http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sparv ... 013650.svdRosten på Göteborgsspårvagnarna uppstod redan på Ansaldobredas fabrik i Italien
M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: M32?
Hela historien är otrolig. Mest förvånandsvärt är att ingen träder fram och ta på sig ansvaret. Ju mer handlingar GP får fram dessto mer märklig ter sig allt.
På GPs hemsida finns en egen avdelning för det hela http://www.gp.se/nyheter/goteborg/sparv ... handlingen
Om jag förstått det rätt så är det bara 413, 441-444, 446-464 som av de 65 leverade vagnar som kan trafiksättas (om de inte behöver service).
Hur går det med 465?
På GPs hemsida finns en egen avdelning för det hela http://www.gp.se/nyheter/goteborg/sparv ... handlingen
Om jag förstått det rätt så är det bara 413, 441-444, 446-464 som av de 65 leverade vagnar som kan trafiksättas (om de inte behöver service).
Hur går det med 465?
Re: M32?
Rost redan på fabriken?
Det är AnsaldoBreda-kvalitet standard 1A. Liknande rostangrepp har ju upptäckts på IC4 på fabriken (men åtgärdats), likaså har det ju varit storlarm att en del av dessa fordon monterats med träklossar. Jag vill även minnas att det blev storlarm i IC4-fallet p.g.a att helt olämpliga elkablar användes, det fanns direkt brandrisk med dessa.
Tyvärr är det ju så att AnsaldoBreda levererar byggsatser snarare än färdiga lösningar, framförallt M32, IC4 och V250 Albatross (Fyra-tågen) håller ju en ganska likartad standard s.a.s.
Däremot har jag funderat på en ny reklamslogan för AnsaldoBreda: "Våra vagnar tar miljövänligheten hos spårvägarna till en helt ny nivå - låt oss presentera den biologiskt nedbrytbara vagnen!"
Jag har följt IC4-dramat i flera år och det är så att man tar sig för pannan över det som levereras av AB. M32 har fungerat mindre dåligt till en del - DSB har ju t.ex stora problem redan med en sådan sak som multipelkörningen. Sedan har vi ju t.ex motor/växellådskombinationen som inte riktigt lirar 100% än. Driftsäkerheten har också visat sig vara usel, knappt 10% av IC3ornas (som är mycket pålitliga fordon). Problem med undermålig lackering och för tunna lager finns också (känns det igen?).
Personligen skulle jag helst se att GS kunde slippa M32 helt och hållet - köp Škoda 15T ForCity istället för att få en fungerande och bra vagntyp. Bombardier Flexity Classic (M06/A34) är ett annat bra alternativ. Jag tror helt enkelt INTE att M32 någonsin kommer att bli riktigt bra. Jag tycker att IC4 visar en tydlig tendens - man kan hålla på och modifiera ett AB-fordon flera gånger utan att det egentligen blir bra.
Förövrigt har jag en stark misstanke om att AB lär bli bankrutt inom inte allt för lång tid. Skandalerna gör ju att andra tänkbara kunder drar öronen åt sig och det har ju även varnats för överhängande konkursrisk.
Därför tror jag att den överlägset bästa lösningen vore att dumpa M32 helt och hållet till förmån för en fungerande vagntyp. Det är bara att erkänna felköpet. I Norrköping gick det ju bra att ge upp M58 efter 13 år ungefär och något liknande vore på sin plats här. Det är olyckligt men så blir det då fel tillverkare väljs. Det är bara att bita i den sura citronen (till skillnad från äpplet).
Tar vi IC4 är det nu SEX ÅR sedan provtrafiken inleddes, då hör det till saken att slutleverans av alla 83 tågsätt skulle skett 2005. Nu är det 2013 och det råder fortfarande problem, sth har satts ned till 160 km/h (140 km/h vid halka) och kopplingsfunktionaliteten fungerar inte som den skall heller. Det går inte ens att ge en tidsplan för när man beräknar att fyra tågsätt skall kunna kopplas och köras i multipel med normal stabilitet samt avkopplas under drift.
Det är AnsaldoBreda-kvalitet standard 1A. Liknande rostangrepp har ju upptäckts på IC4 på fabriken (men åtgärdats), likaså har det ju varit storlarm att en del av dessa fordon monterats med träklossar. Jag vill även minnas att det blev storlarm i IC4-fallet p.g.a att helt olämpliga elkablar användes, det fanns direkt brandrisk med dessa.
Tyvärr är det ju så att AnsaldoBreda levererar byggsatser snarare än färdiga lösningar, framförallt M32, IC4 och V250 Albatross (Fyra-tågen) håller ju en ganska likartad standard s.a.s.
Däremot har jag funderat på en ny reklamslogan för AnsaldoBreda: "Våra vagnar tar miljövänligheten hos spårvägarna till en helt ny nivå - låt oss presentera den biologiskt nedbrytbara vagnen!"

Jag har följt IC4-dramat i flera år och det är så att man tar sig för pannan över det som levereras av AB. M32 har fungerat mindre dåligt till en del - DSB har ju t.ex stora problem redan med en sådan sak som multipelkörningen. Sedan har vi ju t.ex motor/växellådskombinationen som inte riktigt lirar 100% än. Driftsäkerheten har också visat sig vara usel, knappt 10% av IC3ornas (som är mycket pålitliga fordon). Problem med undermålig lackering och för tunna lager finns också (känns det igen?).
Personligen skulle jag helst se att GS kunde slippa M32 helt och hållet - köp Škoda 15T ForCity istället för att få en fungerande och bra vagntyp. Bombardier Flexity Classic (M06/A34) är ett annat bra alternativ. Jag tror helt enkelt INTE att M32 någonsin kommer att bli riktigt bra. Jag tycker att IC4 visar en tydlig tendens - man kan hålla på och modifiera ett AB-fordon flera gånger utan att det egentligen blir bra.
Förövrigt har jag en stark misstanke om att AB lär bli bankrutt inom inte allt för lång tid. Skandalerna gör ju att andra tänkbara kunder drar öronen åt sig och det har ju även varnats för överhängande konkursrisk.
Därför tror jag att den överlägset bästa lösningen vore att dumpa M32 helt och hållet till förmån för en fungerande vagntyp. Det är bara att erkänna felköpet. I Norrköping gick det ju bra att ge upp M58 efter 13 år ungefär och något liknande vore på sin plats här. Det är olyckligt men så blir det då fel tillverkare väljs. Det är bara att bita i den sura citronen (till skillnad från äpplet).
Tar vi IC4 är det nu SEX ÅR sedan provtrafiken inleddes, då hör det till saken att slutleverans av alla 83 tågsätt skulle skett 2005. Nu är det 2013 och det råder fortfarande problem, sth har satts ned till 160 km/h (140 km/h vid halka) och kopplingsfunktionaliteten fungerar inte som den skall heller. Det går inte ens att ge en tidsplan för när man beräknar att fyra tågsätt skall kunna kopplas och köras i multipel med normal stabilitet samt avkopplas under drift.
Re: M32?
401, 409, 413 och 421 har kommit ut. 465 är ännu inte övertagen av GS.hej skrev:Någon som hört mer om hur det går med att få M32 i trafik? Verkar inte kommit ut någon under förra veckan och 465 kommer den överhuvudtaget ut ngn gång?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
401 och 413 var de som inte togs ur trafik.dalrok skrev:Vad är det för åtgärder gjorda på dessa vagnar? Är det de "minst" påverkade som har kommit ut som kanske inte behövde lika stora åtgärder som övriga?alex87 skrev: 401, 409, 413 och 421 har kommit ut.
GP skriver om detta:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.150 ... r-i-trafik
Sedan verkar det vara oklart om även 401 och 413 skall rostsaneras som övriga vagnar. Det verkar också bli en ordentlig storrevsion på vagnarna om några år, med större åtgärder.
Re: M32?
401 och 413 var ur trafik ett dag, men rostskadorna var inte så illa på dem. Dock så har 401 stått nåra veckor..
Så de som kommit ut efter att varit inne på "sanering" är 409, 415, 420 och 421
Så de som kommit ut efter att varit inne på "sanering" är 409, 415, 420 och 421
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
I länken i tidigare inlägg står det bla att man ska fixa fem vagnar först enligt överenskommen metod för att sedan utvärdera detta. Det borde innebära att dessa vagnar rullar en tid i trafik för att man sedan ska kunna avgöra om den valda metoden fungerar. Således är det förmodligen endast de fem vagnarna som kommer saneras i ett första skede. Hur länge denna utvärderingsperiod ska vara framgår inte av artikeln.hej skrev:Om 415 och 420 också är klara börjar man få upp farten på arbetet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: M32?
409, 415, 420 och 421 får jag till 4 vagnar.Martin skrev:I länken i tidigare inlägg står det bla att man ska fixa fem vagnar först enligt överenskommen metod för att sedan utvärdera detta. Det borde innebära att dessa vagnar rullar en tid i trafik för att man sedan ska kunna avgöra om den valda metoden fungerar. Således är det förmodligen endast de fem vagnarna som kommer saneras i ett första skede. Hur länge denna utvärderingsperiod ska vara framgår inte av artikeln.hej skrev:Om 415 och 420 också är klara börjar man få upp farten på arbetet.
Det har sagts i andra artiklar att 7 vagnar behövs akut för trafiken.
Re: M32?
De ur serie 1 som är ute är 401, 409, 413, 415, 420 och 421.hej skrev:409, 415, 420 och 421 får jag till 4 vagnar.Martin skrev:I länken i tidigare inlägg står det bla att man ska fixa fem vagnar först enligt överenskommen metod för att sedan utvärdera detta. Det borde innebära att dessa vagnar rullar en tid i trafik för att man sedan ska kunna avgöra om den valda metoden fungerar. Således är det förmodligen endast de fem vagnarna som kommer saneras i ett första skede. Hur länge denna utvärderingsperiod ska vara framgår inte av artikeln.hej skrev:Om 415 och 420 också är klara börjar man få upp farten på arbetet.
Det har sagts i andra artiklar att 7 vagnar behövs akut för trafiken.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Nu har Ansaldo stoppat rostsaneringen. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.156 ... -avbrutits
Re: M32?
Man skall inte tro på allt man läser i tidningen...hej skrev:Nu har Ansaldo stoppat rostsaneringen. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.156 ... -avbrutits
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se