SL:s nya spårkarta

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
bruse

SL:s nya spårkarta

Inlägg av bruse »

Anskrämligt ful. Är det stickspår in till Sumpan?
ImageUploadedByTapatalk1356976397.688030.jpg
ImageUploadedByTapatalk1356976397.688030.jpg (83.82 KiB) Visad 3524 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Re: SL:s nya spårkarta

Inlägg av Odd »

Dom har ritat två nya spårvägar, en mellan Solna och Sundbyberg och en mellan Alvik och Sundbyberg. Är det samma linje som kör och säckvänder i sumpan?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
bruse

Re: Sv: SL:s nya spårkarta

Inlägg av bruse »

Ogenomtänkt som vanligt.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

För att inte tala om etiketten för "Solna Business Park" som inte bara pekar åt motsatt håll jämfört med alla andra (diagonala) etiketter, utan dessutom nedåt. Sticker ut som en öm tumme. Och snart kommer Citybanan och Nackabanan! Nä, de borde göra om designen helt! 8)
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

MalteR skrev:För att inte tala om etiketten för "Solna Business Park" som inte bara pekar åt motsatt håll jämfört med alla andra (diagonala) etiketter, utan dessutom nedåt. Sticker ut som en öm tumme. Och snart kommer Citybanan och Nackabanan! Nä, de borde göra om designen helt! 8)
Ja den har lite "förbätringspotential". Visst är det en schematisk karta avsedd att hitta bytespunkter o.s.v men ändå bör den ligga lite närmre verkligheten. Den nya spårvägen bör efter Sundbyberg ligga ovanför järnvägen, som i verkligheten och då får man nog in B-park utan att det ser ut som en extra T-station.
Och att Sundbyberg för L22 är ritat som säck kan förvilla om man kanske tror att man måste byta där.
Lägg Alvik-Sumpan lite längre åt vänster så blir det o.k
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Haha ja den där var misslyckad! Men det gör ingenting, sträckan "finns" ju inte än, så det går att korrigera när trafiken öppnar på riktigt. Lennart Petersens analys av hur man borde ha ritat är bra, följ den så ordnar det sig.
bruse

Re: Sv: SL:s nya spårkarta

Inlägg av bruse »

Dessutom kan man lätt tro det är gångavstånd och bytesmöjlighet mellan Bällsta bro och Huvudsta.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Grunden är ju också att eftersom det i huvudsak är en schematisk karta, så måste man ju rita om den från grunden (iaf delvis) om man skall lägga till linjer som går "mellan" existerande. Elementärt som en viss herre sa till sin assistent...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Nu tror jag alla har missuppfattat det hela.

Som namnet antyder är det en "spårkarta" det kan jämföras med en skattkarta full med spår som leder till skatten. Sträcken är alltså spår till skatten och skatten är i detta fall att man hittar en station och får åka med något som går på spåren som ledde en till skatten.....eller?. :D :D :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Pendeltågslinjen till Nynäshamn korsar inte linje 19 mellan Stureby och Svedmyra.
Kan lura flera trainspotters...
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
bruse

Inlägg av bruse »

Grundfelet är att kartritaren sträckt ut alla linjer så att alla ändhållplatser nåt ytterkanten av kartan. Istället för att som gängse, ha samma avstånd mellan stationerna, men dra isär där det behövs för läsbarhetens skull. SL:s karta visar ju ett skolexempel på alla sätt och vis hur man inte ska göra en schematisk karta.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Ja, dags att: "-Gör om - gör RÄTT!".. ;)
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Jag lät göra en justering av min tidigare gjorda spårkarta, det var inte allt för svårt:
Bild

Här kan ni se vilka förändringar som gjorts från ursprunglig karta:
Bild

Jag har inte kollat om stomlinjerna fortfarande stämmer.

Grenen mot Kista och pendeln kan läggas till senare, men jag bör nog justera Järvabanan litet mer innan det går, inget större problem dock.

Men jag önskar något bättre namn än Solna Affärsområde (vad är det för fel med svenska?). Alltså på svenska inte utrikiska.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Snygg karta!
Christer J skrev:Men jag önskar något bättre namn än Solna Affärsområde (vad är det för fel med svenska?). Alltså på svenska inte utrikiska.
Det geografiska området heter väl egentligen Vireberg?
Det engelskspråkiga namnet är fånigt! Och man undrar om "business" i Solna är begränsat till detta lilla område?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Christer J skrev:Men jag önskar något bättre namn än Solna Affärsområde (vad är det för fel med svenska?). Alltså på svenska inte utrikiska.
Det självklara namnet är ju "Ankdammen". Som nödalternativ föreslår jag "Englundavärlden" :wink:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Solna företagspark?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vad är det för fel på "Svetsarvägen"? Jag tycker att "Solna Business park" är såväl missvisande, intetsägande som praxisfrånvarande.

Alvik Strand bör passa på att byta namn till "Äppelviken" eller "Runda vägen", Stora Essingen till "Broparken" och Årstafältet till "Åmänningevägen". Det verkar som att SL har fått någon fobi för gatunamn och använder hellre områdesnamn som hållplatser, även om området inte riktigt stämmer med hållplatsens läge.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Odd skrev:Vad är det för fel på "Svetsarvägen"? Jag tycker att "Solna Business park" är såväl missvisande, intetsägande som praxisfrånvarande.

Alvik Strand bör passa på att byta namn till "Äppelviken" eller "Runda vägen", Stora Essingen till "Broparken" och Årstafältet till "Åmänningevägen". Det verkar som att SL har fått någon fobi för gatunamn och använder hellre områdesnamn som hållplatser, även om området inte riktigt stämmer med hållplatsens läge.
Tänk spårväg - bygg tunnelbane(standard) :P
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Vad är det för fel på "Svetsarvägen"? Jag tycker att "Solna Business park" är såväl missvisande, intetsägande som praxisfrånvarande.

Jag tycker faktiskt att SL gör rätt. Visserligen tycker jag att Solna Business Park är ett olyckligt namn. Men nu heter området så, och då bör även hållplatsen heta så. Tvärbanan har så pass långa avstånd mellan hållplatser att det passar bättre med områdesnamn än gatunamn. Solna Business Park säger mig betydligt mer än Svetsarvägen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Odd skrev: Det verkar som att SL har fått någon fobi för gatunamn och använder hellre områdesnamn som hållplatser, även om området inte riktigt stämmer med hållplatsens läge.
Det är nog för att visa att Stockholm är en småstad. I stora städer som London och New York har man inget emot att ge stationer i spårtrafiken namn efter gator.

Bild
Skriv svar