Kymlinge Station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: Kymlinge Station

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:En C20 bröt sig ju upp genom jorden på Norrmalmstorg för en hel del år sedan. Kom kanske från det som var tänkt som sista vilan! Så var inte för säker på de övriga heller! :wink:
Du menar väl en C5... :cheesygrin: :wink:
Och en bild:
http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld8486.jpg
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:En C20 bröt sig ju upp genom jorden på Norrmalmstorg för en hel del år sedan. Kom kanske från det som var tänkt som sista vilan! Så var inte för säker på de övriga heller! :wink:
Och en bild:
Bakom den här installationen dolde sig ett kaffebolag som körde en stor reklamkampanj på temat "när du får oväntat besök" !
En kul grej och vad jag förstod så var det kaffefirman som betalade allt fullt ut.
Men hade det inte varit kul med en sådan här installation permanent någonstans ? Tycker i alla fall jag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
Och en bild:
Stefan Widén skrev om silverpilen och sedan C20 och jag "läste" C5. De hade ju ett band i någon obestämd blå eller grön ton. Jag fortsatte med samma benämning utan att tänka på det.
Det har ju alltid talats om silverpilen/C5 som ett spöktåg. Att överföra det på C20 övergick tydligen min fantasi! :D
Lennart Petersen skrev:Bakom den här installationen dolde sig ett kaffebolag som körde en stor reklamkampanj på temat "när du får oväntat besök" !
En kul grej och vad jag förstod så var det kaffefirman som betalade allt fullt ut.
Men hade det inte varit kul med en sådan här installation permanent någonstans ? Tycker i alla fall jag.
Det var ett störtat flygplan på Stureplan och ytterligare en installation, om jag minns rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nu anknyter jag till diskussionerna om "nationalstadspark" o.s.v.

Öppna Kymlinge som föreslagits på helger och sommaren, kanske utanför rusningen på vardagar, och se hur många/få som faktiskt friluftar där.

Ta sedan eventuell lågt resandeunderlag som ett utmärkt skäl att bebygga andra grönplättar!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Nu anknyter jag till diskussionerna om "nationalstadspark" o.s.v.

Öppna Kymlinge som föreslagits på helger och sommaren, kanske utanför rusningen på vardagar, och se hur många/få som faktiskt friluftar där.

Ta sedan eventuell lågt resandeunderlag som ett utmärkt skäl att bebygga andra grönplättar!
Ett lågt resandeunderlag kan väl på sin höjd vara ett argument för att bebygga DEN grönplätten, det säger ju ingenting om hur mycket folk utnyttjar andra grönplättar. För övrigt finns det väl ingenting som säger att ett naturreservat måste vara välbesökt för att vara skyddsvärt...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Nu anknyter jag till diskussionerna om "nationalstadspark" o.s.v.

Ett lågt resandeunderlag kan väl på sin höjd vara ett argument för att bebygga DEN grönplätten, det säger ju ingenting om hur mycket folk utnyttjar andra grönplättar.
Lågt nyttjande säger att plätten rymmer fler nyttjare som kan skyfflas över från annan grönplätt. Lätt som en plätt! :mrgreen:
daniel_s skrev:För övrigt finns det väl ingenting som säger att ett naturreservat måste vara välbesökt för att vara skyddsvärt...
Fast syftet med (iaf övriga) naturreservat i/invid Stockholms tätort är väl just för besökarnas skull. Naturen som sådan fyller ingen större funktion, samma mängd vegetation torde gå att rymma utspritt över hela staden med vettig stadsbyggnad.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Friluftsliv i just det området är begränsat helt enkelt för att området är skäligen ointressant , det är mest tät skog.
Finns inget underlag för att öppna en T-station för den saken. Men det går ju att ta sig dit ändå till fots eller kanske buss till Stora Ursvik.
Men området har ändå stor betydelse för naturen eftersom det är en länk i den gröna kil som har förbindelse ända ner till Gärdet och Djurgården och biologer anser att det är värdefullt att det finns ett sammanhängande område så det blir utbyte ocjh spridning av arter. Just för den sakens skull har man byggt en särskild gångbro över E4 som tjänar som ett slags biologisk viadukt.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Nej Nej tänka inte tanken på att börja använda Kymlinge.....vem vill gå av på en station där det spökar och sen rätt ut i spenaten... Ne HUA .

Låt den vara då får dess "invånare" vara ifred...........

Vill man nödvändigtvis ut i spenaten kan man besöka Humlegården eller Djurgården......räcker väl.

Så klart tror jag inte på spöken.....eller?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lennart Petersen skrev:Friluftsliv i just det området är begränsat helt enkelt för att området är skäligen ointressant , det är mest tät skog.
Finns inget underlag för att öppna en T-station för den saken. Men det går ju att ta sig dit ändå till fots eller kanske buss till Stora Ursvik.
Men området har ändå stor betydelse för naturen eftersom det är en länk i den gröna kil som har förbindelse ända ner till Gärdet och Djurgården och biologer anser att det är värdefullt att det finns ett sammanhängande område så det blir utbyte ocjh spridning av arter. Just för den sakens skull har man byggt en särskild gångbro över E4 som tjänar som ett slags biologisk viadukt.
Går det att behålla områdets funktion som "grön kil" även om man skulle omdana delar av det så att det blir "natur attraktiv för människor"?

En bonusfråga är om denna kil är bra och/eller nödvändig? Hur fungerar t.ex. djurliv på öar? Vore det inte intressant att se effekten om man isolerar ett område som tidigare haft kontakt med omvärlden?

Vem vet, alla dessa vargar som stadsborna verkar så förtjusta i kan kanske bo på Djurgården? :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:Friluftsliv i just det området är begränsat helt enkelt för att området är skäligen ointressant , det är mest tät skog.
Går det att behålla områdets funktion som "grön kil" även om man skulle omdana delar av det så att det blir "natur attraktiv för människor"?

En bonusfråga är om denna kil är bra och/eller nödvändig? Hur fungerar t.ex. djurliv på öar? Vore det inte intressant att se effekten om man isolerar ett område som tidigare haft kontakt med omvärlden?

Vem vet, alla dessa vargar som stadsborna verkar så förtjusta i kan kanske bo på Djurgården? :mrgreen:
Parker och mer ansad vildmark har väl visst värde, men dessa behöver väl inte ha koppling till den mer vilda naturen längre bort från stan. Tänk så miljöförstörande dessa människobarriärer mellan stadens delar är, när många måste använda bil för att forcera dem. (Spårväg syd är väl ett sätt att överbrygga en av dessa grönkils-bariärer.)

Jag har svårt att förstå vitsen med dessa gröna kilar. Varför måste det nödvändigtvis finnas "spridningskorridorer" in till de rester av natur som finns djupt inne i Huvudstaden?
Men varg har vi redan på Djurgården. Fast bara i inhägnad på Skansen.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Men varg har vi redan på Djurgården. Fast bara i inhägnad på Skansen.
Och i Uppsala springer den fritt:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vargli ... ligen-varg
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Grönområden i och nära tättbebyggd område är viktigt både för människorna och djurlivet. Det är även viktigt med en blandad stad som består av annat än bara betong och asfalt. Jag tror även det är få som skulle tycka att det varit bättre att ha x antal miljonprogramsområden på Järvafälet än dagens naturområdet. Speciellt den dryga halvmiljon som besöker området varje år anser nog att dagens situation är bättre än några betonggråa hus.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Grönområden i och nära tättbebyggd område är viktigt både för människorna och djurlivet. Det är även viktigt med en blandad stad som består av annat än bara betong och asfalt. Jag tror även det är få som skulle tycka att det varit bättre att ha x antal miljonprogramsområden på Järvafälet än dagens naturområdet. Speciellt den dryga halvmiljon som besöker området varje år anser nog att dagens situation är bättre än några betonggråa hus.
Visst är det viktigt med grönområden. Åtminstone för människor. Och djurlivet är väl också intressant för människor, men har det ett egenvärde? Och måste områdena vara så stora och måste alla grönområden ha korridorer ut ur den urbana miljön? Dessa korridorer tenderar att ta en väldig stor yta i anspråk. De blir murar mellan stadsdelarna. För att hårdra det hela: Murar som skiljer människor och verksamhete åt var inte bra för Berlin, varför skulle det vara bra för Stockholm?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:Grönområden i och nära tättbebyggd område är viktigt både för människorna och djurlivet.
Jag vill gärna se en vetenskaplig studie som bekräftar detta påstående! Jag inser att framförallt vegetation har en avgörande betydelse för framförallt luftkvalitet, men är ytterst tveksam till att det skulle vara överlägset att organisera vegetationen på just detta sätt.
BSB101 skrev:Det är även viktigt med en blandad stad som består av annat än bara betong och asfalt.
Ja, absolut, därför föreslår jag sånt som alléer, spårväg på gräsbanvall, grönskande innergårdar i kvartersbebyggelse istället för asfaltparkeringsöknar och om man är lite djärv gärna grönska på husens tak (fast just takgrönska är inget jag propagerar för oreflekterat, jag inser att det kan finnas allt annat än försumbara byggnadstekniska faktorer att ta hänsyn till).

Däremot är jag ytterst tveksam till behovet av riktigt stora naturområden. Det räcker väl med natur så långt man kan se, om man vill slippa se icke-natur så får man väl odla en riktigt hög häck som omger naturområdet, typ...
BSB101 skrev:Jag tror även det är få som skulle tycka att det varit bättre att ha x antal miljonprogramsområden på Järvafälet än dagens naturområdet.
Vem har pratat om att bygga fler "miljonprogramområden"? Inte jag iaf...
Givetvis ska nybyggen göras efter de kunskaper vi har idag. En av de kunskaperna är att de klassiska miljonprogramflerfamiljhusen från 60-talet blev inte riktigt bra, och de nyttjar inte ytan effektivare än kvartersbebyggelse heller.
BSB101 skrev:Speciellt den dryga halvmiljon som besöker området varje år anser nog att dagens situation är bättre än några betonggråa hus.
Antalet personer som minst en gång per år besöker området säger inte mycket. Hur många besöker området samtidigt, på vilka tider besöks området och i vilket syfte / vad medföljer förutom själva människorna? Används det för hundrastning, för motionering, för bärplockning eller vad?

Utan att veta detta så är det inte möjligt att säga varken att området behövs eller att det inte behövs. Om det till exempel är en helt jämn tillströmning av besökare så räcker det med en buss per timme för att transportera motsvarande mängd annorstäders.

Jag förespråkar att öppna en (enklare) pendeltågstation vid lämplig "ersättningsnatur" längre ut.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Nja! En C5 var den nog ändå.... Men otäckt i vart fall! :shock:
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Felpost! Men nej!, C5 hade inte något band i någon färg! De var helt i polerad aluminium men med mörkgrön långbalk och gavelbalk. Vill även minnas att vagnsnummer och emblem var i mörkgrönt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Felpost! Men nej!, C5 hade inte något band i någon färg! De var helt i polerad aluminium men med mörkgrön långbalk och gavelbalk. Vill även minnas att vagnsnummer och emblem var i mörkgrönt.
Japp, men det var en grön list ovanför dörrarna också!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Har för mig att det förekommit ett "politiskt tokförslag" om att stationen skulle öppnas för friluftslivets skull? Har ett minne av det.
Det har nämnts sådana förslag i debatten men det får väl avfärdas som orealistiskt.
Inte ens om det funits en färdig station skulle det väl vara något underlag för trafik: typ 50 glada entusiaster en solig söndageftermiddag och noll en regnig tisdag i November. Själv har jag lite erfarenheter av att cykla genom området så jag tror mig om att ha lite hum om besöksfrekvensen , dock inte på dom regniga tisdagarna men det lär inte vara fler ute då :)
Anlägg ett tivoli där, eller ett sommarland! Utan p-platser, folk får ta tunnelbanan. Inrikta det mot "klimatsmart" så blir miljövännerna glada också!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Eller låt det bara vara som det är. Möjligen kan man spränga bort de delar av Kymlinge station som är byggt (bortsett från själva spåret då) så kommer inga vansinnesideer upp igen.
Professionell tyckare
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:Eller låt det bara vara som det är. Möjligen kan man spränga bort de delar av Kymlinge station som är byggt (bortsett från själva spåret då) så kommer inga vansinnesideer upp igen.
Det är väl enklare att byggnadsminneförklara stationen så att det inte får ändras något på den. :wink:
Skriv svar