M_M skrev:Otur bara att med tåg så får man bara tre stationer i Göteborg när Västlänken byggts, med spårväg så får man dussintals hållplatser och därmed smidiga direktresor...
Om man tar ett stoppande trafikslag och kör långt ut i förorterna blir restiderna längre och färdmedlet troligen inte lika attraktivt (färre byten är i detta fall inte lika med kortare restid av just denna anledning). Mölndal, Korsvägenoch Göteborg C har dessutom goda bytesmöjligheter till spårvagn såtillvida att om man skall tex. Bollebygd-Örgryte kan man ta tåg till Korsvägen vilket då går snabbt och smidigt, och därefter byta til spårvagn 5 som stannar på många ställen.
Varför kör man inte tåg Stockholm-Göteborg med stopp överallt, e.x Tumba, Flen, Vingåker, Gårdsjö, Floby, Vårgårda, Floda och Lerum? Det hade också gett fler direktresor, men på vilken bekostnad? Exakt, restiden. Samma sak här, vissa färdmedel passar bäst i inre stadsdelar (t-bana, spårvagn) och vissa i yttre förorter (ex. pendeltåg) just p.g.a skillnad i hastighet och stopptäthet
hej skrev:1) Hur tät trafik skall köras på den? Finns det verkligen resandeunderlag för två tåglinjer som stannar på alla orter väldigt nära varandra?
2) Med regionaltåg(pendeltåg) i 7,5 min trafik från Mölnlycke till Göteborg och dessutom lika hög turtäthet på Kungsbackapendeln så blir det väldigt trångt in mot Göteborg. Är det inte bättre att köra spårväg genom orterna som matar till den nya banan. Tror att det är mer effektivt. Med spårväg kan man ha en mer flexibel sträckning genom de olika samhällena.
1. Grenpendeln kunde köras varje kvart, precis som tåg på huvudbanan den ansluter till, och dessutom vara tidtabellsanpassad vid Landvetter S och Rävlanda. I synnerhet Landvetter C är så betydelsefullt att underlaget nog finns (har sett hur fullpackad Röd Express kan vara)
2. Spårvagn medför som sagt längre restider och försämrad kapacitet p.g.a. färdmedlets lokala, stoppande natur som inte lämpar sig för yttre förorter. Tiden det tar att byta tåg i Mölndal/Korsvägen/Haga/centralen är knappast så lång som med direkt spårvagn inkl. alla stopp och den låga hastigheten sammantaget. Vad gäller bankapacitet trodde jag Västlänken syftade till att förbättra just detta. Sålunda kan man köra alla pendeltåg genom Västlänken (varpå Liseberg station läggs ned och ersätts av Korsvägen som är nära och har mycket bättre bytesmöjligheter), medan regionaltågen från ex. Jönköping, Skövde och Strömstad kunde behålla den gamla centralstationen. Allt detta utan att man slipper förlita sig på ett långsamt färdmedel ända ut i förorterna.