Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Inlägg av gek »

Bild

Denna ASEA-ritning från 1942 hittade jag bland Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet.

Undrar just om linjenumret 22 är valt slumpmässigt eller om man tänkte sig att Ängbybanan skulle få det numret - innerstadslinje 11 hade nyss lagts ned och dess linjenummer kanske inte ansågs moget för användning på en annan sträcka. Linjenumret 22 var däremot vakant sedan länge. Jag tror i varje fall inte att ASEA förutsåg att Ängbyvagnar skulle komma att sättas in vid broproblem (och som isskrapare) på dagens linje 22 i Stockholm :)
/Gunnar Ekeving
ålstensgård

Re: Ängbyvagnar för linje 22 planerade redan 1942?

Inlägg av ålstensgård »

Ett ungefär lika troligt förutseende som att C20 2012 skulle ha hetat Estelle redan från början...

//henrik
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

gek skrev:Undrar just om linjenumret 22 är valt slumpmässigt eller om man tänkte sig att Ängbybanan skulle få det numret - innerstadslinje 11 hade nyss lagts ned och dess linjenummer kanske inte ansågs moget för användning på en annan sträcka. Linjenumret 22 var däremot vakant sedan länge. Jag tror i varje fall inte att ASEA förutsåg att Ängbyvagnar skulle komma att sättas in vid broproblem (och som isskrapare) på dagens linje 22 i Stockholm :)
Jag skulle snarare gissa att det handlar om att 2:an är en bred siffra. Gör man plats för två tvåor så får alla andra tal mellan 0 och 99 också plats. (Jodå, det går säkert att hitta typsnitt där detta inte stämmer...)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Jag ser det som bevis på långtgående planer att återuppbygga linje 22 till sjöhistoriska museet, enkelspårig denna gång med och därför fann man A24 extra lämplig!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Dum fråga men varför skulle A24 vara extra lämplig på en enkelspårig linje?

För att slippa ha hållplatser på båda sidor om spåret (vilket man skulle behövt med enriktningsvagnar med dörrar endast på en sida och vändslingor)? :wink:
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Kristofer skrev: Jag skulle snarare gissa att det handlar om att 2:an är en bred siffra. Gör man plats för två tvåor så får alla andra tal mellan 0 och 99 också plats.
Verkar mycket troligt. Eller möjligen att man tyckte det såg trevligare ut med "22" än "11"
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Kanske en marknadsföringsoffensiv gentemot Lidingö? Den tredje linjen på Lidingö? Eller något för Södra förstadsbanan? Iaf kul...//Hasse
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast i verkligheten blev nummerskylten större och litd högre plscerad, och takkanten kom att gå under detinationsskylten, vilket nog blev mer harmoniskt.

HS
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Det är högst rimligt att "22" syftar på att visa att två stora siffror ryms i fönstret. Men, så blev det ju inte eftersom man (av någon anledning) valde att sätta en påhängssiffra istället som på de gamla vagnarna. Därigenom blir ju bilden missvisande, idag, men det var ju också en förslagsritning.
/Lars J
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

"Man"? Inte på lidingövagnarna i vart fall! Fast SS hade väl bara haft lösa siffror påhängda i fronten tills A25 levererades.
Skriv svar