Japp - det är det som är grejen med Tvärbanan.Christer J skrev:Tänk spårväg - bygg tunnelbane(standard)Odd skrev:Vad är det för fel på "Svetsarvägen"? Jag tycker att "Solna Business park" är såväl missvisande, intetsägande som praxisfrånvarande.
Alvik Strand bör passa på att byta namn till "Äppelviken" eller "Runda vägen", Stora Essingen till "Broparken" och Årstafältet till "Åmänningevägen". Det verkar som att SL har fått någon fobi för gatunamn och använder hellre områdesnamn som hållplatser, även om området inte riktigt stämmer med hållplatsens läge.
SL:s nya spårkarta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SL:s nya spårkarta
-
Och i New York så har man många stationer som heter samma sak. T.ex. finns "72nd st" på två ställen. Andra stationer som "23rd st" finns på helt olika sidor av Manhattan. Busstrafiken i Stockholm har ju precis samma problem. Gator är inte en plats, de sträcker sig över ett större område.Harald skrev:Det är nog för att visa att Stockholm är en småstad. I stora städer som London och New York har man inget emot att ge stationer i spårtrafiken namn efter gator.Odd skrev: Det verkar som att SL har fått någon fobi för gatunamn och använder hellre områdesnamn som hållplatser, även om området inte riktigt stämmer med hållplatsens läge.
Kungsgatan, som ju Hötorgets tunnelbanestation hette från början är ju ett väldigt opraktiskt namn på en station, eftersom det lika gärna kunde syfta på tunnelbanestationen Östermalmstorg eller T-Centralen. Vi kanske skulle döpa alla dessa till Kungsgatan: "Ta tunnelbanan från Kungsgatan, byt vid Kungsgatan och åk till Kungsgatan".
Nej, städer har normalt sett torg, parker och andra döpta landmärken tillräckligt tätt för att stationerna ska kunna uppkallas efter dem när det är ungefär 1 km mellan stationerna. För bussar och innerstadsspårvagnar kan man ibland behöva ta till gatunamn, men även där bör hållplatserna i möjligaste mån döpas efter landmärken.
I både Paris och Tokyo är de flesta stationer döpta på detta sätt, och jag antar att du inte tycker att de är småstäder.
Är "Solna Business Park" missvisande?!Odd skrev:Vad är det för fel på "Svetsarvägen"? Jag tycker att "Solna Business park" är såväl missvisande, intetsägande som praxisfrånvarande.
kildor skrev:Solna företagspark?
Själv undrar jag om ni som ifrågasätter "Solna Business Park" har gjort er hemläxa?LÅ1 skrev:Snygg karta!
Det geografiska området heter väl egentligen Vireberg?Christer J skrev:Men jag önskar något bättre namn än Solna Affärsområde (vad är det för fel med svenska?). Alltså på svenska inte utrikiska.
Det engelskspråkiga namnet är fånigt! Och man undrar om "business" i Solna är begränsat till detta lilla område?

Kolla annars på Stadsdelar och områden i Solna, som visar Solna stads officiella stadsdelar och nya områden.
Det heter alltså inte ens Vireberg längre, även om SL, som gärna bidrar med lite namn som inte längre finns, har en busshållplats som heter Vireberg (och en annan som heter Solna Business Park - poooh).Solna stad skrev:Solna Business Park är ett kontors- och affärsområde som i samband med upprustning och modernisering också bytt namn från Virebergs industriområde.
Helt rätt, hållplatser och stationer som namnges med gatunamn är ett elände, om man intar ett "resenärsperspektiv".Magnus Ahltorp skrev:Och i New York så har man många stationer som heter samma sak. T.ex. finns "72nd st" på två ställen. Andra stationer som "23rd st" finns på helt olika sidor av Manhattan. Busstrafiken i Stockholm har ju precis samma problem. Gator är inte en plats, de sträcker sig över ett större område.
Kungsgatan, som ju Hötorgets tunnelbanestation hette från början är ju ett väldigt opraktiskt namn på en station, eftersom det lika gärna kunde syfta på tunnelbanestationen Östermalmstorg eller T-Centralen. Vi kanske skulle döpa alla dessa till Kungsgatan: "Ta tunnelbanan från Kungsgatan, byt vid Kungsgatan och åk till Kungsgatan".
Nej, städer har normalt sett torg, parker och andra döpta landmärken tillräckligt tätt för att stationerna ska kunna uppkallas efter dem när det är ungefär 1 km mellan stationerna. För bussar och innerstadsspårvagnar kan man ibland behöva ta till gatunamn, men även där bör hållplatserna i möjligaste mån döpas efter landmärken.
I både Paris och Tokyo är de flesta stationer döpta på detta sätt, och jag antar att du inte tycker att de är småstäder.
Dessutom bör ju namnsättning på stationer, särskilt T-bana och järnväg, ske konsekvent mot officiella namn i staden.
Av ovanstående länk från Solna framgår att:
Att SL (som vanligt...) inte bryr sig om omvärlden utan fortsätter att använda namnet Vreten när det numera heter Solna strand är ett exempel på inkonsekvent namngivning. På detta sätt skapas nya/motstridiga/påhittade namn som inte korresponderar till verkligheten.Solna stad skrev:Solna strand är det nya namnet på vad som tidigare kallades Vretens industriområde i västra Huvudsta.
Som t.ex. "T-centralen", var ligger det? Vilken plats/område är stationen namngiven efter? Finns inte! Det kan inte vara annat än T-banans egen station som är namnet på...... T-banans station!!! Synnerligen introvert!
Och vi ska nog vara glada att Johanneshov inte döptes om till Huddingevägen utan till Gullmarsplan, även om jag inte vill förstå vad problemet med Johanneshov var (områdets korrekta namn).
Jag vet att det kan uppstå problem, som att resenärer kan förväxla stationer. Men det är inte skäl nog att använda "hitte-på-namn" på stationer.
-
Just namnet "Solna Business Park" bryter mot de flesta interna regler som SL satt upp för hållplatsnamn. Jag kan inte hitta dem på nätet, dock, så jag får dra mig till minnes. En regel är att namnet inte bör vara för långt. Solna Business Park" lär vara det längsta av alla namn i spårtrafiken i länet. En annan är att det skall vara lätt att stava och uttala och inte vara "utländskt". Jaha! Det ska heller inte vara "kommersiellt" (Solna Business Park är ett AB i FABEGE-koncernen http://www.proff.se/nyckeltal/solna-bus ... 0044706-1/.
Men nu är redan skyltat och rätt "kört", så vi lär få leva med det.
- Kristofer
- Kontakt:
Enligt envisa rykten är det så att SL erbjöd sig att döpa om Vreten mot att Solna kommun ersatte SL för omkostnaden. När Solna fick reda på vad det skulle kosta att ändra namnet på alla kartor och skyltar runt om i länet så var de inte så intresserade längre. (Observera dock att jag här vidarebefordrar ett rykte som jag överhuvudtaget inte har en aning om ifall det finns någon sanning bakom!)B Thomas skrev: Dessutom bör ju namnsättning på stationer, särskilt T-bana och järnväg, ske konsekvent mot officiella namn i staden.
Av ovanstående länk från Solna framgår att:Att SL (som vanligt...) inte bryr sig om omvärlden utan fortsätter att använda namnet Vreten när det numera heter Solna strand är ett exempel på inkonsekvent namngivning. På detta sätt skapas nya/motstridiga/påhittade namn som inte korresponderar till verkligheten.Solna stad skrev:Solna strand är det nya namnet på vad som tidigare kallades Vretens industriområde i västra Huvudsta.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Undrar om inte Vireberg är ett större område än f.d. Virebergs industriområde. Vireberg är i alla fall ett kvarter i närheten. Och Vireberg lever kvar i andra namn.B Thomas skrev:Själv undrar jag om ni som ifrågasätter "Solna Business Park" har gjort er hemläxa?LÅ1 skrev:Snygg karta!
Det geografiska området heter väl egentligen Vireberg?Christer J skrev:Men jag önskar något bättre namn än Solna Affärsområde (vad är det för fel med svenska?). Alltså på svenska inte utrikiska.
Det engelskspråkiga namnet är fånigt! Och man undrar om "business" i Solna är begränsat till detta lilla område?![]()
Kolla annars på Stadsdelar och områden i Solna, som visar Solna stads officiella stadsdelar och nya områden.Det heter alltså inte ens Vireberg längre, även om SL, som gärna bidrar med lite namn som inte längre finns, har en busshållplats som heter Vireberg (och en annan som heter Solna Business Park - poooh).Solna stad skrev:Solna Business Park är ett kontors- och affärsområde som i samband med upprustning och modernisering också bytt namn från Virebergs industriområde.
Men jag skall erkänna att jag inte trodde att Solna buisnis park (eller hur det nu stavas

Vireberg
Virebergs gård låg i nuvarande kvarteret Vireberg vid korsningen Virebergsvägen/Ekensbergsvägen. En bit väster därom låg Englunda som givit namn åt Englundavägen i vad som förut kallades Virebergs industriområde. Numera har arbetsplatsområdet mellan järnvägen och Gränsgatan den mer modernt klingande benämningen Solna Business Park. Om denna språkutveckling finns mycket att säga, men här räcket det kanske att påpeka att initiativet till namnbytet i alla fall inte kom från namnberedningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Eller så slår man samman namnet på korsande gator och döper hållplatsen till sammanslagningen. Vasagatan korsar Viktoriagatan i Göteborg och hållplatsen heter Vasaviktoriagatan.Magnus Ahltorp skrev:Och i New York så har man många stationer som heter samma sak. T.ex. finns "72nd st" på två ställen. Andra stationer som "23rd st" finns på helt olika sidor av Manhattan. Busstrafiken i Stockholm har ju precis samma problem. Gator är inte en plats, de sträcker sig över ett större område.
Nej, "Solna Business Park" är inte ett kommersiellt namn, företaget heter "Solna Business Park AB". "Solna Business Park" är ett av Solna stad fastställt områdesnamn. Jag får väl ge ut länken igen: Stadsdelar och områden i SolnaAnders Hanquist skrev:Just namnet "Solna Business Park" bryter mot de flesta interna regler som SL satt upp för hållplatsnamn. Jag kan inte hitta dem på nätet, dock, så jag får dra mig till minnes. En regel är att namnet inte bör vara för långt. Solna Business Park" lär vara det längsta av alla namn i spårtrafiken i länet. En annan är att det skall vara lätt att stava och uttala och inte vara "utländskt". Jaha! Det ska heller inte vara "kommersiellt" (Solna Business Park är ett AB i FABEGE-koncernen http://www.proff.se/nyckeltal/solna-bus ... 0044706-1/.
Eftersom du inte refererar till mitt förra inlägg så kan jag ju inte förutsätta att du läst det. Så varför inte läsa det?
Du kan väl hålla med om att Solna stad har rätt att bestämma hur deras stadsdelar, områden, gatunamn, m.m. ska namnges utan att fråga SL om lov. Att tvärbanans hållplatsnamn "Solna Business Park" skulle bryta mot "de flesta interna regler som SL satt upp för hållplatsnamn" är stora ord. Jag tror faktiskt att det bara bryter mot dina "regler".

Hållplatsnamnet "Solna Business Park" fanns ju för övrigt redan nu för busstrafiken. Hur länge det använts vet jag inte, men att det inte "bryter mot de flesta interna regler som SL satt upp för hållplatsnamn" det kan du nog glömma. Eller i vart fall så har dessa "regler" inte någon tillämpning, och i så fall en något mjukare tillämpning än den du har utfört i SL:s ställe.
Ärligt talat, jag tycker också att namnet Solna Business Park är idiotiskt!LÅ1 skrev:Värt att notera är vad Solna stads namnberedning skriver på http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tra ... kytteholm/Vireberg
Virebergs gård låg i nuvarande kvarteret Vireberg vid korsningen Virebergsvägen/Ekensbergsvägen. En bit väster därom låg Englunda som givit namn åt Englundavägen i vad som förut kallades Virebergs industriområde. Numera har arbetsplatsområdet mellan järnvägen och Gränsgatan den mer modernt klingande benämningen Solna Business Park. Om denna språkutveckling finns mycket att säga, men här räcket det kanske att påpeka att initiativet till namnbytet i alla fall inte kom från namnberedningen.

Men har Solna stad valt att kalla området för Solna Business Park, så kan kollektivtrafiken inte hitta på egna namn för att det fastställda områdesnamnet är dumt. Man måste iofs inte använda namnet alls, utan ett annat identifierande namn är såklart möjligt, men inte påhittade, korrigerade eller slopade namn.
Det är bara att gilla läget. Motsatsen vore som att hävda att Stockholm central omöjligen kan heta så för att man ogillar namnet Stockholm?
Vad säger den relativt nya språklagen om områdesnamn som Solna Business Park?
(Jag tror det konstaterades att regeringens e-postadresser bröt mot denna lag.)
Hur skulle man göra i en tvåspråkig kommun i Finland? Skriva namnet två gånger på skyltar etc.?
(Jag tror det konstaterades att regeringens e-postadresser bröt mot denna lag.)
Hur skulle man göra i en tvåspråkig kommun i Finland? Skriva namnet två gånger på skyltar etc.?
Tappa inte hakan M_M - Jag håller med! Men det korrekta namnet är dock "Vasa Viktoriagatan".M_M skrev:Eller så slår man samman namnet på korsande gator och döper hållplatsen till sammanslagningen. Vasagatan korsar Viktoriagatan i Göteborg och hållplatsen heter Vasaviktoriagatan.
Hette det inte rent av "Vasa/Viktoriagatan" förr?
Men detta är Göteborgska lösningar, och sådant går inte att komma med i Kungl. hufvudstaden.

Eller kan sådant vara gångbart, även om idén kommer från den lömska staden i väster?
Ett bra fall att tillämpa detta på hade ju varit T-banestation Rådmansgatan. Rådmansgatan är 1 550 meter lång och sträcker sig mellan Sabbatsbergs sjukhus och nästan fram till Valhallavägen. Så en mer exakt positionsangivelse är ju korsningen Sveavägen & Rådmansgatan. Men nu blev det ju inte så lätt att tillämpa, -vägen & -gatan.
Antag nu att Sveavägen i stället hetat Sveagatan (och rent av slutat vid superellipsformade Sveaplatsen

Så jag kan nog inte hoppas på särskilt många JA-röster till det förslaget, varken här eller i övrigt. Men det var en kul tanke iaf.
Då ska jag väl ha en åsikt om denna kommentar också.Kristofer skrev:Enligt envisa rykten är det så att SL erbjöd sig att döpa om Vreten mot att Solna kommun ersatte SL för omkostnaden. När Solna fick reda på vad det skulle kosta att ändra namnet på alla kartor och skyltar runt om i länet så var de inte så intresserade längre. (Observera dock att jag här vidarebefordrar ett rykte som jag överhuvudtaget inte har en aning om ifall det finns någon sanning bakom!)B Thomas skrev: Dessutom bör ju namnsättning på stationer, särskilt T-bana och järnväg, ske konsekvent mot officiella namn i staden.
Av ovanstående länk från Solna framgår att:Att SL (som vanligt...) inte bryr sig om omvärlden utan fortsätter att använda namnet Vreten när det numera heter Solna strand är ett exempel på inkonsekvent namngivning. På detta sätt skapas nya/motstridiga/påhittade namn som inte korresponderar till verkligheten.Solna stad skrev:Solna strand är det nya namnet på vad som tidigare kallades Vretens industriområde i västra Huvudsta.

Måste erkänna att jag inte kände till det du beskriver.
Men jag kan nog tycka att SL intar en rätt märklig, gränsande till arrogant, inställning (Braskens lapp = om det nu stämmer)!
Om namnet på en stadsdel eller område ändras av den kommun som har just den rätten, då säger SL:
"Vi kan ändra namn på T-banestationen om kommunen betalar oss hela kostnaden för att ändra alla förekomster av namnet hos SL. Annars fortsätter vi att använda det befintliga namnet" (som alltså inte "finns" längre).
Överför detta till något annat sammanhang, en stad byter stavning, en gata byter namn, ett område delas och får helt nya namn. Skulle då det ens tänkas tanken att kollektivtrafiken eller annan samhällsservice helt frankt skulle skita i kommunens (eller annans myndighets) beslut och fortsätta med den gamla namnet som om ingenting hänt? Tyvärr är det så illa, att SL tror sig kunna diktera denna typ av frågor och sätta sig över kommuner (särskilt andra än Stockholm) och behandla dessa som små barn.
Tänk er om en kommun byter namn på en gata och Posten AB begär ersättning för att ändra i sina listor och register, annars finns inte det nya gatunamnet utan bara det gamla. "Olof Palmes gata - det blir åter avsändaren, men Tunnelgatan, den vet vi var den finns"

Beträffande Vreten/Solna strand borde det bara vara för SL att "gilla läget". Antingen Solna strand eller något annat namn, men att underlåta att namnändra från ett namn som inte längre "finns" är maktfullkomlighet av ett obehagligt slag - tycker jag.
Det är väl inte självklart att en kommun utan vidare ska kunna ändra på ett namn som är inarbetat bland människor även utanför kommunen. Det är ju ett missförstånd av ungefär samma slag som idén att man själv bestämmer vad man heter. Visst kan man gå till Skatteverket och förklara, att från och med nu heter jag si och så, men det är ju ingen garanti för att släkt, vänner och bekanta accepterar det.B Thomas skrev:Överför detta till något annat sammanhang, en stad byter stavning, en gata byter namn, ett område delas och får helt nya namn. Skulle då det ens tänkas tanken att kollektivtrafiken eller annan samhällsservice helt frankt skulle skita i kommunens (eller annans myndighets) beslut och fortsätta med den gamla namnet som om ingenting hänt? Tyvärr är det så illa, att SL tror sig kunna diktera denna typ av frågor och sätta sig över kommuner (särskilt andra än Stockholm) och behandla dessa som små barn.
Nej här är jag mera inne på den åsikt som du tycks tillskriva SL, att hållplatsnamnen ligger inom SL:s rådighet och inte utan vidare kan följa kommunernas beslut (särskilt inte kostnadsfritt).
För övrigt ÄR det så att myndigheterna inte alltid "köper" kommunernas namngivningsbeslut, exempelvis kan man inte ha en massa olika järnvägsstationer i Sverige som heter likadant, och inte ens hela orter eller ort-delar har alltid fått sina "egentliga" namn på kartor och vägmärken.
-
Varför ska man bara "gilla läget" och byta namn på stationer bara för att kommuner eller företag vill ha något "flashigare" namn på ett område? Det finns nog fler synpunkter att väga in. "Solna Business Park" har ju dessutom accepterats, trots att det är ett mycket olämpligt hållplatsnamn.
Får bolaget verkligen heta Solna Business Park AB? Bildades det före platsen officiellt började benämnas Solna Business Park?B Thomas skrev:Nej, "Solna Business Park" är inte ett kommersiellt namn, företaget heter "Solna Business Park AB". "Solna Business Park" är ett av Solna stad fastställt områdesnamn. Jag får väl ge ut länken igen: Stadsdelar och områden i Solna
Firmalag (1974:156):
"Registrering av firma
9 § Firma registreras endast om den är ägnad att särskilja innehavarens verksamhet från andras.
Vid bedömande av om firma har särskiljningsförmåga skall hänsyn tagas till den tid och omfattning firman varit i bruk. Består firma av enbart allmän benämning på verksamhetens art eller på däri utbjuden vara eller tjänst eller utgöres den enbart av allmänt brukat ortsnamn eller annat sådant namn, skall firman i och för sig ej anses ha särskiljningsförmåga. "
Givetvis har offentliga sektorn lite lindrigare regler för vad den själv sysslar med...
Lag (1988:950) om kulturminnen m.m.
God ortnamnssed
4 § Vid statlig och kommunal verksamhet skall god ortnamnssed iakttas. Detta innebär att
- hävdvunna ortnamn inte ändras utan starka skäl,
- ortnamn i övrigt stavas enligt vedertagna regler för språkriktighet, om inte hävdvunna stavningsformer talar för annat,
- påverkan på hävdvunna namn beaktas vid nybildning av ortnamn, och
- svenska, samiska och finska namn så långt möjligt används samtidigt på kartor samt vid skyltning och övrig utmärkning i flerspråkiga områden.
Frågan är om "Solna Business Park" är ett "språkriktigt" namn? Ordet "språkriktighet" förekommer endast i denna lag och förklaras inte ytterligare. Jag hittar inte heller någon kommentar kring detta på lagen.nu (som har med vissa exempel på prejudikat/lagtolkningar o.s.v. utöver lagen).
Vilka hävdvunna namn i området kan tänkas påverkas? Räknas utradering av hävdvunna namn in? Vad avses egentligen med beaktas? (Nu har väl Sverige sällan eller aldrig bytt namn på platser på grund av att man kommit fram till att de döpts efter något som är en pinsam del av vår historia, men lek med exemplet att vi haft "Idi Amins torg" - då kan man lugnt säga att ett hävdvunnet namn påverkas om namnet ändras. Eller?).
Sällsamt!B Thomas skrev:Tappa inte hakan M_M - Jag håller med!M_M skrev:Eller så slår man samman namnet på korsande gator och döper hållplatsen till sammanslagningen. Vasagatan korsar Viktoriagatan i Göteborg och hållplatsen heter Vasaviktoriagatan.
Här har vi väl ett fall där SL eller snarast dåvarande SS borde ha tryckt på myndigheterna att byta namn på en av vägarna.B Thomas skrev:Ett bra fall att tillämpa detta på hade ju varit T-banestation Rådmansgatan. Rådmansgatan är 1 550 meter lång och sträcker sig mellan Sabbatsbergs sjukhus och nästan fram till Valhallavägen. Så en mer exakt positionsangivelse är ju korsningen Sveavägen & Rådmansgatan. Men nu blev det ju inte så lätt att tillämpa, -vägen & -gatan.

Det finns ingen Sveagatan och ingen Rådmansvägen i Stockholm (vad jag kan se vid enkel sökning på Eniro. Om nån tjuvhåller på dessa vägar gömda i sin källare så säg till

Hållplatsen i Göteborg skrivs VasaViktoriagatan och inget annat. Ursprungligen skrevs den Vasa-Viktoriagatan, men vid någon tidpunkt plockade man bort bindestrecket. Orsaken till dubbelnamnet var att det också fanns en hållplats i korsningen mellan Parkgatan och Viktoriagatan som följaktligen hette ParkViktoriagatan. Den är numera borta, så egentligen skulle man kunna plocka bort Vasa från VasaViktoriagatan, men namnet är inarbetat så det får väl vara kvar.
Det märkligaste hållplatsnamnet i Göteborg är nog Kortedalavägen för den ligger inte alls vid Kortedalavägen, utan cirka två km därifrån där Tideräkningsgatan mynnar i Gamlestadsvägen. På den gamla goda tiden när vi hade två trafikföretag, GS/Stadstrafiken inom staden och GLAB för förortstrafiken stod det Tideräkningsgatan på Stadstrafikens skylt och Kortedalavägen på GLAB:s. Vid sammanslagningen behöll man det felaktiga namnet.
Vad gäller Rådmansgatan så vore det enklaste väl att ändra namnet till Handelshögskolan.
Det märkligaste hållplatsnamnet i Göteborg är nog Kortedalavägen för den ligger inte alls vid Kortedalavägen, utan cirka två km därifrån där Tideräkningsgatan mynnar i Gamlestadsvägen. På den gamla goda tiden när vi hade två trafikföretag, GS/Stadstrafiken inom staden och GLAB för förortstrafiken stod det Tideräkningsgatan på Stadstrafikens skylt och Kortedalavägen på GLAB:s. Vid sammanslagningen behöll man det felaktiga namnet.
Vad gäller Rådmansgatan så vore det enklaste väl att ändra namnet till Handelshögskolan.
Handelshögskolan är privat, det kanske är negativt i sammanhanget?Harald skrev:Vad gäller Rådmansgatan så vore det enklaste väl att ändra namnet till Handelshögskolan.
Men det finns andra lämpliga namngivande objekt i området. Naturligast vore väl Stadsbiblioteket, medan Observatoriekullen har fördelen att den inte flyttas lika lätt som Stadsbiblioteket eller Handelshögskolan.
Om man, som en del är inne på, vill ha något som anknyter till gatunamnen så kanske Sveabron vore lämplig!

Bron syns inte, men finns ändå! (Fritt efter Olle Adolphson)
Den ledde Odengatan över Sveavägen och finns kvar under dagens korsning!

Klicka för större!
Intressant!Harald skrev:Det märkligaste hållplatsnamnet i Göteborg är nog Kortedalavägen för den ligger inte alls vid Kortedalavägen, utan cirka två km därifrån där Tideräkningsgatan mynnar i Gamlestadsvägen.
Det här belyser med all önskvärd tydlighet problemet med att döpa vägar efter var de går sett ur endast ett perspektiv där en annan väg ur ett närliggande perspektiv fyller samma funktion trots annat namn. Från Hjällbo är det trots allt vägen som går till Kortedala.
Wikipedia skriver om Tideräkningsgatan:
"Gatan fick sitt namn 1953".
Wikipedia skriver om Kortedala:
En dispositionsplan för en ny mönsterstadsdel i Kortedala presenterades 1950, och Merparten av de bostadshus som uppfördes 1952-1957,
Vägen verkar ha byggts i sin nuvarande form 1953, då det redan hade påbörjats bygget av dagens Kortedala. Kan den ha fått namnet Kortedalavägen i folkmun innan skyltarna sattes upp, eller bara allmänt haft det namnet?
Även när det är lite längre avstånd så blir det ibland knasigt med namnen. I Arboga finns både Jädersvägen (gammal) och Fellingsbrovägen (byggd på relativt modern tid). Fram till någon gång på 80-talet så var det Jädersvägen som ledde både till Jädersbruk och Fellingsbro. Sedan stängdes bland annat plankorsningen i Arbogas västra utkant och Fellingsbrovägen tog över uppgiften som väg både till Fellingsbro och Jädersbruk.
För att röra till det så har länstrafiken en hållplats som heter just Fellingsbrovägen som ligger på Fellingsbrovägen. Visserligen finns bara en hållplats på den vägen men för att hitta hållplatsen måste man leta längs (åtminstone västra delen av) vägen om man tänkt stiga på där när man för första gången i sitt liv är i de delarna av Arboga...
-
Namnet blir väl inte mindre "kommersiellt" bara för att man utelämnar själva företagsformen "AB". Men det har ju förekommit tidigare att man haft företagsnamn på hållplatser. Det mest kända är väl AGA. Men där var ju företaget högst inblandat i själva banbygget. Men namnet Solna Business Park är dessutom väldigt långt, det är "utländskt", det är inte helt självklart att stava och uttala. Men som sagt nu har det blivit så, emot många av riktlinjerna för bra hållplatsnamn, och det får vi nog leva med. Men för den skull behöver man ju inte tycka att det är jättebra.
Jag tycker inte alls det vore konstigt, eller ologiskt, om hållplatsen Solna business park hade fått heta Vireberg.
Det har ju hänt minst en gång att en stadsdelar bytt namn så att den heter som en stationen. Tänker förstås på Gamla stan. Och i dagligt tal, eller skall man säga i allmänhetens medvetande, är det ju många områden som fått namn efter stationen, som i sin tur fått namn efter en liten obetydlig plats. Fridhemsplan, Thorildsplan, Hornstull och Telefonplan. Kanske hör även Zinkensdamm dit? Finns säkert fler.
Skillnaden är kanske att Solna business park är en hållplats, de exempel jag gett är stationer.
Det har ju hänt minst en gång att en stadsdelar bytt namn så att den heter som en stationen. Tänker förstås på Gamla stan. Och i dagligt tal, eller skall man säga i allmänhetens medvetande, är det ju många områden som fått namn efter stationen, som i sin tur fått namn efter en liten obetydlig plats. Fridhemsplan, Thorildsplan, Hornstull och Telefonplan. Kanske hör även Zinkensdamm dit? Finns säkert fler.
Skillnaden är kanske att Solna business park är en hållplats, de exempel jag gett är stationer.