M32?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: M32?

Inlägg av 2763 »

hej skrev:
2763 skrev:
hej skrev:Få dispens att köra M28 ytterligare några år eller att renovera M32?
Dispens för vad då? Det går att lösa tillgänglighetsfrågan exempelvis med en lyft.

/T
Hört ryktesvis att M28 pga ålder riskerar körförbud, så dispens för att köra äldre vagn i ordinarie trafik.

De senaste 20 åren har väl M28 haft bara något år kvar på sin förmodade livslängd...
Menar du då att A30b har dispens för att gå i trafik på grund av hög ålder, den är ju 20 år äldre!

//T
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

D
2763 skrev:
Menar du då att A30b har dispens för att gå i trafik på grund av hög ålder, den är ju 20 år äldre!

//T
Vet inte vad som gäller för A30b men den tekniska livlängden för M28 och M29 är fastställd till 50 år och det som berättats för mig är att ifall de skall rulla efter denna ålder i ordinarie trafik så behövs det dispens. Kan ha fått fel information.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"Det visade sig att fukt trängt in mellan innergolvet och ramverket och att det fanns fukt i bärande balkar, rostangreppen var omfattande."

En för resenärer lätt observerbar skillnad mellan M32 och övriga vagntyper (kanske förutom låggolvet i M31) är att golvet i M32 samlar fukt/slask värre än de andra vagnarna.

Med tanke på hur liten den av totala kostnaden för både drift och inköp av vagnar som värmen utgör så undrar jag varför man inte sett till att ta in luften utifrån genom att först värma den och sedan köra den genom golvet? Det borde både stoppa rostangreppen och få bort en del av slasket/fukten på golvet.

Förutom en mindre extrakonstnad vid byggnadet av vagnarna så torde en mindre del värme läcka ut genom undergolvet - det kan kanske vara ett billigt pris för att slippa både rost och slask?

En intressant fråga är om det finns någon koppling till just låggolv, eller snarast insteg i plan? Det blir rejält mycket kallare vid fothöjd på vagnar med insteg i plan än på andra vagnar när dörrar öppnas då det är kallare ute än inne i vagnen. Det torde alltså kyla av golvet mer, varpå värmen som läcker från kupén genom innergolvet får svårare att driva ut fukt mellan innergolv/yttergolv.
hej

Inlägg av hej »

Värme stiger uppåt
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Vet inte vad som gäller för A30b men den tekniska livlängden för M28 och M29 är fastställd till 50 år och det som berättats för mig är att ifall de skall rulla efter denna ålder i ordinarie trafik så behövs det dispens. Kan ha fått fel information.
Så länge vagnarna klara de krav som ställs vid syn finns inget sådant tillståndsmässigt krav. Däremot finns det ett problem när det gäller tillgänglighet med lagkrav. Den tekniska livslängden är i praktiken ekonomisk, det är den punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hålla vagnen trafiksäker. Den ekonomiska livslängden inträffar något tidigare.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:Värme stiger uppåt
... men endast då värmen kan röra sig spritt. Dessutom är det inte värmen i sig som stiger, utan det är varma gaser och vätskor som stiger över kalla gaser och vätskor. (Undantag: vatten under +4 grader fungerar tvärt om, därav att det landar på omkring +4 grader i botten på djupa sjöar/hav).

Värme rör sig inte nämnvärt mer i någon specifik riktning i fasta ämnen. Värmer man mitten på en metallstav som är väl isolerad förutom istället rejäla värmeavgivande flänsar i ändarna så kommer båda ändar att avge i stort sett lika mycket värme oavsett vilket håll staven vänds åt.

Därav att det är en bra idé med golvvärme, man värmer upp den kallaste luften först. Därav också att luftburen golvvärme kan fungera, fläktsystemet ser till att luften rör sig i önskad riktning snarare än att styras av "värme stiger"-termodynamiken. Den lilla skiktning som kan uppstå i ett relativt tunnt utrymme med hyggligt luftflöde torde förhoppningsvis vara försumbar, men givetvis bör man räkna på det och gärna göra praktiska prover.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
hej skrev: Vet inte vad som gäller för A30b men den tekniska livlängden för M28 och M29 är fastställd till 50 år och det som berättats för mig är att ifall de skall rulla efter denna ålder i ordinarie trafik så behövs det dispens. Kan ha fått fel information.
Så länge vagnarna klara de krav som ställs vid syn finns inget sådant tillståndsmässigt krav. Däremot finns det ett problem när det gäller tillgänglighet med lagkrav. Den tekniska livslängden är i praktiken ekonomisk, det är den punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hålla vagnen trafiksäker. Den ekonomiska livslängden inträffar något tidigare.
Vid hur mycket högre inflation på nypriset på vagnar v.s. på underhållskostnader blir det alltid lönsamt att evighetsrenovera befintliga vagnar?
hej

Inlägg av hej »

För att vara mer tydlig så stiger varm luft, något som man alltid utnyttjat för att värma upp utrymmen. Anledningen är att när man värmer upp luft så minskar kompaktheten i gasrerna i luftens sammansättning, den väger mindre än kall luft. M32 bygger delvis på den lite annorlunda principen att varmluft sjunk.

Vatten övergår från fast till flytande form vid 0 grader och fast vatten flytter. Vid ungefär 4 grader påbörjas processen då vatten övergår från flytande till fast form.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

hej skrev:
2763 skrev:
hej skrev:Få dispens att köra M28 ytterligare några år eller att renovera M32?
Dispens för vad då? Det går att lösa tillgänglighetsfrågan exempelvis med en lyft.

/T
Hört ryktesvis att M28 pga ålder riskerar körförbud, så dispens för att köra äldre vagn i ordinarie trafik.

De senaste 20 åren har väl M28 haft bara något år kvar på sin förmodade livslängd...
M28 är riktigt fina vagnar att köra om man hade haft bra underhåll, två fina M28 är en dröm att köra! Den dagen Spårvägssällskapet Ringlinien tar över 1 eller 2 vagnar och fixar ordning, då kommer jag bli glad att få köra dem på abonnemang... :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej

Inlägg av hej »

Samtliga 40 vagnar i den första leveransen av M32 är tagna ur trafik pga allvarliga rostproblem.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.130 ... nd-av-rost

Linje X är indragen pga detta.
LFB

Inlägg av LFB »

40 vagnar ur tjänst 25 återstår, hur länge kan det tänkas ta innan även de får tas ur tjänst?
Bör man kanske förbereda en paniklösning? Linje 13 är väl rätt lätt att offra och behöver väl egentligen ingen ersättning?
Linje 10 behöver ju då inte påverkas mer då, eller?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ge göteborgsvagnarna ludingös A30/B30 när dom blir över i sommar och så berlinvagnarna från norrköping om dom finns kar? Eller låna ut A35 om nu tvärbaneförlängningen ändå är försenad! Vilken lösning är bäst?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det verkar inte som man har kontrollerat alla de 40 vagnarna och funnit rost, utan man har funnit rost på så många av de kontrollerade att man för säkerhets skull tar hela serien ur trafik. Efter kontroll kommer troligen några tillbaka i trafik. Sedan ska man nog inte se bort från att detta kan vara en förberedelse för upphandlingen av M33, d.v.s. att man skaffar sig goda skäl att utesluta Ansaldo Breda ur den.
hej

Inlägg av hej »

Behövs det fler skäl än alla problem hittills med M32?
Osäkra leveranstider, problem med reservdelar, snabbare slitage än vad som utlovats på hjul, dålig klimatanläggning, mycket verkstadstid,...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja men va f.. Jag kan väl också få komma med en konspirationsteori nån gång. :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Ja men va f.. Jag kan väl också få komma med en konspirationsteori nån gång. :wink:
Absolut!

Jag hakar på och lägger till konspirationsteorin att det också ingått nåt att "nån ansvarig i Göteborg" lovat att inte "skämma ut" Ansaldo förrän sista beställda vagnen har levererats? Inte så troligt men det är ju ett intressant samband...
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

M_M skrev:
Harald skrev:Ja men va f.. Jag kan väl också få komma med en konspirationsteori nån gång. :wink:
Absolut!

Jag hakar på och lägger till konspirationsteorin att det också ingått nåt att "nån ansvarig i Göteborg" lovat att inte "skämma ut" Ansaldo förrän sista beställda vagnen har levererats? Inte så troligt men det är ju ett intressant samband...

Efter att på lite avstånd ha följt såpan M32 i media kan jag inte säga annat än att Ansaldo har lyckats bra med att "skämma ut sig" på egen hand, utan hjälp från utomstående.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej

Inlägg av hej »

Men att under trafikdag plocka ut en alla M32 från den första serien, dela på tågsätt och riskera att få vagnar i fel hall tyder på att viss planering har skett. Så vad var det man ville markera?
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

hej skrev:
Men att under trafikdag plocka ut en alla M32 från den första serien, dela på tågsätt och riskera att få vagnar i fel hall tyder på att viss planering har skett. Så vad var det man ville markera?
I min värd tyder detta på att det hela kom väldigt plötsligt och oplanerat!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
hej

Inlägg av hej »

olasand skrev:
hej skrev:
I min värd tyder detta på att det hela kom väldigt plötsligt och oplanerat!
Att få det gjort utan att det blev det kaos som man hade kunnat förvänta sig kan tyda på planering bakom. Om det hade var plötsligt och helt oväntat hade man ställt in de turer som kördes med M32 serie 1 nu lyckades man få trafiken att flyta utan några större problem.

Samtidigt som man fick stor medial täckning av det hela. Hade man gjort det vid morgonutsättningen hade det inte blivit lika verkningsfullt.
Skriv svar