Var placeringen av Friends Arena så lyckad?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Var placeringen av Friends Arena så lyckad?

Inlägg av roggek »

När man läser på SLs störningsinfo så är det vid evenemang på Friends Arena oftast för SLs del;
- förseningar i ordinarie busstrafiken på grund av köer,
- omlagda eller indragna busslinjer,
- extra tunnelbanetåg,
- extra pendeltåg (som inte ens kan vända i Solna!).

Dessutom så måste man inrätta två busslinjer 101 och 102. I mitt tycke en vansinnig lösning!

Hade det inte varit bättre med en renoverad/utbyggd Råsundastadion med de facto direktaccess till tunnelbanan vid Solna Centrum?
Här pratar vi försämring istället för något som var bra...
Nu har man ju skapat sig fler problem än någonsin, åtminstonde för de som reser dit kollektivt...

Eller skall större evenmeng läggas vid Tele2 Arena vid Globen i framtiden?
Tele2Arena skrev:Globenområdet har en unik tillgång till kollektivtrafik. Inom ett gångavstånd på cirka 1 km finns:
Sex tunnelbanestationer och tre tunnelbanelinjer
Två hållplatser på tvärbanan
Gullmarsplans bussterminal med flera regionala busslinjer Dessutom är tunnelbanetrafiken tänkt att förstärkas vid olika evenemang på motsvarande sätt som i dag.
Låter ju klart bättre...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Re: Var placeringen av Friends Arena så lyckad?

Inlägg av LÅ1 »

Om jag förstått rätt så återstår det en hel del arbete med infrastrukturen runt om. Och så gäller det att få folk att åka kollektivt dit, så att det inte blir bilköer. (Men möjligtvis bussköer :? )
Är ens utgången från pendeltågsstationen mot arenan öppnad ännu?
Jag tror dessutom att det i dagsläget är lättare att få ovana resenärer att ta T-banan än pendeltåg. Men det blir nog i viss mån annorlunda när Citybanan står klar.

Sedan kan jag inte låta bli att anmärka på en sak i texten från Tele2Arena (min felmarkering):
roggek skrev:
Tele2Arena skrev:Globenområdet har en unik tillgång till kollektivtrafik. Inom ett gångavstånd på cirka 1 km finns:
Sex tunnelbanestationer och tre tunnelbanelinjer
Två hållplatser på tvärbanan
Gullmarsplans bussterminal med flera regionala busslinjer Dessutom är tunnelbanetrafiken tänkt att förstärkas vid olika evenemang på motsvarande sätt som i dag.
Låter ju klart bättre...
Tre tunnelbanelinjer finns väl bara vid T-centralen. Där ute är det väl bara gröna linjen som finns? :cheesygrin:
(Detta skall förstås ses som en känga åt SL:s marknadsförare, ingen kritik tel Tele2Arena!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

17,18,19 det är väl tre linjer...eller? Färgmarkeringarna är ju bara en marknadsföringssak. Frågar man en tjänsteman vid T-centralen om vilken linje man tar till Gubbängen få man ju inte svara "gröna linjen".

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse

Re: Sv: Var placeringen av Friends Arena så lyckad?

Inlägg av bruse »

Stefan Widén skrev:17,18,19 det är väl tre linjer...eller? Färgmarkeringarna är ju bara en marknadsföringssak. Frågar man en tjänsteman vid T-centralen om vilken linje man tar till Gubbängen få man ju inte svara "gröna linjen".

Stefan
Jo det får du

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Min kommentar om en linje, den gröna, till området runt nya arenan söder om Globen var en känga mot SL:s sätt att tala om linje. Något som bruse ofta kommenterat.

Frågar man någon om hur man åker till Gubbängen blir svaret med största sannolikhet Gröna linjen mot Farsta.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

För att återgå till trådens ämne, så utgör ju den Tjernobylsarkofagliknande arenan i Hagalund ett typiskt skumraskprojekt tillkommet genom (alltför) nära kontakter mellan kommunen och näringslivet i en typisk svensk småstad. Det spelar givetvis ingen roll att den ligger på ett idiotiskt ställe, och framförallt var det naturligtvis inget alternativ att bygga den i en annan kommun.

(För övrigt är väl Globenområdet ett minst lika idiotiskt ställe att bygga en ny arena på...)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

roggek skrev:Hade det inte varit bättre med en renoverad/utbyggd Råsundastadion med de facto direktaccess till tunnelbanan vid Solna Centrum?
Det bättre hade varit en gren från Solna Centrum till en för evenemang anpassad station under arenan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

roggek skrev:När man läser på SLs störningsinfo så är det vid evenemang på Friends Arena oftast för SLs del;
- förseningar i ordinarie busstrafiken på grund av köer,
- omlagda eller indragna busslinjer,
- extra tunnelbanetåg,
- extra pendeltåg (som inte ens kan vända i Solna!).
Att infrastrukturen inte är färdigbyggd kring arenan skapar onödiga problem, men när parkeringsplatser och ny uppgång till Solna station är klar så tror jag detta blir bra. En stor skillnad är också att Friends tar nästan dubbelt så många åskådare än Råsunda, och mångdubbelt fler än Globen. jämförelsen haltar således, och trafikproblem kan vi nog alltidnräkna med vid evenemang för 50-65000 åskådare, oavsett plats.

För övrigt förstår jag inte riktigt dina punkter ovan. Förseningar och omlagda busslinjer hade man även vid Råsunda vid större evenemang. Likaså extra tunnelbanetåg (och pendeltåg!). Pendeltågen kan mycket väl vända vid Solna, men det är förstås mer praktiskt att göra det vid vändspåret i Ulriksdal. Fullt jämförbart med tunnelbanans vändning i Hallonbergen.
heasm

Inlägg av heasm »

Varför skulle arenan vara så felplacerad?

Området är fortfarande en byggarbetsplats med för få parkeringsplatset vilket som jag förstår det mest ställt till det för gummihjulsfordon. När området är klart och norra uppgången på Solna stn öppnar igen kommer det säkert fungera utmärkt. Dessutom finns det väl möjlighet att bygga en evenemangsstation inne på Hagalund (har för mig att det skissats på en sån men det ansågs för dyrt). Om man vill hålla isär supportergrupper kan man väl låta en grupp gå mot Solna och en annan mot Ulriksdal?

På det stora hela är väl bytet bra då nya arenan är på ett bullerstört område och Råsunda lämpar sig bättre för bostäder. En annan fördel är att pendeltåg är kapacitetsstarkare än tunnelbana.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kan man inte bara anlägga en evenemangsstation precis bredvid stadion som det går direkttåg till (odenplan)-centralen vid evenemang?
solnaarena.jpg
solnaarena.jpg (67.3 KiB) Visad 4830 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Visst vore en speciell evenemangsstation enligt skissen en god lösning. Finns det utrymme? (Kanske polisen skulle vilja ha två perronger, förutom enligt skissen t.ex. en bakom (nordväst om) arenan för att skilja grupper åt?)

Ett ställe där man verkligen satsat på en evenemangsstation är Olympiastadion i Berlin. Förutom en perrong för de genomgående S-bahntågen finns det fyra perronger, och åtta spår för insatståg. Förmodligen med olika destinationer. (Sök på Googles kartor. Där syns den tydligt.)
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Arenan är nog inte "felplacerad". Än så länge är området i mångt och mycket en byggarbetsplats, vilket försvårar framkomligheten. Dock verkar det som om gångavståndet mellan pendeltågsstationen och arenan blir förhållandevis långt även när den nya norra entrén öppnats. Kanske kunde en speciell "evenemangsstation" som visas på skissen vara en lösning. Där bör då också ordnas en plattform för uppställning av chartertåg, så att även långväga supportrar kunde slussas smidigt mellan arenan och tågen. Men det finns säkert några problem som gör att det inte blir så.
Anders Hanquist

Jag har funderat lite mer på det här problemet. "Felplacerad" skulle jag inte kalla arenan. Dock uppstår naturligtvis logistiska problem när omkring 50 000 personer ska transporteras till en plats under relativt kort tid för att några timmar senare åter transporteras därifrån. Så hade det blivit var arenan än placerats. Kollektivtrafiklösningarna på den här platsen verkar dock inte vara optimala. Då avser jag inte bara de provisoriska lösningar som tillämpas nu, utan även de som presenteras som de permanenta när norra entrén och Tvärbanan är klara. Avståndet mellan den nya norra entrén och arenan blir även i fortsättning väl långt, och över långa viadukter där alla (ibland antagonistiska huliganer) ska trängas. Ännu längre då om man räknar från plattformsmitt till publikplatserna inne på arenan. Vid Berlins Olympiastadion är avståndet cirka 300 meter. Dessutom har man där såväl genomgående spår som en säckstation för insatståg i samband med evenemang. Tvärbanans hållplats kommer ju att ligga nedanför Blåkulla i Hagalund. Därifrån är det nästan 1 km till arenan.

Alla parter borde vara överens om att det inte går att ordna parkeringsplatser om majoriteten av besökarna tänker ta sig till arenan och därifrån med eget fordon. Därför borde kommun, landsting, arenabolag och andra intressenter sätta sig ner tillsammans för att lösa detta problem.

För att säkerställa en hög andel kollektivresande arenabesökare borde förslagsvis följande åtgärder vidtagas:

1) En viss andel (procent eller krontal) på varje entrébiljett till arenan borde gå direkt till SL. Entrébiljetten skall då gälla som färdbevis på hela SL-nätet under några timmar före och efter varje match eller annat evenemang.

2) Ett stickspår byggs, ungefär som på Odds förtjänstfulla kartskiss. Spåret bör ha plattform endast mot arenan för att slippa trappor, gångtunnlar, hissar och andra trånga passager. Om man behöver mer plattformskapacitet bör plattformen byggas på längden så att den räcker till för två fullängdståg (om det är möjligt). Möjligen kan ett förbigångsspår behöva byggas "inåt" mot Hagalundsdepån för att underlätta för tomtåg i "motriktningen" passera förbi tåg som står inne för att lossa eller lasta.

3) En evenemangslinje inrättas med utgångspunkt i exempelvis Älvsjö, som stannar vid mellanliggande stationer och från Hagalundstunneln går ut på spåret mot Arenastaden. Plattformen bör vara öppen mot arenan utan spärrar aller andra hinder.

4) Efter evenemang står alltid ett tåg inne vid plattformen. Eftersom entrébiljetten gäller som färdbevis så kan man förutsätta att alla som strömmar ut har ett sådant och kan låta dem kliva på utan att passera genom spärrar. Tåget kan därför snabbt fyllas upp och avgå och nytt kör då omedelbart fram.

Är det något jag försummat eller som ni tror inte funkar med ett sådant här upplägg så vore det intressant med en vidare diskusssion.
heasm

Inlägg av heasm »

Jag tycker dina idéer verkar vettiga. I och för sig tror jag det är krångligare att skicka iväg tåg allt eftersom de fylls på Trafikverkets spår än det är i t ex tunnelbanan, men det går säkert att lösa.

I budgeten för arenan antas det väl att man ordnar 50-65 stora arrangemang/år. Med halvfull beläggning så blir det ca 1.5 miljoner besökare/år och med en avgift på 10:- skulle de bli 15 miljoner/år att finansiera en evenemangsstation för. Räcker det?

På medellång sikt kommer väl Tvärbanan förlängas vidare mot Universitetet och de skisser jag sätt på denna förlängning går längs Kolonnvägen och sedan vidare mot Bergshamra. Görs denna förlängning så borde väl Tvärbanan få en station något närmare arenan.

På ännu längre sikt skulle man kunna tänka sig att Karolinskagrenen av tunnelbanan (om den blir byggd) på sin väg mot Täby har en station under arenan, men så kommer det nog inte att bli...
Anders Hanquist

Evenemangsstationen kanske inte behöver helfinansieras med detta biljettpåslag, men det kan i alla fall bidra till driften och framför allt förbilliga och förenkla rutiner vid påstigning.

Man kan nog inte bara släppa i väg tågen allteftersom de blir fulla. Men man kan lägga i avgångstider som är relaterade till när evenemangen slutar. Oftast är väl detta på kvällstid, när det kanske finns fler "luckor" mellan ordinarie tåg (rätta mig om jag är helt galet ute).
heasm

Inlägg av heasm »

Enligt det här dokumentet kostar en ny station ca 300 miljoner (verkar dyrt för att i princip gjuta betong, men vad vet jag). 15 miljoner/år skulle räcka till räntekostnaden och en avskrivningstid på ca 60 år.

Kanske Trafikverket kan vara med och betala, då spåren och perrongen skulle kunna utnyttjas av depån under andra tider (vagnstädning o dyl).

Edit: Har rättat länk
Senast redigerad av heasm den fredag 08 februari 2013 14:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det är möjligt att en arenaplattform skulle förbättra kollektivtrafiken till och från arenan, men det finns ett par aspekter som talar för befintlig station:

* Med den nya ingågen kommer gångtiden till stationen bli ca 7-8 minuter. Det är trots allt en fullt rimlig gångtid.
* Genom att använda befintlig station kan man bättre utnyttja kapaciteten på pendeltågen till/från Märsta och Uppsala. Med 4-6 ordinarie tåg per timme krävs inte alltför många extratåg för att kunna erbjuda en rimlig turtäthet/kapacitet i samband med evenemang.
* En enkelspårig säckstation innebär vissa logistiska problem, och jag tror det kan bli ganska krångligt att köa upp alla de tåg som skulle krävas.
* Tågen till en eventuell arenastation skulle behöva gå via de långsammare driftspåren för att inte störa övrig tågtrafik. Det skulle ge en restid på ca 14 minuter, jämfört med 8 minuter för ordinarie tåg sträckan Solna-Stockholm C. Gångtidsvinsten med en arenaplattform går således förlorad.
* En öppen plattform i direkt anslutning till arenan utan spärrar är inget drömscenario för polisen när det är 50000 personer i området. Gångvägen till ordinarie station och spärrlinje hjälper till att sprida ut folkmassan och gör det lättare att kontrollera situationen.

Ser man bara till att få ordning på den nya stationsentrén så kommer det vara en alldels utmärkt kollektivtrafiklösning till arenan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Ett ställe där man verkligen satsat på en evenemangsstation är Olympiastadion i Berlin. Förutom en perrong för de genomgående S-bahntågen finns det fyra perronger, och åtta spår för insatståg. Förmodligen med olika destinationer. (Sök på Googles kartor. Där syns den tydligt.)
Favoriter i repris:
Bild
IMG_1704 by muppfoto, on Flickr

Bild
IMG_1727 by muppfoto, on Flickr

Visst är Olympiastadion antagligen klart större än nån sportmojäng i Stockholmstrakten, men Olympiastadion lär väl å andra sidan inte användas så att det väller ut färdigtittade åskådare från mer än en grej i taget? Det får mig att undra om det verkligen räcker med ett enda spår för den här trådens arena när Olympiastadion har totalt 10 spår.

(Sidospår: Stationen Olympiastadion är riktigt gammal, läs t.ex. här (tysk läsövning), och byggdes på ångloktiden med rundgångsspår mellan de ordinarie spåren. På "modern tid" (efter återföreningen) så har stationen byggts om rejält med vanliga säckspår för eltåg).
Anders Hanquist skrev:2) Ett stickspår byggs, ungefär som på Odds förtjänstfulla kartskiss. Spåret bör ha plattform endast mot arenan för att slippa trappor, gångtunnlar, hissar och andra trånga passager. Om man behöver mer plattformskapacitet bör plattformen byggas på längden så att den räcker till för två fullängdståg (om det är möjligt). Möjligen kan ett förbigångsspår behöva byggas "inåt" mot Hagalundsdepån för att underlätta för tomtåg i "motriktningen" passera förbi tåg som står inne för att lossa eller lasta.
Smala passage som föregås av en stor yta kan väl snarast vara en bra idé för att kunna reglera tillflödet så att det inte folkmassan längre bak pressar på så att folk trillar ner på spåret eller än värre mellan vagnar i multade tåg?

Jag tror att en sånhär station behöver ha personal på en "personalplattform" på motsatt sida (kan vara en enkel konstruktion) som kan kolla att folk inte trillat ner på spår å sånt före avgång. Alternativt skulle man kunna ha kameror. Ytterligare ett alternativ är att ha "nästan-plattformsdörrar" d.v.s. väggar/staket längs plattformskanten på de platser tågen inte öppnar dörrar. Fast det bör funka med både X10 och X60, det kan kanske vara bra att köra nåt gammalt revisionsmoget tåg för sånahär huligangrejer, speciellt för påhejarna av förlorarlaget.
heasm skrev:Enligt det här dokumentet kostar en ny station ca 300 miljoner (verkar dyrt för att i princip gjuta betong, men vad vet jag). 15 miljoner/år skulle räcka till räntekostnaden och en avskrivningstid på ca 60 år.

Kanske Trafikverket kan vara med och betala, då spåren och perrongen skulle kunna utnyttjas av depån under andra tider (vagnstädning o dyl).
(Jag "rättade" länken så att det inte räknas som att just du besökt en googlesökträff femtioelva gånger)

I det priset lär det väl ingå en komplett biljetthall & co?

Om entrébiljetten till sportevenemanget alltid kommer gälla som färdbiljett en stund före+efter evenemang så lär det inte behövas några biljettfaciliteter, spärrar eller liknande här. Det fåtal som råkar vara i närheten när sportande sker och plankar med på samma tåg kan SL kanske bjussa på?
heasm

Inlägg av heasm »

M_M skrev:
heasm skrev:Enligt det här dokumentet kostar en ny station ca 300 miljoner (verkar dyrt för att i princip gjuta betong, men vad vet jag). 15 miljoner/år skulle räcka till räntekostnaden och en avskrivningstid på ca 60 år.

(Jag "rättade" länken så att det inte räknas som att just du besökt en googlesökträff femtioelva gånger)

I det priset lär det väl ingå en komplett biljetthall & co?

Om entrébiljetten till sportevenemanget alltid kommer gälla som färdbiljett en stund före+efter evenemang så lär det inte behövas några biljettfaciliteter, spärrar eller liknande här. Det fåtal som råkar vara i närheten när sportande sker och plankar med på samma tåg kan SL kanske bjussa på?
Tack för rättningen (jag skyller på att jag bara klippte och klistrade från en annan tråd). Jag har rättat orginallänken också.

Vad det gäller kostnaden (vilken jag fortfarande tycker är dyrt, 10% av vad hela arenan kostade!) så är det lite spår och växlar (om jag tolkar Odds skiss rätt) som kanske väger upp att ingen biljetthall behövs.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Nej Råsunda är ingen bra placering av en arena, innan T-banan kom var det kaos vid stora evenemang. Att linje-15 (frid vare med dess minne;-) varken gjorde från eller till kan vem som helst förstå. Under fotbolls-VM rörde sig bilköerna på Råsundavägen, Hagavägen och alla andra tillfarter med en km i timmen. Om man hade byggt ut Råsunda till samma storlek som arenan i Haga Norra, hade T-banan i Solna Centrum haft samma tillkortakommanden som linje-15 när det begav sig och stadion hade legat insprängd i centrum och bostadsbebyggelse........
/Göran
Låst