Snöblåsningståget i Skarpnäck

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av mela »

Snöblåsningståget besökte i dag Skarpnäck, ingen vanlig syn under högtrafik
Bilagor
2012-12-05, Snöblåsningståget i Skarpnäck (5).jpg
2012-12-05, Snöblåsningståget i Skarpnäck (5).jpg (144.03 KiB) Visad 3495 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av LÅ1 »

Hittade man någon snö att blåsa i tunnelstationen Skarpnäck? :wink:
Ja, jag vet, man måste naturligtvis fram och vända.

Tack för bilden! Kul att se det tåget, även om man allra helst sett de i verkligheten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av C12C3C3C12 »

Är snöblåsarna (vagnarna alltså) fortfarande bestyckade med H15-motorer vrålande på fullgas?
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av mela »

C12C3C3C12 skrev:Är snöblåsarna (vagnarna alltså) fortfarande bestyckade med H15-motorer vrålande på fullgas?
Man lär knappast bytt motorer i dem under de senaste åren, så var det H15 för några år sedan lär det fortfarande vara det. Det har ju länge varit planerat att avveckla dessa och ersätta dom med något modernare och mindre personal- och fordonskrävande (många vagnar för att köra runt en snöblåsningsvagn) men dom hänger envist kvar
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av daniel_s »

Det sitter sexor i dem sedan rätt många år. DS11 har jag för mig.
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Robban Ftm »

Hej

Kul att se sig själv på bild nångång också, jo vi var och vände i Skarpnäck och det var förvånansvärt mycket folk både män och kvinnor som kom och ställde frågor om ekipaget.
SL har köpt i 2st kombinationslok liknande 9280 som är tänkt att överta "snöblåsningen" men än så kör vi på med dessa gamla kämpar vilket går väldigt bra och jag som gillar när det låter lite och man får skita ner sig trivs ju perfekt. :D

Vagnar och tåg är i drift hela säsongen till i April/Maj och körs oftas nattetid då man gör minst skada på tidtabellen men detta tillfälle var akut.

/Robban
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av LÅ1 »

Några frågor om snöblåsartåget som skulle vara kul att få svar på!

* Efter vad jag förstått av tidigare inlägg i tråden så drivs tåget med dieselmotorer. Förmodligen för att strömskenan antingen skall kunna vara strömlös eller nedisad. Kan tåget gå på el också, eller är de motorerna borta?
* Antar att man bara blåser snön åt sidan. Men gör man något åt strömskenan samtidigt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Några frågor om snöblåsartåget som skulle vara kul att få svar på!

* Efter vad jag förstått av tidigare inlägg i tråden så drivs tåget med dieselmotorer. Förmodligen för att strömskenan antingen skall kunna vara strömlös eller nedisad. Kan tåget gå på el också, eller är de motorerna borta?
* Antar att man bara blåser snön åt sidan. Men gör man något åt strömskenan samtidigt?
Nja, nu är ju "dieselmotorerna till för att suga bort snön" (världens största dammsugare!). Litterat B257 anger ju att snöblåsarna är släpvaganr/manövervaganr, så då kan inte dieselmotorena vara drivande...

Tågen drivs väl fram med hjälp av de Cx-vaganr som är i tåget...Eller har jag också missuppfattat det hela?

Vore kul om någon kunde beskriva tillvägagångssättet för snöblåsningen i detalj...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Nja, nu är ju "dieselmotorerna till för att suga bort snön" (världens största dammsugare!). Litterat B257 anger ju att snöblåsarna är släpvaganr/manövervaganr, så då kan inte dieselmotorena vara drivande...

Tågen drivs väl fram med hjälp av de Cx-vaganr som är i tåget...Eller har jag också missuppfattat det hela?
Det trodde jag också, tills jag läste detta inlägg:
C12C3C3C12 skrev:Är snöblåsarna (vagnarna alltså) fortfarande bestyckade med H15-motorer vrålande på fullgas?
roggek skrev:Vore kul om någon kunde beskriva tillvägagångssättet för snöblåsningen i detalj...
Absolut!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Det trodde jag också, tills jag läste detta inlägg:
C12C3C3C12 skrev:Är snöblåsarna (vagnarna alltså) fortfarande bestyckade med H15-motorer vrålande på fullgas?
Dieselmotorerna i en B257 (snöblåsaren) används väl bara som en stor fläktmotor som blåser snön åt sidorna.
Själva framdrivningen av tåget sköts med Cx-vaganrna...
Det är så jag har uppfattat snöblåsningståget, och jag tror jag har rätt på den punkten...annars skulle snöblåsarna ha hetat A257...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Det trodde jag också, tills jag läste detta inlägg:
C12C3C3C12 skrev:Är snöblåsarna (vagnarna alltså) fortfarande bestyckade med H15-motorer vrålande på fullgas?
Dieselmotorerna i en B257 (snöblåsaren) används väl bara som en stor fläktmotor som blåser snön åt sidorna.
Själva framdrivningen av tåget sköts med Cx-vaganrna...
Det är så jag har uppfattat snöblåsningståget, och jag tror jag har rätt på den punkten...annars skulle snöblåsarna ha hetat A257...
Du har säkert rätt. Det var ordet "vagnarna" samt frasen "vrålande på fullgas" i inlägg av C12C3C3C12 som fick mig på andra tankar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Lars Stegenius »

Snöblåsningstågen på Tub1 består av 6 C13H-vagnar med en snöblåsare kopplad i mitten av tåget. SL har behållit 12 C13H-vagnar (5 gröna, 7 blå) för snöröjningsuppdrag och en del annat. Två av vagnarna har fått inredningen utriven och används i det s.k. Plattformståget, tåget som används för att transportera snöröjningsutrustning till ytstationernas plattformar. C13H 1218 är inredd som personalvagn för det tåget. C13H-vagnarna är omklassade till arbetsfordon men har inte fått nya littra i A2xx-serien, har inte målats om i "verkvagnsorange" och har inte fått nya nummer i 9xxx-serien.

/Lars S
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av C12C3C3C12 »

Här får man för att man otydlig, det är alltså en dieselmotor i snöblåsaren som blåser bort snön från och under strömskenan, man riktade åt vilket håll det skulle blåsa med en spak i snöblåsarens "förarhytt". Det gällde att hålla tungan rätt i mun när man åkte baklänges eftersom TM i ledarvagnen sade höger respektive vänster räknat i tågets färdriktning. Hytten var välisolerad så man hörde inte den vrålande dieselmotorn man hade bakom ryggen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av M_M »

Var det någonsin tänkt och har det någonsin körts med dessa snöblåsvagnar ihop med diesellok?

Annars verkar det lite märkligt att man inte har elmotorer.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Harald »

Inte alls märkligt. Vagnen ska avhjälpa problem med strömavtagningen. Man kan lätt föreställa sig vilka sarkastiska inlägg du skulle skriva här, om den inte fungerade p.g.a. att den var beroende av fullgod strömavtagning. Framdrivningen fungerar eftersom det är många vagnar och alltid tre efter snöblåsaren.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av AGR »

M_M skrev:Var det någonsin tänkt och har det någonsin körts med dessa snöblåsvagnar ihop med diesellok?

Annars verkar det lite märkligt att man inte har elmotorer.
Ja och även plogvagn framför snöblåsaren. Finns spakar i förarhytten för manövering av plogutrustning. Kan inte förstå finessen med detta då vändingen av ett sådant tåg är besvärligt (var?).
Körning med Disellok bakom snöblåsaren förekom på provsträckan vid Arvidsjaure.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Anders Hanquist »

Detta fordon körs som jag förstår alltid mitt i tåget med tunnelvagnar före och efter. Då undrar man varför vagnen har fått ett par strålkastare i A-änden. Dessa har inte "hängt med" sedan tiden som A29:a, för då hade den bara en strålkastare mitt på fronten. De måste således ha monterats i samband med ombyggnaden till snöblåsningsvagn. Samma gäller de röda lyktorna i B-änden. Ett sådant arrangemang skulle ju bara funkat om vagnen var tänkt att gå först eller sist (eller ensam) på banor med vändslingor. Något som ju inte finns på tuben. Någon som vet (eller anar) tanken bakom dessa lyktor.
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Harald »

Anders Hanquist skrev:Någon som vet (eller anar) tanken bakom dessa lyktor.
Att inte göra det omöjligt att framföra den först eller sist?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Anders Hanquist »

Så har jag också tänkt. Men eftersom tunnelbanan är så att säga "tvåriktnings" utan vändmöjlighet så borde man då kanske haft både strålkastare och bakljus i bägge ändar. Annars så skulle ju en körninig först eller sist bara funkat åt ena hållet. Kanske en sån där "tänkte inte på det-grej" redan då.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck

Inlägg av Christer J »

Anders Hanquist skrev:Så har jag också tänkt. Men eftersom tunnelbanan är så att säga "tvåriktnings" utan vändmöjlighet så borde man då kanske haft både strålkastare och bakljus i bägge ändar. Annars så skulle ju en körninig först eller sist bara funkat åt ena hållet. Kanske en sån där "tänkte inte på det-grej" redan då.
Eller så tänkte konstruktören för mycket spårvagn när han ritade förändringarna. :P Därmed modernare dubbla strålkastare. När vagnen väl var ombyggd var det ingen idé att ta bort dem - så länge de inte störde funktionen snöblåsare.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar