Jag älskar min bil!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
37368

Jag älskar min bil!

Inlägg av 37368 »

Ursäkta den aningen provokativa rubriken... Jag snubblade över en gammal tråd och fick ett behov av att skriva av mig efter att ha läst inlägg av den här typen:
Johan Eriksson skrev:Har ingen bil eller körkort och har klarat mig utmärkt i 43 år. Skulle kanske behövs på landet på somrarna men annars tycker jag man är totalt intelligensbefriad om man som 18-åring (och uppåt) skaffar både bil, lappen, lgh i Sthlms innerstad för att sedan förpesta tillvaron för sig själv och andra där. "Den nya konsumtionsegoismen" kan man kalla det för och är det sista miljön behöver....
Även om många på det här forumet är polariserade åt hållet "kollektivtrafik är bättre än bilen" har jag svårt för de som drar alla över en kam och basunerar ut "alla bilister är dumma i huvudet, mitt liv som renlärd kollektivtrafiksresenär är det enda rätta sättet att leva på". *fd afgahnsk regim* argumenterar också på det sättet.

Jag stämmer själv in ganska bra på den "intelligensbefridade" person Johan beskriver: Jag är uppvuxen i Stockholm, tog körkort någon månad efter 18-årsdagen (med argumentet "körkort kan ju vara bra att ha ibland och just nu har jag faktiskt både tid och pengar att ta det"), flyttade hemifrån som 22-åring och har sedan dess bott "innanför tullarna". Köpte min första skruttiga gamla 80-talssaab strax innan jag fyllde 24 och har idag, 7½ år senare, en annan och inte fullt lika gammal saab.

Jag älskar min bil och skulle inte vilja vara utan den.

Misstolka mig inte nu: Jag älskar kollektivtrafik också. Smart, billigt, miljövänligt och - i vissa fall, till exempel till mitt jobb i Kista - snabbare än alternativen. Som 7-åring svarade jag "busschafför" på frågan "vad vill du bli när du bli stor?". Riktigt så blev det inte, men jag sommarjobbade som tunneltågsförare när jag pluggade på högskola. Jag har alltid åkt kollektivt till högskola och jobb och jag när jag flyttar så lägger jag stor vikt vid hur kollektivtrafiksituationen ser ut vid mitt nya boende.

Men bilen ökar min livskvalité och det genom att jag på min fritid kan göra saker jag annars inte ha möjlighet eller tid för, och det gör att den är värd de tusenlappar den kostar varje månad. Några exempel:
- Jag kan på 20 minuter ta mig till kompisarna i norra Gribbylund när de spontant bjuder in till middag, något som med SL en helg tar ca 70 minuter, och då måste jag passa en buss som går en gång i halvtimman. Utan bil skulle jag tacka nej till deras inbjudan.
- Jag kan ta dottern till Nyckelviken och titta på djuren, plocka ägg från hönsen och fika på det trevliga caféet. Närmsta busshållplats ligger 25 minuters promenad därifrån.
- Jag som älskar att åka längdskidor kan ta bilen och inom 15-20 minuter vara på valfritt jättefint längdspår. Även om jag kan tänka mig att släpa skidor och överdragskläder på bussen/tunnelbanan till t.ex. Hellasgården eller Ursvik så är det många andra bra spår som ligger orimligt långt från närmsta busshållplats. Dessutom är det smidigt när man åkt klart och är svettig att hoppa i bilen istället för att stå i minusgrader med svettig mössa och vänta länge på en buss.
- Busstrafiken ut till föräldrarnas sommarstuga är helt OK, bussen går varannan timme på helger och tar ca 80 min dörr-dörr (mot 40 min med bil). Mat och kläder för några enstaka dagar kan man ta på bussen, men segel till segelbåten, verktygslådor, prylar till dottern (barnresesäng, trehjuling, m.m.) klarar man helt enkelt inte av att släpa på bussen.

Min poäng är att vissa personer - beroende på vad man lever för liv och framförallt vad man har för fritidsintressen - klarar sig alldeles utmärkt utan bil, andra gör det inte. Och jag efterlyser en lite mer nyanserad debatt ibland.
Verspieder

Re: Jag älskar min bil!

Inlägg av Verspieder »

- Som boende i förort, landsbygd eller på annan del av 95% av Sveriges yta måste man försöka förstå hur folk i innerstan lever sina liv. Det är det dessvärre många som inte gör. Man hackar t.ex på snöröjningen i innerstan utan att vilja förstå att det är svårt att göra sig av med snön i en stad fylld med bilar.
- Som innerstadsbo som klarar sig enbart med SL, då man bara håller sig inom de 5 procenten av Sveriges yta där det går bra, måste man ha förståelse för att de som bor på de 95 övriga procenten faktiskt inte klarar sig utan en eller två bilar. Vissa klarar sig inte ens utan dragkrok och egen släpvagn. Och detta med början bara 2-3 mil från innerstan. När vi kommer 5 mil utanför stan äger folk snöskotrar och skjuter älg till vardags.

Framför allt bör alla vi svenskar bli lite mer beresta och sätta oss in hur andra har det. Först då kanske vi slipper alla pikar och retsamma kommentarer mot varandra, från alla håll. En jämtlänning måste börja förstå t.ex att 10 minusgrader vid Upplandskusten upplevs mycket kallare än 20 minusgrader i Storlien, samt att Norrtälje och Uppsala inte är samma sak som "Stockholm". Och en Stockholmare måste t.ex förstå att 60% av Sveriges yta inte är ett enda landskap med ett enda folkslag som bara talar en enda dialekt.

Själv älskar jag också min bil. Vill jag hälsa på min bästa vän i grannsoknen, 3 mil österut, så tar det någon halvtimme med bil genom skogen. Jämfört med 2½ timme med buss och tåg via Danderyd/Mörby.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag håller med det mesta av vad ni skriver, men det där med snöskoter är väl lite överdrivet. Jag är uppväxt och har stuga vid en liten håla i västra mälardalen / gnällbältet och jag var över 20 år gammal när jag för första gången såg (och åkte på, som passagerare) en snöskoter i verkligheten och det var ute i skogarna i Värmland.

Det jag ofta stör mig på är att kollektivtrafiken i många fall är så dålig just till helg/fritidsaktiviteter, även i större städer. Vid lägenheten i Göteborg, nära hållplats Bellevue, är trafiken nära på förträfflig i stort sett hela tiden på dygnet/veckan. När jag besöker några bekanta som bor uppe på Masthugget så tycker jag ofta att det är trevligt att buss 60 går ofta till dem, men sen när det är dags att åka hem så går den bussen så sällan att det kan vara värt besväret att promenera ner till Linnégatan för att få lite bättre turtäthet.

Andra platser har ganska dålig turtäthet hela tiden, t.ex. Bäckebols köpcentrumområde, och dessutom ligger busshållplatserna idiotiskt nog utanför hela bilparkeringarna, så varje bilparkeringsplats har närmare gångväg till butikerna än bussarna.

Befintliga områden är ibland svårt att göra något åt, men däremot borde det vara nära på kriminellt att bygga nya områden (oavsett vad för typ av område det är) utan att planera så att kollektivtrafiken kan bli bra, förutsatt att det är acceptabelt nära nån större stad. Jag köper att man kan helt skita i sånt i Knäckebrödhult där alla ändå tar bilen, epatraktorn eller cykeln vart de än ska.

Om "samhället" vill att folk ska åka mer kollektivt så borde det t.ex. finnas en kiosk med "väntsal", med subventionerad lokalhyra mot att de har tillräckliga öppettider, vid t.ex. "åka hem från skidspåret-platsen" o.s.v....
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:Jag håller med det mesta av vad ni skriver, men det där med snöskoter är väl lite överdrivet. Jag är uppväxt och har stuga vid en liten håla i västra mälardalen / gnällbältet och jag var över 20 år gammal när jag för första gången såg (och åkte på, som passagerare) en snöskoter i verkligheten och det var ute i skogarna i Värmland.
Jag har aldrig avsett att överdriva, utan jag berättar bara hur jag upplever min egen vardag.
Så jag bjuder på en bild från ICA Nära i Bergshamra (mellan Åkersberga och Norrtälje) från den 15 december 2012. Dvs nästan exakt 50 km från Danderyds sjukhus. Det finns även gott om skotrar i Riala, Närtuna, Kårsta och ända neråt Frösunda.

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Aha, där lärde jag mig nåt nytt!

Är vintervädret kanske hårdare i roslagstrakterna, eller är det kanske så att de som bor där vill liksom "bo på landet men nära staden" medan de i mina trakter mer bara bor där de råkar bo, utan jättestora önskemål åt nåt håll? :wink:
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Aha, där lärde jag mig nåt nytt!

Är vintervädret kanske hårdare i roslagstrakterna, eller är det kanske så att de som bor där vill liksom "bo på landet men nära staden" medan de i mina trakter mer bara bor där de råkar bo, utan jättestora önskemål åt nåt håll? :wink:
Jag tror mer att det finns fler prylgalna i Stockholmstrakten - och med gott om pengar. De kan även ha villa, två bilar, sommarstuga, snabb motorbåt, stor motorbåt med övernattningsmöjligheter, segelbåt mm.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Andra platser har ganska dålig turtäthet hela tiden, t.ex. Bäckebols köpcentrumområde, och dessutom ligger busshållplatserna idiotiskt nog utanför hela bilparkeringarna, så varje bilparkeringsplats har närmare gångväg till butikerna än bussarna.

Befintliga områden är ibland svårt att göra något åt, men däremot borde det vara nära på kriminellt att bygga nya områden (oavsett vad för typ av område det är) utan att planera så att kollektivtrafiken kan bli bra, förutsatt att det är acceptabelt nära nån större stad. Jag köper att man kan helt skita i sånt i Knäckebrödhult där alla ändå tar bilen, epatraktorn eller cykeln vart de än ska.

Om "samhället" vill att folk ska åka mer kollektivt så borde det t.ex. finnas en kiosk med "väntsal", med subventionerad lokalhyra mot att de har tillräckliga öppettider, vid t.ex. "åka hem från skidspåret-platsen" o.s.v....
Det ser likadant ut i Stockholm på våra köpcentrum runt om i länet. Trots att SL borde vara mer aktivt i sådana frågor. Det kan vara värt att driva denna fråga hårdare. Holland har betydligt tuffare regler för hur man måste planera in kollektivtrafiken i nybyggande.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det finns ingen absolut frihet. Vargens frihet att äta vad den vill inkräktar på fårets frihet att leva. Människan är en social art, vilket betyder att olika friheter måste avvägas mot varandra. Det kan göras på olika sätt. Det bästa (eller kanske minst dåliga) man hittills har kommit på är en kombination av marknad och en stat som styrs genom demokratiska val. En av statens uppgifter är då att se till att ingen tar sig för stora friheter på andras bekostnad.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

37368 skrev:Men bilen ökar min livskvalité och det genom att jag på min fritid kan göra saker jag annars inte ha möjlighet eller tid för, och det gör att den är värd de tusenlappar den kostar varje månad.

...

- Jag kan ta dottern till Nyckelviken och titta på djuren, plocka ägg från hönsen och fika på det trevliga caféet. Närmsta busshållplats ligger 25 minuters promenad därifrån.
Bilpool kan vara ett bra alternativ till egen bil för helgturer, liksom hyrbil och taxi. Lägger man flera tusen kronor på sin bil varje månad så motsvarar det flera taxiresor.

En dold kostnad som man borde prata mer om är parkeringen. En garageplats kostar 1500kr/månad och uppåt, men de flesta betalar inte så mycket. Anledningen är att kommunen kräver parkeringen som villkor för bygglov, vanligen cirka en plats per lägenhet. Forskning visar att den verkliga efterfrågan är lägre, och därför tar fastighetsägaren ut ett lägre pris hellre än att de står tomma. Resten av kostnaden tas ut via hyran, alltså även av de som inte har bil.
http://sv.wikipedia.org/wiki/parkeringsnorm

Verspieder skrev:- Som boende i förort, landsbygd eller på annan del av 95% av Sveriges yta måste man försöka förstå hur folk i innerstan lever sina liv.
Nja det mesta av Sveriges yta är folktomt och nås med varken bil eller tåg. Där människor bor finns däremot ganska bra kollektivtrafik. 40% av Sveriges befolkning bor inom två kilometer från en järnvägstation (jag tror det är fågelvägen).
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan ... el-pa-tag/

Vill man nå 95% av Sveriges yta tror jag det är helikopter som gäller.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Notera att den Wikipediaartikel Erik refererar till i stor utsträckning är skriven av honom: http://sv.wikipedia.org/w/index.php?tit ... on=history
Erik Sandblom skrev:Vill man nå 95% av Sveriges yta tror jag det är helikopter som gäller.
Man kan gå också.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Harald skrev:
Notera att den Wikipediaartikel Erik refererar till i stor utsträckning är skriven av honom: http://sv.wikipedia.org/w/index.php?tit ... on=history

Ja jag har skyltat med mitt namn för att man ska veta vem det är som skriver. Det finns andra Erik Sandblom men ändå. Jag har också medverkat till att skriva en av de 13 källhänvisningarna tillsammans med en kamrat. Några av källhänvisningarna är mycket seriösa och kommer från Statens väg- och transportforskningsinstitut och New York University.

Tillägg: Några ungdomsförbund från Stockholm skrev om detta i DN i somras:
”Inför marknadslösningar för Stockholms gator” - DN
Senast redigerad av Erik Sandblom den torsdag 27 december 2012 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Harald skrev:
Man kan gå också.
Då borde han alltså veta vad han talar om, eller hur!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är två saker som jag tycker är lite knasiga här.

1. Att känna sig så träffad av ett två år gammalt inlägg att man blir arg och måste skriva av sig är väl ganska ovanligt, till och med på nätet.
2. Den här polariseringen till två olika åsikter: antingen får ingen köra bil alls och alla som gör det är dumma i huvudet, eller så ska alla få köra bil precis så mycket de vill utan att någon ska få inskränka eller avgiftsbelägga den rättigheten.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:Att känna sig så träffad av ett två år gammalt inlägg att man blir arg och måste skriva av sig är väl ganska ovanligt, till och med på nätet.

Nej den tråden har nya inlägg som är mindre än en vecka gamla, titta på sidan 4. Första inlägget i den här tråden är bara två dagar nyare än det nyaste inlägget i den tråden.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Odd skrev:
Harald skrev:
Man kan gå också.
Då borde han alltså veta vad han talar om, eller hur!
Nej, vem som helst får skriva i Wikipedia. Det finns inget krav att man ska veta vad man talar om.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Harald skrev:
Odd skrev:Då borde han alltså veta vad han talar om, eller hur!
Nej, vem som helst får skriva i Wikipedia. Det finns inget krav att man ska veta vad man talar om.

Ja så är det, men man kan lära sig av att kolla upp saker och sen skriva vad man lärt sig på wikipedia. För att vara extra försiktig kan man provskriva på den diskussionssida som finns till alla artiklar på wikipedia.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Erik Sandblom skrev:
Harald skrev:
Odd skrev:Då borde han alltså veta vad han talar om, eller hur!

Ja så är det, men man kan lära sig av att kolla upp saker och sen skriva vad man lärt sig på wikipedia. För att vara extra försiktig kan man provskriva på den diskussionssida som finns till alla artiklar på wikipedia.
Det finns fortfarande inget krav på att man ska veta vad man skriver om och med tanke på den dåliga källkontrollen och kvalitén på svenska WP är det många som skriver utan att veta något om det man skriver.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

BSB101 skrev:Det finns fortfarande inget krav på att man ska veta vad man skriver om och med tanke på den dåliga källkontrollen och kvalitén på svenska WP är det många som skriver utan att veta något om det man skriver.

Nu är vi långt från spåret men vad menar du med "den dåliga källkontrollen"? Är det inte läsarna som kontrollerar källorna?

Förtydligande: En bra grej med wikipedia är just att man själv enkelt kan se vilka påståenden som kan verifieras och inte. I ett vanligt uppslagsverk på papper kan källhänvisningar helt saknas, eller så nämns källor som har man inte har tillgång till.

Tillägg: "Wikipedia nästan lika pålitlig som Britannica" - ComputerSweden
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Erik Sandblom skrev:Bilpool kan vara ett bra alternativ till egen bil för helgturer, liksom hyrbil och taxi. Lägger man flera tusen kronor på sin bil varje månad så motsvarar det flera taxiresor.
Där jag bor är taxi och hyrbil inga realistiska alternativ.
Taxi kan du få tag i om du bor inom Norrtälje tätort, men framkörningar till ställen runtom i den stora kommunen (en tredjedel av Stockholms läns yta) är rejält dyra i framkörningsavgifter då taxibilarna numera i stort sett enbart utgår från Norrtälje stad. Om man ens får någon taxi. Jag tror då knappast att jag kommer att få en taxi från Rimbo till Knutby (35 km) kl 04:00 imorgon bitti ens om jag beställer den dagar i förväg. Nej, det blir nog den egna bilen.
Hyrbil lät som en intressant idé. Om det funnits några hyrbilsfirmor. Jag vet inte om det finns några i Norrtälje stad ens, men de närmaste är annars på Arlanda 40 km västerut.

Hur andra glesbygdsbor som bor längre än 56 km norr om Sergels torg ska tänka sig klara sig med enbart bilpool, hyrbil och taxi kan jag dessvärre inte se. Hur många års egna erfarenheter har du av att klara dig utan egen bil ute på den riktiga landsbygden, Erik Sandblom?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Verspieder skrev:Hur andra glesbygdsbor som bor längre än 56 km norr om Sergels torg ska tänka sig klara sig med enbart bilpool, hyrbil och taxi kan jag dessvärre inte se. Hur många års egna erfarenheter har du av att klara dig utan egen bil ute på den riktiga landsbygden, Erik Sandblom?
De flesta av oss människor, inklusive Erik Sandblom, är smarta nog och bosätter oss i civilisationen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Låst