SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av Mick Dundee »

spårsnoken skrev: Det finns i det korta perspektivet inte så stora pengapåsar. T-banan till Täby är relativt billig. Den är redan sprängd en bra bit mot Danderydsberg och resten är relativt billigt. Kan man köra med 30 tåg/timme på T-bana 1 (gröna linjen) och därmed få plats med tåg mot Karolinska (som bl.a. (s) hävdar) kan man göra det på T-bana 2 (röda linjen) också. 10 tåg/timme mot Ropsten lär räcka så då finns det 20 tåg/timme mot Mörby/Täby och det räcker långt.

'Roslagspil', nya T-banelinjer genom stan och nya grenar på RB mot Odenplan är dyra saker som kostar många 10-tals miljarder och därför ligger långt fram i tiden.

mvh/spårsnoken
Så där himla långt upp mot Danderydsberg är ju inte t-banan sprängd om jag inte har fel. Det finns om jag inte har helt fel en i terrängen tydlig markering (vid dagens sopreturstation bredvid motorvägen) hur långt tunneln sträcker sig, och det är ju inte ens halvvägs till Rinkeby. Täbybanans problem har varit och är att det saknas bebyggelse nog mellan Roslags Näsby och Mörby C. Så fort någon talar om förtätning och högre hus en egnahemsbebyggelse i norrort gör sig en röststark pöbel hörd. I Danderyd fick det till följd att C - som motsatte sig förtätning i Mörby C och argumenterar för lägre hastigheter på RB genom kommunen - gick starkt framåt och i Täby gick Fp och C framåt - båda motsätter sig de flesta utbyggnadsprojekten i kommunen. I Täby ekar ropen från 70-talet - -"t-bana betyder bara att pundarna kommer ut till Täby" - när Roslags Näsby ska förtätas - -"hyreslägenheter passar inte in här i miljön" ...

Nu tycker jag i och för sig att Täbybanan borde byggas ändå, eftersom den sanslöst usla kollektivtrafiken i nordost borde bearbetas, men billigt är det inte.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av spårsnoken »

twr skrev:
spårsnoken skrev:
Borde inte Roslagsbanan i tunnel från Albano till Odenplan vara billigare än t-bana Mörby – Täby + t-bana Odenplan – Danderyd?
----------------------------------------
Jag har inte talat om t-bana Odenplan-Danderyd; bara om t-bana Mörby C - Täby C.

mvh/spårsnoken
Okej, nu har jag läst noggrannare! :oops: Tror du alltså att Mörby - Täby blir billigare att bygga än Albano - Odenplan?[/quote]
---------------------------------------------------
Troligtvis är det väl så. 400 meter tunnel mot Danderydsberg finns redan, sedan är tunnelbygget relativt okomplicerat jämfört med att bygga i stadsmiljö.

mvh/spårsnoken
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av spårsnoken »

Mick Dundee skrev:
spårsnoken skrev: Det finns i det korta perspektivet inte så stora pengapåsar. T-banan till Täby är relativt billig. Den är redan sprängd en bra bit mot Danderydsberg och resten är relativt billigt. Kan man köra med 30 tåg/timme på T-bana 1 (gröna linjen) och därmed få plats med tåg mot Karolinska (som bl.a. (s) hävdar) kan man göra det på T-bana 2 (röda linjen) också. 10 tåg/timme mot Ropsten lär räcka så då finns det 20 tåg/timme mot Mörby/Täby och det räcker långt.

'Roslagspil', nya T-banelinjer genom stan och nya grenar på RB mot Odenplan är dyra saker som kostar många 10-tals miljarder och därför ligger långt fram i tiden.

mvh/spårsnoken
Så där himla långt upp mot Danderydsberg är ju inte t-banan sprängd om jag inte har fel. Det finns om jag inte har helt fel en i terrängen tydlig markering (vid dagens sopreturstation bredvid motorvägen) hur långt tunneln sträcker sig, och det är ju inte ens halvvägs till Rinkeby. Täbybanans problem har varit och är att det saknas bebyggelse nog mellan Roslags Näsby och Mörby C. Så fort någon talar om förtätning och högre hus en egnahemsbebyggelse i norrort gör sig en röststark pöbel hörd. I Danderyd fick det till följd att C - som motsatte sig förtätning i Mörby C och argumenterar för lägre hastigheter på RB genom kommunen - gick starkt framåt och i Täby gick Fp och C framåt - båda motsätter sig de flesta utbyggnadsprojekten i kommunen. I Täby ekar ropen från 70-talet - -"t-bana betyder bara att pundarna kommer ut till Täby" - när Roslags Näsby ska förtätas - -"hyreslägenheter passar inte in här i miljön" ...

Nu tycker jag i och för sig att Täbybanan borde byggas ändå, eftersom den sanslöst usla kollektivtrafiken i nordost borde bearbetas, men billigt är det inte.

Cheers,
---------------------
Nja, Rinkeby ska vi väl ändå inte till. Då får väl Täbyborna vatten på sin kvarn om tunnelbanan skulle dras via Rinkeby.

Om T-banan byggs var ju planerna i alla fall förr att det skulle bli mer bebyggelse i Danderydsberg och också i Roslags Näsby som blir de två stationerna mellan Mörby C och Täby C.

mvh/spårsnoken
Mick Dundee
Inlägg: 296
Blev medlem: torsdag 28 oktober 2010 13:51
Ort: Walkabout Creek

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av Mick Dundee »

spårsnoken skrev:
Mick Dundee skrev:
spårsnoken skrev: Det finns i det korta perspektivet inte så stora pengapåsar. T-banan till Täby är relativt billig. Den är redan sprängd en bra bit mot Danderydsberg och resten är relativt billigt. Kan man köra med 30 tåg/timme på T-bana 1 (gröna linjen) och därmed få plats med tåg mot Karolinska (som bl.a. (s) hävdar) kan man göra det på T-bana 2 (röda linjen) också. 10 tåg/timme mot Ropsten lär räcka så då finns det 20 tåg/timme mot Mörby/Täby och det räcker långt.

'Roslagspil', nya T-banelinjer genom stan och nya grenar på RB mot Odenplan är dyra saker som kostar många 10-tals miljarder och därför ligger långt fram i tiden.

mvh/spårsnoken
Så där himla långt upp mot Danderydsberg är ju inte t-banan sprängd om jag inte har fel. Det finns om jag inte har helt fel en i terrängen tydlig markering (vid dagens sopreturstation bredvid motorvägen) hur långt tunneln sträcker sig, och det är ju inte ens halvvägs till Rinkeby. Täbybanans problem har varit och är att det saknas bebyggelse nog mellan Roslags Näsby och Mörby C. Så fort någon talar om förtätning och högre hus en egnahemsbebyggelse i norrort gör sig en röststark pöbel hörd. I Danderyd fick det till följd att C - som motsatte sig förtätning i Mörby C och argumenterar för lägre hastigheter på RB genom kommunen - gick starkt framåt och i Täby gick Fp och C framåt - båda motsätter sig de flesta utbyggnadsprojekten i kommunen. I Täby ekar ropen från 70-talet - -"t-bana betyder bara att pundarna kommer ut till Täby" - när Roslags Näsby ska förtätas - -"hyreslägenheter passar inte in här i miljön" ...

Nu tycker jag i och för sig att Täbybanan borde byggas ändå, eftersom den sanslöst usla kollektivtrafiken i nordost borde bearbetas, men billigt är det inte.

Cheers,
---------------------
Nja, Rinkeby ska vi väl ändå inte till. Då får väl Täbyborna vatten på sin kvarn om tunnelbanan skulle dras via Rinkeby.

Om T-banan byggs var ju planerna i alla fall förr att det skulle bli mer bebyggelse i Danderydsberg och också i Roslags Näsby som blir de två stationerna mellan Mörby C och Täby C.

mvh/spårsnoken
Danderydsberg kommer inte att bebyggas, det är väl numera ett naturreservat om jag inte missminner mig. Utbyggnadsplanerna för det området skrinlades på 80-talet. SL umgicks därefter med planer på en t-bana via Dalkarlsängen vilket ligger någonstans mellan Dj Ekeby och Danderyds gymnasium tror jag. Om det går att bygga ut vet jag inte, men jag är nog inte beredd att satsa mer än fem kronor på att det bebyggs ...

Re Rinkeby. Brush up your local knowledge om du ska argumentera på lokalnivån! Rinkeby ligger på andra sidan Roslagsvägen visavi Danderyds kyrka ... T-bana till Täby från Mörby via Stockholms Rinkeby ... :roll:

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av spårsnoken »

]
Mick Dundee skrev:
spårsnoken skrev:

Så där himla långt upp mot Danderydsberg är ju inte t-banan sprängd om jag inte har fel. Det finns om jag inte har helt fel en i terrängen tydlig markering (vid dagens sopreturstation bredvid motorvägen) hur långt tunneln sträcker sig, och det är ju inte ens halvvägs till Rinkeby. Täbybanans problem har varit och är att det saknas bebyggelse nog mellan Roslags Näsby och Mörby C. Så fort någon talar om förtätning och högre hus en egnahemsbebyggelse i norrort gör sig en röststark pöbel hörd. I Danderyd fick det till följd att C - som motsatte sig förtätning i Mörby C och argumenterar för lägre hastigheter på RB genom kommunen - gick starkt framåt och i Täby gick Fp och C framåt - båda motsätter sig de flesta utbyggnadsprojekten i kommunen. I Täby ekar ropen från 70-talet - -"t-bana betyder bara att pundarna kommer ut till Täby" - när Roslags Näsby ska förtätas - -"hyreslägenheter passar inte in här i miljön" ...

Nu tycker jag i och för sig att Täbybanan borde byggas ändå, eftersom den sanslöst usla kollektivtrafiken i nordost borde bearbetas, men billigt är det inte.

Cheers,
---------------------
Nja, Rinkeby ska vi väl ändå inte till. Då får väl Täbyborna vatten på sin kvarn om tunnelbanan skulle dras via Rinkeby.

Om T-banan byggs var ju planerna i alla fall förr att det skulle bli mer bebyggelse i Danderydsberg och också i Roslags Näsby som blir de två stationerna mellan Mörby C och Täby C.

mvh/spårsnoken
Danderydsberg kommer inte att bebyggas, det är väl numera ett naturreservat om jag inte missminner mig. Utbyggnadsplanerna för det området skrinlades på 80-talet. SL umgicks därefter med planer på en t-bana via Dalkarlsängen vilket ligger någonstans mellan Dj Ekeby och Danderyds gymnasium tror jag. Om det går att bygga ut vet jag inte, men jag är nog inte beredd att satsa mer än fem kronor på att det bebyggs ...

Re Rinkeby. Brush up your local knowledge om du ska argumentera på lokalnivån! Rinkeby ligger på andra sidan Roslagsvägen visavi Danderyds kyrka ... T-bana till Täby från Mörby via Stockholms Rinkeby ... :roll:

Cheers,[/quote]
----------------------
Hehe... Det var bara ett skämt förstår Du väl. Jag bodde faktiskt på 70- och 80-talen invid Djursholms Ekeby station på RB, så jag borde väl veta. Visst, men då var byggplanerna i Danderydsberg högaktuella. Men det finns mycket mark kvar att bygga på.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:Nu kommer dessutom signaler om att befolkningstillväxten kommer att bli mycket snabbare än landstinget tror:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pr ... 501670.svd

I stället för 10,5 milj. invånare i Sverige om 30 år blir det 12 miljoner; på grund av främst ökad invandring.
SCB har kanske räknat med att SD får majoritet...
spårlasse skrev:Nu var det väl det här SCB:s siffror och de har väl varit uträknade sedan länge. Stockholm har väl fått prognosticera upp sina siffror årligen. Men det här med trender är ju alltid svårt att avgöra, likväl som hur mycket man faktiskt bygger har stor betydelse. En sak som dessa beräkningar har svårt att ta med är ju också hur stor effekten blir från Mälardalen. När väl citybanan är invigd, kommer det ju faktiskt att kunna köras tät trafik från städerna runt om i Mälaren. Hela Mälardalen blir därmed en gemensam arbetsmarknad på ett helt annat sätt än idag. Detta senare påverkar ju också trafiken på de centrala delarna mycket (innerstad och där det finns många arbetsplatser). Detta kommer alltså ställa ännu högre krav på trafiken centralt i staden. 2020 är vi kanske 400 000 fler i Stockholm idag. Detta motsvarar ca 40 000 resor under maxtimmen. Nu passerar ju tack och lov inte alla resanden de centrala delarna av stan, men säg en ökning med kanske 15 000 - 20 000 i maxtimmen genom innerstaden. Det kräver en hel del.
Jag håller med om att hela Mälardalen bör beaktas. Däremot räcker inte pendeltågstunneln ensam - det är rätt mycket enkelspår mot Eskilstuna, och det lär inte räcka med fyrspår Sundbyberg-Jakobsberg för att få riktigt hög turtäthet mot Västerås o.s.v.
spårlasse skrev:Och nu kommer jag till det väsentliga. Det finns ingen möjlighet att förlänga tunnelbanan till Täby - oavsett om det sker via Karolinska eller nuvarande Mörbygren - eftersom kapaciteten inte kommer att räcka till. Det senare sågas ju av WSP - som nog i detta avseende får ha visss trovärdighet - i sin sponsrrade studie om förbindelse dit - då tycket blir för stort.
Det är dags för att de utanför spårmuppkretsarna att börja inse att det som behövs är mer tunnelbana i innerstaden och gärna fyrspår på flera banor (främst på tunnelbanan och pendeltågens sträckor, men kanske även på t.ex. Roslagsbanan).

Det är kanske dags för en ny "90 förslag till utbyggnad av tunnelbanan"-tråd? :)
spårlasse skrev:Nä, om vi tror att befolkningsökningen blir så stor som en del nu börjar tro (och att alltså inget trendbrott kommer), ja, då kan vi faktiskt inte få in så mycket fler genom att förlänga nuvarande tunnelbana (undantaget till Nacka/Orminge givetvis). Då måste vi planera för en ny tunnelbana genom centrala stan. Problemet är väl att den helst bör gå genom centralen för att få maximal effekt. Samtidigt är det väl så att Odenplan också börjar kunna bli en intressant punkt, då ju pendeln stannar där och det finns relativt smidig bytesmöjlighet även till gröna linjen. Så egentligen kanske man skulle göra försvarsarbeten för en sådan sträckning istället.
Behöver den verkligen få byte vid T-centralen?

Det finns väl två strategier när det gäller spårtrafik, den ena är att köra så enkla linjer som möjligt (med system helt utan grenar som extremfall) och det andra är att fixa så många direktresor som möjligt (exempel Göteborgs spårvägsnät). Behöver man nå T-centralen med en nybyggd sträcka om man har ett system med många körvägar?
spårlasse skrev:Egentligen kanske den gamla tanken på att förlänga Roslagsbanan inte är så dum. Och kanske då till Odenplan. Före citybanan vore det ju inte någon större idé - men med den på plats så är det ju en rätt bra lösning. Roslagsbanan går ju utan problem att få samma hastighet på som en tunnelbana - och t.o.m. mycket fortare om man önskar . I dag tar ju ofta stoppen för lång tid pågrund av vagnkonstruktion, möten etc. Men det är ju aspekter som är lätt att åtgärda. Det kan ju knappast egentligen vara något problem att uppgradera Roslagsbanan så att den går lika fort som en tunnelbana skulle göra...Och vagnarna måste väl ändå börja bytas ut inom en tioårsperiod...
Det tråkiga med Roslagsbanan är väl att man bygger fast lågplattformsystemet när man tillgänglighetsanpassar de nuvarande vagnarna.

Jag minns inte vem det var men det har framförts en idé att dra roslagsbanan vidare genom centrum och koppla till någon bana söderut, det är nog en rätt bra idé. Frågan är om man ska konvertera Roslagsbanan till normalspår då? Om det finns skäl därtill skulle man till och med kunna ha nån slags lösning där man kan köra både tunnelbanetåg och pendeltåg på samma spår (det kräver att tunneltågen får egna plattformspår och lite klurande då man bygger elinstallationer och signalsystem/spårledningar, men det är inte olösbart, exempel på detta finns på Berlins S-Bahn)?
spårlasse skrev:Problemet med Roslagsbanan är väl dock fortfarande de många stationerna med få resande mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby som starkt begränsar den möjliga kapaciteten. Man får nog fundera över om man inte ska bussa dessa resenärer istället. Totalt har ju dessa tre stationer 1500 resande till och från stationen per dag. Motiverar knappast spårtrafik. Ett alternativ är förstås fyrspår längs den gemensamma sträckan - men det motiveras knappast samhällsekonomiskt för det lilla underlaget.
De "många stationerna" är två... :wink:

Om man vänder på steken och tänker sig pendeltåg på Roslagsbanan så vore det väl en rätt bra idé att bygga helt nya spår fram till och med Täby och t.ex. ta över banan mot Åkersberga, stänga Rydbo och Täljö, ev. göra linjerätningar, och som jag tror Kantorn föreslog fortsätta därifrån till Norrtälje (som blir ungefär lika långt som från Kårsta/Rimbo, med skillnaden att man knappt behöver stanna på någon mellanstation, möjligen en station vid Bergshamra, i övrigt kan man blåsa på i 160km/h eller vad nu framtida pendeltågfordon klarar. I Täby skulle man då bygga en bra bytesstation med riktigt smidiga byten mellan Roslagsbanan och pendeltåg, och kanske göra upplägget så att man kör tunnelbanetåg på röda banan upp på roslagsbanans banvall från Djursholms Ösby till till Roslags Näsby och vidare till Kårsta och ev Arlanda samt på Roslagsbanans befintliga spår till Hägernäs (där pendeltågens spår fortsätter längs Roslagsbanans befintliga eller ev. rätade banvall). Kantorns idé att köra spårvagnar till Näsby Park kan kompletteras med spårvägskonvertering av Roslagsbanan söder om Djursholms Ösby och stängning av tunnelbanestationerna som ligger paralellt med denna sträcka, d.v.s. framförallt Universitetet men kanske även Bergshamra. Eftersom Bergshamra kan vara en lämplig plats att ansluta Tvärbanan till en spårvägskonverterad sydlig del av Roslagsbanan så kan man se till att de som idag åker tunnelbana där får minst lika nära till hållplats som idag. Östra Station ersätts med en rejäl stor-hållplats för spårvagnar som ligger lite längre norrut, vid korsningen mellan Odengatan och Valhallavägen, så kan man bygga en "triangelhållplats" för att kunna köra både mot Odenplan och mot "Radiohuset & co".

--------------

Slutsatsen är väl att som vanligt så efterlyser jag en mer övergripande framtida strategi för Stockholmsområdets kollektivtrafik, gärna med lite vågade visionära förslag som alternativ.

spårsnoken skrev:Det finns i det korta perspektivet inte så stora pengapåsar. T-banan till Täby är relativt billig. Den är redan sprängd en bra bit mot Danderydsberg och resten är relativt billigt. Kan man köra med 30 tåg/timme på T-bana 1 (gröna linjen) och därmed få plats med tåg mot Karolinska (som bl.a. (s) hävdar) kan man göra det på T-bana 2 (röda linjen) också. 10 tåg/timme mot Ropsten lär räcka så då finns det 20 tåg/timme mot Mörby/Täby och det räcker långt.

'Roslagspil', nya T-banelinjer genom stan och nya grenar på RB mot Odenplan är dyra saker som kostar många 10-tals miljarder och därför ligger långt fram i tiden.
En lösning på att få loss kapacité på röda banans Mörbygren vore att spårvägskonvertera Ropstengrenen. Man skulle få samma körtid Ropsten - Östermalms torg, men sen blir det givetvis långsammare inne i centrum. Å andra sidan skulle man kunna förverkliga den gamla hederliga planen på att förlänga den grenen till Lidingö - då skulle man få banan dragen till Lidingö Centrum utan att behöva motivera det med tunnelbana till Värmdö.

Värt att tänka på vad gäller röda banans Mörbygren är att den tar upp mängder av bussresenärer som alltså ändå åker med banan oavsett om den slutar i Mörby eller längre norrut, likaså tar banan hand om merparten av Roslagsbanans resenärer som släpps av vid Stockholm Ö. Att leda Roslagsbaneresenärerna vidare till någon punkt som "tål" fler resenärer torde avlasta tunnelbanans Mörbygren.

Det är för övrigt intressant att någon påpekat att det blir svårt för Odenplans kommande station att ens ta emot resenärer i spårvagn från Karolinska, men ändå klarar Tekniska Högskolan att ta hand om i stort sett alla resenärer på Roslagsbanan...
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

M_M skrev: De "många stationerna" är två... :wink:
Tre. :D Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Enebyberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

M_M skrev: Slutsatsen är väl att som vanligt så efterlyser jag en mer övergripande framtida strategi för Stockholmsområdets kollektivtrafik, gärna med lite vågade visionära förslag som alternativ.
Tror/tycker du inte att stomnätsstrategin uppfyller de kraven? Den kanske inte är visionär nog. Man kanske borde ta fram en strategi med sikte på år 2100? (Inte så orealistiskt som det låter med tanke på att det finns många 100 år gamla projekt som fortfarande inte är förverkligade.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av spårlasse »

twr skrev:
M_M skrev: De "många stationerna" är två... :wink:
Tre. :D Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Enebyberg.
Fyra: även Djursholms Ösby bör ju snabbtågen kunna köra förbi...men ett lika stort problem är förstås framförallt Roslagsnäsby - Vallentuna om man vill köra snabbtåg i tät trafik.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev: De "många stationerna" är två... :wink:
Tre. :D Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Enebyberg.
Ooops :oops:
twr skrev:
M_M skrev: Slutsatsen är väl att som vanligt så efterlyser jag en mer övergripande framtida strategi för Stockholmsområdets kollektivtrafik, gärna med lite vågade visionära förslag som alternativ.
Tror/tycker du inte att stomnätsstrategin uppfyller de kraven? Den kanske inte är visionär nog. Man kanske borde ta fram en strategi med sikte på år 2100? (Inte så orealistiskt som det låter med tanke på att det finns många 100 år gamla projekt som fortfarande inte är förverkligade.)
Kortsiktigt tycker jag att det är en bra idé att satsa på spårväg, främst i innerstaden, men lite längre framåt så borde utbyggnad av tunnelbanan, pendeltågen och för den delen regionaltåg ingå, och såklart nån slags "tanke" kring Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

Istället för att fråga "hur bör kollektivtrafiken se ut 2030 och 2050?" så borde man kanske fråga "vilka tyngre utbyggnader är vettiga att genomföra, och vilka utbyggnader är beroende av att andra utbyggnader genomförs?".

Om man bygger en snutt på tunnelbanan, oavsett om det är att bygga Odenplan-Karolinska eller Kungsträdgården-Nacka, så lär sannolikheten att det inte blir riktigt bra sett i framtida backspegel öka markant om man inte har en strategi för hur man skulle kunna bygga ett helt gäng framtida utbyggnader, helst sådana där beroendena mellan de olika utbyggnaderna inte är alltför stort.

Stockholm kan skryta med att bara ha en halv "spökstation", Kymlinge.

Om man jämför med London så togs Charing Cross-sstationsdelen på Jubilee line i drift 1979 och övergavs 1999, d.v.s. den var bara i drift i 20 år (vilket torde vara rätt kort tid för tunnelbana) och dessutom i modern tid.

Det gäller att dels undvika sådant, och dels undvika att få onödigt lång restid för att planerna ändras genom åren. Se på gröna banan som går i en lång ögla genom Norrmalm varpå restiden Fridhemsplan-Centralen blir klart längre än blåa banans direktare väg. Visst, jättebra under de år blåa banan inte fanns, men nu vore det för de flesta resenärer nog bättre om man byggt Hässelbygrenen direkt till Kungsträdgården och dragit gröna banan mot Hjulsta och Alvik och skippat nuvarande gröna banans sträcka Odenplan-Fridhemsplan och nuvarande blåa banas sträcka Fridhemsplan-Solna/Sundbyberg...

spårlasse skrev:
twr skrev:
M_M skrev: De "många stationerna" är två... :wink:
Tre. :D Bråvallavägen, Djursholms-Ekeby och Enebyberg.
Fyra: även Djursholms Ösby bör ju snabbtågen kunna köra förbi...men ett lika stort problem är förstås framförallt Roslagsnäsby - Vallentuna om man vill köra snabbtåg i tät trafik.
Djursholms Ösby är ju redan en "fullstor" station, där borde det gå rätt lätt att ordna omkörning. Hur mycket tid sparar man på att skippa stationerna mellan Täby och Vallentuna? Vilka bör man skippa? Bör man över huvud taget stanna i Täby med "snabbtåg"?
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev: Slutsatsen är väl att som vanligt så efterlyser jag en mer övergripande framtida strategi för Stockholmsområdets kollektivtrafik, gärna med lite vågade visionära förslag som alternativ.
Tror/tycker du inte att stomnätsstrategin uppfyller de kraven? Den kanske inte är visionär nog. Man kanske borde ta fram en strategi med sikte på år 2100? (Inte så orealistiskt som det låter med tanke på att det finns många 100 år gamla projekt som fortfarande inte är förverkligade.)
Kortsiktigt tycker jag att det är en bra idé att satsa på spårväg, främst i innerstaden, men lite längre framåt så borde utbyggnad av tunnelbanan, pendeltågen och för den delen regionaltåg ingå, och såklart nån slags "tanke" kring Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

Istället för att fråga "hur bör kollektivtrafiken se ut 2030 och 2050?" så borde man kanske fråga "vilka tyngre utbyggnader är vettiga att genomföra, och vilka utbyggnader är beroende av att andra utbyggnader genomförs?".

Om man bygger en snutt på tunnelbanan, oavsett om det är att bygga Odenplan-Karolinska eller Kungsträdgården-Nacka, så lär sannolikheten att det inte blir riktigt bra sett i framtida backspegel öka markant om man inte har en strategi för hur man skulle kunna bygga ett helt gäng framtida utbyggnader, helst sådana där beroendena mellan de olika utbyggnaderna inte är alltför stort.
Stomnätsstrategin behandlar ju alla trafikslag, även om den började som en spårvägsstrategi. Första delen behandlar innerstaden, så där blir det mycket spårväg. Men strategin föreslår ju faktiskt även tunnelbana till Nacka.

Andra delen är på gång nu och där kan det nog bli både järnväg, tunnelbana, spårväg och BRT kan jag tänka mig. Roslagsbanan till Arlanda är ett möjligt projekt som skulle kunna komma med. Här har SL nu inlett en förstudie:

http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... l-Arlanda/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

Stomnätsstrategins första del pekar ut Tvärbana/ost/Saltsjöbanan/tunnelbanan till Nacka som ett olöst problemkomplex, kollektivtrafiken till NKS/Hagastaden som ett annat. Förutom det utreds BRT nacka - Täby och nu en förstudie om förbättrad kollektivtrafik mellan nordostsektorn och Arlanda. Vi har en avslutad förstudie och Spårväg syd, beslut om Kistagrenen till Helenulund och frågan om spårväg eller tunnelbana mot Barkarbystaden.

Allt detta borde väl bakas in i stomnätsstrategins andra del. I stomnätet ingår också alla blåbussar i regionen. Frågan är om man kommer att föreslå spå på någon av de sträckningarna? Till exempel Älvsjö - Skarpnäck?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

Här är remissversionen av etapp 2.

http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... i_PDFA.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

M_M skrev:Kantorns idé att köra spårvagnar till Näsby Park kan kompletteras med spårvägskonvertering av Roslagsbanan söder om Djursholms Ösby och stängning av tunnelbanestationerna som ligger paralellt med denna sträcka, d.v.s. framförallt Universitetet men kanske även Bergshamra. Eftersom Bergshamra kan vara en lämplig plats att ansluta Tvärbanan till en spårvägskonverterad sydlig del av Roslagsbanan så kan man se till att de som idag åker tunnelbana där får minst lika nära till hållplats som idag. Östra Station ersätts med en rejäl stor-hållplats för spårvagnar som ligger lite längre norrut, vid korsningen mellan Odengatan och Valhallavägen, så kan man bygga en "triangelhållplats" för att kunna köra både mot Odenplan och mot "Radiohuset & co".

En lösning på att få loss kapacité på röda banans Mörbygren vore att spårvägskonvertera Ropstengrenen. Man skulle få samma körtid Ropsten - Östermalms torg, men sen blir det givetvis långsammare inne i centrum. Å andra sidan skulle man kunna förverkliga den gamla hederliga planen på att förlänga den grenen till Lidingö - då skulle man få banan dragen till Lidingö Centrum utan att behöva motivera det med tunnelbana till Värmdö.
Får man citera ett 1 1/2 år gammalt inlägg? :shock: :D

Du vill lägga ned Universitetets tunnelbanestation och göra spårväg av Karlaplan, Gärdet, Ropsten? Visst är det kul med spårväg, men tunnelbana är inte så dumt!

Och visst menar du Vaxholm och inte Värmdö?

:D :D :D :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av BSB101 »

Anknöwn skrev:Tvärbanans Kistagren (Troligen till Sollentuna station) kommer iaf att bli verklighet med en byggstart någon gång under år 2014 :D
Sollentuna (Tureberg)? Helenelund är det väl som gäller? Om man ska dra den till Tureberg lär det dröja.
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
Anknöwn skrev:Tvärbanans Kistagren (Troligen till Sollentuna station) kommer iaf att bli verklighet med en byggstart någon gång under år 2014 :D
Sollentuna (Tureberg)? Helenelund är det väl som gäller? Om man ska dra den till Tureberg lär det dröja.
Precis. Och tidsplanen är förskjuten två år, byggstart 2016, trafikstart 2020 gäller nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
pcongre
Inlägg: 33
Blev medlem: söndag 10 oktober 2010 10:27

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av pcongre »

twr skrev:Här är remissversionen av etapp 2.

http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... i_PDFA.pdf
Jag tror att det var en sammanfattning, den fullständiga remissversionen finns här:
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... ersion.pdf

Källa: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=63391

Mvh
Johan
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av Kantorn »

Jaha. Nu har jag läst igenom det hela.

Min tanke är att bussbana kan bli nästan lika dyrt som spårväg, eftersom den kräver större yta än spårväg.
De flesta linjer verkar ok, men om nu bussen som ska gå från Ropsten till Vällingby redan från början har treminuters intervall på högtrafik - kanske skulle det passa med spårbundet på den sträckan?
Spårväg syd talar de om, att det kan bli "etapp två" av busslinjen. Ja det kan man ju bara hoppas.

Några av linjerna, den som går mellan Vällingby och Danderyd och den mellan Ekerö och Danderyd tror jag i och för sig också skulle vinna på spårväg. Men om det nu inte går tror jag på trådbuss i dessa fall. Även Ropsten - Vällingby och "Bussväg Syd" om de nu inte kan vara spårväg från början.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9280
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s Spårvägs- och stomnätsstrategi, del 2

Inlägg av twr »

pcongre skrev:
twr skrev:Här är remissversionen av etapp 2.

http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... i_PDFA.pdf
Jag tror att det var en sammanfattning, den fullständiga remissversionen finns här:
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... ersion.pdf

Källa: http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=63391

Mvh
Johan
Bra! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar