Jag älskar min bil!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Verspieder

Re: Jag älskar min bil!

Inlägg av Verspieder »

Erik Sandblom skrev:
Verspieder skrev:
daniel_s skrev:2. Den här polariseringen till två olika åsikter: antingen får ingen köra bil alls och alla som gör det är dumma i huvudet, eller så ska alla få köra bil precis så mycket de vill utan att någon ska få inskränka eller avgiftsbelägga den rättigheten.
Jag håller med om att bil- och busstrafik i innerstäderna ska begränsas till förmån för spårtrafik. Det ska inte vara fritt för alla att köra bil överallt i innerstäderna. Även inresta och gästande "lantisar" från stadens omkringliggande närområden ska kunna lämna bilen till förmån för stadens kollektivtrafik.
Men jag tycker att det är väldigt intressant det här med åsikten att "ingen får köra bil" spiller över till att gälla även all landsbygd.
Men Daniel säger ju just att det är en polarisering, att ingen skulle få köra bil, ens i landsbygd. Med det menar han att det är en åsikt så dragen till sin spets att det blir lite löjligt. Det finns en gråzon mellan motpolerna. Så jag tror ni är överens om den saken, och jag med.
Återigen undviker du helt sakfrågan i mina andra inlägg till dig, och svarar istället bara på ett inlägg där jag håller med en annan skribent.
Erik Sandblom skrev: Fast det kan man säga om allt som står på gatan, som bänkar, busshållplatser, cykelbanor med mera. Det är väl ändå snöröjarna som ska anpassa sig till gatan och inte tvärtom.
Snöröjarna kan nog anpassa sig rejält. T.ex köpa in fler små smidiga maskiner samt anställa fler arbetare för att komma åt mellan alla utplacerade "hinder". Men det innebär att snöröjningsföretagen kommer att lägga rejält högre anbud i upphandlingarna. Vilket skattebetalarna i slutändan får bekosta.
hej

Inlägg av hej »

I villaområden vilket kringgärdar Göteborg så ingår parkeringsplats på tomten.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:Alla i kommunen får vara med å betala, även vi utan bil.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som är på min tomt?

Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade i bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare?

Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade när jag bodde i en privat hyresrätt?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Och precis som annan talare skrev, vi som inte har cykel får ju betala cykelvägarna?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:Och precis som annan talare skrev, vi som inte har cykel får ju betala cykelvägarna?
Ja nånstans ska ni ju kunna parkera bilen, eller trafikkontoret lägga upp snön.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

MartinW skrev:Och precis som annan talare skrev, vi som inte har cykel får ju betala cykelvägarna?
Vad är det för speciellt med cykelvägarna som gör att det behöver påpekas att just de betalas av alla. De som inte har bil betalar körbanorna, de som inte åker buss betalar kollektivkörfälten, de som aldrig badar betalar simhallarna, de som aldrig lånar böcker betalar biblioteken, de som inte har några barn betalar skolorna. Vad är det för speciellt med cykelvägarna?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

MartinW skrev:Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade när jag bodde i en privat hyresrätt?

Parkeringsnormer gör att allt förutom bilparkering blir dyrare eftersom kostnaden måste tas igen via hyran, via varorna i butiken, via hårklippningen. Därför kan man säga att alla subventionerar parkeringen, även om det inte sker via skatt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:
37368 skrev:Men bilen ökar min livskvalité och det genom att jag på min fritid kan göra saker jag annars inte ha möjlighet eller tid för, och det gör att den är värd de tusenlappar den kostar varje månad.

...

- Jag kan ta dottern till Nyckelviken och titta på djuren, plocka ägg från hönsen och fika på det trevliga caféet. Närmsta busshållplats ligger 25 minuters promenad därifrån.
Bilpool kan vara ett bra alternativ till egen bil för helgturer, liksom hyrbil och taxi. Lägger man flera tusen kronor på sin bil varje månad så motsvarar det flera taxiresor.
När diskussionen i praktiken alltid gäller bil v.s. kollektivtrafik så vore det realistiskt att jämföra priset på en bil vars komfort och driftsäkerhet åtminstone tangerar den låga nivå lokaltrafiken oftast har. Jämför alltså inte med en fem år gammal bil, utan titta på en tjugo år gammal bil. För "flera tusen kronir på sin bil varje månad" så kan man skrota bilen och köpa en annan även för de enklaste problem, inklusive som i galenskaparnas "macken" överväga att skrota bilen istället för att justera sätesinställningen.

Om man jämför framsätena i personbilar så är det extremt svårt att hitta någon modell som har lika dålig komfort som de bättre sätena som förekommer i nämnvärd utsträckning i kollektivtrafiken.

Det som betraktas som ovanligt bra i kollektivtrafiken kan tyvärr inte ens mäta sig med sätena i en Trabant från 60-talet.
Kantorn skrev:Att bo på landet är intelligent. Där är stressen mycket lägre, man har tid till mycket annat än bara jobb, mat och sömn.
Det där gäller tyvärr bara om man inte åker kollektivt. Ska man passa det där tåget som går varannan timme på vardagar, eller den där bussen som går tre gånger per dag på helgen, så kan det bli många gånger stressigare än inne i stan där man i värsta fall får vänta en kvart om man just missat en buss eller ett tåg...

Man ska inte glömma att det avstressande kräver att man t.ex. åker bil hela vägen till sitt resmål, eller att man är bror duktig som alltid är ute i förträffligt god tid (men då är man alltid ute i god tid även i en stad och blir inte stressad där heller).

Dessutom så bör man såklart skilja på positiv och negativ stress, men det är kanske delvis en annan diskussion.
Per Lind skrev:Farligast är dom unga som vinglar oerhört mycket och man vet aldrig vad dom tänk sig för manöver.
Jag undrar hur vanligt det är att bilister tycker att cyklister "vinglar" när de egentligen kryssar sig fram mellan diverse ojämnheter/skador på vägen?
Vad gäller att veta vad andra trafikanter tänker sig för manöver så är mitt intryck som cyklist att de flesta trafikanter är riktigt usla på att sätta sig in i andra situation, förutom lastbilsförarna som hänger med på hur man tänker på ett helt annat sätt. Jag anar ett samband med att en stor tung lastbil och en liten lätt cykel är två av de fordon som man verkligen inte vill bromsa med i onödan...
MartinW skrev:
bruse skrev:Alla i kommunen får vara med å betala, även vi utan bil.
Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som är på min tomt?

Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade i bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare?

Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade när jag bodde i en privat hyresrätt?
Förutsatt att du och de som bor bortom dig (sett från nån slags centrum) är anslutna till allmäna nät av olika slag, d.v.s. vägnät, vattennät, avloppsnät, elnät, telefonnät, bredbandsnät o.s.v., så kostar det givetvis mer för alla inblandade att dessa näts storlek är beroende av storleken på tomtyta per person.

Men visst, om du bor längst ut där allmän väg slutar, är sista abonenten på elnätet och telefonnätet och har egen brunn och eget avlopp så kostar ytterligare tomtyta inte ett dugg för övriga kommuninvånare.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Harald skrev:
Vad är det för speciellt med cykelvägarna som gör att det behöver påpekas att just de betalas av alla. De som inte har bil betalar körbanorna, de som inte åker buss betalar kollektivkörfälten, de som aldrig badar betalar simhallarna, de som aldrig lånar böcker betalar biblioteken, de som inte har några barn betalar skolorna. Vad är det för speciellt med cykelvägarna?
De är speciella eftersom Bruse gillar dom. Hade han varit bibliotikarie hade jag nog nämnt biblioteken.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:Varför får kommuninvånarna betala parkeringen som jag hade när jag bodde i en privat hyresrätt?

Parkeringsnormer gör att allt förutom bilparkering blir dyrare eftersom kostnaden måste tas igen via hyran, via varorna i butiken, via hårklippningen. Därför kan man säga att alla subventionerar parkeringen, även om det inte sker via skatt.
Vilka varor i vilken butik? Vilken hårklippning?

Vad snackar du om?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:

Vad snackar du om?
Om hyrorna blir högre, måste näringsidkarna ta ut det genom påslag på sina varor och tjänster. alltså får vi alla vara med och betala.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:
MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:

Vad snackar du om?
Om hyrorna blir högre, måste näringsidkarna ta ut det genom påslag på sina varor och tjänster. alltså får vi alla vara med och betala.
Jag har inga butiker i min villa. Jag hade inga i min hyresfastighet eller bostadsrätt heller. Does not compute...
Användarens profilbild
bruse

Re: Sv: Jag älskar min bil!

Inlägg av bruse »

Näe, men affären där du handlar kanske. Eller är du helt självförsörjande?

MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:Näe, men affären där du handlar kanske. Eller är du helt självförsörjande?

Jag vet att parkering kostar, och har därför inget problem med det. De flesta butiker jag handlar i har egna parkeringar, vilket underlättar mitt liv väldigt.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inge skrev:Det återstår en del svar för att reda ut "resonemanget" kring att någon annan skulle betala. Råder det någon slags tvekan kring att priserna i affärer med stora mängder gratis parkeringsplatser är lägre än i affärer utan det?
Det var en bra poäng, men det är ju fortfarande så att butiken måste betala vad det kostar att ha parkering. Kan det vara så att butiker med gratisparkering råkar ha större kundunderlag och högre omsättningshastighet? Om varorna ligger en kortare tid på hyllorna kan butiken tjäna mer pengar (eller sänka priserna) utan ökade kostnader för personal och kapital. En annan förklaring, om din hypotes stämmer, är att butikerna med gratisparkering kanske har färre antal varor vilket också kan påverka omsättningshastigheten.

Och det finns exempel på det omvända. Nordstan har 10% färre p-platser än Frölunda Torg men 60% högre omsättning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordstan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%B6lunda_torg
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Frölunda torg har högre omsättning än Nordstan både per kvadratmeter bruttoarea och per besök. Frölunda torg har 20.000 kronor per kvadrameter och 182 kronor per besök. Nordstan har ungefär hälften, 10.625 kronor per kvadratmeter och 92 kronor per besök. Det tycks vara lönsamt att ha många och avgiftsfria parkeringsplatser.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Harald skrev:Frölunda torg har högre omsättning än Nordstan både per kvadratmeter bruttoarea och per besök. Frölunda torg har 20.000 kronor per kvadrameter och 182 kronor per besök. Nordstan har ungefär hälften, 10.625 kronor per kvadratmeter och 92 kronor per besök. Det tycks vara lönsamt att ha många och avgiftsfria parkeringsplatser.
Jag antar att ytan för parkering inte räknats med. Om parkeringen räknas med för båda köpcentrum kan jag tänka mig att Nordstan visar sig lönsammare även per kvadratmeter, eftersom de har mindre parkeringsyta och deras kunder betalar för parkering direkt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det kommer enligt prognoserna inte att säljas så många bilar i Europa. Försäljningen minskar i vår del av världen. Däremot ökar den i Asien. http://www.svd.se/naringsliv/motor/2013 ... 785118.svd
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Det återstår en del svar för att reda ut "resonemanget" kring att någon annan skulle betala. Råder det någon slags tvekan kring att priserna i affärer med stora mängder gratis parkeringsplatser är lägre än i affärer utan det?
Vilken typ av varor jämför du?

De få varor som går att jämföra är avsevärt billigare på en Clas Ohlson-butik som endast har betalparkeringsplatser jämfört med "pyssel-gör-det-själv"-hörnan på Hemköp i Fellingsbro, t.ex.
Erik Sandblom skrev:Det var en bra poäng, men det är ju fortfarande så att butiken måste betala vad det kostar att ha parkering. Kan det vara så att butiker med gratisparkering råkar ha större kundunderlag och högre omsättningshastighet? Om varorna ligger en kortare tid på hyllorna kan butiken tjäna mer pengar (eller sänka priserna) utan ökade kostnader för personal och kapital. En annan förklaring, om din hypotes stämmer, är att butikerna med gratisparkering kanske har färre antal varor vilket också kan påverka omsättningshastigheten.
Skillnaden är väl snarast att dessa butiker ligger på platser som valts ut för att markpriserna är lägre än i en innerstad?
Harald skrev:Frölunda torg har högre omsättning än Nordstan både per kvadratmeter bruttoarea och per besök. Frölunda torg har 20.000 kronor per kvadrameter och 182 kronor per besök. Nordstan har ungefär hälften, 10.625 kronor per kvadratmeter och 92 kronor per besök. Det tycks vara lönsamt att ha många och avgiftsfria parkeringsplatser.
Hur räknas "besök"? Hur ser siffrorna ut om man räknar per "besökstid" snarare än "besök"?

En avsevärd skillnad torde vara att Nordstan är en plats som många passerar just för passerandets egen skull. Man går genom Nordstan för att ta sig mellan olika platser i nordstans närhet för att t.ex. slippa väder eller slippa allmänt otrevliga miljöer.

Generellt kan man väl delvis säga att det här visar dessutom en av marknadsekonomins baksidor - kan butikerna och fastighetsägarna höja priserna så gör de det oavsett vad som är samhällsekonomiskt mest lönsamt. Vi borde kanske se till att ha en "allmännytta" som verkligen håller samhällsekonomiska priser på lokalhyror även centralt, och som villkor för att få hyra de lokalerna ha nån slags "nästan lägsta pris"-garanti (som i praktiken skulle kunna vara utformad så att priserna måste ligga inom de 10 lägsta procenten av prisfördelningen i butiker inom ett visst geografiskt område eller nåt sånt). Det skulle dessutom skapa arbetstillfällen att hantera byråkratin, vilket tydligen på något sätt är bra (eftersom nästan alla verkar eftersträva just att det skapas mer jobb att utföra snarare än att vi minskar arbetstiden för befintliga arbetstillfällen så det faktiska arbetet sprids ut över fler personer)...
37368

Inlägg av 37368 »

daniel_s skrev:Det är två saker som jag tycker är lite knasiga här.

1. Att känna sig så träffad av ett två år gammalt inlägg att man blir arg och måste skriva av sig är väl ganska ovanligt, till och med på nätet.
2. Den här polariseringen till två olika åsikter: antingen får ingen köra bil alls och alla som gör det är dumma i huvudet, eller så ska alla få köra bil precis så mycket de vill utan att någon ska få inskränka eller avgiftsbelägga den rättigheten.
Jag vill bara betona att jag med mitt första inlägg inte vill kritisera någon, än mindre "straffa" någon, i synnerhet inte Johan som skrev inlägget jag citerade. Anledningen att jag råkade välja att citera just hans inlägg var att det är ett kort och koncist exempel på en vanlig åsikt inne på det här forumet. Jag hoppas verkligen inte att Johan känner sig påhoppad eller på något sätt tar det personligt, det var inte min avsikt.

Och det är just din punkt 2 Daniel som är anledningen till att jag startade tråden från första början: Jag har svårt för polariseringen som förekommer här inne och vill med mig själv som exempel (samt en medvetet provokativ rubrik) visa att vissa tycker både bil och kollektivtrafik är bra.
Erik Sandblom skrev: Bilpool kan vara ett bra alternativ till egen bil för helgturer, liksom hyrbil och taxi. Lägger man flera tusen kronor på sin bil varje månad så motsvarar det flera taxiresor.
Jag har kollat på bilpool, men valde att avstå p.g.a. divserse småsaker (som inte är värda att diskutera här) samt en i mina ögon stor sak: De flesta "bilpoolare" är sådana som jag själv som åker kommunalt till jobbet på vardagarna men vill ha en bil till helgutflykten - det gör att bilpoolsbilarna ofta är uppbokade på helgerna. Ska jag kunna välja bort att äga egen bil framför medlemskap i en bilpool vill jag att det alltid skall finnas en bil tillgänglig utan att behöva förboka mer än 10 minuter innan.

Och jag är tveksam om min bil är billigare än kombinationen hyrbil/taxi, jag tror faktiskt inte det (beror lite på hur man räknar på saken). Om bara Hertz-kontoret som ligger på 5 minuters promenadavstånd hemifrån hade haft bättre öppettider så att man kan spontanhyra en bil en söndageftermiddag (för Hertz har - till skillnad från bilpooler - inte någon bilbrist på helger) hade jag nog övervägt att skippa bilägandet. Men som det ser ut idag är tillgängligheten på min egen bil som står och väntar i garaget dygnet runt värd de extra kronorna mot hyrbil/taxi-kombinationen.
Erik Sandblom skrev: En dold kostnad som man borde prata mer om är parkeringen. En garageplats kostar 1500kr/månad och uppåt.
En dold kostnad är det verkligen inte, den står klart och tydligt på hyresavin från bostadsrättsföreningen varje månad att det kostar 900:- (vilket är ganska billigt för att vara Kungsholmen). Det är dock fortfarande mycket pengar och givetvis en stor andel av min bilkostnad - men jag är fortfarande beredd att betala det.
LÅ1 skrev:Det kommer enligt prognoserna inte att säljas så många bilar i Europa. Försäljningen minskar i vår del av världen. Däremot ökar den i Asien. http://www.svd.se/naringsliv/motor/2013 ... 785118.svd
Vilket givetvis är en naturlig utveckling, då bilägandet i västvärlden blivit allt dyrare i kombination med att alternativen (kollektivtrafik, cykelbanor, möten över telefon/internet, ...) blivit mer lättillgängliga - dessutom har bilen som statussymbol tappat i betydelse och då blir det allt färre som tycker det är värt att smälla en massa stålar på en bil. Men än så länge är jag beredd att betala det jag gör för att ha egen bil utifrån hur mitt liv ser ut.
Låst