Youtubetråden!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Re: Youtubetråden!
Och nu tar vi och simmar över pölen för att se hur Amerika tar det med miljöförstöringen, dom verkar ha samma syn på den som i Ryssland...
-
Amerikanarna ska ju alltid vara värst...
vilket Australiensarna skrattar åt...
(Hmm varför blir det på detta viset? Har försökt 4 gånger nu att få det rätt, ger upp nu. Glöm det, ser nu att det inte går att bädda in den här filmen)
vilket Australiensarna skrattar åt...
(Hmm varför blir det på detta viset? Har försökt 4 gånger nu att få det rätt, ger upp nu. Glöm det, ser nu att det inte går att bädda in den här filmen)
Senast redigerad av C12C3C3C12 den måndag 01 oktober 2012 2:23, redigerad totalt 5 gång.
Ambitnionen att orka källsortera mina egna sopor sjönk rätt rejält efter att ha sett den där...Andy skrev:Opphugging av Tatraer i Dresden
Enligt google translate är det Kiev, d.v.s. i Ukraina.Andy skrev:Ledningsfall et eller annet sted i Russland
Jag anar för övrigt en stor poäng i att snabbt kunna nödbryta strömmen, båda tatrabrandvideorna lär väl inte ha blivit mer än lite rök och lokal skada kring strömavtagaren om det gått att bryta strömmen bums...
-
Postar om mitt inlägg den 21 juli nu när jag fått upp farten samt plockat in shuntarna. (Jourmaster kan ta bort det inlägget)
Mina små bidrag:
Bremen med Wegman vagnarna:
Timosoara som är deras nya hem:
3 Filmer från Hamburg Del 1:
Del 2:
Del 3:
Vad det gäller Bremen så åkte jag med dessa vagnar på 70-talet, I Hamburg hann jag åka med både L1 samt L2 samt vad som var kvar av L14? som gick över Elbe-broarna innan dom lades ner.
Avslutar med en film från Östberlin, varning till känsliga personer - det förekommer V3-tåg i denna film:
Första filmen som carltram visar väcker enorma nostalgikänslor hos mig eftersom jag var med på den tiden (torkar tårar ur ögonen).
Vad det gäller dom brinnande Tatrorna har jag undrat hur någonting byggt av plåt kan brinna så bra, i och för sig jobbade jag på pendeln när dom små livena eldade upp en X1:a i Västerhaninge, där hjälper i alla fall trafooljan till att få bättre fart på brasan.
Mina små bidrag:
Bremen med Wegman vagnarna:
Timosoara som är deras nya hem:
3 Filmer från Hamburg Del 1:
Del 2:
Del 3:
Vad det gäller Bremen så åkte jag med dessa vagnar på 70-talet, I Hamburg hann jag åka med både L1 samt L2 samt vad som var kvar av L14? som gick över Elbe-broarna innan dom lades ner.
Avslutar med en film från Östberlin, varning till känsliga personer - det förekommer V3-tåg i denna film:
Första filmen som carltram visar väcker enorma nostalgikänslor hos mig eftersom jag var med på den tiden (torkar tårar ur ögonen).
Vad det gäller dom brinnande Tatrorna har jag undrat hur någonting byggt av plåt kan brinna så bra, i och för sig jobbade jag på pendeln när dom små livena eldade upp en X1:a i Västerhaninge, där hjälper i alla fall trafooljan till att få bättre fart på brasan.
Med tillräckligt mycket kräm i kontaktledningen och en lagom halvkortslutning med gnistbildning så blir det en rätt saftig svets...C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller dom brinnande Tatrorna har jag undrat hur någonting byggt av plåt kan brinna så bra, i och för sig jobbade jag på pendeln när dom små livena eldade upp en X1:a i Västerhaninge, där hjälper i alla fall trafooljan till att få bättre fart på brasan.
Jämför att en hobby-garage-svets ofta klarar sig på vanlig vägguttag (2kW) eller trefasuttag (10kW) för de fetare hobbymaskinerna med effekten vid normal drift på spårvagnar (gånger hur många vagnar som samtidigt garanterat ska kunna köra för fullt inom samma sektion).
Det är ju bara skalet som är av plåt. Invändigt finns nog mycket brännbart. Jag vet inte Tatrorna hade för stolar, men de tjocka skumgummidynorrna som både spårvagnar och bussar hade förr, var rejält bränsle. Ligisterna eldade upp två vagnar i Göteborg i mitten av 80-talet. Efter det blev det ökad fokus på brandsäkerhet. Bland annat så skulle det monteras sprinkler i vagnhallarna för att undvika att alla vagnar brann upp. För dimensioneringen av sprinklerna gjordes det prrov med att elda upp en utrangerad M25. Vagnen ställdes i Eternithallen och bestyckades med mätinstrument av SP. En byggfläkt ställdes upp för att dra ut röken ur hallen och sedan tändes vagnen på med samma effektiva metod som ligisterna hade använt. Det dröjde inte länge förrän vagnen var övertänd och byggfläkten hade inte en chans. Till slut fick brandmännen gå upp och hugga hål i taket för att få ut röken. Ett bestående resultat av den övningen var att skummgummidynorna byttes mot tunna sittplättar av mindre eldfängt material så fort som möjligt.C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller dom brinnande Tatrorna har jag undrat hur någonting byggt av plåt kan brinna så bra,
-
Avslutar med att moderna vagnar kan minsann brinna lika bra som en gammal Tatra.
Goggleöversättning av texten:
September 27 in 9.9 hours. In the industrial area of the city of Perm fire occurred in the tram depot number 2 on ul.9 May. Tram car caught fire in 2011 onwards Fire workers found the depot already open burning. Arriving fire alarm for 5 minutes eliminated burning. Cause of the fire - faulty heaters.
Goggleöversättning av texten:
September 27 in 9.9 hours. In the industrial area of the city of Perm fire occurred in the tram depot number 2 on ul.9 May. Tram car caught fire in 2011 onwards Fire workers found the depot already open burning. Arriving fire alarm for 5 minutes eliminated burning. Cause of the fire - faulty heaters.
-
Hittade en stämningsfull film om Rysslands bidrag till miljöförstöringen:
BAM är en järnväg i östliga Sibirien som går mera nordligt än Transibiriska järnvägen, har för mig att BAM betyder Bajkal-Amur järnvägen.
BAM är en järnväg i östliga Sibirien som går mera nordligt än Transibiriska järnvägen, har för mig att BAM betyder Bajkal-Amur järnvägen.
OBS på slutet att det sitter en förare i främre hytten på det bakre tredelade loket. Man anar att han hade ventiler stängda och kupéfläkt avstängd...

Dom kan allt både det där med miljlok och ironi även i USA

-
Vadå kupéfläkt? Vi pratar om rysk standard 
Inom parantes så har dom fortfarande ett lokbiträde med i hytten, loken är alltså dubbelbemannade, detta gäller även för de f.d. ryska republikerna exempelvis de baltiska staterna.
I Tyskland på Moselbanan finns en lång tunnel med stigning, på ånglokstiden hade besättningen på hjälploken syrgasmask när dom sköt på de tunga godstågen mot Trier, vår korre här med anknytning till Moseldalen kan säkert berätta mer (eller hur Henrik S).

Inom parantes så har dom fortfarande ett lokbiträde med i hytten, loken är alltså dubbelbemannade, detta gäller även för de f.d. ryska republikerna exempelvis de baltiska staterna.
I Tyskland på Moselbanan finns en lång tunnel med stigning, på ånglokstiden hade besättningen på hjälploken syrgasmask när dom sköt på de tunga godstågen mot Trier, vår korre här med anknytning till Moseldalen kan säkert berätta mer (eller hur Henrik S).
-
Dags för lite ångloksfilmer, första filmen visar ryska P36 som var deras snabba persontågslok, misstänker att dom gick bland annat på Transibiriska Järnvägen innan dom slängde upp tråden där.
Sedan några filmer från Kina som visar deras tunga godstågslok QJ i hårt arbete, varje lok har 2 eldare vilket man kan förstå. Numera är dom ersatta av rumänska skalbaggar.
Tydligen har några lok skeppats över till USA, används där i utflyktståg.
Sedan några filmer från Kina som visar deras tunga godstågslok QJ i hårt arbete, varje lok har 2 eldare vilket man kan förstå. Numera är dom ersatta av rumänska skalbaggar.
Tydligen har några lok skeppats över till USA, används där i utflyktståg.
Spårhund och miljöbuss! 

Noen filmer som viser LTF i Oslo sine forsjellige prosjekter de siste par årene
Fortsätter på temat Oslo:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!