Öppen spärrlinje testas

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Öppen spärrlinje testas

Inlägg av Mattias Henriksson »

På fredag morgon tas spärrarna bort vid en av entréerna till tunnelbanan vid Slussen. Det går då smidigare att byta mellan buss och tunnelbana, men en giltig biljett är fortfarande en självklarhet.
http://www.sl.se/nyheter/9817.cs

Re: Öppen spärrlinje testas

Inlägg av »

en giltig biljett är fortfarande en självklarhet.
Är det verkligen en självklarhet för alla trafikanter? Betvivlar det!
ViGiL
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 22 januari 2004 15:49

Inlägg av ViGiL »

Min erfarnehet säger mig att det blir svårare att planka utan fasta spärrar. Fler kontrollanter nere i tuben gör det nästan omöjligt att ha det som regel att planka. Testa tunnelbanan i Budapest t.ex. Jag garanterar att du blir kollad minst en gång om dan, och de har inga spärrar.

Personligen så plankar jag alltid då jag anser att kollektivtrafiken borde vara gratis och tillgänglig för alla då den är en förutsättning för att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det sammhälle vi har. Tycler därför att det vore tråkigt om det blev fler kontrollanter i systemet.
Tuben är den andra staden.
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Min erfarnehet säger mig att det blir svårare att planka utan fasta spärrar. Fler kontrollanter nere i tuben gör det nästan omöjligt att ha det som regel att planka.
Fel. Problemet i Stockholm är att öppna spärrar inte innebär fler kontrollanter. Därmed ökar fuskåkningen och intäkterna minskar, vilket i sin tur leder till en lägre investeringsnivå i systemet som till sist resulterar i att färre åker kollektivt och fler väljer bilen. Så var det med den ekvationen.
Personligen så plankar jag alltid då jag anser att kollektivtrafiken borde vara gratis och tillgänglig för alla då den är en förutsättning för att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det sammhälle vi har.
Det finns ingenting som är gratis här i världen. Man betalar för en tjänst eller vara. Eller också låter man bli att betala men utnyttjar då naturligtvis inte tjänsten. Att resa kollektivt utan att betala är ingenting annat än ett parasitbeteende och ytterst omoraliskt och osolidariskt gentemot såväl betalande trafikanter som mot trafiksystemet i stort.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Lite bilder från Slussen idag (22/1) (som vanligt: Tryck för större bild)

Bild
En biljettautomat, dock ej tagen i bruk.

Bild
Hallen, sedd från Cafét

Fler bilder beräknas komma i morgon, då jag kan fota där, före eller efter körlektionen.

Angående kontroller, så skall det bli mer frekventa kontroller runt Slussen, på tåget och sånt, enligt vad jag hörde från en trafikvärd...
Bantekniker
Bert

Inlägg av Bert »

Man har ju valt den entrén därför att de allra flesta ju kommer från buss/saltsjöbanan och alltså bör ha visat sitt färdbevis redan. Naturligtvis går det att knalla ner och gå in är utan biljett, men det måste vara marginellt.
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Man har ju valt den entrén därför att de allra flesta ju kommer från buss/saltsjöbanan och alltså bör ha visat sitt färdbevis redan.
Precis, av den anledningen lär det inte bli något större problem med fuskåkande på just denna stationsentré. Och detta skall man sedan utvärdera med siktet inställt på resten av tunnelbanesystemet!! Detta projekt är så korkat att det finns inte ord för det.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Markus Eisler skrev:
Man har ju valt den entrén därför att de allra flesta ju kommer från buss/saltsjöbanan och alltså bör ha visat sitt färdbevis redan.
Precis, av den anledningen lär det inte bli något större problem med fuskåkande på just denna stationsentré. Och detta skall man sedan utvärdera med siktet inställt på resten av tunnelbanesystemet!! Detta projekt är så korkat att det finns inte ord för det.
Självklart ska man i samband med detta satsa mycket mer på flygande kontroller.

Jag tror att jag i snitt råkar ut för en kontroll om året. Alltså av cirka 600 resor (2 varje dag). Det är hemskt utfall! Ska det va nån mening, ska risken vara en var tionde resa eller så!

När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! En per dag, mot en per år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)

Nästan så man tror att SL vill man ska tjuvåka...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1559
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

>När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! [b]En per dag, mot en per [/b]år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)

>Nästan så man tror att SL vill man ska tjuvåka.

Ja vad ska man göra? :roll: Tänk om man bara kunde ordna fram 100 nya kontrollanter eller så, det skulle vara väldigt bra. Fler kontrollanter säger jag bara.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

MJ skrev:>När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! En per dag, mot en per år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)

>Nästan så man tror att SL vill man ska tjuvåka.

Ja vad ska man göra? :roll: Tänk om man bara kunde ordna fram 100 nya kontrollanter eller så, det skulle vara väldigt bra. Fler kontrollanter säger jag bara.
Vet inte hur SL gör, men andra företag bruakr anställa det som behövs. Eller internutbilda. Kanske nåt för att prova? :shock:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Jo, men ubder utvärderingen måste man ju ha spärrexpeditörer... eftersom det finns 99 stationer till...
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!
De skall köpa biljett av denna trevliga automat:
Bild

Sen kan man ju diskutera hur kundvänligt det är med endast maskin... kolla i Metron i Köpenhamn...

För övrigt luktade det bränd el i biljetthallen vid 14-tiden... frågade en av värdarna där varför och han svarade att det berodde på att de borrat bort spärrarna... men när jag var där vid 9-tiden så luktade det inte så, och då var spärrarna borta... och det var ett jäkla öppnande av biljettautomaterna...

Bild

9-tiden: Öppnade apparaten... 14-tiden: Öppnade apparaten...
Senast redigerad av Bobjörk den fredag 23 januari 2004 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Bantekniker
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Bobjörk skrev:
bruse skrev:
Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!
De skall köpa biljett av denna trevliga automat:
Bild

Sen kan man ju diskutera hur kundvänligt det är med endast maskin... kolla i Metron i Köpenhamn...

För övrigt luktade det bränd el i biljetthallen vid 14-tiden... frågade en av värdarna där varför och han svarade att det berodde på att de borrat bort spärrarna... men när jag var där vid 9-tiden så luktade det inte så, och då var spärrarna borta... och det var ett jäkla öppnande av biljettautomaterna...
9-tiden: Öppnade vänstra apparaten... 14-tiden: Öppnade vänstra apparaten...
Hmm....bättre begagnad automat. Från Nockebybanan måhända? Minns att vandaler brukade roa sig med att placera brinnande material i biljettluckan, automaterna såg ju inte alltför trevliga ut efter detta :?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
GN

Inlägg av GN »

bruse skrev:
Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!
Det finns ju trots allt ett SL-center ca 10m från tunnelbaneingången!

vänligen

/GN
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

GN skrev:
bruse skrev:
Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.

Anders
Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!
Det finns ju trots allt ett SL-center ca 10m från tunnelbaneingången!

vänligen

/GN
Det glömde jag iofs... men är den öppen alla tider som stationen är öppen? Inte i nuläget iallafall...

Å det är nog mer än 40-50 meter dit. Svårt att se om du kommer från bussen å ska in i tuben... men det går ju alltid att skylta.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter. Men då krävs att det finns en (eller gärna flera) biljettautomat med pedagogisk förklaring på svenska och utländska för de mest väsentliga förfaranden i tunnelbanan.

På de större stationerna i city kan även informationspersonal springa omkring/sitta still och hjälpa de som behöver hjälp. Längre ut på linjerna är nog chansen större att man åkt med tunnelbanan tidigare och vet hur saker och ting går till, och då borde det räcka med en väl utformad automat.

Givetvis måste man ha kontroller på tunnelbanan lite oftare då, och frågan är också om det blir ekonomiskt lönsamt jämfört med bättre spärrar och betalda spärrvakter.

Kanske måste det finnas personal på varje station för att upprätthålla säkerheten, om man inte kan ordna med det på annat sätt. Förslag?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Kingsthrone skrev:Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter. Men då krävs att det finns en (eller gärna flera) biljettautomat med pedagogisk förklaring på svenska och utländska för de mest väsentliga förfaranden i tunnelbanan.

På de större stationerna i city kan även informationspersonal springa omkring/sitta still och hjälpa de som behöver hjälp. Längre ut på linjerna är nog chansen större att man åkt med tunnelbanan tidigare och vet hur saker och ting går till, och då borde det räcka med en väl utformad automat.

Givetvis måste man ha kontroller på tunnelbanan lite oftare då, och frågan är också om det blir ekonomiskt lönsamt jämfört med bättre spärrar och betalda spärrvakter.

Kanske måste det finnas personal på varje station för att upprätthålla säkerheten, om man inte kan ordna med det på annat sätt. Förslag?
Jag tror det lönar sig bättre att ta bort spärrarna å satsa på människor (ni vet de där som kan tänka själva, ta egna iniativ, som andas och lever).

Vad kostar EN spärr i inköp?
Vad kostar EN spärr i årligt underhåll?
Hur mycket ström drar EN spärr per år?

En spärr hindrar den som har kort, då man ska ställa ifrån sig barnen å matkassarna (vi människor har tyvärr bara två armar å händer). Plocka upp kort, dra kort, stoppa ned kort, ta tag i barn å kasse.... åjsan, späären lsåte sig under tiden....

Medans de oärliga hoppar galant över, tom snabbare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter.
Jaså det gör du. Då kan jag tala om för dig att vid det senaste försöket med öppna spärrlinjer, delvis utan spärrvakter, ökade både fuskåkandet och vandaliseringen i nämnda biljetthallar avsevärt. Jag var själv involverad i provombyggnaden av dessa 10-12 biljetthallar (t ex Hammarbyhöjden S, Hägerstensåsen S, Bagarmossen, Vällingby N m fl) under 1993-95, varav ett antal ännu i dag har öppen spärrlinje. Flertalet har dock åter byggts om till slutna spärrlinjer.

Det är för mig fullständigt obegripligt att SL allt som oftast måste uppfinna hjulet två gånger! Öppna spärrlinjer är redan testade i Stockholm med uselt resultat. Vad har hänt med tunnelbaneresenärerna under de senaste 10 åren som skulle ha höjt betalningsmoralen och minskat lusten att förstöra? Ingenting.
Skriv svar