Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Förbjuda bilar kanske? Se bara på hur det går i Helsingborg när bilister och lastbilsförare får köra.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Undra om journalisten tänkte galet eller var det en medveten breddning av ordet "urspårning"?Aftonbladet skrev:En liknande urspårning inträffade i början av december på exakt samma plats.

Taxiförare är ju vana att inte följa skyltning, så bättre skyltning kanske inte skulle hjälpt i det här fallet!

Och att ha en stor grop eller tvärgående dike under spåret skulle bar göra att fordon som inte går på räls fastnar, och då blir det ju problem i alla fall. Grind är kanske bästa alternativet Om man vill lösa problemet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Vi har samma problem i Norrköping. Varje vinter är det en handfull bilister som fastnar på spåren. Att det bara händer på vintern antyder kanske att det syns sämre då att man befinner sig på banvallen och inte längre är på gatan.
Det enda som hjälper är nog rejält dryga böter för dem som kör fel. Minst vad det kostar att ersätta de spårvagnar som måste ställas in. Och självklart ska bärgningen betalas av den som fastnat.
För övrigt påminner det här om dem som parkerar på cykelbanan för att inte stå i vägen på gatan. "Bara man slår på varningsblinkersarna" får man tydligen ställa sig var som helst ...
/Niklas
Det enda som hjälper är nog rejält dryga böter för dem som kör fel. Minst vad det kostar att ersätta de spårvagnar som måste ställas in. Och självklart ska bärgningen betalas av den som fastnat.
För övrigt påminner det här om dem som parkerar på cykelbanan för att inte stå i vägen på gatan. "Bara man slår på varningsblinkersarna" får man tydligen ställa sig var som helst ...
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Böter hjälper knappast mot felkörningar. De som kör fel gör det nog inte med flit. Parkering på cykelbanan är det böter på, men det ska ju finnas någon som övervakar och skriver ut dem också.
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Precis! Och det är ju därför som det sker när det är snö.Harald skrev:Böter hjälper knappast mot felkörningar.
Hinder eller tydlig varning på något sätt är det som kan hjälpa!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Man kan väl förbjuda knäpplande?bruse skrev:Förbjuda bilar kanske? Se bara på hur det går i Helsingborg när bilister och lastbilsförare får köra.

Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Hur svårt kan det vara att sätta upp GIGANTISKA skyltar som tydligt visar var man inte får/ska köra...
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Det är alldeles för lätt att sätta upp större skyltar, starkare ljus o.s.v. vilket har lett till en eskalering som har gjort att folk snart inte ser någonting. När det ropas "vargen kommer" överallt och alltid stänger man av.M_M skrev:Hur svårt kan det vara att sätta upp GIGANTISKA skyltar som tydligt visar var man inte får/ska köra...
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Eftersom detta hänt två gånger denna vinter så ska jag åter påminna om att Hammarby allés körbana "rakt fram", således i riktning mot Södermalm är avstängd på grund av byggarbeten. All "gummihjulstrafik" hänvisas via Textilgatan-Hammarbyvägen-Hammarbybacken och ned till Skansbron. Då kan det faktiskt vara rätt lätt att göra fel. Dessutom är spåren översnöade, så när man väl kommit till rampen och bara ser "rännor" i snön, så är det nog möjligt att missta det för rännskenor. Så "gigantiska" skyltar kanske inte är helt fel, i alla fall under den här speciella byggperioden.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
En annan lösning (som skulle även skulle lösa många andra problem) är att polgningen i Stockholm blir mycket bättre, på så sätt kommer det dyka upp ganska starka varningsklockor när underlaget helt plötsligt blir okörbart av snö.
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Det var ju ett drastiskt förslag!Söderort FTW skrev:En annan lösning (som skulle även skulle lösa många andra problem) är att polgningen i Stockholm blir mycket bättre, på så sätt kommer det dyka upp ganska starka varningsklockor när underlaget helt plötsligt blir okörbart av snö.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Jag är dock medveten att sålänge det är PEAB (som förhoppningsvis aldrig får ett uppdrag av Stockholms stad p g a att de misslyckats å det grövsta med typ allt från arenor till snöröjning) som har ansvaret för snöröjningen kommer den vara under all möjlig kritik.
MVH En person som är lite smått förbannad på de mutade och totalt talangbefriade aporna på PEAB.
MVH En person som är lite smått förbannad på de mutade och totalt talangbefriade aporna på PEAB.
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Hur svårt ska det vara? Montera två sådana här i kombination med kollektivtrafikljus.

"LFV-bommar" vid Östersunds flygplats.

Samma "LFV-bommar" vid Visby flygplats.
De är vad jag minns upplysta invändigt, men går dessutom att komplettera med reflexer.
De är dessutom väldigt enkla att fälla upp med handkraft (eller forcera med vilket fordon som helst), om de skulle strejka. Men det vet ju inte 90% av bilförarna om. Nedfällda bommar brukar ju inte ens ouppmärksamma bilförare braka igenom utan att märka nåt.

"LFV-bommar" vid Östersunds flygplats.

Samma "LFV-bommar" vid Visby flygplats.
De är vad jag minns upplysta invändigt, men går dessutom att komplettera med reflexer.
De är dessutom väldigt enkla att fälla upp med handkraft (eller forcera med vilket fordon som helst), om de skulle strejka. Men det vet ju inte 90% av bilförarna om. Nedfällda bommar brukar ju inte ens ouppmärksamma bilförare braka igenom utan att märka nåt.
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
att det är lite förvirrat på platsen medverkade säkert också till att en buss på linje 74 för en tid sedan körde vidare i spårvägsspåret istället för att böja av via Textilgatan. Spårvagnen jag åkte med blev stående bakom bussen tills bussföraren körde åt sidan och ställde upp bussen inlusive passagerare på den körbana som är avstängd för byggarbeten invid gatan. Det blev en lång sträcka att backa. Men dessbättre hade bussen alltså inte kommit ut på spårvägens egna banvall.Anders Hanquist skrev:Eftersom detta hänt två gånger denna vinter så ska jag åter påminna om att Hammarby allés körbana "rakt fram", således i riktning mot Södermalm är avstängd på grund av byggarbeten. All "gummihjulstrafik" hänvisas via Textilgatan-Hammarbyvägen-Hammarbybacken och ned till Skansbron. Då kan det faktiskt vara rätt lätt att göra fel. Dessutom är spåren översnöade, så när man väl kommit till rampen och bara ser "rännor" i snön, så är det nog möjligt att missta det för rännskenor. Så "gigantiska" skyltar kanske inte är helt fel, i alla fall under den här speciella byggperioden.
Egentligen märkvärdigt att ett byggbolag kan få rätt att stänga av gata och gångbana under lång tid. Det är ju vad jag förstår inte gatan som skall byggas om (det kunde man i så fall gjort innan husbygget startade och lett om trafiken via rivningstomten). Jag skulle gissa att den genomsnittliga förlängningen av körtiden på linje 74 under morgonens högtrafik är ca fem minuter pga köerna kring Hammarbyvägen och den längre sträckan.
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Men vad ska man göra åt det här knäpplandet egentligen?
Det finns således vittnen till felkörningar, som inte lett till så omfattande problem så att de hamnat i tidningen. Det är säkert ännu fler som "bara" kommit in i hållplatsområdet, men som hunnit vända innan det uppmärksammats. Kanske borde kommun och byggbolag ytterligare uppmärksammas på detta så att skyltningen kan förbättras.