Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Andy »

Filen er til Google earth, last ned denne, så skal den la seg åpne
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4675
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av leifd »

Andy skrev:Filen er til Google earth, last ned denne, så skal den la seg åpne
Bra, Google Earth hade jag ju inte återinstallerat sen mitt diskhaveri för tre veckor sedan. Men nu är de gjort... Tack !
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Idag låg det kontaktledningsbryggor på gården. Dessutom låg det delar till ytterligare en växel. Alla växlar som behövs till de nuvarande spåren är redan utlagda, så det kanske blir spår på östra sidan i alla fall, fast asfalten är orörd där ännu.

Bild
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Stefan Widén »

Kontaktledningsbryggor? Är det nån som projar järnväg som är i farten? :D :D :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

För att underlätta snöröjning ska det vara fritt från stolpar mellan spåren.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Stefan Widén »

Harald skrev:För att underlätta snöröjning ska det vara fritt från stolpar mellan spåren.
Ja det förstår jag men duger inte en vanlig bärlina? så långt spann är det väl inte?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Bryggorna har nog betalat sig vid första ledningsraset om man kan få ut/in de flesta vagnarna istället för att bli helt lamslagen, eller?
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Margretebergshallen

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Bryggorna har nog betalat sig vid första ledningsraset om man kan få ut/in de flesta vagnarna istället för att bli helt lamslagen, eller?
Om en ledning rivs ned lär man ändå göra spänningslöst på hela bangården, du får nog vara glad om man kan undvika att det drabbar trafikspåren...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Bryggorna har nog betalat sig vid första ledningsraset om man kan få ut/in de flesta vagnarna istället för att bli helt lamslagen, eller?
Nej. Bryggorna räddar inga ras. För övrigt är det inte i första hand på vagnhallsområde sådana förekommer.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

De som har projekterat har tydligen ansett att det är lämpligt att använda bryggor på några ställen. Det är inte överallt så den som gillar bärlinor kommer säkert att få se sådana också. Det går att se på mina bilder var det står fackverksstolpar. Det är väl där det ska bli bryggor. Jag har lite svårt att se hur det är tänkt, men allt ska nog uppenbaras en dag, och då lovar jag att ni ska få se bilder.

F.ö. är det väl ingen större konst att ordna så att det går att skilja ifrån hallen utan att trafikspåret blir spänningslöst.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Bryggorna har nog betalat sig vid första ledningsraset om man kan få ut/in de flesta vagnarna istället för att bli helt lamslagen, eller?
Nej. Bryggorna räddar inga ras.
Givetvis inte, men om EN ledning rasar så är det oftast bara just en ledning som rasar när bryggor är inblandade (förutom när Trafikverket stagar upp bryggor med ej förankrade trästockar så att en brygga välter två dagar i rad i Stockholmstrakten :roll: :twisted: ), medan är det bärlinor så är väl risken halvstor att mer än bara en ledning hamnar på sniskan vid ett ras?

Givetvis behöver man troligtvis göra hela kalaset strömlöst vid ett ras men medan reparation pågår av en riven lina så kan man kanske i värsta fall få ut "inlåsta" vagnar på de andra spåren genom att bogsera dem (med vägfordon) fram till spänningsförande tråd...
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Margretebergshallen

Inlägg av danneh »

Har inga bilder, men kan säga att alla tre portarna har nu samma blåa portar.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

Hur ser det ut med tidplanen, kommer man att hinna färdigt till den 9 december? Det är ju en del kontaktledning att hänga upp, och det ser inte helt klart på planen heller, även om det mesta av spåren verkar vara på plats.
Det ser dessutom ut som om det blir en växel för spåren mellan hallen och trafikspåret, även om de nog inte blir klara till den 9:de december.
Kan det bli så att hallen inte kommer att ha full kapacitet den 9:de men användas ändå?
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det är ju nästan fyra veckor kvar, så det ska väl gå bra. Nu har man börjat arbeta lite mera intensivt än tidigare. Det var t.o.m. folk där igår på söndagen. Det ligger en växel som delar spår 5 och 6 nu, men asfalten är kvar på planen öster om huset. Man vill kanske ha den kvar så länge som möjligt för transporter till platsen. Det ser ut som om ett par av kontaktledningsbryggorna ska gå även över trafikspåren. Då får man väl stänga av trafiken när de ska upp. Jag undrar om man ska ta ned kontaktledningen eller om man ska ha en maffig kran som kan stå på hallgården och lyfta bryggorna över kontaktledningen. Det skulle vara intressant att se på när de sätter upp de bryggorna.

Bild
Användarens profilbild
Kent Lindahl
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 08 april 2003 21:04
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Kent Lindahl »

Som det ser ut nu kommer det att kunna sättas ut vagnar från Slottsskogen måndag 10 dec. Det är ett intensivt arbete som återstår. Mycket kraft har ägnats åt problem inne i hallen, att göra arbetsgraven på spår 5 längre och djupare har bjudit på en del överraskningar. Det visade sig vara 15 m ner till fast berg. Innebar spontning och pålning inomhus. Försenade växlar, och problem att skaffa kontaktledningsmaterial gör att det blir intensivt på slutet, men ser ut att lösa sig. Spåren mellan hallen och trafikspåret kommer inte att vara helt färdigbyggt till 10 dec, problem med husgrunden och behov av transportvägar har gjort att vi väntat med detta bygget. Skiljeväxeln är dock levererad. Det blir två spår ett utefter muren fram till preem-skylten och ett utefter väggen. Lägger ut några bilder inifrån (man har ju nyckel!) och på gården lördag 10 nov.
Graven i spår 5, spårpelare att montera
Graven i spår 5, spårpelare att montera
Grav sp 5 under bygge (5) - 600 800.JPG (188.02 KiB) Visad 4749 gånger
Bilagor
Vy insida, observera att originalräls ligger kvar på två av spåren. Tillverkningsår 1901!
Vy insida, observera att originalräls ligger kvar på två av spåren. Tillverkningsår 1901!
Vagnhallen 10 nov 2012 (7) - 800 600.JPG (209.49 KiB) Visad 4749 gånger
Utfarten och utdragsspåret i söder
Utfarten och utdragsspåret i söder
Rangergården 10 nov 2012 (16) - 800 600.JPG (275.84 KiB) Visad 4749 gånger
Enkel korsningsväxel i närbild - finns tre st på gården
Enkel korsningsväxel i närbild - finns tre st på gården
Rangergården 10 nov 2012 (10) -800 600.JPG (257.94 KiB) Visad 4749 gånger
Hallen nerifrån graven
Hallen nerifrån graven
Grav sp 5 under bygge (1) - 600 800.JPG (200.5 KiB) Visad 4749 gånger
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Tack för information och bilder.

De dåliga grundförhållandena nämns i utredningen 1925 om elektrifiering och motorvagnsdrift, som jag skrev om i Ringlinien 2/2012. Motorvagnshallen skulle byggas av trä. Sten skulle bli dyrare p.g.a. grundförhållandena och plåt skulle bli för fult, vilket man tydligen brydde sig om på den tiden. Men på 1950-talet blev det ändå en hall i betong och tegel. Om det inte var pålat, så måste väl botten vara byggd som en tät låda som flyter på leran?
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Harald skrev:Tack för information och bilder.

De dåliga grundförhållandena nämns i utredningen 1925 om elektrifiering och motorvagnsdrift, som jag skrev om i Ringlinien 2/2012. Motorvagnshallen skulle byggas av trä. Sten skulle bli dyrare p.g.a. grundförhållandena och plåt skulle bli för fult, vilket man tydligen brydde sig om på den tiden. Men på 1950-talet blev det ändå en hall i betong och tegel. Om det inte var pålat, så måste väl botten vara byggd som en tät låda som flyter på leran?
Ganska så vanligt när det är stort djup till fast berg är att ha flytande grund. Man får studera ritningarna för att se vilken typ de använd sig av att bygga huset. Om hela huset flyter så är det ingen större risk för sättningsskador vilket däremot kan bli ett problem om delar av huset står på fast berg. Ett problem som kan uppstå med flytande grund är att marken ger vika, inte orkar bära tyngden. Ibland förstärker man under med att bygga en luftficka mellan själva huset och golvet en annan variant är att ha makadam under huset.

Största flytande bygget i Göteborg är Nordstadstorget vilkens flytförmåga regleras med pumpar.
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Igår arbetades det med signaleriet. Det såg ut som om man drog kabel till ställverket vid Änggårdsplatsen. Det har också kommit upp en signal vid utdragsspåret:

Bild

På hallgården höll man på med asfaltering:

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Trevligt!
"Mössa" på de två övre men inte på den nedre ljusöppningen på signalen - varför?

Dum fråga men exakt hur bär man sig åt för att asfaltera i ett spårområde? Samma sätt - vad det nu är - som vid andra hårt avgränsade ytor, och i så fall vad är det för sätt?

Jag antar att det inte är nån höjdare att råka fylla rännorna med asfalt även om det säkert går att skrapa bort.
Harald
Inlägg: 8815
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Trevligt!
"Mössa" på de två övre men inte på den nedre ljusöppningen på signalen - varför?
För att det inte behövs någon mössa över en svart plåt.
M_M skrev:Dum fråga men exakt hur bär man sig åt för att asfaltera i ett spårområde? Samma sätt - vad det nu är - som vid andra hårt avgränsade ytor, och i så fall vad är det för sätt?

Jag antar att det inte är nån höjdare att råka fylla rännorna med asfalt även om det säkert går att skrapa bort.
Som man ser på bilden går det åt rätt mycket folk. Det låg varm asfalt i flaket som grävaren tog med skopan och lade mellan rälerna och sedan drog gubbarna ut den med rakor. Notera också dunken som syns på bilden. Man kan nog anta att den innehåller någon lämplig vätska som de smörjer in rännorna med så att det är lätt att få bort asfalt ur dem.
Skriv svar