar, det som står där nu är fejk.
Jag trodde dig inte för än jag kollade på en linjekarta från 1989; Bornholmer Straße var markerad som en "spökstation" :? . Men stationen och linje S2 var ritad på gränslinjen.
Visst kan jag minnas fel, men jag har för mig att stationen var öppen redan sommaren 1990, innan den formella sammanslagningen av DDR och Förbundsrepubliken. Men det kan varit vid ett besök något eller ett par år senare som jag steg av vid Bornholmer Straße.
Taget från tyskspråkiga Wikipedia om Bornholmer Straße: "Nach der deutschen Wiedervereinigung wurde am 22. Dezember 1990 der Bahnsteig A wieder geöffnet. An der Ostkurve wurden am 5. August 1991 zunächst zwei provisorische Seitenbahnsteige errichtet, an denen die Züge in Richtung Bernau dann wieder hielten. Später wurde der Bahnhof umgebaut, so dass es jeweils einen Bahnsteig für die Züge in Nord-Süd und einen für die in Süd-Nord-Richtung gibt. Am 1. Dezember 1997 ging der wieder eröffnete Bahnsteig B für die Züge in Richtung Norden in Betrieb."

Stationer öppnades med gemensamma krafter från både öst samt väst löpande innan sammanslagningen av de 2 staterna, Alexanderplatz var bland dom första för att lätta på trycket på Friedrichstraße. Än en gång rekommenderar jag Berlinturister att besöka Murmuseet strax NO av S-Nordbahnhof.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av M_M »

En märklig grej är att öst inte på något sätt lyckades mjölka ur pengar från väst genom att hålla de gränsnära stationerna öppna för västresenärer.

Nordbahnhof, Potzdamer Platz och Bornholmer Straße skulle alla kunna ha varit öppna för västresenärer, kan man tycka.

Andra bilden på den här sidan visar hur två av trapporna till S-Potsdamer Platz låg i väst.

den här sidan kan man se två bilder från Bornholmer Straße och en från Nordbahnhof.

En bättre bild på entrén till Nordbahnhof finns här. (OBS, sidan växlar mellan att visa nuvarande entré och hur det såg ut 1989)
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av C12C3C3C12 »

M_M skrev:En märklig grej är att öst inte på något sätt lyckades mjölka ur pengar från väst genom att hålla de gränsnära stationerna öppna för västresenärer.

Nordbahnhof, Potzdamer Platz och Bornholmer Straße skulle alla kunna ha varit öppna för västresenärer, kan man tycka.

Andra bilden på den här sidan visar hur två av trapporna till S-Potsdamer Platz låg i väst.

den här sidan kan man se två bilder från Bornholmer Straße och en från Nordbahnhof.

En bättre bild på entrén till Nordbahnhof finns här. (OBS, sidan växlar mellan att visa nuvarande entré och hur det såg ut 1989)
Både Bornholmer Straße och Nordbahnhof låg på gränsområdet mellan Öst- och Västberlin och båda blev spärrområde för att stoppa flykten från Östberlin.

Vad gäller Potsdamer Platz har du svaret på bilden, hela området mellan muren och husen i bakgrunden var spärrområde.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av 20581000184197 »

Är det samma slags Tatravagnar som gått i Norrköping som M11?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av M_M »

Men vad som skulle vara spärrområde och vad som istället skulle vara områden upplåtna för "västfolk" (inkl spritförsäljning & co?) var helt upp till öst att besluta. Framförallt vid Potsdamer platz var det inte direkt platsbrist.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av M_M »

Norrköping har Tatravagnar tillverkade i slutet på 80-talet (de hette (K?)T6-nånting i Berlin), medan de vagnar som faktiskt körs i Berlin nu är KT4D från 70-talet...
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av andeng »

Nej,
När Berlinmuren uppfördes 1961 uppstod två skilda spårvägsnät i staden.
stämmer inte. Berlins spårvägsnät delades redan i januari 1953. Plötsligt en morgon när förarna från västvagnhallar skulle passera demarkationslinjen så var kontaktledningarna avklippta och rälsen "igensvetsad".
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av andeng »

Både linje 87 och 88 har sina västliga ändhållplatser väl inne i Berlin.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av andeng »

Är det samma slags Tatravagnar som gått i Norrköping som M11?
KT4Dt mod enligt BVG:s littrering.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
andeng
Inlägg: 98
Blev medlem: torsdag 11 april 2013 21:51

Re: Kollektivtrafiken i Berlin den 25/2 - 28/2 2013 del 1

Inlägg av andeng »

Liten avvikelse eftersom det inte handlar om spårtrafik
Hur är det med de dubbeldäckade bussarna? Är de borta numera? Eller kanske bara kvar på turistlinjer?
.

BVG har 416 bussar av typ Neomann A39 i trafik och de går inte i turisttrafik. Se exempelvis http://www.bvg.de/index.php/de/3928/nam ... 87783.html
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Skriv svar