Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:flyovern vid Arlöv (finns det en i Malmö också?)
Ja, Arlöv är en driftplatsdel i Malmö driftplats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Henrik Schütz »

Var på arlanda går tågen i högertrafik, är det efter att tågen norrut korsat de gemomgående spåren planskilt?

Och är det egentligen dubbelspår, det är ju på en driftplats :wink:

HS
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Harald »

Det är en driftplats som gränsar till dubbelspår.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Lennart Petersen »

Henrik Schütz skrev:Var på arlanda går tågen i högertrafik, är det efter att tågen norrut korsat de gemomgående spåren planskilt?

Och är det egentligen dubbelspår, det är ju på en driftplats :wink:

HS
Det är på sidogrenen Arlanda nedre-Arlanda S-Arlanda N som det körs högertrafik. Alltså enbart AeX trafik
För att få en planfri anslutning från banan mot Arlanda C så byggdes en flyover men av byggtekniska skäl var det fördelaktigt att bygga den så att det blev lösningen med högertrafik.
Men det känns lite lustigt om man sitter och är observant på linjen och så plötsligt kommer man ut på vad som känns som "fel sida".
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av M_M »

En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av SouthernCross88au »

M_M skrev:En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
Anledningen för detta är främst för att tunnelbanan har ett slutet biljettsystem medan spårvägen har biljettköp ombord spårvagnarna. Men detta kan ju komma att ändras i framtiden. Sedan är det väl ingen fördel att tunnelbanan har vänstertrafik just i det här fallet. Om båda banor hade högertrafik hade ju bytet kunnat ske mellan Sickla Udde-vagnar och Hagsätra-vagnar. Om båda hade haft vänstertrafik hade det kunnat ske byte mellan T-centralen-tåg och Alvik-spårvagnar för de som skulle till Söderort och Liljeholmen. Som det är nu kan det bli bra byten mellan T-centralen-tunnelbanetåg och spårvagnar mot Sickla udde om inte spärrlinjen hade varit i vägen.
daniel_s
Inlägg: 14447
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av daniel_s »

SouthernCross88au skrev:
M_M skrev:En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
Anledningen för detta är främst för att tunnelbanan har ett slutet biljettsystem medan spårvägen har biljettköp ombord spårvagnarna.
Nej, det kan man nog inte säga. Eftersom det för tunnelbanan redan fanns en nybyggd, fungerande station så var det rätt självklart att lägga spårvägen bredvid utan att göra några ingrepp i tunnelbanan. Därmed saknas det egentligen anledning att gå in på taxediskussionen, men om man ändå vill göra det, bör man betänka att Tvärbanan ursprungligen planerades för automater. Vid samma tid började det förekomma obemannade tunnelbaneingångar (Globen hade en) och om inte annat hade man ju kunnat tillämpa samma lösning som på Nockebybanan.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
SouthernCross88au skrev:
M_M skrev:En fånig grej hos SL är att tunnelbanans vänstertrafik ihop med spårvägens högertrafik nyttjas inget vidare vid Globen. En extra ö-plattform mellan spårvägen och tunnelbanan skulle kunna utgöra en plattform för all östgående trafik, smidigt för den som ska till Gullmarsplan med första bästa fordon!
Anledningen för detta är främst för att tunnelbanan har ett slutet biljettsystem medan spårvägen har biljettköp ombord spårvagnarna.
Nej, det kan man nog inte säga. Eftersom det för tunnelbanan redan fanns en nybyggd, fungerande station så var det rätt självklart att lägga spårvägen bredvid utan att göra några ingrepp i tunnelbanan. Därmed saknas det egentligen anledning att gå in på taxediskussionen, men om man ändå vill göra det, bör man betänka att Tvärbanan ursprungligen planerades för automater. Vid samma tid började det förekomma obemannade tunnelbaneingångar (Globen hade en) och om inte annat hade man ju kunnat tillämpa samma lösning som på Nockebybanan.
Hur somhelst så är det väl så trångt där att man knappast skulle få plats med en extra plattform, tvärbanan fogades ju in med skohorn mer eller mindre. Om det nu är ett problem så är det väl rätt lätt att med informationstavlor visa när tågen går så kan man lätt avgöra från vilken plattform man skall åka.
Enceladus
Inlägg: 11587
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 16 oktober 2012 11:02 När T-bana 3 byggdes funderade man på att införa högertrafik på den. Man bestämde sig dock för vänstertrafik, för att få enhetlighet i systemet.

Observera att på T-bana 2 och 3 medger signalsystemet enbart vänstertrafik. På T-bana 1 kan man köra på högra spåret med full signalering, men inte med full kapacitet.
Tub 3 är ju en integrerad del av det stora tunnelbanesystemet. Tub 4 blir däremot en isolerad bana. Är det fortfarande värt att ha vänstertrafik i ordinarie trafik?
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 14 september 2025 10:07
daniel_s skrev: tisdag 16 oktober 2012 11:02 När T-bana 3 byggdes funderade man på att införa högertrafik på den. Man bestämde sig dock för vänstertrafik, för att få enhetlighet i systemet.

Observera att på T-bana 2 och 3 medger signalsystemet enbart vänstertrafik. På T-bana 1 kan man köra på högra spåret med full signalering, men inte med full kapacitet.
Tub 3 är ju en integrerad del av det stora tunnelbanesystemet. Tub 4 blir däremot en isolerad bana. Är det fortfarande värt att ha vänstertrafik i ordinarie trafik?
Det vore väldigt dumt att ha högertrafik i Gula linjen när alla andra spårtunnlar har vänstertrafik. Det blir bara förvirrande för resenärerna till ingen som helst nytta. Risken är väl bara att nån får för sig att det är ”modernt” eller ”fräsigt” eller ”som Köpenhamn” att ha högertrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14447
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...

Inlägg av daniel_s »

Såvida man inte ritat in något arrangemang som av någon anledning fungerar bättre med den ena eller den andra trafikriktningen så spelar det inte någon roll alls rent tekniskt. Det bästa är då vänstertrafik eftersom det blir mer konsekvent, det underlättar både för allmänheten och för dem som jobbar i anläggningen.
Skriv svar