Ja, Arlöv är en driftplatsdel i Malmö driftplats.daniel_s skrev:flyovern vid Arlöv (finns det en i Malmö också?)
Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Var på arlanda går tågen i högertrafik, är det efter att tågen norrut korsat de gemomgående spåren planskilt?
Och är det egentligen dubbelspår, det är ju på en driftplats
HS
Och är det egentligen dubbelspår, det är ju på en driftplats

HS
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Det är en driftplats som gränsar till dubbelspår.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Det är på sidogrenen Arlanda nedre-Arlanda S-Arlanda N som det körs högertrafik. Alltså enbart AeX trafikHenrik Schütz skrev:Var på arlanda går tågen i högertrafik, är det efter att tågen norrut korsat de gemomgående spåren planskilt?
Och är det egentligen dubbelspår, det är ju på en driftplats![]()
HS
För att få en planfri anslutning från banan mot Arlanda C så byggdes en flyover men av byggtekniska skäl var det fördelaktigt att bygga den så att det blev lösningen med högertrafik.
Men det känns lite lustigt om man sitter och är observant på linjen och så plötsligt kommer man ut på vad som känns som "fel sida".
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Anledningen för detta är främst för att tunnelbanan har ett slutet biljettsystem medan spårvägen har biljettköp ombord spårvagnarna. Men detta kan ju komma att ändras i framtiden. Sedan är det väl ingen fördel att tunnelbanan har vänstertrafik just i det här fallet. Om båda banor hade högertrafik hade ju bytet kunnat ske mellan Sickla Udde-vagnar och Hagsätra-vagnar. Om båda hade haft vänstertrafik hade det kunnat ske byte mellan T-centralen-tåg och Alvik-spårvagnar för de som skulle till Söderort och Liljeholmen. Som det är nu kan det bli bra byten mellan T-centralen-tunnelbanetåg och spårvagnar mot Sickla udde om inte spärrlinjen hade varit i vägen.M_M skrev:En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Nej, det kan man nog inte säga. Eftersom det för tunnelbanan redan fanns en nybyggd, fungerande station så var det rätt självklart att lägga spårvägen bredvid utan att göra några ingrepp i tunnelbanan. Därmed saknas det egentligen anledning att gå in på taxediskussionen, men om man ändå vill göra det, bör man betänka att Tvärbanan ursprungligen planerades för automater. Vid samma tid började det förekomma obemannade tunnelbaneingångar (Globen hade en) och om inte annat hade man ju kunnat tillämpa samma lösning som på Nockebybanan.SouthernCross88au skrev:Anledningen för detta är främst för att tunnelbanan har ett slutet biljettsystem medan spårvägen har biljettköp ombord spårvagnarna.M_M skrev:En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Hur somhelst så är det väl så trångt där att man knappast skulle få plats med en extra plattform, tvärbanan fogades ju in med skohorn mer eller mindre. Om det nu är ett problem så är det väl rätt lätt att med informationstavlor visa när tågen går så kan man lätt avgöra från vilken plattform man skall åka.daniel_s skrev:Nej, det kan man nog inte säga. Eftersom det för tunnelbanan redan fanns en nybyggd, fungerande station så var det rätt självklart att lägga spårvägen bredvid utan att göra några ingrepp i tunnelbanan. Därmed saknas det egentligen anledning att gå in på taxediskussionen, men om man ändå vill göra det, bör man betänka att Tvärbanan ursprungligen planerades för automater. Vid samma tid började det förekomma obemannade tunnelbaneingångar (Globen hade en) och om inte annat hade man ju kunnat tillämpa samma lösning som på Nockebybanan.SouthernCross88au skrev:Anledningen för detta är främst för att tunnelbanan har ett slutet biljettsystem medan spårvägen har biljettköp ombord spårvagnarna.M_M skrev:En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Tub 3 är ju en integrerad del av det stora tunnelbanesystemet. Tub 4 blir däremot en isolerad bana. Är det fortfarande värt att ha vänstertrafik i ordinarie trafik?daniel_s skrev: ↑tisdag 16 oktober 2012 11:02 När T-bana 3 byggdes funderade man på att införa högertrafik på den. Man bestämde sig dock för vänstertrafik, för att få enhetlighet i systemet.
Observera att på T-bana 2 och 3 medger signalsystemet enbart vänstertrafik. På T-bana 1 kan man köra på högra spåret med full signalering, men inte med full kapacitet.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Det vore väldigt dumt att ha högertrafik i Gula linjen när alla andra spårtunnlar har vänstertrafik. Det blir bara förvirrande för resenärerna till ingen som helst nytta. Risken är väl bara att nån får för sig att det är ”modernt” eller ”fräsigt” eller ”som Köpenhamn” att ha högertrafik.Enceladus skrev: ↑söndag 14 september 2025 10:07Tub 3 är ju en integrerad del av det stora tunnelbanesystemet. Tub 4 blir däremot en isolerad bana. Är det fortfarande värt att ha vänstertrafik i ordinarie trafik?daniel_s skrev: ↑tisdag 16 oktober 2012 11:02 När T-bana 3 byggdes funderade man på att införa högertrafik på den. Man bestämde sig dock för vänstertrafik, för att få enhetlighet i systemet.
Observera att på T-bana 2 och 3 medger signalsystemet enbart vänstertrafik. På T-bana 1 kan man köra på högra spåret med full signalering, men inte med full kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
Såvida man inte ritat in något arrangemang som av någon anledning fungerar bättre med den ena eller den andra trafikriktningen så spelar det inte någon roll alls rent tekniskt. Det bästa är då vänstertrafik eftersom det blir mer konsekvent, det underlättar både för allmänheten och för dem som jobbar i anläggningen.