Denna ASEA-ritning från 1942 hittade jag bland Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet.
Undrar just om linjenumret 22 är valt slumpmässigt eller om man tänkte sig att Ängbybanan skulle få det numret - innerstadslinje 11 hade nyss lagts ned och dess linjenummer kanske inte ansågs moget för användning på en annan sträcka. Linjenumret 22 var däremot vakant sedan länge. Jag tror i varje fall inte att ASEA förutsåg att Ängbyvagnar skulle komma att sättas in vid broproblem (och som isskrapare) på dagens linje 22 i Stockholm
gek skrev:Undrar just om linjenumret 22 är valt slumpmässigt eller om man tänkte sig att Ängbybanan skulle få det numret - innerstadslinje 11 hade nyss lagts ned och dess linjenummer kanske inte ansågs moget för användning på en annan sträcka. Linjenumret 22 var däremot vakant sedan länge. Jag tror i varje fall inte att ASEA förutsåg att Ängbyvagnar skulle komma att sättas in vid broproblem (och som isskrapare) på dagens linje 22 i Stockholm
Jag skulle snarare gissa att det handlar om att 2:an är en bred siffra. Gör man plats för två tvåor så får alla andra tal mellan 0 och 99 också plats. (Jodå, det går säkert att hitta typsnitt där detta inte stämmer...)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Jag ser det som bevis på långtgående planer att återuppbygga linje 22 till sjöhistoriska museet, enkelspårig denna gång med och därför fann man A24 extra lämplig!
Kristofer skrev: Jag skulle snarare gissa att det handlar om att 2:an är en bred siffra. Gör man plats för två tvåor så får alla andra tal mellan 0 och 99 också plats.
Verkar mycket troligt. Eller möjligen att man tyckte det såg trevligare ut med "22" än "11"
Fast i verkligheten blev nummerskylten större och litd högre plscerad, och takkanten kom att gå under detinationsskylten, vilket nog blev mer harmoniskt.
Det är högst rimligt att "22" syftar på att visa att två stora siffror ryms i fönstret. Men, så blev det ju inte eftersom man (av någon anledning) valde att sätta en påhängssiffra istället som på de gamla vagnarna. Därigenom blir ju bilden missvisande, idag, men det var ju också en förslagsritning.
/Lars J