Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av spårlasse »

Verspieder skrev:Uppsala län delas in i två zoner. Zon 1 är Uppsala och Knivsta kommuner, medan Zon 2 är övriga kommuner. Ett månadskort för endast en av dessa zoner kostar 790 kr. Dvs som SL:s länskort för alla tre SL-zoner.
Således är det rätt svårt för Stockholmare att få sympati från kollektivtrafikanter i övriga Sveriges län.

I övrigt tror jag att du har fel om vilka som vill ha enhetstaxa, då jag tror att det är de mer lantliga pendlarna från Roslagen och Södertörn som vill ha enhetstaxa. Innerstadsbor struntar nog mer eller mindre i zongränsena ut mot skogarna utanför stan. Bara de får behålla sitt nuvarande låga biljettpris.
Fast det kanske bör påpekas att UL fortfarande har ett periodkort för stadstrafiken (525 kronor). Något sådant finns ju inte i Stockholm. Må vara att det är ett rätt begränsat geografiskt område. Samtidigt är det ju få av uppsalaborna som någonsin nyttjar regionaltrafiken.

Men det är lätt att man hamnar i tyckande här. Man kan tycka att det är bra/dåligt med enhetstaxa. Men tar vi upp frågan en nivå för vad som är bäst och för vad, så blir det ju intressantare.

Om man hela tiden ser i jämförelse med kostnaden för att ta bilen, vore det ju inte rimligt att ha ett periodkort för hela länet, vill man å andra sidan gynna de som bor långt bort (där miljöeffekten blir störst), ska man naturligtvis ha kvar enhetskortet. Särskilt om man också vill "straffa" kortare resor med kollektivtrafik, där cyckling och gång är ett mer attraktivt alternativ.

Skulle man bara se det ur miljöhänsyn, så är det kanske gruppen som bor i ett halvcentralt band kring Stockholm (1,5-2 mil från centrum) som ger störst effekt att gynna taxemässigt. Men en sådan lösning skulle antagligen vara svår att förena med någon form av "rättvisteprincip". Det är ju alltså så att vi inte heller alltid kan införa det system som skulle vara mest effektivt, eftersom det kanske inte skulle accepteras av andra länsinvånare.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev: Fast det kanske bör påpekas att UL fortfarande har ett periodkort för stadstrafiken (525 kronor). Något sådant finns ju inte i Stockholm. Må vara att det är ett rätt begränsat geografiskt område. Samtidigt är det ju få av uppsalaborna som någonsin nyttjar regionaltrafiken.

Men det är lätt att man hamnar i tyckande här. Man kan tycka att det är bra/dåligt med enhetstaxa. Men tar vi upp frågan en nivå för vad som är bäst och för vad, så blir det ju intressantare.

Om man hela tiden ser i jämförelse med kostnaden för att ta bilen, vore det ju inte rimligt att ha ett periodkort för hela länet, vill man å andra sidan gynna de som bor långt bort (där miljöeffekten blir störst), ska man naturligtvis ha kvar enhetskortet. Särskilt om man också vill "straffa" kortare resor med kollektivtrafik, där cyckling och gång är ett mer attraktivt alternativ.

Skulle man bara se det ur miljöhänsyn, så är det kanske gruppen som bor i ett halvcentralt band kring Stockholm (1,5-2 mil från centrum) som ger störst effekt att gynna taxemässigt. Men en sådan lösning skulle antagligen vara svår att förena med någon form av "rättvisteprincip". Det är ju alltså så att vi inte heller alltid kan införa det system som skulle vara mest effektivt, eftersom det kanske inte skulle accepteras av andra länsinvånare.
Även om jag faktiskt instämmer i det mesta som skrivits i detta inlägg måste jag ändå undra hur du definierar "effektivt"?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:
spårlasse skrev: Fast det kanske bör påpekas att UL fortfarande har ett periodkort för stadstrafiken (525 kronor). Något sådant finns ju inte i Stockholm. Må vara att det är ett rätt begränsat geografiskt område. Samtidigt är det ju få av uppsalaborna som någonsin nyttjar regionaltrafiken.

Men det är lätt att man hamnar i tyckande här. Man kan tycka att det är bra/dåligt med enhetstaxa. Men tar vi upp frågan en nivå för vad som är bäst och för vad, så blir det ju intressantare.

Om man hela tiden ser i jämförelse med kostnaden för att ta bilen, vore det ju inte rimligt att ha ett periodkort för hela länet, vill man å andra sidan gynna de som bor långt bort (där miljöeffekten blir störst), ska man naturligtvis ha kvar enhetskortet. Särskilt om man också vill "straffa" kortare resor med kollektivtrafik, där cyckling och gång är ett mer attraktivt alternativ.

Skulle man bara se det ur miljöhänsyn, så är det kanske gruppen som bor i ett halvcentralt band kring Stockholm (1,5-2 mil från centrum) som ger störst effekt att gynna taxemässigt. Men en sådan lösning skulle antagligen vara svår att förena med någon form av "rättvisteprincip". Det är ju alltså så att vi inte heller alltid kan införa det system som skulle vara mest effektivt, eftersom det kanske inte skulle accepteras av andra länsinvånare.
Även om jag faktiskt instämmer i det mesta som skrivits i detta inlägg måste jag ändå undra hur du definierar "effektivt"?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Effektivast utifrån miljösynpunkt. Alltså ge största miljönytta. Då uttryckt i minskat transportarbete med bil.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av TKO »

spårlasse skrev:
TKO skrev:
spårlasse skrev: Fast det kanske bör påpekas att UL fortfarande har ett periodkort för stadstrafiken (525 kronor). Något sådant finns ju inte i Stockholm. Må vara att det är ett rätt begränsat geografiskt område. Samtidigt är det ju få av uppsalaborna som någonsin nyttjar regionaltrafiken.

Men det är lätt att man hamnar i tyckande här. Man kan tycka att det är bra/dåligt med enhetstaxa. Men tar vi upp frågan en nivå för vad som är bäst och för vad, så blir det ju intressantare.

Om man hela tiden ser i jämförelse med kostnaden för att ta bilen, vore det ju inte rimligt att ha ett periodkort för hela länet, vill man å andra sidan gynna de som bor långt bort (där miljöeffekten blir störst), ska man naturligtvis ha kvar enhetskortet. Särskilt om man också vill "straffa" kortare resor med kollektivtrafik, där cyckling och gång är ett mer attraktivt alternativ.

Skulle man bara se det ur miljöhänsyn, så är det kanske gruppen som bor i ett halvcentralt band kring Stockholm (1,5-2 mil från centrum) som ger störst effekt att gynna taxemässigt. Men en sådan lösning skulle antagligen vara svår att förena med någon form av "rättvisteprincip". Det är ju alltså så att vi inte heller alltid kan införa det system som skulle vara mest effektivt, eftersom det kanske inte skulle accepteras av andra länsinvånare.
Även om jag faktiskt instämmer i det mesta som skrivits i detta inlägg måste jag ändå undra hur du definierar "effektivt"?

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Effektivast utifrån miljösynpunkt. Alltså ge största miljönytta. Då uttryckt i minskat transportarbete med bil.
Ja ska vi uppnå klimatmålen måste biltrafiken minska, inte öka som den nu gör i alla planeringsscenarior.
Och detta förutsätter förmodligen att kollektivtrafikandelen ökar, om inte några revolutionerande smahällsförändringar sker.

/TKO

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
veoliatransport
Inlägg: 20
Blev medlem: måndag 28 januari 2013 19:07

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av veoliatransport »

Jag går inte med på rättviseargumentet med enhetstaxa, korta resor är redan extremt dyra jämfört med bilresor, och skulle bli ännu dyrare om man vill bibehålla intäkterna med enhetstaxa.

Pris idag:
Bilresa 1 km (uppskattad kilometerkostnad 3,40 kr): 3,40 kr.
SL-resa 1 km: (Förköpskupong/SMS-biljett a 36 kr), kilometerkostnad 36 kr
SL-resa: 950 % dyrare

Tvärtom - att få ner priserna på korta resor är av högsta prioritet, anser jag.

Däremot håller jag med om att enhetstaxa vore oerhört praktiskt och skulle lösa de flesta problemen med reskassan. Men det är en annan fråga.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7520
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

veoliatransport skrev:Jag går inte med på rättviseargumentet med enhetstaxa, korta resor är redan extremt dyra jämfört med bilresor, och skulle bli ännu dyrare om man vill bibehålla intäkterna med enhetstaxa.

Pris idag:
Bilresa 1 km (uppskattad kilometerkostnad 3,40 kr): 3,40 kr.
SL-resa 1 km: (Förköpskupong/SMS-biljett a 36 kr), kilometerkostnad 36 kr
SL-resa: 950 % dyrare

Tvärtom - att få ner priserna på korta resor är av högsta prioritet, anser jag.

Däremot håller jag med om att enhetstaxa vore oerhört praktiskt och skulle lösa de flesta problemen med reskassan. Men det är en annan fråga.
Till bilresan ska läggas parkeringsavgift. Den slipper du om du åker buss - hur du än räknar.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3543
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av Hechtwagen »

Om man vill få folk att äta mindre kött är det antagligen effektivast att höja köttpriset snarare än att göra potatisen billigare!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
veoliatransport skrev:Jag går inte med på rättviseargumentet med enhetstaxa, korta resor är redan extremt dyra jämfört med bilresor, och skulle bli ännu dyrare om man vill bibehålla intäkterna med enhetstaxa.

Pris idag:
Bilresa 1 km (uppskattad kilometerkostnad 3,40 kr): 3,40 kr.
SL-resa 1 km: (Förköpskupong/SMS-biljett a 36 kr), kilometerkostnad 36 kr
SL-resa: 950 % dyrare

Tvärtom - att få ner priserna på korta resor är av högsta prioritet, anser jag.

Däremot håller jag med om att enhetstaxa vore oerhört praktiskt och skulle lösa de flesta problemen med reskassan. Men det är en annan fråga.
Till bilresan ska läggas parkeringsavgift. Den slipper du om du åker buss - hur du än räknar.
Det beror iofs på var man åker, det finns rätt många avgiftsfria parkeringsplatser.

Å andra sidan ska man väl salta bilkostnaden rätt mycket om man tittar på en första kilometer, fast det kanske ingår i siffran ovan?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av spårlasse »

veoliatransport skrev:Jag går inte med på rättviseargumentet med enhetstaxa, korta resor är redan extremt dyra jämfört med bilresor, och skulle bli ännu dyrare om man vill bibehålla intäkterna med enhetstaxa.

Pris idag:
Bilresa 1 km (uppskattad kilometerkostnad 3,40 kr): 3,40 kr.
SL-resa 1 km: (Förköpskupong/SMS-biljett a 36 kr), kilometerkostnad 36 kr
SL-resa: 950 % dyrare

Tvärtom - att få ner priserna på korta resor är av högsta prioritet, anser jag.

Däremot håller jag med om att enhetstaxa vore oerhört praktiskt och skulle lösa de flesta problemen med reskassan. Men det är en annan fråga.
Frågan är väl egentligen bara om det är relevant att jämföra med kontantpriset? Om det inte snarare är med reskassa/förköpsremsa man bör jämföra? I dett bör man kanske också ha med att man i regel kommer hinna med att utföra sitt ärende inom en timme (om det är en kort resa) och då får en annan prisbild. Man höjde ju priset rätt kraftigt på kontantbiljetter för några år sedan just för att få bort användningen av kontanter i kollektivtrafiken. Kontantibljetten är ju alltså inte subventionerad i egentlig mening. Samtidigt är det kanske inte det subventionerna ska gå till? Jag vänder mig nog mot att - i princip - den som väljer att ta bilen normalt och någongång när lusten faller på kan tänka sig att göra en kollektivresa, att den resenären då ska sponsras så mycket av samhället.

Jag räknar nog med att den som åker kollektivt så sällan att man inte tycker det är värt att ha förköpsremsa/kort, inte är mycket att räkna med i dessa sammanhang. Sedan kan man förstås diskutera om det är relevant att ha en sådan hög "straffavgift" på kontantbiljetter idag, när man knappt kan köpa dem kontant...Men det är en annan fråga.

Däremot kan jag tycka det är relevant att ha kvar en viss skillnad, just för att vi ju vill ha in resenären i systemet. Alltså att den som bara vill kunna åka kollektivt någongång "ibland" är en rätt ointressant grupp. Det måste finnas ett incitament att bli "kollektivtrafikresenär". Att sponsra eller få den där bilisten att någongång varannan månad ta bussen istället för bilen, gör inte någon nytta för miljön eller något annat. Däremot är det inte bra om vi därmed skrämmer bort resenären. Men man får väl då vara noga med att informera om de rabattsystem som finns och som ganska fort ger en lägre prisbild.

Jag tror också att den grupp som inte ens har rabattremsa/reskassa på SL och skriker om att man skulle åka mycket mer om det var lägre priser på kontantbiljetter, mest hittar ett rationellt arguement för att försvara sina bilresor på. Men att man inte skulle åka mycket mer om det ens var gratis.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av Verspieder »

veoliatransport skrev:Jag går inte med på rättviseargumentet med enhetstaxa, korta resor är redan extremt dyra jämfört med bilresor, och skulle bli ännu dyrare om man vill bibehålla intäkterna med enhetstaxa.

Pris idag:
Bilresa 1 km (uppskattad kilometerkostnad 3,40 kr): 3,40 kr.
SL-resa 1 km: (Förköpskupong/SMS-biljett a 36 kr), kilometerkostnad 36 kr
SL-resa: 950 % dyrare

Tvärtom - att få ner priserna på korta resor är av högsta prioritet, anser jag.

Däremot håller jag med om att enhetstaxa vore oerhört praktiskt och skulle lösa de flesta problemen med reskassan. Men det är en annan fråga.
Och bilen man kör för 3,40 kr/milen hittar man bara där på gatan? Avbetald, skattad, nyservad, nybesiktad, tankad och körklar med nycklarna i tändningslåset förstås? Med gratis p-platser var man än kör. Smidigt!
Lennart Petersen
Inlägg: 3206
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av Lennart Petersen »

Verspieder skrev:
veoliatransport skrev:Jag går inte med på rättviseargumentet med enhetstaxa, korta resor är redan extremt dyra jämfört med bilresor, och skulle bli ännu dyrare om man vill bibehålla intäkterna med enhetstaxa.

Pris idag:
Bilresa 1 km (uppskattad kilometerkostnad 3,40 kr): 3,40 kr.
SL-resa 1 km: (Förköpskupong/SMS-biljett a 36 kr), kilometerkostnad 36 kr
SL-resa: 950 % dyrare

Tvärtom - att få ner priserna på korta resor är av högsta prioritet, anser jag.

Däremot håller jag med om att enhetstaxa vore oerhört praktiskt och skulle lösa de flesta problemen med reskassan. Men det är en annan fråga.
Och bilen man kör för 3,40 kr/milen hittar man bara där på gatan? Avbetald, skattad, nyservad, nybesiktad, tankad och körklar med nycklarna i tändningslåset förstås? Med gratis p-platser var man än kör. Smidigt!

Nu var det ju kilometerkostnad 3:40 som det stod i inlägget.
Det blir 34kr/mil vilket kanske är rimligt för en billig bil.
Men det kanske kan vara klokt att jämföra med reskassa som kostar 25kr för 1zon (15kr reducerat) .
1km är ju också för de flesta ett gångavstånd och normalt är väl resan längre, 1 zonsresan gäller i 75min (sista byte) så ofta kan man hinna t.o.r på samma biljett.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av M_M »

Hur många som har tillgång till (en) bil (per person) och bor på "inte svårt att hitta parkeringsplats"-ort går istället för att ta bilen på ett avstånd om 1km?

Jag tror det är ett ganska litet fåtal...
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev:Hur många som har tillgång till (en) bil (per person) och bor på "inte svårt att hitta parkeringsplats"-ort går istället för att ta bilen på ett avstånd om 1km?

Jag tror det är ett ganska litet fåtal...
Knappast någon och då står väl kollektivtrafiken snarare mot gång eller cykel.

Men poängen är ju också att eftersom de rörliga kostnaderna för att åka bil en så kort sträcka (och då räknar ju "Svensson" nog bara med soppan för den sträckan), är ju ändå så försvinnande liten att kollektivtrafiken aldrig kan konkurrera på dessa resor genom prissubventioner. Det ska ju vara en extremt pressad grupp ekonomiskt om man ska titta på alternativet bil/kollektivtrafik enbart utifrån att spara några kronor på en enstaka resa. Och är det kortare sträckor väljern nog den gruppen att gå/cykla istället - såvida inte mycket ska bäras, men då är ju sällan buss ett optimalt alternativ i alla fall.

Det är nog först när kostnaden för att ta bilen blir betydande, som kollektivtrafiken prismässigt kan konkurrera med biltrafiken. I Stockholm kan man för 25 kronor (med reskassa) åka över tre mil på samma biljett (i rätt relation). Räknar vi samma milkostnad på 3 mil, så får vi ju en helt annan prisbild för bilalternativet.

Men som sagts tidigare, den egentliga subventionen ligger för de som väljer att köpa periodkort. Det tycker jag också är det rimliga. En del klagar på priset, men utslaget per dag, ca 27 kronor, så är det ju i mycket få relationer som bil kan mäta sig med det priset. Det är ju också lågt om man räknar på vad nyckeltalet för en resa med kollektivtrafik ligger på.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Spårvagnskramare gillar enhetstaxa

Inlägg av Erik Sandblom »

Hechtwagen skrev:Om man vill få folk att äta mindre kött är det antagligen effektivast att höja köttpriset snarare än att göra potatisen billigare!

Det har du rätt i!

Men jag tycker nog enhetstaxa är lite fiffigare än så. Genom att korta resor överförs till gång och cykel blir det fler lediga sittplatser till långväga resenärer. Sittplats är en betydande standardhöjning för längre resor.
Skriv svar