Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

I helgen inträffade en del urspårningar i Brommadepån, och ett antal vagnar kom till skada. Värst drabbad är vagn 405, som blev hyfsat tillbucklad.
Bild

Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador, och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av roggek »

"Det som inte går att laga med silvertejp är inte sönder."... :lol:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

roggek skrev:"Det som inte går att laga med silvertejp är inte sönder."... :lol:
Nu blev det väl ett "inte" för mycket. :D
gek
Inlägg: 1250
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av gek »

MWE skrev:Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador
På vad sätt har General Electric förstört vagnar?

Är det bara en vagn som har lyckats dra på sig så extremt omfattande rostskador?
/Gunnar Ekeving
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av LÅ1 »

MWE skrev:... och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Hur många vagnar är max ute samtidigt i normal drift?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

LÅ1 skrev:
MWE skrev:... och vi nu temporärt har förlorat upp till tre vagnar har vi alltså fn. en operativ vagnflotta på endast 31 vagnar.
Hur många vagnar är max ute samtidigt i normal drift?
Före tidtabellsskiftet i max.timmen 20 vagnar på Tvärbanan och 6 vagnar på Nockebybanan. Hur det är just nu är jag faktiskt lite osäker på, men mindre utsättning är det inte. Då ska man komma ihåg att man kan i genomsnitt räkna med att minst 2 vagnar alltid befinner sig på verkstad för reparation eller planerat underhåll. Marginalen är alltså väldigt liten just nu.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

gek skrev:
MWE skrev:Eftersom General Electric har förstört två vagnar med sina klanterier, och en vagn sedan tidigare är långtidsavställd pga. rostskador
På vad sätt har General Electric förstört vagnar?

Är det bara en vagn som har lyckats dra på sig så extremt omfattande rostskador?
GE har naturligtvis inte förstört vagnarna i egentlig mening, utan SL hade begärt att två vagnar skulle ställas till GE:s förfogande för provinstallation av deras ATC ombordutrustning. Något som GE har misslyckats med (ryktesvis har jag hört att GE anser att Bombardiers dokumentation av hur man pluggar in sig i A32-an traktionssystem är för dålig - för A35 är situationen förhoppningsvis annorlunda eftersom CAF är kontraktsbundet att vara GE behjälplig vid installation en i den vagntypen). Jo, en vagn lär visst gå att köra för egen maskin inom depåområdet med stänningssatt ATC-utrustning. Men vad hjälper det när signalsystemet ute på banan inte fungerar.

Hursomhelst är vagnarna (423 & 435) inte tillgängliga för ordinarie trafik.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Hur lyckas man med "ett par" urspåringar på så kort tid? 405:an ser användbar ut om man sätter dit ett nytt blinkersglas så kan man fixa det kosmetiska vid lämpligare tillfälle! Var och varannan blåbuss på 4:an ser värre ut!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev:Hur lyckas man med "ett par" urspåringar på så kort tid? 405:an ser användbar ut om man sätter dit ett nytt blinkersglas så kan man fixa det kosmetiska vid lämpligare tillfälle! Var och varannan blåbuss på 4:an ser värre ut!
Ja, ja sa ju det. Silvertejp... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Karsten »

Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av CS »

Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Karsten »

CS skrev:
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
När åker vi? Jag har lite fullt upp i början av januari, men annars kan jag när som helst.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Karsten skrev:
CS skrev:
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
När åker vi? Jag har lite fullt upp i början av januari, men annars kan jag när som helst.
Försöka duger men ofta är det rejält knepigt att anpassa till en smalare spårvidd , smalspårsfordon byggs ofta med motorer,kuggväxlar och liknande väldigt precist och tight inpassade i boggien vilket kan göra det helt omöjligt att smala in.
Annars finns det ju en hel del elektriska meterspårsfordon i Schweiz,Spanien. Italien har till större delen spårvidd 950mm för smalspår vilket kan göra det aningen lättare. Allt att jämföras med RB 891mm spårvidd.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

CS skrev:
Karsten skrev:Ja det är trist att det är så mycket smällt i Bromma, men det är ändå den lokalbana som har bäst med vagnar. Det förekommer inte minskade tåglängder eller inställda avgångar pga vagnbrist på Tvär- och Nockebybanorna mer än i rent akuta lägen (t.ex. då en urspårad vagn står i vägen i hallen). Lidingö och Saltis ligger på gränsen till vad som fungerar, och där tursätts nästan alltid rätt antal vagnar. RB är rent katastrofalt illa, där det med nuvarande vagnsläge dagligen minskas tåglängder pga vagnbrist.

Kanske dags att skrämma liv i kamrat YBo5p, X2P, BP X4P och lite annat smått och gott från gömmorna/skogarna :wink:
Eller så åker vi på shoppingresa till Europa. Finns det några meterspåriga fordon hos exvis FEVE, nånstans i Schweiz, eller Italien som med mindre modifieringar skulle passa som hand i handske på RB?
Tja, ni kan ju titta på den här i Schweiz
Bild
http://www.stadlerrail.com/en/references/rbs/
som faktiskt anges som en möjlig vagntyp på RB i det här SL-dokumentet
http://sl.se/Global/Pdf/Utbyggnader/Ros ... tapp_2.pdf

Om den nu inte faller under kategorin "liten, skramlig spårvagn".
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av hgsldf »

Jo modellen lär ju enligt hemsidan vara i drift på 38 smalspårsbanor med eldrift.

http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/

/Göran
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

Sedan har vi ju räddaren i nöden - A35
Bild

Det har tydligen varit strejker i den spanska konkursboet, som har bidragit till förseningar i leveranserna. Enligt den artikel i Modern Stadtrafik nr. 6, 2012 som jag refererar i annan tråd heter det (om förserievagnen): "Vagnen ska först testköras 5000 km på provbana i Frankrike innan den levereras till Sverige, vilket planeras ske den 1 februari 2013". Vi utgår från att det är leveransen och inte provkörningen som åsyftas, men när jag talar med vår tekniska personal så får jag beskedet att omkring 1 mars är betydligt troligare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Odd »

Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av Hechtwagen »

M31 äro fulare! :cheesygrin:
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:M31 äro fulare! :cheesygrin:
Det gäller att gilla läget. 8)
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av MWE »

Odd skrev:Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.
Asch, så ful är den inte. Inte värre än A32. Och definitivt inte M32. Vad ändamålsenligheten har med utseendet att göra förstår jag inte heller (bortsett från behovet av 4 dörrpar per sida). Här har man helt enkelt accepterat CAF:s standarddesign för Urbos-plattformen, kanske i tron att det skulle ge en snabbare leverans, jmfr. med A32 där en annan förarhyttsdesign togs fram jämfört med systervagnen K4000 i Köln.

Då ska man komma ihåg att anskaffningsbeslutet för A32 togs i maj 1997 och den första vagnen levererades till Sverige i mars 1999. För A35 gäller att motsvarande anskaffningsbeslut togs i november 2010, och vi har fortfarande inte sett till någon vagn här i Stockholm. Dessa fakta lämnas utan ytterligare kommentarer.
Skriv svar