
Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador, och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nu blev det väl ett "inte" för mycket.roggek skrev:"Det som inte går att laga med silvertejp är inte sönder."...
På vad sätt har General Electric förstört vagnar?MWE skrev:Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador
Hur många vagnar är max ute samtidigt i normal drift?MWE skrev:... och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Före tidtabellsskiftet i max.timmen 20 vagnar på Tvärbanan och 6 vagnar på Nockebybanan. Hur det är just nu är jag faktiskt lite osäker på, men mindre utsättning är det inte. Då ska man komma ihåg att man kan i genomsnitt räkna med att minst 2 vagnar alltid befinner sig på verkstad för reparation eller planerat underhåll. Marginalen är alltså väldigt liten just nu.LÅ1 skrev:Hur många vagnar är max ute samtidigt i normal drift?MWE skrev:... och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
GE har naturligtvis inte förstört vagnarna i egentlig mening, utan SL hade begärt att två vagnar skulle ställas till GE:s förfogande för provinstallation av deras ATC ombordutrustning. Något som GE har misslyckats med (ryktesvis har jag hört att GE anser att Bombardiers dokumentation av hur man pluggar in sig i A32-an traktionssystem är för dålig - för A35 är situationen förhoppningsvis annorlunda eftersom CAF är kontraktsbundet att vara GE behjälplig vid installation en i den vagntypen). Jo, en vagn lär visst gå att köra för egen maskin inom depåområdet med stänningssatt ATC-utrustning. Men vad hjälper det när signalsystemet ute på banan inte fungerar.gek skrev:På vad sätt har General Electric förstört vagnar?MWE skrev:Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador
Är det bara en vagn som har lyckats dra på sig så extremt omfattande rostskador?
Ja, ja sa ju det. Silvertejp...Hechtwagen skrev:Hur lyckas man med "ett par" urspåringar på så kort tid? 405:an ser användbar ut om man sätter dit ett nytt blinkersglas så kan man fixa det kosmetiska vid lämpligare tillfälle! Var och varannan blåbuss på 4:an ser värre ut!
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.
När åker vi? Jag har lite fullt upp i början av januari, men annars kan jag när som helst.CS skrev:Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.
Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna![]()
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
Försöka duger men ofta är det rejält knepigt att anpassa till en smalare spårvidd , smalspårsfordon byggs ofta med motorer,kuggväxlar och liknande väldigt precist och tight inpassade i boggien vilket kan göra det helt omöjligt att smala in.Karsten skrev:När åker vi? Jag har lite fullt upp i början av januari, men annars kan jag när som helst.CS skrev:Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.
Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna![]()
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
Tja, ni kan ju titta på den här i SchweizCS skrev:Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.
Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna![]()
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
Det gäller att gilla läget.Hechtwagen skrev:M31 äro fulare!
Asch, så ful är den inte. Inte värre än A32. Och definitivt inte M32. Vad ändamålsenligheten har med utseendet att göra förstår jag inte heller (bortsett från behovet av 4 dörrpar per sida). Här har man helt enkelt accepterat CAF:s standarddesign för Urbos-plattformen, kanske i tron att det skulle ge en snabbare leverans, jmfr. med A32 där en annan förarhyttsdesign togs fram jämfört med systervagnen K4000 i Köln.Odd skrev:Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.