M25 åter i trafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M25 åter i trafik
Förutom att M32 debaclet är av episka propotioner skulle en nödlösning med M23/S27 och M25 vara högs diggabelt.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
... men M31 har också återmatning, tror det är kring 900V som gränsen ligger för att M31 ska börja bränna effekt i motstånd.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Vänta nu, man kan väl inte köra ett tåg mellan en plats (Eketrägatan) och en tidpunkt (julas)?LFB skrev:Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.

Dessutom för små, de är inte 2.65 breda utan 2.40.daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
- Sven Blomberg
Är det inte bättre att åka i en vagn på 2,40 än att det inte kommer någon alls
Medlem nr 266
Haha, nä. Mellan Eketrägatan och Centralstationen skulle det vara men i julas var detM_M skrev:Vänta nu, man kan väl inte köra ett tåg mellan en plats (Eketrägatan) och en tidpunkt (julas)?LFB skrev:Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.Anar att det fallit bort nåt där.

Tanken var snabbare än fingrarna på "tangentbordet" i mobilen

Det är väl bara att byta hjul på några bussar så de kan rulla på spår så är allt löst 

Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Nej. Det står väl några för rostsanering och möjligen någon krockad, men inga kördugliga. Det råder sedan länge skrotningsförbud. Allt repareras, t.o.m. en vagn som 810 som blev illa skadad vid Beväringsgatan lagades.Johan skrev:Står det några avställda M28/M29 för tillfället?
Sidospår: Är det någon praktisk eller ens teoretisk skillnad i högsta spänning på återmatningen från M32 repskektive M31 (justerade enligt de instruktioner som upprättades efter att M32 började köras)?Harald skrev:Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Betyder detta att de vagnar som blev "jästa" på angeredsbanan (strax före pedalerna bannlystes därifrån) också har blivit lagade?Harald skrev:Nej. Det står väl några för rostsanering och möjligen någon krockad, men inga kördugliga. Det råder sedan länge skrotningsförbud. Allt repareras, t.o.m. en vagn som 810 som blev illa skadad vid Beväringsgatan lagades.Johan skrev:Står det några avställda M28/M29 för tillfället?
Jag tror de hann slaktas innan det blev skrotningsförbud.M_M skrev:Sidospår: Är det någon praktisk eller ens teoretisk skillnad i högsta spänning på återmatningen från M32 repskektive M31 (justerade enligt de instruktioner som upprättades efter att M32 började köras)?Harald skrev:Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Betyder detta att de vagnar som blev "jästa" på angeredsbanan (strax före pedalerna bannlystes därifrån) också har blivit lagade?Harald skrev:Nej. Det står väl några för rostsanering och möjligen någon krockad, men inga kördugliga. Det råder sedan länge skrotningsförbud. Allt repareras, t.o.m. en vagn som 810 som blev illa skadad vid Beväringsgatan lagades.Johan skrev:Står det några avställda M28/M29 för tillfället?
Jag förstår att vagnsituationen är mer än permanent akut (!) i Göteborg just nu.
Hur skulle det se ut med M28/M29-släpvagnar som kanske skulle kunna byggas på ganska kort varsel, med avsikt att användas kanske högst 10 år eller så? Det finns väl låggolvssläpvagnar som byggts för andra spårvägsstäder?

Hur skulle det se ut med M28/M29-släpvagnar som kanske skulle kunna byggas på ganska kort varsel, med avsikt att användas kanske högst 10 år eller så? Det finns väl låggolvssläpvagnar som byggts för andra spårvägsstäder?

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Under några veckor i december 2012 trafikerade ett M23/S27 ekipage sträckan Drottningtorget till Eketrägatan (eller möjligen Wieselgrensplatsen) och givetvis även omväntM_M skrev:Vänta nu, man kan väl inte köra ett tåg mellan en plats (Eketrägatan) och en tidpunkt (julas)?LFB skrev:Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.Anar att det fallit bort nåt där.

Förhoppningsvis inte!M_M skrev:Sidospår: Är det någon praktisk eller ens teoretisk skillnad i högsta spänning på återmatningen från M32 repskektive M31 (justerade enligt de instruktioner som upprättades efter att M32 började köras)?Harald skrev:Jo, vagnarna i delserie två är inte tagna ur trafik och det finns enstaka vagnar i delserie ett som går.C12C3C3C12 skrev:Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Det skulle ju i så fall leda till att bromsenergin från den ena vagntypens återmatning regelmässigt skulle hamna i bromsmotstånden på vagnar av den andra vagntypen (vars överspänningsomriktare startar vid en lägre spänning) och förorsaka driftstörningar på den vagntypen...
Inte för att förstöra tråden eller så..men att se M25 i trafik är minimal, det krävs dessutom någon från Ringlinien som kör eftersom de egentligen inte är godkända för daglig trafik från fackets sida.
Dessutom fick jag höra detta av en instruktör "M25 behövs till en repetitionsutbildning på måndag eftermiddag, vi får bara beställa andra vagnar 9-13 så länge M32or har körförbud, så har vi även fått specialutforma en utbildningsplan för kommande grundutbildning"
Dessutom fick jag höra detta av en instruktör "M25 behövs till en repetitionsutbildning på måndag eftermiddag, vi får bara beställa andra vagnar 9-13 så länge M32or har körförbud, så har vi även fått specialutforma en utbildningsplan för kommande grundutbildning"
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Jag har lite svårt att se vad som skall diskuteras. GS tillsammans med Västtrafik måste ha färdiga planer för hur man skall hantera ett krisläge som detta.
På kort sikt handlar det, som vi vet, om att dra in linje X och köra enkelvagnståg på linje 10 och 13.
På längre sikt handlar det förstås om att få M32 tillbaka i trafik - för det är väl ändå det man vill?
Insättande av veteranvagnar är en trevlig och rolig möjlig lösning men tillför endast ett fåtal vagnar. Det skulle kunna vara något att ta till om man åker på ytterligare bortfall längre fram, t.ex. om tiden för service inte räcker till.
Att hämta vagnar från andra sidan av Europa görs väl inte på en dag, och så länge man klarar trafiken med nuvarande reduktioner är väl allt fine.
Jag var redan från början tveksam till behovet av L13 och alla de gånger jag tittat har det nästan varit tomt på passagerare. Man kunde gott överväga att dra in den helt.
Sedan är det väl under rusningstimmarna morgon och eftermiddag som problemen uppstår och så är de flesta avgångar väl belagda. Men man kunde ändå fundera på vilka ytterligare linjer förutom 10 och 13 som kan stå näst på tur?
På kort sikt handlar det, som vi vet, om att dra in linje X och köra enkelvagnståg på linje 10 och 13.
På längre sikt handlar det förstås om att få M32 tillbaka i trafik - för det är väl ändå det man vill?
Insättande av veteranvagnar är en trevlig och rolig möjlig lösning men tillför endast ett fåtal vagnar. Det skulle kunna vara något att ta till om man åker på ytterligare bortfall längre fram, t.ex. om tiden för service inte räcker till.
Att hämta vagnar från andra sidan av Europa görs väl inte på en dag, och så länge man klarar trafiken med nuvarande reduktioner är väl allt fine.
Jag var redan från början tveksam till behovet av L13 och alla de gånger jag tittat har det nästan varit tomt på passagerare. Man kunde gott överväga att dra in den helt.
Sedan är det väl under rusningstimmarna morgon och eftermiddag som problemen uppstår och så är de flesta avgångar väl belagda. Men man kunde ändå fundera på vilka ytterligare linjer förutom 10 och 13 som kan stå näst på tur?
Sedan kan man väl fråga sig hur pass normalt det är med 40 vagnar ur trafik på en gång. Om vi nu undantar M32 kommer jag väl inte på rak arm på en liknande nödsituation där man tvingats plocka bort så många vagnar p.g.a akuta fel. Jag kommer faktiskt inte på en enda annan vagntyp i Sverige som man fått ställa av på det viset med så drastiska konsekvenser. Det är inte så lätt att planera för något så exceptionellt.Johan skrev:Jag har lite svårt att se vad som skall diskuteras. GS tillsammans med Västtrafik måste ha färdiga planer för hur man skall hantera ett krisläge som detta.
Personligen hade jag helst sett en permanent lösning och det skulle helt enkelt vara att skicka iväg M32 ur vagnparken och ersätta med vagnar som fungerar. Standardrutin med fordon tillverkade av AnsaldoBreda är att man fixar ett problem och möts omgående av två nya. Det finns alltid något som poppar upp och ställer till trafiken. Det är ju bara att titta på hur det går med IC4 och framförallt - multning av 4 tågsätt.
Skall man planera för M32-bortfall som standard hade jag sagt såhär: då får man väl börja betrakta M32 som "extravagnar".

Insättande av M23 och M25 är nödlösningar för dagens akuta vagnbrist. Eventuellt kan dessa vagnar ingå i reservparken även i framtiden - d.v.s fram tills M33 levereras.
Personligen ser jag helst att M33-beställningen utökas med 65 vagnar, allra minst 40 vagnar - för att få bort i.a.f M32 serie 1. Rostskadorna skulle ju kunna bli tuvan som stjälper lasset s.a.s. IC4-projektet visar nämligen att man kan spendera år och ännu fler år - utan att det AnsaldoBreda-tillverkade fordonet belönar detta med funktion.

- Hechtwagen
Kan dom inte låna A35 av SL? Dom lär ju ändå inte behövas på länge än!
-
Nä, för SL har inga A35, inte du heller, och A30 går inte heller.
HS
HS
Jag undrar om man inte kunde dra in linje X för gott. Jag gick till jobbet i morse och klockan 7.40 såg jag en linje X vid Stigbergstorget. Det såg ut så här:

Ingen trängsel precis och det vid en tid när det borde vara som mest resande. Sedan trodde jag att jag snart skulle bli omkörd av en elva (det ska ju vara fyra minuter mellan X och elvan) men det skedde inte förrän jag hade kommit till Hagakyrkan och då var klockan 7.59. Den var alltså rejält sen, men ändå inte fullsatt. Två minuter efter kom nästa elva och den var nästan tom förstås. Det borde ju ha kommit en X också men det såg jag inte till någon.
Vad gäller M25 så har det ju framkommit någonstans att de ska användas för utbildning. Det är ju utmärkt, att man kan göra så, så slipper man ta vagnar som kan användas i trafik till det. Givetvis måste man till slut ändå ha andra vagnar för att få vagnkännedom, men för den grundläggande träningen i att köra spårvagn duger de ju fint. Till nöds kan man väl t.o.m. använda M23 för det.

Ingen trängsel precis och det vid en tid när det borde vara som mest resande. Sedan trodde jag att jag snart skulle bli omkörd av en elva (det ska ju vara fyra minuter mellan X och elvan) men det skedde inte förrän jag hade kommit till Hagakyrkan och då var klockan 7.59. Den var alltså rejält sen, men ändå inte fullsatt. Två minuter efter kom nästa elva och den var nästan tom förstås. Det borde ju ha kommit en X också men det såg jag inte till någon.
Vad gäller M25 så har det ju framkommit någonstans att de ska användas för utbildning. Det är ju utmärkt, att man kan göra så, så slipper man ta vagnar som kan användas i trafik till det. Givetvis måste man till slut ändå ha andra vagnar för att få vagnkännedom, men för den grundläggande träningen i att köra spårvagn duger de ju fint. Till nöds kan man väl t.o.m. använda M23 för det.
X går för tillfället Godhemsgatan - Ekedal - Järntorget - Linnéplatsen - Marklandsgatan - Godhemsgatan. Till vilken nytta förstår jag ej. Det hade nog varit bättre att använda vagnarna till att stärka upp 13 från Saltholmen som är mer än överfulla nu när det körs enkelvagnar.