http://www.sl.se/nyheter/9817.csPå fredag morgon tas spärrarna bort vid en av entréerna till tunnelbanan vid Slussen. Det går då smidigare att byta mellan buss och tunnelbana, men en giltig biljett är fortfarande en självklarhet.
Öppen spärrlinje testas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Mattias Henriksson
Öppen spärrlinje testas
Re: Öppen spärrlinje testas
Är det verkligen en självklarhet för alla trafikanter? Betvivlar det!en giltig biljett är fortfarande en självklarhet.
Min erfarnehet säger mig att det blir svårare att planka utan fasta spärrar. Fler kontrollanter nere i tuben gör det nästan omöjligt att ha det som regel att planka. Testa tunnelbanan i Budapest t.ex. Jag garanterar att du blir kollad minst en gång om dan, och de har inga spärrar.
Personligen så plankar jag alltid då jag anser att kollektivtrafiken borde vara gratis och tillgänglig för alla då den är en förutsättning för att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det sammhälle vi har. Tycler därför att det vore tråkigt om det blev fler kontrollanter i systemet.
Personligen så plankar jag alltid då jag anser att kollektivtrafiken borde vara gratis och tillgänglig för alla då den är en förutsättning för att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det sammhälle vi har. Tycler därför att det vore tråkigt om det blev fler kontrollanter i systemet.
Tuben är den andra staden.
Fel. Problemet i Stockholm är att öppna spärrar inte innebär fler kontrollanter. Därmed ökar fuskåkningen och intäkterna minskar, vilket i sin tur leder till en lägre investeringsnivå i systemet som till sist resulterar i att färre åker kollektivt och fler väljer bilen. Så var det med den ekvationen.Min erfarnehet säger mig att det blir svårare att planka utan fasta spärrar. Fler kontrollanter nere i tuben gör det nästan omöjligt att ha det som regel att planka.
Det finns ingenting som är gratis här i världen. Man betalar för en tjänst eller vara. Eller också låter man bli att betala men utnyttjar då naturligtvis inte tjänsten. Att resa kollektivt utan att betala är ingenting annat än ett parasitbeteende och ytterst omoraliskt och osolidariskt gentemot såväl betalande trafikanter som mot trafiksystemet i stort.Personligen så plankar jag alltid då jag anser att kollektivtrafiken borde vara gratis och tillgänglig för alla då den är en förutsättning för att man ska kunna leva i stan med de villkor som ställs på en i det sammhälle vi har.
-
Lite bilder från Slussen idag (22/1) (som vanligt: Tryck för större bild)

En biljettautomat, dock ej tagen i bruk.

Hallen, sedd från Cafét
Fler bilder beräknas komma i morgon, då jag kan fota där, före eller efter körlektionen.
Angående kontroller, så skall det bli mer frekventa kontroller runt Slussen, på tåget och sånt, enligt vad jag hörde från en trafikvärd...
En biljettautomat, dock ej tagen i bruk.
Hallen, sedd från Cafét
Fler bilder beräknas komma i morgon, då jag kan fota där, före eller efter körlektionen.
Angående kontroller, så skall det bli mer frekventa kontroller runt Slussen, på tåget och sånt, enligt vad jag hörde från en trafikvärd...
Bantekniker
Precis, av den anledningen lär det inte bli något större problem med fuskåkande på just denna stationsentré. Och detta skall man sedan utvärdera med siktet inställt på resten av tunnelbanesystemet!! Detta projekt är så korkat att det finns inte ord för det.Man har ju valt den entrén därför att de allra flesta ju kommer från buss/saltsjöbanan och alltså bör ha visat sitt färdbevis redan.
Självklart ska man i samband med detta satsa mycket mer på flygande kontroller.Markus Eisler skrev:Precis, av den anledningen lär det inte bli något större problem med fuskåkande på just denna stationsentré. Och detta skall man sedan utvärdera med siktet inställt på resten av tunnelbanesystemet!! Detta projekt är så korkat att det finns inte ord för det.Man har ju valt den entrén därför att de allra flesta ju kommer från buss/saltsjöbanan och alltså bör ha visat sitt färdbevis redan.
Jag tror att jag i snitt råkar ut för en kontroll om året. Alltså av cirka 600 resor (2 varje dag). Det är hemskt utfall! Ska det va nån mening, ska risken vara en var tionde resa eller så!
När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! En per dag, mot en per år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)
Nästan så man tror att SL vill man ska tjuvåka...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
>När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! [b]En per dag, mot en per [/b]år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)
>Nästan så man tror att SL vill man ska tjuvåka.
Ja vad ska man göra?
Tänk om man bara kunde ordna fram 100 nya kontrollanter eller så, det skulle vara väldigt bra. Fler kontrollanter säger jag bara.
Ja vad ska man göra?

Vet inte hur SL gör, men andra företag bruakr anställa det som behövs. Eller internutbilda. Kanske nåt för att prova?MJ skrev:>När jag varit i Budapest, Paris, Berlin osv, så har jag i snitt råkat ut för en kontroll per dag! En per dag, mot en per år i Stockholm! Klart att betalningsmoralen är låg här, när man i princip inte riskerar något alls. Dessutom har kontrollörerna inga befogenheter alls, att varken kräva legimitation eller kvarhålla dig tills polis kommer (å de lär ju dröja...)
Ja vad ska man göra?Tänk om man bara kunde ordna fram 100 nya kontrollanter eller så, det skulle vara väldigt bra. Fler kontrollanter säger jag bara.

-
-
De skall köpa biljett av denna trevliga automat:bruse skrev:Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.
Anders
Sen kan man ju diskutera hur kundvänligt det är med endast maskin... kolla i Metron i Köpenhamn...
För övrigt luktade det bränd el i biljetthallen vid 14-tiden... frågade en av värdarna där varför och han svarade att det berodde på att de borrat bort spärrarna... men när jag var där vid 9-tiden så luktade det inte så, och då var spärrarna borta... och det var ett jäkla öppnande av biljettautomaterna...
9-tiden: Öppnade apparaten... 14-tiden: Öppnade apparaten...
Senast redigerad av Bobjörk den fredag 23 januari 2004 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Bantekniker
Hmm....bättre begagnad automat. Från Nockebybanan måhända? Minns att vandaler brukade roa sig med att placera brinnande material i biljettluckan, automaterna såg ju inte alltför trevliga ut efter dettaBobjörk skrev:De skall köpa biljett av denna trevliga automat:bruse skrev:Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.
Anders
Sen kan man ju diskutera hur kundvänligt det är med endast maskin... kolla i Metron i Köpenhamn...
För övrigt luktade det bränd el i biljetthallen vid 14-tiden... frågade en av värdarna där varför och han svarade att det berodde på att de borrat bort spärrarna... men när jag var där vid 9-tiden så luktade det inte så, och då var spärrarna borta... och det var ett jäkla öppnande av biljettautomaterna...
9-tiden: Öppnade vänstra apparaten... 14-tiden: Öppnade vänstra apparaten...

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Det glömde jag iofs... men är den öppen alla tider som stationen är öppen? Inte i nuläget iallafall...GN skrev:Det finns ju trots allt ett SL-center ca 10m från tunnelbaneingången!bruse skrev:Å var ska konantbiljettkunderna köpa biljetterna? Var ska turisterna ställa sina frågor? Klart en bx behövs!Anders Norén skrev:Med öppna spärrlinjer behöver man ju inga biljettexpeditörer.
Anders
vänligen
/GN
Å det är nog mer än 40-50 meter dit. Svårt att se om du kommer från bussen å ska in i tuben... men det går ju alltid att skylta.
-
- Kontakt:
Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter. Men då krävs att det finns en (eller gärna flera) biljettautomat med pedagogisk förklaring på svenska och utländska för de mest väsentliga förfaranden i tunnelbanan.
På de större stationerna i city kan även informationspersonal springa omkring/sitta still och hjälpa de som behöver hjälp. Längre ut på linjerna är nog chansen större att man åkt med tunnelbanan tidigare och vet hur saker och ting går till, och då borde det räcka med en väl utformad automat.
Givetvis måste man ha kontroller på tunnelbanan lite oftare då, och frågan är också om det blir ekonomiskt lönsamt jämfört med bättre spärrar och betalda spärrvakter.
Kanske måste det finnas personal på varje station för att upprätthålla säkerheten, om man inte kan ordna med det på annat sätt. Förslag?
På de större stationerna i city kan även informationspersonal springa omkring/sitta still och hjälpa de som behöver hjälp. Längre ut på linjerna är nog chansen större att man åkt med tunnelbanan tidigare och vet hur saker och ting går till, och då borde det räcka med en väl utformad automat.
Givetvis måste man ha kontroller på tunnelbanan lite oftare då, och frågan är också om det blir ekonomiskt lönsamt jämfört med bättre spärrar och betalda spärrvakter.
Kanske måste det finnas personal på varje station för att upprätthålla säkerheten, om man inte kan ordna med det på annat sätt. Förslag?
Jag tror det lönar sig bättre att ta bort spärrarna å satsa på människor (ni vet de där som kan tänka själva, ta egna iniativ, som andas och lever).Kingsthrone skrev:Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter. Men då krävs att det finns en (eller gärna flera) biljettautomat med pedagogisk förklaring på svenska och utländska för de mest väsentliga förfaranden i tunnelbanan.
Vad kostar EN spärr i inköp?
Vad kostar EN spärr i årligt underhåll?
Hur mycket ström drar EN spärr per år?
En spärr hindrar den som har kort, då man ska ställa ifrån sig barnen å matkassarna (vi människor har tyvärr bara två armar å händer). Plocka upp kort, dra kort, stoppa ned kort, ta tag i barn å kasse.... åjsan, späären lsåte sig under tiden....
Medans de oärliga hoppar galant över, tom snabbare.
Jaså det gör du. Då kan jag tala om för dig att vid det senaste försöket med öppna spärrlinjer, delvis utan spärrvakter, ökade både fuskåkandet och vandaliseringen i nämnda biljetthallar avsevärt. Jag var själv involverad i provombyggnaden av dessa 10-12 biljetthallar (t ex Hammarbyhöjden S, Hägerstensåsen S, Bagarmossen, Vällingby N m fl) under 1993-95, varav ett antal ännu i dag har öppen spärrlinje. Flertalet har dock åter byggts om till slutna spärrlinjer.Jag tror faktiskt på öppna spärrlinjer utan spärrvakter.
Det är för mig fullständigt obegripligt att SL allt som oftast måste uppfinna hjulet två gånger! Öppna spärrlinjer är redan testade i Stockholm med uselt resultat. Vad har hänt med tunnelbaneresenärerna under de senaste 10 åren som skulle ha höjt betalningsmoralen och minskat lusten att förstöra? Ingenting.