Erik Sandblom skrev:37368 skrev:Men bilen ökar min livskvalité och det genom att jag på min fritid kan göra saker jag annars inte ha möjlighet eller tid för, och det gör att den är värd de tusenlappar den kostar varje månad.
...
- Jag kan ta dottern till Nyckelviken och titta på djuren, plocka ägg från hönsen och fika på det trevliga caféet. Närmsta busshållplats ligger 25 minuters promenad därifrån.
Bilpool kan vara ett bra alternativ till egen bil för helgturer, liksom hyrbil och taxi. Lägger man flera tusen kronor på sin bil varje månad så motsvarar det flera taxiresor.
När diskussionen i praktiken alltid gäller bil v.s. kollektivtrafik så vore det realistiskt att jämföra priset på en bil vars komfort och driftsäkerhet åtminstone tangerar den låga nivå lokaltrafiken oftast har. Jämför alltså inte med en fem år gammal bil, utan titta på en tjugo år gammal bil. För "flera tusen kronir på sin bil varje månad" så kan man skrota bilen och köpa en annan även för de enklaste problem, inklusive som i galenskaparnas "macken" överväga att skrota bilen istället för att justera sätesinställningen.
Om man jämför framsätena i personbilar så är det extremt svårt att hitta någon modell som har lika dålig komfort som de bättre sätena som förekommer i nämnvärd utsträckning i kollektivtrafiken.
Det som betraktas som ovanligt bra i kollektivtrafiken kan tyvärr inte ens mäta sig med sätena i en Trabant från 60-talet.
Kantorn skrev:Att bo på landet är intelligent. Där är stressen mycket lägre, man har tid till mycket annat än bara jobb, mat och sömn.
Det där gäller tyvärr bara om man inte åker kollektivt. Ska man passa det där tåget som går varannan timme på vardagar, eller den där bussen som går tre gånger per dag på helgen, så kan det bli många gånger stressigare än inne i stan där man i värsta fall får vänta en kvart om man just missat en buss eller ett tåg...
Man ska inte glömma att det avstressande kräver att man t.ex. åker bil hela vägen till sitt resmål, eller att man är bror duktig som alltid är ute i förträffligt god tid (men då är man alltid ute i god tid även i en stad och blir inte stressad där heller).
Dessutom så bör man såklart skilja på positiv och negativ stress, men det är kanske delvis en annan diskussion.
Per Lind skrev:Farligast är dom unga som vinglar oerhört mycket och man vet aldrig vad dom tänk sig för manöver.
Jag undrar hur vanligt det är att bilister tycker att cyklister "vinglar" när de egentligen kryssar sig fram mellan diverse ojämnheter/skador på vägen?
Vad gäller att veta vad andra trafikanter tänker sig för manöver så är mitt intryck som cyklist att de flesta trafikanter är riktigt usla på att sätta sig in i andra situation, förutom lastbilsförarna som hänger med på hur man tänker på ett helt annat sätt. Jag anar ett samband med att en stor tung lastbil och en liten lätt cykel är två av de fordon som man verkligen inte vill bromsa med i onödan...
MartinW skrev:bruse skrev:Alla i kommunen får vara med å betala, även vi utan bil.
Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som är på min tomt?
Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade i bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare?
Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade när jag bodde i en privat hyresrätt?
Förutsatt att du och de som bor bortom dig (sett från nån slags centrum) är anslutna till allmäna nät av olika slag, d.v.s. vägnät, vattennät, avloppsnät, elnät, telefonnät, bredbandsnät o.s.v., så kostar det givetvis mer för alla inblandade att dessa näts storlek är beroende av storleken på tomtyta per person.
Men visst, om du bor längst ut där allmän väg slutar, är sista abonenten på elnätet och telefonnätet och har egen brunn och eget avlopp så kostar ytterligare tomtyta inte ett dugg för övriga kommuninvånare.