Ny vagnhall på Hisingen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 125
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Lemanic »

Hoppas att detta inte påverkar stadsutvidgningen som skall ske bl.a på Ringön. Korsningen Ringögatan/Hjalmar Brantingsgatan/Lindholmsallén kommer ju bli ett nytt Korsvägen ju.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Gbgcyklaren »

Ja, det blir ytterligare ett stort bidrag till den befintliga barriären. Kanske man hade kunnat göra följande överdäckning.

Grönt = överdäckning (helt plan)
Gult = låg lutning från ytterkanterna uppåt mot den gröna överdäckningen, så att det blir som en naturlig backe upp till överdäckningen.

Bild
@gbgcyklaren
Harald
Inlägg: 8814
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Harald »

Gigantiskt?? Det är väl cirka 60.000 kvadratmeter, d.v.s. en fördubbling av den nuvarande hallkapaciteten. Den är dimensionerad för cirka 160 30-meterståg och det finns snart 200, d.v.s. det är f.n. cirka 25 % överbeläggning. Vi kan ju göra ett litet överslag:

Med Kvillehallen har vi cirka 120.000 kvadrameter
160 30-meterståg kräver 60.000 kvadratmeter.
40 tåg till kräver 15.000 kvadratmeter till.
Summa 75.000 kvadratmeter.
Förlängning till 45-meterståg kräver 37.500 kvadratmeter till
Summa 112.500 kvadratmeter
Återstår 7.500 kvadrameter till nya linjer (Backa, Lindholmen-Eriksberg)

Nu stämmer ett sådant här överslag inte helt eftersom en del ytor, verkstäder o.dyl., inte växer linjärt med antal vagnar och vagnslängd, men det är rätt uppenbart att ytan inte är överdimensionerad för den planerade trafikökningen.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Gbgcyklaren »

Okej! Jag är inte alls insatt i det. Jag gick efter ögonmått.
Jag klippte ut de olika vagnhallar (som jag känner till) + Ringö-området från samma inzoomning på en karta. Så här ser det ut:

OBS! Jag vet att jag råkade missa ett binde-S i Slottsskogen, men orkar inte ändra.
Bild
@gbgcyklaren
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av hej »

Visst behövs det vagnhallsutrymme. Ifall man planerar att utöka trafiken i den omfattning som det i bland pratas om så krävs det fler vagnhallar av denna dimension. Om den avskärmar eller inte beror på hur den arkitektoniskt utformas. Barriären som utgörs av Lundbyleden och Hamnbana kommer att bestå. Stadsplanemässigt kan man få bort barriärkänslan genom att leda förbi i attraktiva stråk.
Sedan är det frågan om hur länge till Vagnhallen Majorna finns till i nuvarande omfattning.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av darthjpp »

Placeringen intill hamnbanan/kvillebangården gör att man inte skapar någon ny barriär. Det blir svårare att bygga ihop Ringön med Brunnsbo, men däremellan finns redan Lundbyleden, Bohusbanan och Kvillebangården. Ringön planeras mer att ansluta mot Frihamnen och Backaplan. Ringön planeras dessutom att fortsätta vara småindustriområde, med ytterst begänsad utbyggnad. Innan Ringön tas i anspråk för bostäder kommer Frihamnen och Gullbergsvass att bebyggas. DEt är även planerat flera förtätningar ut mot Tuve och i Kärra som ligger närmare i planeringen än Ringön.

En fråga är snarare, var skall nästa vagnhall byggas efter Kville/Ringöhallen? Flera förslag har framförts på forumet.

För övrigt så ställdes vagnar upp på utfarten från Rantorget i kväll. Det stod ca 6-7 vagnar där under överseende av en bil från Banteknik. Brukar inte det ställas upp vagnar vid sidan av Gårdahallen (Ringlinjens hall)? Har sett det vissa vardagsnätter.
Eller är överbeläggningen nu så stor att den extraytan inte räcker till?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Fredrik E »

Spåret vid sidan om vagnhallen Gårda är avstängt på grund av arbeten, man lägger kullersten just nu för att snygga upp området.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av hej »

Bästa stället vore väl vid Alelyckan. Mycket obrukad mark, få som blir störda och nära för utsättning både till Angered och Kortedala-Bergsjön nu när länken mellan banorna snart är klar.
vetendel
Inlägg: 30
Blev medlem: lördag 17 mars 2012 20:20

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av vetendel »

Fredrik E skrev:Spåret vid sidan om vagnhallen Gårda är avstängt på grund av arbeten, man lägger kullersten just nu för att snygga upp området.

Visst handlar det om stensättning, men nog är det vanlig gatsten och inte kullersten man sätter! :D
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Fredrik E »

vetendel skrev:
Fredrik E skrev:Spåret vid sidan om vagnhallen Gårda är avstängt på grund av arbeten, man lägger kullersten just nu för att snygga upp området.

Visst handlar det om stensättning, men nog är det vanlig gatsten och inte kullersten man sätter! :D
Det är det absolut! :)
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
dalrok
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 11 mars 2008 9:37

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av dalrok »

Fredrik E skrev:
vetendel skrev:
Fredrik E skrev:Spåret vid sidan om vagnhallen Gårda är avstängt på grund av arbeten, man lägger kullersten just nu för att snygga upp området.

Visst handlar det om stensättning, men nog är det vanlig gatsten och inte kullersten man sätter! :D
Det är det absolut! :)
Som boende i området hade jag hellre sett att man sått gräs mellan spåren men det kanske skulle inbjuda till för mycket picknick's i spårområdet (om det nu är så farligt)...
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Fredrik E »

Det blir inte så snyggt tyvärr, spolbil ska fram och spola växlar, sandkontroller packar ner gräset, ska man lossa en spårvagn(om det nu skulle ske av någon anledning) behövs det fastare grund, teknisk personal ska få fram vagnar för reklamskyltning på utsidan av fordonen, osv.

Glöm det jag skrev ovan, jag fick för mig att det gällde vagnhallen Slottskogen... :roll: :wink:
Senast redigerad av Fredrik E den fredag 07 september 2012 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av hej »

Spårvägen har använt område kring Stampen och Gårda sedan 1902. Gårdahallen är från 1930-talet. Det är ingen ny verksamhet som flyttat in där. Tyvärr är störande från spårvagn något att räkna med där. Att man byggt bostadshus så tätt inpå en vagnhall är på ett sätt märkligt. När Rantorgshallen byggdes så var hela området kring den industriområde, idag är det bostadsbebyggelse.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Spårvägen har använt område kring Stampen och Gårda sedan 1902. Gårdahallen är från 1930-talet. Det är ingen ny verksamhet som flyttat in där. Tyvärr är störande från spårvagn något att räkna med där. Att man byggt bostadshus så tätt inpå en vagnhall är på ett sätt märkligt. När Rantorgshallen byggdes så var hela området kring den industriområde, idag är det bostadsbebyggelse.
Min bäste Hej. Spårvägen har använt området i Stampen sedan 1881 då man förvärvade tomten för det första hästspårvägsstallet. Fram till dess hade man haft uppställning på Barlastkajen. Hästspårvägens anslutningsspår till hallen gick i Elfrida Andrées gata.

/T
Med reservation för tyckfel.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av hej »

2763 skrev:
hej skrev:Spårvägen har använt område kring Stampen och Gårda sedan 1902. Gårdahallen är från 1930-talet. Det är ingen ny verksamhet som flyttat in där. Tyvärr är störande från spårvagn något att räkna med där. Att man byggt bostadshus så tätt inpå en vagnhall är på ett sätt märkligt. När Rantorgshallen byggdes så var hela området kring den industriområde, idag är det bostadsbebyggelse.
Min bäste Hej. Spårvägen har använt området i Stampen sedan 1881 då man förvärvade tomten för det första hästspårvägsstallet. Fram till dess hade man haft uppställning på Barlastkajen. Hästspårvägens anslutningsspår till hallen gick i Elfrida Andrées gata.

/T
Gilla! 8)

Tänkte inte på det... :oops:
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av hej »

Nu har Kollektivtrafiksnämnden i Västra Götaland godkänt planerna på ny Vagnhall på Ringön. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35304
Harald
Inlägg: 8814
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av Harald »

Jag hade gjort en egen tråd om detta, men nu lägger jag inlägget här i stället så vi inte får en diskussion i två olika trådar.

Kollektivtrafiknämnden beslutade igår att föreslå regionfullmäktige att de godkänner att Göteborgs Stad handlar upp och köper in 40 nya spårvagnar samt uppför en ny spårvagnsdepå.

"För att Västtrafik ska kunna upprätthålla det trafikutbud som planeras för hösten 2013 behöver 40 nya spårvagnar handlas upp. Därutöver finns det behov av ytterligare totalt 60 vagnar för att ersätta alla gamla vagnar från 1960- och 70-talet, och för att kunna ta emot framtida resandeökningar under de kommande tio åren.
Därför föreslås att Göteborgs Stad påbörjar upphandling av 40 nya vagnar med option på upp till 60 vagnar ytterligare. Optionen ska även göra det möjligt att köpa längre vagnar med större kapacitet."

Bakgrunden till beslutet framgår av möteshandlingarna. Det här ärendet börjar på sidan 29 i pdf-filen.

Här är en kort sammanfattning om vagnhallen. Det finns en annan tråd om vagnarna.

De nuvarande vagnhallarna ärr överfulla. En provisorisk hall för 15-20 tågsätt vid Slottsskogen ska snart tas i bruk, men det behövs en permanent hall för minst 80 vagnar. Göteborgs kommun planerar för en sådan på Ringön. Kostnaderna bedöms ligga i storleksordningen 1 miljard kronor, men osäkerheten i bedömningen är stor i detta tidiga skede. Vagnhallen beräknas kunna tas i bruk 2017/2018.

I vagnhallen Majorna görs nu underhåll på M28 och M29. När dessa slopas måste den anpassas för underhåll på nyare vagnar. Det går inte att lägga det underhållet på Ringön p.g.a. att ytan inte räcker och kringliggande verksamheter gör att man inte kan få större yta.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Ny vagnhall på Hisingen

Inlägg av hej »

Eftersom det fanns en tidigare tråd om detta så var det lika bra att aktualisera den för att undvika att man som vanligt diskuterar samma saker som man tidigare hade avhandlat.
Skriv svar