BSB101 skrev:Grönområden i och nära tättbebyggd område är viktigt både för människorna och djurlivet.
Jag vill gärna se en vetenskaplig studie som bekräftar detta påstående! Jag inser att framförallt vegetation har en avgörande betydelse för framförallt luftkvalitet, men är ytterst tveksam till att det skulle vara överlägset att organisera vegetationen på just detta sätt.
BSB101 skrev:Det är även viktigt med en blandad stad som består av annat än bara betong och asfalt.
Ja, absolut, därför föreslår jag sånt som alléer, spårväg på gräsbanvall, grönskande innergårdar i kvartersbebyggelse istället för asfaltparkeringsöknar och om man är lite djärv gärna grönska på husens tak (fast just takgrönska är inget jag propagerar för oreflekterat, jag inser att det kan finnas allt annat än försumbara byggnadstekniska faktorer att ta hänsyn till).
Däremot är jag ytterst tveksam till behovet av riktigt stora naturområden. Det räcker väl med natur så långt man kan se, om man vill slippa se icke-natur så får man väl odla en riktigt hög häck som omger naturområdet, typ...
BSB101 skrev:Jag tror även det är få som skulle tycka att det varit bättre att ha x antal miljonprogramsområden på Järvafälet än dagens naturområdet.
Vem har pratat om att bygga fler "miljonprogramområden"? Inte jag iaf...
Givetvis ska nybyggen göras efter de kunskaper vi har idag. En av de kunskaperna är att de klassiska miljonprogramflerfamiljhusen från 60-talet blev inte riktigt bra, och de nyttjar inte ytan effektivare än kvartersbebyggelse heller.
BSB101 skrev:Speciellt den dryga halvmiljon som besöker området varje år anser nog att dagens situation är bättre än några betonggråa hus.
Antalet personer som minst en gång per år besöker området säger inte mycket. Hur många besöker området samtidigt, på vilka tider besöks området och i vilket syfte / vad medföljer förutom själva människorna? Används det för hundrastning, för motionering, för bärplockning eller vad?
Utan att veta detta så är det inte möjligt att säga varken att området behövs eller att det inte behövs. Om det till exempel är en helt jämn tillströmning av besökare så räcker det med en buss per timme för att transportera motsvarande mängd annorstäders.
Jag förespråkar att öppna en (enklare) pendeltågstation vid lämplig "ersättningsnatur" längre ut.