I så fall måste felet ligga i att bojsänket inte klarar av att ta emot buss-pc:ns positionsinformation. ERG är kända för att inte klara av att fixa att informationsöverföringen fungerar felfritt i alla lägen.Verspieder skrev:Det verkar som en lite bristfällig förklaring. Själva BussPC:n vet ju redan vilka hållplatser som ligger i vilka zoner, och meddelar kortläsarna detta. Det enda GPS:en ska göra är ju att finjustera bussens korrekta läge när framdörren öppnas, men mellan hållplatserna räknar ju bussen framåt med hjälp av hastighetsmätaren, dvs den sträcka hjulen rullar. Är GPS:en helt ut funktion fungerar systemet i stort sätt bara bra, förutom att viss förskjutning sker (särskilt vid vintertid om hjulspinn sker). Då får föraren korrigera positionen manuellt under vissa hållplatsstopp.
Men än har jag inte kört en enda SL-buss som den automatiska korrigeringen fungerat annat än klockrent och snabbt, så fort som framdörren börjar öppnas. Så tekniken är jag helnöjd med.
Det är väl bara för dem att sätta loggning på alla kommunikation mellan buss-pc:n och bojsänket samt valideraren på den.