Utvidgning av Göteborgs pendeltågsnät

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Utvidgning av Göteborgs pendeltågsnät

Inlägg av Harald »

2763 skrev:
M_M skrev: Vad sägs om antingen nyttja spåren Mölndals Övre - Mölnlycke - Landvetter både för duospårvagnar och järnväg?
Var ska du göra av duospårvagnarna efter Mdö in mot Göteborg?
Nerför Mölndals kråka? :)
2763 skrev:
M_M skrev:Duospårvagnarna skulle då ansluta till spårvägsnätet i Mölndal.
Jag tror inte att Härrydaborna skulle vara så imponerade av den lösningen. De flesta har inte målpunkter söder om Korsvägen.

/T
Ska man köra duospårvagn på nuvarande Boråsbanan så får man nog köra till Almedal och fixa en anslutning till spårvägen där.
hej

Inlägg av hej »

Harald skrev:
2763 skrev:
Jag tror inte att Härrydaborna skulle vara så imponerade av den lösningen. De flesta har inte målpunkter söder om Korsvägen.

/T
Ska man köra duospårvagn på nuvarande Boråsbanan så får man nog köra till Almedal och fixa en anslutning till spårvägen där.
Då blir det väl knappast duospårväg eftersom gamla banan kommer att ersättas med den nya banan. Det skulle ju innebära att man konvertera den gamla banan mellan Rävlanda och Almedal till snabbspårväg.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:duospårväg
Vad är duospårväg för något? Är det både järnväg och spårväg samtidigt?

//T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

En duospårvagn klarar av att köra både på järnväg och spårväg, den är anpassad för att klara av olika strömkällor.

Ifall man skulle köra spårvagn på den gamla banan, som inte trafikeras av några tåg, så borde det var enklare och billigare att skaffa konventionella spårvagnar och konvertera sträckan. För att köra lokaltåg och duospårvagn på gamla banan samtidigt som man kör tät regionaltågstrafik på nya banan tycker jag verkar vara lite för mycket trafik med tanke på det låga befolkningstalet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Problemet är väl att både Mölnlycke och Landvetter är lite för stora för att endast ha en enda "centralhållplats"/järnvägsstation, speciellt med tanke på att befintlig järnväg går i "bakvattnet" i Landvetter.
Är det inte bättre att knyta ihop landvetter och sy ihop såret som Rv40 utgör rakt igenom byn?
Jo, absolut. Klart att även de ska ha en tunnel, fast i deras fall i form av överdäckning över motorvägen. Det ändrar dock inte på faktumet att det är lite väl långt mellan befintlig järnväg och de delar av Landvetter som ligger just långt från järnvägen. Mölnlycke är mer "jämbördigt" utspritt.
2763 skrev:
M_M skrev:Vad sägs om antingen nyttja spåren Mölndals Övre - Mölnlycke - Landvetter både för duospårvagnar och järnväg?
Var ska du göra av duospårvagnarna efter Mdö in mot Göteborg?
Vad sägs om att göra en fisk av dem? /Hans af Klas :mrgreen: (Ref: det gamla humorprogrammet Wallraff i P3)

Seriöst så tänker jag alltså en ny sträcka till centrala Mölndal. Steg ett (om inget annat byggts före/samtidigt) blir då att låta dem gå vidare norrut på befintlig spårväg. Om det i framtiden har byggts t.ex. spår mot Frölunda så skulle vagnarna kunna gå dit.
2763 skrev:
Jag tror att de kommer imponeras av att kunna kliva på vagnen hemmavid mycket närmare sin bostad (eller arbetsplats om de jobbar i Härryda) för att smidigt byta till pendeltåg i Mölndal om de ska till/från en punkt längre norrut.

Om de ska till/från en punkt riktigt långt norrut så föreslår jag att åka buss via Partille (gäller iaf för Landvetter).
hej

Inlägg av hej »

Eller varför inte byta till tåg vid någon av stationerna för nya Boråsbanan i Härryda?
Den kommer ju ha staionerna Mölnycke, Landvetter S, Landvetter F i kommunen och Bollebygd strax öster om kommunen. Det kommer gå tåg minst i kvartstrafik på banan.
twr

Inlägg av twr »

2763 skrev:
hej skrev:duospårväg
Vad är duospårväg för något? Är det både järnväg och spårväg samtidigt?

//T
Duospårväg är väl ett enkelt men kanske lite oegentligt sätt att uttrycka något i stil med "ett trafiksystem innehållande både spårvagnstrafik på spårväg och spårvagnstrafik på järnväg" eller något sådant. Själva banorna är förstås antingen spårväg eller järnväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:
Seriöst så tänker jag alltså en ny sträcka till centrala Mölndal. Steg ett (om inget annat byggts före/samtidigt) blir då att låta dem gå vidare norrut på befintlig spårväg. Om det i framtiden har byggts t.ex. spår mot Frölunda så skulle vagnarna kunna gå dit.
Som tidigare frågats nedför Kråkan? Backen är väldigt brant och kanske inte den optimala för spårvagnar fast vi kanske kan införa cable cars? :D
sirmoorgate1994

Inlägg av sirmoorgate1994 »

M_M skrev:Problemet är väl att både Mölnlycke och Landvetter är lite för stora för att endast ha en enda "centralhållplats"/järnvägsstation, speciellt med tanke på att befintlig järnväg går i "bakvattnet" i Landvetter.

Vad sägs om antingen nyttja spåren Mölndals Övre - Mölnlycke - Landvetter både för duospårvagnar och järnväg?

Alternativt skulle gamla banan kunna kapas vid Landvetter och trafikeras som en blindtarm med anslutning till nya banan vid Bollebygd (eller var nu den anslutningen passar att anlägga), eller än bättre med anslutning till nya banan i Landvetter?

Med duospårvagnar skulle det kunna finnas hållplatser exempelvis vid Mölndals Övre, Kikås, Pixbo, nuvarande Mölnlycke C, en plats i Mölnlyckes östra utkant (t.ex. invid Strandvägen, med nya gång+cykelvägar upp mot t.ex. Högdalsvägen och Lönnvägen) och vid Landvetter ha hållplatser t.ex. vid den nedlagda stationen och därefter vika av på helt nybyggda spår t.ex. längs Stationsgatan och vidare strax väster om där nuvarande gång+cykelbana går över motorvägen, runda ICA och köra framför entréerna till ICA (och vilka butiker det nu ryms där), fortsätta österut mellan ICA och vårdcentralen för att göra en vänstersväng norrut på Idrottsvägen och sedan köra på egen banvall som börjar följa Härkehultsvägen strax söder om korsningen med Linbanevägen/Salmeredsvägen och därefter gå på egen banvall öster om vägen åtminstone fram till en vändplats vid Önnerödsskolan men kanske bättre till en vändplats t.ex. där Tahuldsvägen ansluter till Härkehultsvägen, så finns det färdigt utrymme för tätorten att expandera.

Duospårvagnarna skulle då ansluta till spårvägsnätet i Mölndal.

Jag är fullt medveten om att det skulle ta mycket längre tid att åka Landvetter/Mölnlycke - centrala Göteborg än med tåg. Dessa resor kan dock redan idag dels göras bra med buss, och kan i framtiden göras med vanliga tåg om spåren används för både spårvagnar och järnvägståg. Dessutom kan man tänka ett sceanrio med byte mellan spårvagn och Västlänken-pendeltåg i Mölndal.

Poängen med duospårväg (eller vanlig spårväg) kommer väl delvis mer om man i ett inte osannolikt framtidsscenario lägger till spårtrafik Mölndal - Järnbrottsmotet-Frölunda (gärna kombinerat med en "Säröbanan 2.0"). Då går det att ordna smidiga direktresor för jobbpendling till industriområdena både i Mölndal och Sisjön-Högsbo samt området kring Frölunda.
Jag är seriöst ingen romantiker av spårvagnar i yttre förorter. Varför? Därför att de är långsamma och har dålig kapacitet - när jag fick veta att spårvagnen Croydon-Wimbledon som idag tar 35 min varit pendeltåg till 1997 och tagit 15 min blev jag fly förbannad, och jag vet flera som rentav bytt till bil p.g.a. konverteringen. Spårvagnar skall i första hand betjäna innerstaden och möjligen inre förorter som Frölunda och Bergsjön, men till yttre förorter ger klassiska pendeltåg såväl bättre komfort som kapacitet och restid. Ser absolut inga problem med att köra en pendeltågslinje Uddevalla-Borås alt. Stenungsund-Bollebygd med stopp på alla orterna (Liseberg, Mölndal, Mölnlycke, Landvetter S, flygplatsen, Rävlanda, Bollebygd+ev. Olsfors, Sandared och Borås) och samtidigt en grenlinje Landvetter S-Rävlanda via Härryda). Det ger snabba tåg med kort restid samtidigt som det ju blir förortståg som betjänar mellanliggande samhällen, prescis så som de fungerar i Stockholm. Detta i tillägg till snabbare regionaltåg mot ex. Jönköping.
hej skrev:Eller varför inte byta till tåg vid någon av stationerna för nya Boråsbanan i Härryda?
Den kommer ju ha staionerna Mölnycke, Landvetter S, Landvetter F i kommunen och Bollebygd strax öster om kommunen. Det kommer gå tåg minst i kvartstrafik på banan.
Grenpendeln jag föreslår går ju Landvetter S-Rävlanda via Härryda och ansluter till nya banan vid dessa stationer.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:
M_M skrev:Seriöst så tänker jag alltså en ny sträcka till centrala Mölndal. Steg ett (om inget annat byggts före/samtidigt) blir då att låta dem gå vidare norrut på befintlig spårväg. Om det i framtiden har byggts t.ex. spår mot Frölunda så skulle vagnarna kunna gå dit.
Som tidigare frågats nedför Kråkan? Backen är väldigt brant och kanske inte den optimala för spårvagnar fast vi kanske kan införa cable cars? :D
Lutar det verkligen värre än t.ex. vid Stigbergstorget?
sirmoorgate1994 skrev:Jag är seriöst ingen romantiker av spårvagnar i yttre förorter. Varför? Därför att de är långsamma och har dålig kapacitet - när jag fick veta att spårvagnen Croydon-Wimbledon som idag tar 35 min varit pendeltåg till 1997 och tagit 15 min blev jag fly förbannad, och jag vet flera som rentav bytt till bil p.g.a. konverteringen.
Även om alla som åkte före konverteringen har bytt till bil så har det ändå blivit en vinst. Det är helt enkelt många fler som reser med spårvagnarna än vad det var som reste med tågen!
sirmoorgate1994 skrev:Spårvagnar skall i första hand betjäna innerstaden och möjligen inre förorter som Frölunda och Bergsjön, men till yttre förorter ger klassiska pendeltåg såväl bättre komfort som kapacitet och restid.
Otur bara att med tåg så får man bara tre stationer i Göteborg när Västlänken byggts, med spårväg så får man dussintals hållplatser och därmed smidiga direktresor...
hej

Inlägg av hej »

Fallhöjden vid Kråkan är 48 m, alltså motsvarande ett lite högre hus än ett 16 våningars hus.

Ifall man skulle rusta upp gamla banan till järnvägsstandardså infinner sig några frågor.

1) Hur tät trafik skall köras på den? Finns det verkligen resandeunderlag för två tåglinjer som stannar på alla orter väldigt nära varandra?

2) Med regionaltåg(pendeltåg) i 7,5 min trafik från Mölnlycke till Göteborg och dessutom lika hög turtäthet på Kungsbackapendeln så blir det väldigt trångt in mot Göteborg. Är det inte bättre att köra spårväg genom orterna som matar till den nya banan. Tror att det är mer effektivt. Med spårväg kan man ha en mer flexibel sträckning genom de olika samhällena.
sirmoorgate1994

M_M skrev:Otur bara att med tåg så får man bara tre stationer i Göteborg när Västlänken byggts, med spårväg så får man dussintals hållplatser och därmed smidiga direktresor...
Om man tar ett stoppande trafikslag och kör långt ut i förorterna blir restiderna längre och färdmedlet troligen inte lika attraktivt (färre byten är i detta fall inte lika med kortare restid av just denna anledning). Mölndal, Korsvägenoch Göteborg C har dessutom goda bytesmöjligheter till spårvagn såtillvida att om man skall tex. Bollebygd-Örgryte kan man ta tåg till Korsvägen vilket då går snabbt och smidigt, och därefter byta til spårvagn 5 som stannar på många ställen.

Varför kör man inte tåg Stockholm-Göteborg med stopp överallt, e.x Tumba, Flen, Vingåker, Gårdsjö, Floby, Vårgårda, Floda och Lerum? Det hade också gett fler direktresor, men på vilken bekostnad? Exakt, restiden. Samma sak här, vissa färdmedel passar bäst i inre stadsdelar (t-bana, spårvagn) och vissa i yttre förorter (ex. pendeltåg) just p.g.a skillnad i hastighet och stopptäthet
hej skrev:1) Hur tät trafik skall köras på den? Finns det verkligen resandeunderlag för två tåglinjer som stannar på alla orter väldigt nära varandra?

2) Med regionaltåg(pendeltåg) i 7,5 min trafik från Mölnlycke till Göteborg och dessutom lika hög turtäthet på Kungsbackapendeln så blir det väldigt trångt in mot Göteborg. Är det inte bättre att köra spårväg genom orterna som matar till den nya banan. Tror att det är mer effektivt. Med spårväg kan man ha en mer flexibel sträckning genom de olika samhällena.
1. Grenpendeln kunde köras varje kvart, precis som tåg på huvudbanan den ansluter till, och dessutom vara tidtabellsanpassad vid Landvetter S och Rävlanda. I synnerhet Landvetter C är så betydelsefullt att underlaget nog finns (har sett hur fullpackad Röd Express kan vara)

2. Spårvagn medför som sagt längre restider och försämrad kapacitet p.g.a. färdmedlets lokala, stoppande natur som inte lämpar sig för yttre förorter. Tiden det tar att byta tåg i Mölndal/Korsvägen/Haga/centralen är knappast så lång som med direkt spårvagn inkl. alla stopp och den låga hastigheten sammantaget. Vad gäller bankapacitet trodde jag Västlänken syftade till att förbättra just detta. Sålunda kan man köra alla pendeltåg genom Västlänken (varpå Liseberg station läggs ned och ersätts av Korsvägen som är nära och har mycket bättre bytesmöjligheter), medan regionaltågen från ex. Jönköping, Skövde och Strömstad kunde behålla den gamla centralstationen. Allt detta utan att man slipper förlita sig på ett långsamt färdmedel ända ut i förorterna.
hej

Inlägg av hej »

Västlänkens kapacitet är redan fullbokad, fler tåg får inte plats. Infarten till Göteborgs C kommer när pendeltågen försvinner klara av den trafikökning som är projekterad, det finns inte plats för så många fler tåg.

Jag tror att spårväg som går genom samhällena täcker det behovet och att tidsskillnaden mellan att köra tåg vs spårväg vägs upp av den tidsskillnad det tar att byta från buss till tåg, alt att ta sig till stationen med cykel el bil. I exv Landvetter kan man låta en spårvagnslinje gå över motorvägen och ha flera stopp i Landvetter. Alltså skulle man kunna åka spårvagn från Hindås eller Härryda till Landvetter centrum utan att behöva byta. Däremot så får man byta vid Landvetter S, Bollebygd el kanske möjligtvis Mölnycke från spårvagn till tåg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

sirmoorgate1994 skrev:
M_M skrev:Otur bara att med tåg så får man bara tre stationer i Göteborg när Västlänken byggts, med spårväg så får man dussintals hållplatser och därmed smidiga direktresor...
Om man tar ett stoppande trafikslag och kör långt ut i förorterna blir restiderna längre och färdmedlet troligen inte lika attraktivt (färre byten är i detta fall inte lika med kortare restid av just denna anledning). Mölndal, Korsvägenoch Göteborg C har dessutom goda bytesmöjligheter till spårvagn såtillvida att om man skall tex. Bollebygd-Örgryte kan man ta tåg till Korsvägen vilket då går snabbt och smidigt, och därefter byta til spårvagn 5 som stannar på många ställen.
Hållplatserna mellan Mölndal C och Korsvägen (eller nån hållplats söder om Korsvägen) är absolut ett restidsmässigt problem. En framtid kan väl vara snabbspår här. Spårvagn lär dock vinna stort över tåg om det byggs spår västerut från Mölndal. Att bygga spår där tycker jag är rätt självklart, det finns få andra ställen för Göteborg (tätorten) att växa lika smidigt.
sirmoorgate1994 skrev:Varför kör man inte tåg Stockholm-Göteborg med stopp överallt, e.x Tumba, Flen, Vingåker, Gårdsjö, Floby, Vårgårda, Floda och Lerum? Det hade också gett fler direktresor, men på vilken bekostnad? Exakt, restiden. Samma sak här, vissa färdmedel passar bäst i inre stadsdelar (t-bana, spårvagn) och vissa i yttre förorter (ex. pendeltåg) just p.g.a skillnad i hastighet och stopptäthet
Dålig jämförelse eftersom det faktiskt körs många tåg Stockholm-Göteborg som angör hela 20 stationer! Det blir 135 olika möjliga direktresor (när man räknat bort Sundbyberg C - Stockholm C som i princip ingen torde göra med dessa tåg)...
http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/57_tag57.pdf

Min poäng är att det krävs inte särskilt mycket anslutande spårvagnsresa inne i Göteborg för att det ska ta längre tid med tåg+spårvagn än spårvagn hela vägen.

----
Jämför för övrigt att spårvagn och tåg av en händelse tar exakt lika lång tid Centralen-Gamlestadstorget
sirmoorgate1994

M_M skrev: Dålig jämförelse eftersom det faktiskt körs många tåg Stockholm-Göteborg som angör hela 20 stationer! Det blir 135 olika möjliga direktresor (när man räknat bort Sundbyberg C - Stockholm C som i princip ingen torde göra med dessa tåg)...
http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/57_tag57.pdf

Min poäng är att det krävs inte särskilt mycket anslutande spårvagnsresa inne i Göteborg för att det ska ta längre tid med tåg+spårvagn än spårvagn hela vägen.

----
Jämför för övrigt att spårvagn och tåg av en händelse tar exakt lika lång tid Centralen-Gamlestadstorget
Fast pendeltågen kör ju inte i maxfart Göteborg C-Gamlestaen och spårvagnen kör dessutom non-stop. Ute i förorterna kör ju pendeltågen betydligt fortare coh det får inte glömmas bort att spårvagnen till Gamlestaden är fullpackad trots den höga frekvensen. Pendeltåg är mycket mer kapacitetsstarka.

Jag vet att det finns Intercitytåg som kör via bl.a. Laxå och Vårgårda men saken är dock att det även finns snabbtåg att tillgå, därav det höga tågresandet Stockholm-Göteborg. Om sålunda spårväg skall byggas borde även en parallell pendellinje byggas.
hej

Inlägg av hej »

Järnväg byggs ju parallellt Göteborg - Mölndal - Mölnlycke - Landvetter - Flygplatsen - Bollebygd - Borås.
Avstånden mellan de små samhällen som hamnar utanför är inte många km. Tåg lär inte hinna upp i någon högre hastighet så tidsskillnaden mellan spårväg och tåg lär nog vara högst marginell.
Eftersom det dessutom är relativt små orter så behövs inte tågens kapacitet om vi inte ska utrymma området på folk.
Tåg har som fördel att transportera mycket folk där det inte är allt för tätt mellan stationerna.
Spårväg har sin smidighet med relativ hög kapacitet transportera på korta sträckor.
hej

Inlägg av hej »

Avstånden är
Landvetter - Snåkered 3 km
Snåkered - Härryda 2 km
Härryda - Hindås 9 km
Hindås - Rävlanda 8 km
Rävlanda - Bollebygd 4 km.
Skriv svar