Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Då måste de vara verkligen fula. :shock: För staketen på dessa hållplatser i Hamngatan och Nybroplan är inte vackra. Gamla staket som ser ut att vara hopsvetsade av vattenledningsrör är betydligt snyggare! Men smaken är ju som baken! :wink:
När staketen är hela anser jag dem för varandes snyggare än den Göteborgska bågen med sträckmetall. När de är påkörda är de naturligtvis inte det.
Den Göteborgska bågen har fördelen att det är lätt att byta enstaka bågar och det går att få logistik i det hela. Räckena runt hållplatserna i Stockholm är hela längs hela hållplatsen. Snyggt så länge det är helt - men svårt att underhålla.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:Det påstås allmänt från förespråkare av högbanor, transrapider, monorails etc, att det är billigt att bygga banor uppe i luften, vem vet det kanske inte alls är särskilt fördyrande med bro mellan ropsten och siljaterminalen?
Är det inte bättre att bygga bron direkt från Siljaterminalen raka vägen till Lidingö, så blir körtiden dessutom kanske snabbare (!) än byte till tunnelbana även om man inte räknar in bytestiden... :wink:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »


Jag citerar en i mitt tycke riktigt bra retorisk fråga i kommentarfältet:

"Enligt Eurostat (EU:s statistikbyrå) har Sverige det dyraste kostnadsläget för infrastrukturbygge i hela EU, nästan det dubbla mot EU-genomsnittet. Det kanske debatten borde handla om i stället för att försöka svartmåla ett trafikslag som verkar vara målet här. Någon som tror att en tunnelbana till Nacka kommer bli billig och snabb att bygga?"
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Stefan Widén »


Ytterligare en tidning som inte kollar källan utan sväljer Handelskammarens felaktiga siffror med hull å hår. Kul när man pratar om samhällsnyttan och samtidigt De stora på Djurgården kräver T-bana som bara gör någon nytta på sommaren. Behöver man inte gått på KTH för att räkna ut att den satsningen inte är vettig. Här har man ett system som lätt kan anpassas till behovet, när planerade delar är ihopbyggds finns vagnar att sätta in då man ska tömma efter ett stort evenemang. Dvs snacka om effektivt!!!


Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Christer J »

Stefan Widén skrev:
Ytterligare en tidning som inte kollar källan utan sväljer Handelskammarens felaktiga siffror med hull å hår. Kul när man pratar om samhällsnyttan och samtidigt De stora på Djurgården kräver T-bana som bara gör någon nytta på sommaren. Behöver man inte gått på KTH för att räkna ut att den satsningen inte är vettig. Här har man ett system som lätt kan anpassas till behovet, när planerade delar är ihopbyggds finns vagnar att sätta in då man ska tömma efter ett stort evenemang. Dvs snacka om effektivt!!!

Stefan
Äh, twr har inga egna argument. Han lånar dem där han finner dem och lägger ut dem utan urskiljning. Här är det främst väg- och bygglobbyn som han lånar texten från. Men, jag förstår inte, är det så viktigt för vägarna och husen att hellre åka tunneltåg än spårvagn? Jag trodde det var egalt för dem! Däremot kan det vara viktigt för människorna om de får åka spårvagn eller tunneltåg.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av twr »

Christer J skrev:
Stefan Widén skrev:
Ytterligare en tidning som inte kollar källan utan sväljer Handelskammarens felaktiga siffror med hull å hår. Kul när man pratar om samhällsnyttan och samtidigt De stora på Djurgården kräver T-bana som bara gör någon nytta på sommaren. Behöver man inte gått på KTH för att räkna ut att den satsningen inte är vettig. Här har man ett system som lätt kan anpassas till behovet, när planerade delar är ihopbyggds finns vagnar att sätta in då man ska tömma efter ett stort evenemang. Dvs snacka om effektivt!!!

Stefan
Äh, twr har inga egna argument. Han lånar dem där han finner dem och lägger ut dem utan urskiljning. Här är det främst väg- och bygglobbyn som han lånar texten från. Men, jag förstår inte, är det så viktigt för vägarna och husen att hellre åka tunneltåg än spårvagn? Jag trodde det var egalt för dem! Däremot kan det vara viktigt för människorna om de får åka spårvagn eller tunneltåg.
Det här var ett mycket tråkigt påhopp som jag utgår ifrån bygger på ett missförstånd.

Jag argumenterar överhuvudtaget inte i detta inlägg, jag länkar till en artikel som jag har hitttat och som andra kanske också finner intressant.

Om du hade läst vad jag har skrivit på andra håll skulle du nog inse att jag inte håller med om en rad i den länkade artikeln. Men för din skull kanske jag behöver kommentera varje artikel jag länkar till? Jag håller till exempel helt med Stefan Widén om hans analys, mycket träffande!

I all vänlighet. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:Men för din skull kanske jag behöver kommentera varje artikel jag länkar till?
Du, twr, ett tips är att bara skriva nåt om man gillar nåt eller inte. Annars kan missuppfattningen gälla att det man lägger upp är något vars åsikt man delar. Vilket kanske inte är konstigt.

I all välmening
/kantorn
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
twr skrev:Men för din skull kanske jag behöver kommentera varje artikel jag länkar till?
Du, twr, ett tips är att bara skriva nåt om man gillar nåt eller inte. Annars kan missuppfattningen gälla att det man lägger upp är något vars åsikt man delar. Vilket kanske inte är konstigt.

I all välmening
/kantorn
Ja, så enkelt kan man ju faktiskt göra det! Absolut! :D :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av BSB101 »

Christer J skrev:
Stefan Widén skrev:
Ytterligare en tidning som inte kollar källan utan sväljer Handelskammarens felaktiga siffror med hull å hår. Kul när man pratar om samhällsnyttan och samtidigt De stora på Djurgården kräver T-bana som bara gör någon nytta på sommaren. Behöver man inte gått på KTH för att räkna ut att den satsningen inte är vettig. Här har man ett system som lätt kan anpassas till behovet, när planerade delar är ihopbyggds finns vagnar att sätta in då man ska tömma efter ett stort evenemang. Dvs snacka om effektivt!!!

Stefan
Äh, twr har inga egna argument. Han lånar dem där han finner dem och lägger ut dem utan urskiljning. Här är det främst väg- och bygglobbyn som han lånar texten från. Men, jag förstår inte, är det så viktigt för vägarna och husen att hellre åka tunneltåg än spårvagn? Jag trodde det var egalt för dem! Däremot kan det vara viktigt för människorna om de får åka spårvagn eller tunneltåg.
Det viktigaste är dock att man får ett effektivt och bra transportmedel till bästa samhällsnytta och samhällskostnad som tar en mellan punkt A och punkt B och till punk C om man så vill.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
Christer J skrev:
Stefan Widén skrev: Ytterligare en tidning som inte kollar källan utan sväljer Handelskammarens felaktiga siffror med hull å hår. Kul när man pratar om samhällsnyttan och samtidigt De stora på Djurgården kräver T-bana som bara gör någon nytta på sommaren. Behöver man inte gått på KTH för att räkna ut att den satsningen inte är vettig. Här har man ett system som lätt kan anpassas till behovet, när planerade delar är ihopbyggds finns vagnar att sätta in då man ska tömma efter ett stort evenemang. Dvs snacka om effektivt!!!

Stefan
Äh, twr har inga egna argument. Han lånar dem där han finner dem och lägger ut dem utan urskiljning. Här är det främst väg- och bygglobbyn som han lånar texten från. Men, jag förstår inte, är det så viktigt för vägarna och husen att hellre åka tunneltåg än spårvagn? Jag trodde det var egalt för dem! Däremot kan det vara viktigt för människorna om de får åka spårvagn eller tunneltåg.
Det viktigaste är dock att man får ett effektivt och bra transportmedel till bästa samhällsnytta och samhällskostnad som tar en mellan punkt A och punkt B och till punk C om man så vill.
Det vet även spårvägskatolikerna, det är därför man nu slutat göra samhällsekonomiska kalkyler.

Men det är snart i stort sett bara på detta forum (och naturligtvis i SSS:s tidskrifter) som den här argumentationen fortfarande förekommer, övriga aktörer har slutligen fått kapitulera inför verkligheten. SLL:s kassakista räcker inte till alla fantasiprojekt som "beslutats", det börjar bli allt mer klart. Och eftersom de ledande moderatpolitikerna i landstinget alltmer ses som en belastning av partiets centrala strateger (gäller inte bara spårvägschrille utan även sjukvårdslandstingsrådet) kan vad som helst hända innan valrörelsen drar igång nästa år!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av HSS F2 »

Med tanke på hur svårt det verkar vara med spårväg i Stockholms innerstad och ett envist fasthållande vid att dagens trafiksystem är det "optimla" (?) kanske det vore dags att ta och fundera på tvåstegsraketen istället:

Steg 1: Stomlinje 1-4 konverteras till BRT med genomgående bussfiler, signalprioritering och ev dubbelledbussar (t.ex Van Hool EquiCity som Malmö valt). Påstigning genom alla dörrar.

Steg 2: Linje 4 konverteras till spårväg och på sikt ev övriga linjer beroende på underlag.

När det gäller Spårväg City är min uppfattning att kopplingen med Lidingöbanan är vettig som det ser ut nu. Dock måste jag säga att åtgärder för de fyra stomlinjerna borde vara högprioriterat, det är tämligen bedrövligt att Stockholms "paradlinjer" inom yttrafiken körs som konventionella lågprioriterade busslinjer och med tämligen medelmåttiga fordon.

Med tanke på hur mycket det argumenteras mot spårväg är min uppfattning att Stockholm är helt inkörda på 1967 års trafikkoncept och att det därmed inte behövs några förändringar "eftersom det fungerat bra sedan 1967". Stomlinjerna var väl en vettig idé då de först infördes men som det sedan blev med bussfiler som togs bort och körning i blandtrafik utan prioritering etc är tanken förfelad. Skall man ligga kvar på dagens ambitionsnivå vore det ärligare att slopa begreppet "stombuss" och köra SL-rött istället med traditionella linjenummer.

Skall man ö.h.t ha "stombussar" med avvikande färg gäller det att dessa linjer har högre prioritet och kvalitet.

Frånvaron av prioritering gör att jag på något vis får uppfattningen att mycket av gnällandet kring spårväg handlar om att man i Stockholm inte klarar av att tänka tanken på ett gatubaserat kollektivtrafiksystem med hög prioritet på bekostnad av biltrafiken. Detta gömmer man sedan bakom argument om kostnad o.dyl. Att prioritet tydligen inte hör hemma i Stockholm visar "stombussarna" tydligt. Hade det funnits rimliga ambitioner med kollektivtrafiken hade dessa linjer varit uppgraderade för flera år sedan.

Korrekta BRT-stomlinjer hade förövrigt lagt grunden till spårväg genom att öka resandet, avlasta T-banan i högre grad och ihop med redan utförda förberedelser ifråga om trafikmiljön också underlättat konverteringen eftersom gatumiljön redan anpassats.

Så mina slutsatser om Stockholms kollektivtrafik är att den tydligen präglas av samma ambitionsnivå som i en småstad. Det är allt annat än storstadsmässigt att envisas med att basera yttrafiken på busslinjer utan särskild prioritet. Det är bara att jämföra Stockholm med t.ex Helsingfors och Prag för att ta två städer med liknande storlek för att se skillnaden. Man kan även jämföra med Köpenhamn och då systemet med A- och S-bussar, d.v.s linjer som stannar på alla hållplatser samt särskilda expresslinjer.

Ett absolut minimikrav i en stad som Stockholm är att ha ett antal uppgraderade busslinjer i stil med "Select" i New York, d.v.s bussfiler och påstigning genom alla dörrar även om trafiken sköts med konventionella bussar.

För min del är motståndet mot spårväg och därav även motståndet mot högprioriterade yttrafiksystem i gatorna mycket ologisk.

Det logiska för Stockholms del är allra minst stom-BRT och som ett allra första steg att "Select-uppgradera" dessa linjer med påstigning genom alla dörrar och ökad prioritet för ökad medelhastighet och högre effektivitet. Det borde även stå klart, även för Stockholm - att snabbare trafik innebär att det krävs FÄRRE fordon och förare för ett specifikt trafikarbete - detta innebär naturligtvis förbättrad ekonomi. Detta i sin tur gör det ännu mer ologiskt att envist klamra sig fast vid att yttrafiken idag har så hög standard att förbättringar är pengar i sjön, "det behövs ju inte eftersom allting redan är bra!"
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Christer J »

Som svar och kommentar på HSS F2 (jag väljer att inte svara genom citering - det blir så mycket text och citatrutor)

Du påpekar mycket riktigt problemet vi har idag med dålig framkomlighet för stombussarna. Så var det aldrig menat när stombusskonceptet togs fram i samband med Dennispaketet på 1990-talet. Tyvärr förfelades allt mycket beroende på att landstinget genom SL skulle skaffa fram fordonen, staden skulle lägga ut kollektivkörfält anpassade för att i framtiden kunna omvandlas till spår för spårvagnar. Staden skulle även stå för anläggandet av hållplatser som tydligt skulle utmärka stomlinjerna. Staten skulle gå in med pengar så detta skulle kunna utföras.

Hade alla fullföljt sina åtaganden så skulle vi idag haft det som du föreslår, men valt att kalla BRT. (Dubbelledbussar fanns inte då). Då fanns inte begreppet utan man använde ordet stomlinje istället. Varför blev det nu inte så. Jo i huvudsak moderaterna ville inte offra framkomligheten för bilisterna samt minska antalet parkeringsplatser längs stomlinjerna. Resultatet blev att SL köpte in sina blå bussar och staden byggde hållplatser och renoverade upp redan befintliga kollektivfiler. Eventuellt tillkom några, men inte till närmelsevis så många som man tänkt sig när stomlinjekonceptet presenterades. Efter att stomlinjerna 4, 1, 3 och sist 2 introducerats sade SL att man inte ville dra igång den sista (nummer 5 - som i stort sett innebar linje 47) då staden inte fullföljt sitt åtagande från Dennispaketet.

Det senaste året har stadens moderater svängt och talar nu om förbättrad framkomlighet för bussarna och färre parkeringsplatser på huvudgatorna. Man har nu släppt på försvaret för bilisterna och talar nu om att prioritera kollektivtrafiken före bilisternas framkomlighet. Vade detta innebär i praktiken har ännu inte visat sig, vi får se vad det blir.

Vad BRT är har tidigare diskuterats här, men jag deltog inte i den diskussionen då jag var överhopad av annat. Men kortfattat föredrar jag att använda BRT i den form som beskrivs i engelska Wikipedia. Det som finns i Sverige och på de flesta håll i Europa betecknar jag med få undantag som stombuss. Orsaken till detta är att jag inte anser att man skall låta uttrycket BRT förflackas till att motsvara uttrycket stomlinje. Det är alltid bra att ha flera nyanser att använda när man beskriver något. Det blir tydligare då.

Jag ser det som svårt att få den högkvalitativa trafik som BRT står för, i en europeisk innerstad. Det går inte att köra fort, det är för många korsningar (med trafikljus), det är för många kraftiga kurvor i gatukorsningar, det är svårt att avgränsa körfälten så väl att bilister håller sig borta, vägbanan blir lätt "skumpig". I förorterna kan det fungera, men då skall det vara segregerade banor på motorvägarna och huvudlederna. Skulle man i Stockholms innerstad lägga en BRT-bana à la Curitiba centrum - till exempel från Slussen förbi Centralen och vidare på Torsgatan skulle man i stort sett behöva avlysa Munkbron, Vasagatan och Torsgatan från all annan trafik. Bara BRT-bussar, hållplatser och trottoarer för fotgängare. Det är så det ser ut i Curitiba när deras BRT-banor kommer in i stadens centrum, men det visas sällan på bild. De BRT-liknande banor som finns i Europa ligger inte i stadskärnor utan i förorter eller mindre städer där det funnits gott om utrymme (som i Lund). I England har man byggt en BRT-bana på en gammal järnvägsbanvall, osv...

Så låt oss nöja oss med stombussar och stomlinjer i Stockholms innerstad, innan vi går över till spårväg.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Henrik Schütz »

I praktiken har arbetet med de fantastiska bussarna i innerstaden pågått i trettio år, resultatet är uruselt med regelmäsdig konvojkörning med tre bussar i rad på linje 4, det går altså inte bara långsammare än tänkt, det går mycket oregelbundnare, om tre bussar kommer samtidigt till radiohuse, och det är femminutersteafik, borde minst en buss vara tio minuter sen, och resenärerna upplevt en lång väntetid.

Kapacitetstaket i systemet är nått, kapaciteten minskar om fler turer sätts ut, därför minskades turtätheten dagtid från tänkta fem minuter til sju och en halv.

Ursprunglugen tänktes treminuterstrafik i rusningen på linje fyra, men då stannar hela systemet.

BRT, dvs att hela odengatan tex bannlyses för bilar, signalreglerade plankorsningar, högplattformar med spärrar, och sex meter längre bussar, där alla får stå, känns inte dom ett steg framåt. Och är vädigt utrymmeskävande.

En sansad spårvägdutbyggnad komner locka betydligt fler resenärer än dagens bussar, och därmed avlasta tunnelbanan i innerstaden, samt minska bilåkandet.

Ytterligare trettio års petande i busstrafiken ger inget i utbyte, vi hsr provat bussar i trettio år.

HS
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av TKO »

Ja det vore väl en bra ide att satsa dom pengar som finns på att ställa om 4:an till spårväg, istället för dom mer eller mindre vansiniga förslag som nu håller på att genomföras? Även om Stockholmdå inte kommer med i Guiness rekordbok i kategorien "världens längsta depåspår".

För övrigt skulle din beskrivning av "konvojkörning" på linje 4 lika gärna kunna handla om en annan känd busslinje, så jag tycker vi lägger spår där med!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av HSS F2 »

Jag har uppfattningen att konvojkörning med bussar uppstår när man t.ex INTE har påstigning genom alla framdörrar och ingen prioritet. Förstahandslösningen då är att tillåta påstigning genom alla dörrar och öka framkomligheten samt prioriteten.

När det gäller BRT vs spårväg är min uppfattning att det förstnämnda är ett steg 1 där man tydligt ger kollektivtrafiken reserverat utrymme och signalprioritering. BRT-banan kan därefter enkelt ställas om till spårväg eftersom den gatutekniska installationen redan genomförts, bl.a med "spårvägshållplatser". Man bör naturligtvis inrätta BRTn på samma vis som den kommande spårvägen - är det blandtrafik som krävs i något område får man naturligtvis ta den smällen s.a.s.

Sedan kan man naturligtvis diskutera huruvida man bör införa BRT först och därefter spårväg alternativt spårväg direkt. Det sistnämnda är naturligtvis den mest intressanta lösningen - dock är BRT en bra början när det av olika skäl inte går att införa spårväg direkt men där man ändå vill öka resandet och effektiviteten.

Insättning av dubbelledbussar är självfallet en välkommen kapacitetsförstärkning om den kombineras med BRT, däremot är det en dålig idé att köra sådana bussar i renodlad blandtrafik inkl hållplatser vid trottoaren.

Personligen tror jag inte på "naturlagen" att busslinjer "skall" köras i blandtrafik utan särskild prioritet "för bussen är så flexibel och kan hanteras som en bil trafiktekniskt" - framförallt inte när det handlar om stomlinjer. BRT är ett utmärkt sätt att öka kvaliteten på busstrafiken, inte nödvändigtvis "istället för" spårväg utan mer som ett sätt att öka resandet och få upp effektiviteten. Det passar också bra på linjer där det inte finns underlag för spårväg men ändå är önskvärt att ge bussen ökad attraktivitet.

Enligt min uppfattning beror mycket av motståndet mot spårväg och hyllandet av busstrafiken på motståndet mot högprioriterad kollektivtrafik. Spårväg har ju s.a.s starkare rättigheter när det gäller prioritet och framkomlighet, bussen är då lockande för planerare eftersom den ju inte "kräver" särskild framkomlighet, den kan ju utan problem "integreras" i biltrafiken - på så vis slipper man inrätta särskilda kollektivtrafikfiler och liknande. Det man däremot glömmer är att den konventionella busslinjen med trottoarhållplatser stör trafikflödet (när bussar skall in/ut från hållplatserna och därmed måste korsa bilfilerna) och att frånvaron av prioritet ökar restiderna = fler bussar och förare för ett specifikt trafikarbete. Även om fordonet heter buss är det ju uppenbart att om körtiden för en linje minskar från 45 minuter till 30 minuter t.ex går det åt färre fordon och varje fordon uträttar ett större trafikarbete.

Det borde således vara högprioriterat att även busstrafiken går snabbt och med så korta körtider som möjligt. En buss gör naturligtvis mer nytta om den rullar än står stilla i bilköer. :wink:

Med bakgrund av detta är BRT ett utmärkt sätt att lyfta frågan till att det inte enbart är spårväg som kan ge hög prioritet, det går även att åstadkomma med bussar. Det är en myt att alternativet antingen är bussar i blandtrafik med trottoarhållplatser eller spårväg med högsta prioritet och "mitthållplatser".

Sedan kan man diskutera hur BRT skall definieras. Personligen betraktar jag det som "tänk spårvagn, kör buss" vilket helt enkelt innebär en busslinje inrättad som en spårvägslinje. D.v.s typiska spårvägshållplatser och kollektivtrafikfiler i mitten av gatan och absolut signalprioritering.

Jag vill också hävda att en BRT-lösning enligt "tänk spårvagn, kör buss" är en bra förberedelse för spårväg i.o.m att gatumiljön anpassas efter kollektivtrafiken - i de fall en spårvägslinje ligger t.ex 15-20 år framåt i tiden är det lämpligt att ordna till gatorna omgående. På så vis vänjer man folket vid högprioriterad kollektivtrafik och en framtida spårvägsutbyggnad blir då att "lägga spår i bussfilerna" - motståndet mot spårväg "p.g.a att det tar utrymme från bilarna, bussen är mer flexibel" har då nötts ned.

För Stockholms del tycker jag det är uppenbart att stomlinjerna måste åtgärdas och ytterligare en variant är då:

Linje 1-3. Konverteras till BRT - tänk spårvagn, kör buss. D.v.s strukturen anpassas efter hur "spårvägslinje 1-3" kommer att gestaltas. D.v.s hållplatser och prioritet blir samma som en kommande spårvägslinje. Bussarna ersätts av 24-meters dubbelledbussar, t.ex Van Hool ExquiCity eller andra fordon med "spårvagnsdesign". Påstigning genom alla dörrar införs för att minimera hållplatsuppehållen. BRT-banorna reserveras för linje 1-3, i de fall andra busslinjer tillåts gäller det att påstigning sker genom alla dörrar när BRT-hållplatser angörs (detta för att inte en vanlig buss skall stoppa upp trafiken).

Linje 4. Konverteras till spårväg och får identisk hållplatsutformning och prioritet som linje 1-3. Tanken är att alla fyra linjerna skall erbjuda hög komfort och reshastighet även om 1-3 trafikeras med buss och 4 med spårvagn. Det bör inte finnas några trafiktekniska skillnader vad det gäller prioriteten mellan linjerna. Hållplatser och liknande skall ha identisk design - färgsättningen på fordonen bör också vara identisk och då bör även BRT-fordonen ha SLs spårvagnsfärg med vita dörrpartier.

Jag skulle också hävda att problemet med konvojkörning och oregelbundna intervaller försvinner med denna lösning - detta gäller alla fyra linjerna. Detta då alla fyra naturligtvis har påstigning genom alla dörrar samtidigt som prioriteringen gör att körtiderna hålls nere - och blir jämna.

Vid en framtida konvertering av linje 1-3 till spårväg är det endast spår i bussfilerna som krävs, hållplatser o.s.v behöver inte ändras.

De som är "rädda" att bilar skall missbruka bussfilerna kan hålla sig lugna - detta kan stoppas genom att separera dessa med kantsten och i vissa fall bommar som stoppar bilar men självfallet släpper igenom bussar. Spårviddshinder kan också användas som extra säkerhet. På så vis undviker man att bilar försöker gena genom att använda BRT-banan.

När det gäller utrymmet i gatan ser jag ingen direkt skillnad mellan en BRT-bana och spårväg, går det att lägga dubbelspår på reserverat utrymme i mitten går det självfallet utmärkt att förbereda detta genom BRT-filer. I de fall blandtrafik måste tillåtas p.g.a bristande utrymme kan det ju utföras på samma vis med BRT som med spårväg.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Kantorn »

HSS F2 skrev:När det gäller utrymmet i gatan ser jag ingen direkt skillnad mellan en BRT-bana och spårväg, går det att lägga dubbelspår på reserverat utrymme i mitten går det självfallet utmärkt att förbereda detta genom BRT-filer. I de fall blandtrafik måste tillåtas p.g.a bristande utrymme kan det ju utföras på samma vis med BRT som med spårväg.
Då kommer så den eviga frågan: Hur bred är en "bussbana" och hur bred är en spårväg? Nu är gissningar ganska ointressanta, för de är lika irrelevanta som om jag skulle säga det jag tror, nämligen att bussar behöver mer "vingelmån" än spårväg gör. Men det är ju som sagt bara en fördom och okvalificerad gissning. Någon som de facto vet?
Professionell tyckare
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Henrik Schütz »

Pyttsan, brt kräver dubbla filer för att bussarna skall köra om varandra, annars storknar systemet.

Spårvagnsar kör inte om varandra
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Kantorn »

Henrik Schütz skrev:Pyttsan, brt kräver dubbla filer för att bussarna skall köra om varandra, annars storknar systemet.

Spårvagnsar kör inte om varandra
Behöver BRT köra om varandra? Är inte vitsen med BRT just "tänk spårvagn, kör buss"? Och således ska inte omkörningar behövas. Jag tror att du tänker på hållplatser, där finns det viss risk för "ikappkörning". Men är det fritt blås för bussarna och inga rödljus att ta hänsyn till, och endast korta gemensamma sträckor, så tror jag inte det är problemet. Bussar på samma linje ska helt enkelt inte behöva köra ikapp varandra i de bästa av världar...

(Nu är väl knappast Stockholm de bästa av världar, men ändå...)
Professionell tyckare
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av HSS F2 »

Rent generellt brukar man ju ta till ökad marginal när det gäller bussfiler just p.g.a vingelmånen.

Dock är min uppfattning att två bussfiler i gatumitt jämfört med ett dubbelspår på liknande vis är tämligen likvärdiga ifråga om utrymme. Går det att anlägga ett reserverat dubbelspår i mitten går det även att ha bussfiler med samma placering.

Nu skall jag påpeka att jag självfallet anser spårväg vara den överlägsna lösningen och helst bör alla fyra stomlinjerna ställas om till det. Däremot anser jag att BRT enligt "tänk spårvagn, kör buss" är ett utmärkt första steg, framförallt för linjer där spårväg ligger längre fram i tiden.

Det jag vänder mig emot är huvudsakligen att det motargumenteras spårväg i Stockholm med den underförstådda antydningen att "dagens situation är bra, spårväg är bara dyrt och onödigt". D.v.s man skall INTE ha spårväg utan helt enkelt fortsätta att köra buss precis som idag, med samma undermåliga framkomlighet och effektivitet.

Hade de som motargumenterar spårväg i Stockholm istället presenterat konkreta planer på hur man effektiviserar busstrafiken och t.ex sagt att "spårväg är onödigt eftersom en konvertering av stomlinjerna till BRT med dubbelledbussar och maximal prioritet ger likvärdiga positiva effekter men billigare" - och det kompletterats med ett förslag eller rapport på hur en sådan lösning kan se ut - hade deras kritik kunnat tas på allvar i högre grad.

Men som det är nu förefaller det som att spårväg motargumenteras med att "eftersom det fungerar bra med bussarna idag behöver vi ingen spårväg eftersom det kostar pengar" ungefär. D.v.s dagens situation är så bra när det gäller Stockholms busstrafik i innerstaden att det helt enkelt INTE finns något att förbättra - därför är det pengarna i sjön att satsa på spårväg.

Sedan vill jag påpeka att BRT inte nödvändigtvis innebär högplattformar med spärrar. För min del är helt vanliga spårvägshållplatser det man skall satsa på.
Skriv svar