LÅ1 skrev:Ett ställe där man verkligen satsat på en evenemangsstation är Olympiastadion i Berlin. Förutom en perrong för de genomgående S-bahntågen finns det fyra perronger, och åtta spår för insatståg. Förmodligen med olika destinationer. (Sök på Googles kartor. Där syns den tydligt.)
Favoriter i repris:
IMG_1704 by
muppfoto, on Flickr
IMG_1727 by
muppfoto, on Flickr
Visst är Olympiastadion antagligen klart större än nån sportmojäng i Stockholmstrakten, men Olympiastadion lär väl å andra sidan inte användas så att det väller ut färdigtittade åskådare från mer än en grej i taget? Det får mig att undra om det verkligen räcker med ett enda spår för den här trådens arena när Olympiastadion har totalt 10 spår.
(Sidospår: Stationen Olympiastadion är riktigt gammal,
läs t.ex. här (tysk läsövning), och byggdes på ångloktiden med rundgångsspår mellan de ordinarie spåren. På "modern tid" (efter återföreningen) så har stationen byggts om rejält med vanliga säckspår för eltåg).
Anders Hanquist skrev:2) Ett stickspår byggs, ungefär som på Odds förtjänstfulla kartskiss. Spåret bör ha plattform endast mot arenan för att slippa trappor, gångtunnlar, hissar och andra trånga passager. Om man behöver mer plattformskapacitet bör plattformen byggas på längden så att den räcker till för två fullängdståg (om det är möjligt). Möjligen kan ett förbigångsspår behöva byggas "inåt" mot Hagalundsdepån för att underlätta för tomtåg i "motriktningen" passera förbi tåg som står inne för att lossa eller lasta.
Smala passage som föregås av en stor yta kan väl snarast vara en bra idé för att kunna reglera tillflödet så att det inte folkmassan längre bak pressar på så att folk trillar ner på spåret eller än värre mellan vagnar i multade tåg?
Jag tror att en sånhär station behöver ha personal på en "personalplattform" på motsatt sida (kan vara en enkel konstruktion) som kan kolla att folk inte trillat ner på spår å sånt före avgång. Alternativt skulle man kunna ha kameror. Ytterligare ett alternativ är att ha "nästan-plattformsdörrar" d.v.s. väggar/staket längs plattformskanten på de platser tågen inte öppnar dörrar. Fast det bör funka med både X10 och X60, det kan kanske vara bra att köra nåt gammalt revisionsmoget tåg för sånahär huligangrejer, speciellt för påhejarna av förlorarlaget.
heasm skrev:Enligt
det här dokumentet kostar en ny station ca 300 miljoner (verkar dyrt för att i princip gjuta betong, men vad vet jag). 15 miljoner/år skulle räcka till räntekostnaden och en avskrivningstid på ca 60 år.
Kanske Trafikverket kan vara med och betala, då spåren och perrongen skulle kunna utnyttjas av depån under andra tider (vagnstädning o dyl).
(Jag "rättade" länken så att det inte räknas som att just du besökt en googlesökträff femtioelva gånger)
I det priset lär det väl ingå en komplett biljetthall & co?
Om entrébiljetten till sportevenemanget alltid kommer gälla som färdbiljett en stund före+efter evenemang så lär det inte behövas några biljettfaciliteter, spärrar eller liknande här. Det fåtal som råkar vara i närheten när sportande sker och plankar med på samma tåg kan SL kanske bjussa på?