M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M32?
Hej
Är det någon som har något nytt om leveranserna av M32?
Högsta vagnsnumret jag har sett trafiksatt har varit 434 och detta ett väldigt bra tag. Finns det någon plan hur länge det dröjer innan 435 - 440 + 401- 402 kommer i trafik.
Eftersom jag har hört planer på två förstärkningslinjer (Wieselgrensplatsen - S:t Sigfrids Plan (Alltså Brämaregården - Örgryte) och Härlanda - Linnéplatsen, så kan man förvänta fortsatt vagnsbrist och start av dessa linjer är väl helt beroende av att man påbörjar nästa leverans av vagnar (441 - 465?) väl? Eller kommer man hitta begnade vagnar?
/HEJ
Är det någon som har något nytt om leveranserna av M32?
Högsta vagnsnumret jag har sett trafiksatt har varit 434 och detta ett väldigt bra tag. Finns det någon plan hur länge det dröjer innan 435 - 440 + 401- 402 kommer i trafik.
Eftersom jag har hört planer på två förstärkningslinjer (Wieselgrensplatsen - S:t Sigfrids Plan (Alltså Brämaregården - Örgryte) och Härlanda - Linnéplatsen, så kan man förvänta fortsatt vagnsbrist och start av dessa linjer är väl helt beroende av att man påbörjar nästa leverans av vagnar (441 - 465?) väl? Eller kommer man hitta begnade vagnar?
/HEJ
Re: M32?
Stämmer det då att det är nummer
438
439
440
----
401
402
dvs fem stycken som saknas?
Om man snart ska köpa fler vagnar hoppas jag man tänker på följande.
Riktig AC alternativt den där spanska/italienska lösningen med galler i taket som öppnas sommartid
Skönare säten
MINST 60 meter långa
438
439
440
----
401
402
dvs fem stycken som saknas?
Om man snart ska köpa fler vagnar hoppas jag man tänker på följande.
Riktig AC alternativt den där spanska/italienska lösningen med galler i taket som öppnas sommartid
Skönare säten
MINST 60 meter långa
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Alex frågan är om det verkligen kommer stoppa lev. Kontrkt är kontrakt och underbart att vi lägger våra skattepengar på kärnvapen framställning
skulle inte förvåna mig om man visste detta från början men valde att inte ta i det.... De kommer säkert lev inom tid som skulle varit och kommer vara i framtiden istället för när det skulle verkligen varit 

Har ett spett och är inte rädd för att använda det 

Om det inte varit ett krav som specats i förfrågningsunderlaget när vagnarna beställdes att tillverkaren inte får ha kopplingar till utveckling av massförstörelsevapen, är det nog svårt att värja sig mot att sådant inträffar.codeine skrev:Alex frågan är om det verkligen kommer stoppa lev. Kontrkt är kontrakt och underbart att vi lägger våra skattepengar på kärnvapen framställningskulle inte förvåna mig om man visste detta från början men valde att inte ta i det.... De kommer säkert lev inom tid som skulle varit och kommer vara i framtiden istället för när det skulle verkligen varit
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
435 gick på linje 7 idag 22/7..förmodar att den kommit i trafik..då återstår bara några till. Så i nuläget är det nästan alla i trafik..(förutom 401-402, samt 406 och 409, säkert nån mer....jesper skrev:435 gick på linje 6 idag (17/7)
och enligt bekräftade uppgifter har jag hört detta om leveransen..
Leveransen kan bli:
438 401 439 402 440 (enligt senaste schemat) eller
438 401 402 439 440 eller
401 . 402 .. 438 ........ 439 ...............440 eller något annat.
Ursprungstanken (rad 1) är att 440 skall vara i Gbg början augusti.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Det låter tröstvärt....
Någon som vet vilka vagnar som är tagna ur trafik (409 är väl inte fixad än, bl.a.)?
Och när ska nästa leverans påbörjas resp avslutas?
Även om M28 är en trevlig vagntyp så börjar det märkas att de äldsta är 45 år gamla och att det är 20 år sedan senaste huvudrevisionen. Men de lär väl rulla åtskilliga år till.
Någon som vet vilka vagnar som är tagna ur trafik (409 är väl inte fixad än, bl.a.)?
Även om M28 är en trevlig vagntyp så börjar det märkas att de äldsta är 45 år gamla och att det är 20 år sedan senaste huvudrevisionen. Men de lär väl rulla åtskilliga år till.
406 o 409 är ur trafik. Finns säkert nån mer.hej skrev:Det låter tröstvärt....
Ja, de sista återstående vagnarna i nuvarande serie lär väl helt klart levereras. Däremot är det en intressant fråga om opinionen tillåter politikerna att lösa ut optionen på att köpa fler vagnar. För visst var det nåt med optioner o.s.v. här?codeine skrev:Alex frågan är om det verkligen kommer stoppa lev. Kontrkt är kontrakt och underbart att vi lägger våra skattepengar på kärnvapen framställningskulle inte förvåna mig om man visste detta från början men valde att inte ta i det.... De kommer säkert lev inom tid som skulle varit och kommer vara i framtiden istället för när det skulle verkligen varit
Det finns en option på ytterligare 25 vagnar, men inget beslut verkar ännu ha tagits om den ska utnyttjas eller inte. 25 vagnar till kommer ändå inte att räcka för framtida behov så en ny upphandling måste till förr eller senare. Lika bra att påbörja denna upphandling så snart som möjligt och strunta i optionen på ytterligare M32. Även om man tydligen får räkna med problem när ett nytt spårfordon köps in tror jag inte att det kan bli sämre. Nu verkar ju tom en del politiker ha vaknat och insett att vissa av deras krav kanske inte var de allra bästa.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Det finns inget kontrakt teknat och det slutgiltiga beslutet om att köpa 25 vagnar till är till dags dato inte taget. Det enda som hände i mars var att det beslutades att trots ändrad kronkurs får trafikkontoret lov att köpa in 25 vagnar till.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Tony: Vad vet du om de här två förstärkningslinjerna som nämns tidigare i tråden?
Jag antar att - om det är aktuellt - dessa linjer får nr. 12 &14. Logiskt sett borde väl Brämaregården-Örgryte få L14, eftersom L14 fanns under 2004-2006, och då trafikerade delsträckan Centralstationen-Evenemangsstråket-Korsvägen, man borde vilja väcka upp L14 i en liknande/delvis sträckning om möjlighet finns.
L12 mellan Linnéplatsen och Härlanda blir väl frågan om den skall gå via Järntorget/Grönsakstorget eller Handels/Avenyn... Jag vill minnas att Gbg långt tidigare haft en förstärkningslinje med L12 och grönvit (och rödvit någon gång också) som färg, men den gick väl i stort sett bara mellan Örgryte/Getebergsäng - Avenyn - Centralstationen?
Jag antar att - om det är aktuellt - dessa linjer får nr. 12 &14. Logiskt sett borde väl Brämaregården-Örgryte få L14, eftersom L14 fanns under 2004-2006, och då trafikerade delsträckan Centralstationen-Evenemangsstråket-Korsvägen, man borde vilja väcka upp L14 i en liknande/delvis sträckning om möjlighet finns.
L12 mellan Linnéplatsen och Härlanda blir väl frågan om den skall gå via Järntorget/Grönsakstorget eller Handels/Avenyn... Jag vill minnas att Gbg långt tidigare haft en förstärkningslinje med L12 och grönvit (och rödvit någon gång också) som färg, men den gick väl i stort sett bara mellan Örgryte/Getebergsäng - Avenyn - Centralstationen?
Satsa på Spårvägarna
Det är kanske dags för en ny tråd om dessa förstärkningslinjer. Är de verkligen beslutade?Stefan_Brännström skrev:Tony: Vad vet du om de här två förstärkningslinjerna som nämns tidigare i tråden?
Det behöver verkligen förbättras mellan Brunnsparken och Härlanda. Idag kör ju både linje 1 och 3 där men för det mesta kommer så tätt efter varandra att de kör i kolonn hela vägen. Så har det varit de sista 15 åren eller så, trots att tidtabellerna ändrats flera gånger och det är jämna intervall mellan avgångarna, i teorin.
Likaså kan man förstå behovet av förstärkning mellan Brunnsparken och Korsvägen via Avenyn där bara linje 4 och 5 kör idag. Även dessa kör ofta tätt efter varandra.
Kommer man tillrätta med det behövs kanske inga nya linjer men som boende hitåt är jag förstås glad för allt som görs.
För övrigt såg jag att höstens tidtabeller nu ligger uppe hos Västtrafik.

Det stod härom veckan om dessa i GPs pappersupplaga.
Tanken är att utöka busstrafiken utan att öka bussar i centrum.
Utifrån GPs artikel så skulle man vända vissa turer av Lila och Blå express vid Linnéplatsen samt Svingeln, Röd och Grön skulle på samma sätt ha vissa turer som vänder vid Knutpunkt Hjalmar och Korsvägen. Man skulle sedan utöka spårvagnstrafiken med förstärkningslinjer på sträckan Linnéplatsen och Härlanda samt Wieselgrensplatsen och S:t Sigfrids Plan.
Det fanns en bra grafik också i GP.
Tanken är att utöka busstrafiken utan att öka bussar i centrum.
Utifrån GPs artikel så skulle man vända vissa turer av Lila och Blå express vid Linnéplatsen samt Svingeln, Röd och Grön skulle på samma sätt ha vissa turer som vänder vid Knutpunkt Hjalmar och Korsvägen. Man skulle sedan utöka spårvagnstrafiken med förstärkningslinjer på sträckan Linnéplatsen och Härlanda samt Wieselgrensplatsen och S:t Sigfrids Plan.
Det fanns en bra grafik också i GP.
Det anknyter till vad som stod att läsa i Metro i juni.
http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/P ... 090617.pdf
Det är för många bussar i Brunnsparken, har Sweco utrett. Härligt att någon äntligen talar om vad som varit uppenbart alltför länge.
http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/P ... 090617.pdf
Det är för många bussar i Brunnsparken, har Sweco utrett. Härligt att någon äntligen talar om vad som varit uppenbart alltför länge.