Ny vagnhall på Hisingen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny vagnhall på Hisingen
Enligt GPs papperupplaga kommer man på Ringön bygga en ny vagnhall vilken kommer att tas i bruk 2012. Anslutningen blir vid Frihamnen. Om man ändå ska göra en tillfällig anslutning från Ringöhållet borde man inte även kunna göra det samtidigt från Lundbyvasshållet?
Re: Ny vagnhall på Hisingen
Och vad skulle vitsen med det vara förutom att ytterligare komplicera en redan komplicerad trafikplats? Vi har ju just i en annan tråd diskuterat att det blir svårt att få vagnarna att räcka till trafiken på de redan existerande spåren.hej skrev:Enligt GPs papperupplaga kommer man på Ringön bygga en ny vagnhall vilken kommer att tas i bruk 2012. Anslutningen blir vid Frihamnen. Om man ändå ska göra en tillfällig anslutning från Ringöhållet borde man inte även kunna göra det samtidigt från Lundbyvasshållet?
Depån ska enligt GP uppta en yta på 40.000 - 50.000 kvadratmeter och anslutas till spåren mellan Frihamnen och Hjalmar Brantingsplatsen. Jag har roat mig med att rita in en yta av den storleken på Eniros flygfoto: http://kartor.eniro.se/m/IwQgY
Tycker det är lite sent att bygga så den blir klar 2012, den borde byggas snarast med tanke på att ytterligare 25st M32 börjar levereras i år, och var ska de stå nånstans?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Även 2012 verkar ganska kort tid eftersom man inte har börjat ännu. Tydligen är inte ens det formella beslutet om var man ska bygga taget ännu. Sen ska det göras detaljplan och så får man hoppas att ingen överklagar.
Om vagnhallen inte blir klar i tid, hur kommer situationen se ut på ett ungefär under de närmaste åren? D.v.s. hur många vagnar kommer vara tvugna att stå utomhus (säg t.ex. vid varje årsskifte de närmaste fem åren, dels förutsatt att inga befintliga vagnar skrotas och dels antingen att leveransen av M32 går som avsett eller att leveransen av M32 går som väntat, d.v.s. lite långsammare än avsett...)?
Om man verkligen skulle tycka att det vore värt riktigt mycket att ha en planskiljd anslutning till vagnhallen så skulle man kanske kunna nyttja det gamla brofundamentet från järnvägsbron som gick till frihamnen (bl.a. genom att flytta delningen mellan spårvägspår och bussfil längre från bron), men det är knappast värt att kosta på en sån konstruktion när bron ändå ska bytas snart...
Om man verkligen skulle tycka att det vore värt riktigt mycket att ha en planskiljd anslutning till vagnhallen så skulle man kanske kunna nyttja det gamla brofundamentet från järnvägsbron som gick till frihamnen (bl.a. genom att flytta delningen mellan spårvägspår och bussfil längre från bron), men det är knappast värt att kosta på en sån konstruktion när bron ändå ska bytas snart...
Intressant. Men jag tycker att det låter som ett helt omöjligt projekt att ha klar en vagnhall redan 2012. Tittar man på kartan det länkas till ovan så inser man ju att hus som idag inrymmer olika verksamheter måste rivas. Får att kunna riva dem måste de utrymmas och antagligen ersättningslokaler fixas fram. Någon kommer säkert att känna sig undanskuffad och överklaga. Ringön är ju stans mest centrala industriområde. Kan vara svårt att hitta ett lika centralt och lättillgängligt område. Eller är det bara jag som är överdrivet pessimistisk?
En annan intressant sak i artikeln är att det står att stan behöver ytterligare 100 nya spårvagnar utöver de 25 som redan är beställda fram till 2020. Den siffran har jag aldrig sett förut. Undrar just om den är baserad på spårvagnar med samma kapacitet (längd) som de vi har nu eller om man tänkt sig vagnar med större kapacitet (längd) som det spekulerats i här på forumet bl.a...
En annan intressant sak i artikeln är att det står att stan behöver ytterligare 100 nya spårvagnar utöver de 25 som redan är beställda fram till 2020. Den siffran har jag aldrig sett förut. Undrar just om den är baserad på spårvagnar med samma kapacitet (längd) som de vi har nu eller om man tänkt sig vagnar med större kapacitet (längd) som det spekulerats i här på forumet bl.a...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Det är inte givet att hallen ska ligga så som jag ritade på kartan. Det var bara för att visa hur stor yta det kan vara frågan om. Kanske tänker man utnyttja mer av den obebyggda marken närmast Hjalmar Brantingsgatan, men då krävs väl en rejäl ombyggnad av Frihamnsmotet och det kan ju inte vara gjort i en handvändning det heller,.
Man har väl redan utnyttjat den plats som finns utomhus. Den enda plats som inte är utnyttjad (tror jag) är utanför hallportarna på framsidan i Majorna. Där borde det kunna rymmas 10-15 trettiometersvagnar.M_M skrev:Om vagnhallen inte blir klar i tid, hur kommer situationen se ut på ett ungefär under de närmaste åren? D.v.s. hur många vagnar kommer vara tvugna att stå utomhus (säg t.ex. vid varje årsskifte de närmaste fem åren, dels förutsatt att inga befintliga vagnar skrotas och dels antingen att leveransen av M32 går som avsett eller att leveransen av M32 går som väntat, d.v.s. lite långsammare än avsett...)?
Det står vagnar redan utanför portarna på framsidan till vagnhallen Majorna idag nattetid.<--meningsuppbyggnad(?) 
På baksidan och på den östra sidan får man inte ha vilka vagnar som helst ståendes heller, de bullrar för de boende.

På baksidan och på den östra sidan får man inte ha vilka vagnar som helst ståendes heller, de bullrar för de boende.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Du menar säkert:Grovsnus skrev:Det står vagnar redan utanför portarna på framsidan till vagnhallen Majorna idag nattetid.<--meningsuppbyggnad(?
Nattetid står det redan idag vagnar utanför portarna på Vagnhallen Majornas framsida.

Nej, det förstår jag. Men man ser ju på kartan att en obebyggd gräsplätt med motsvarande yta inte finns på området. Hur man än gör så måste man börja med att riva, vilket ju bör ta tid det också...Harald skrev:Det är inte givet att hallen ska ligga så som jag ritade på kartan. Det var bara för att visa hur stor yta det kan vara frågan om
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Jag trodde alltså fel.Grovsnus skrev:Det står vagnar redan utanför portarna på framsidan till vagnhallen Majorna idag nattetid.<--meningsuppbyggnad(?)

Jag tittade lite i utredningen om Hamnbanan. Det verkar som om delar av Kvillebangården kan bli lediga och lämpligt nog ingår några spår närmast Ringön i det. Dock kunde jag inte se hur snart det var. Om det är snart kanske det är de man har tänkt att börja med.olasand skrev:Nej, det förstår jag. Men man ser ju på kartan att en obebyggd gräsplätt med motsvarande yta inte finns på området. Hur man än gör så måste man börja med att riva, vilket ju bör ta tid det också...Harald skrev:Det är inte givet att hallen ska ligga så som jag ritade på kartan. Det var bara för att visa hur stor yta det kan vara frågan om
Frågan är om det är så lämpligt att ställa vagnar på stickspår/trafikspår, finns ju en del idioter som skall ha lite "kul" och kl-ttr- ner hela vagnen... Men det funkar ju utanför en vagnhall eftersom utanför vagnhallarna är ju det väldigt bra bevakat utanför, och inne i hallen.
Alelyckan är ett bra exempel på akutplats, breddning är ju inga problem för en ev vagnhall då Vänerbanan flyttat längre västerut idag.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
En idé som kanske framstår som halvt galen vore att köra viss trafik nattetid även på vardagsnätter, mest för att göra av med vagnarna nån stans.
Om det inte vore för sabotagerisken (inkl oönskad målning) så skulle det väl funka att bara ställa en trave vagnar på rad i båda riktningarna t.ex. vid Alelyckan på ordinarie trafikspår. Problemet är väl att det blir ett rätt stort område att övervaka / stängsla in.
Synd att det här med olika spänning på kontaktledning för järnväg och spårväg ställer till det, annars hade det kanske varit en bra idé att bygga ett gäng tillfälliga uppställningsspår på västra sidan av spårväg och järnväg vid Marieholm-Lärje-området, och när den nya spårvagnshallen byggts färdigt så skulle denna uppställningsanläggning kunna överlåtas på BJ-föreningen.
Edit: om man i framtiden inte tycker att en skyddsväxel till Trafikverkets spår är för dyr så skulle ju uppställningsspår mellan spårvägen och järnvägen kunna först nyttjas för spårvägen, och sedan via ändrat anslutning övergå till BJ's.
(Å andra sidan kanske BJ's inte är direkt intresserade av fler spår?)
Finns det för övrigt några egentliga planer för det här området förutom att färdigställa järnvägs-dubbelspåret, motorvägsbygget och fixa spåranslutningen till industrispåret på västra sidan av E45 (om det inte redan gjorts)?
Om det inte vore för sabotagerisken (inkl oönskad målning) så skulle det väl funka att bara ställa en trave vagnar på rad i båda riktningarna t.ex. vid Alelyckan på ordinarie trafikspår. Problemet är väl att det blir ett rätt stort område att övervaka / stängsla in.
Synd att det här med olika spänning på kontaktledning för järnväg och spårväg ställer till det, annars hade det kanske varit en bra idé att bygga ett gäng tillfälliga uppställningsspår på västra sidan av spårväg och järnväg vid Marieholm-Lärje-området, och när den nya spårvagnshallen byggts färdigt så skulle denna uppställningsanläggning kunna överlåtas på BJ-föreningen.
Edit: om man i framtiden inte tycker att en skyddsväxel till Trafikverkets spår är för dyr så skulle ju uppställningsspår mellan spårvägen och järnvägen kunna först nyttjas för spårvägen, och sedan via ändrat anslutning övergå till BJ's.
(Å andra sidan kanske BJ's inte är direkt intresserade av fler spår?)
Finns det för övrigt några egentliga planer för det här området förutom att färdigställa järnvägs-dubbelspåret, motorvägsbygget och fixa spåranslutningen till industrispåret på västra sidan av E45 (om det inte redan gjorts)?
Vid avstängningen av Hisingen för något år sedan användes resterna från Bräckebanan som uppställningsplats av vagnar.
Just ja!hej skrev:Vid avstängningen av Hisingen för något år sedan användes resterna från Bräckebanan som uppställningsplats av vagnar.
Fast den är ungefär lika svår att bevaka som trafikspår, och rymmer väl dessutom bara ett par vagnar?
Å andra sidan kan det vara ett svepskäl gott som något att återbygga detta spår, för framtida anslutning till spårväg på Lindholmen?

Då gled vi in på ämnet huruvida Åbogårdsvägen som 16 går på idag är "rätt" väg för en stomlinje, eller om den gamla banvallen för spårvägen till Bräcke kanske är bättre? (De bussar som idag går invid den gamla banvallen, alltså 20,32,64 och till viss del 24, skulle kunna gå den väg 16 går idag. Ja, snarast ersättande linjer för det verkar som om en stor omdragning är på gång).
- Stefan Widén
Bästa är väl att använda tunneln vid Hammarkullen. En vakt i varsin ände och låsta dörrar vid hållplatsen så står vagnarna tryggt och "inomhus" som bonus.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stickspår vid Alelyckan skulle man kunna hägna in och bevaka. Dessutom ligger det öppet för insyn.danneh skrev:Frågan är om det är så lämpligt att ställa vagnar på stickspår/trafikspår, finns ju en del idioter som skall ha lite "kul" och kl-ttr- ner hela vagnen... Men det funkar ju utanför en vagnhall eftersom utanför vagnhallarna är ju det väldigt bra bevakat utanför, och inne i hallen.
Är väl inte så där jättelyckat. Det blir många passager av signal i stopp, och det är man nog inte så pigg på att införa som rutin. Dessutom måste man då ha bort alla vagnar innan första trafikvagnen kan passera.Stefan Widén skrev:Bästa är väl att använda tunneln vid Hammarkullen. En vakt i varsin ände och låsta dörrar vid hållplatsen så står vagnarna tryggt och "inomhus" som bonus.
Stefan
Hela Frihamnsmotet skall ju jämnas med marken för att det skall göras plats för ny bro, så man kanske har en smart plan i någon bakficka.
Signalerna i Hammarkulletunneln är ju för det mesta säckade så det är väl bara att skrota signalsystemet och köra sth 30 genom tunneln
, så har man byggt en fin depå.
Annars finns väl ritningarna kvar för stadsbanedepån mellan Kortedalatorg och Allhelgonakyrkan?
Signalerna i Hammarkulletunneln är ju för det mesta säckade så det är väl bara att skrota signalsystemet och köra sth 30 genom tunneln

Annars finns väl ritningarna kvar för stadsbanedepån mellan Kortedalatorg och Allhelgonakyrkan?
Hörde en fågel viska i mitt öra att det är klart att vagn 441 kommer i Mars..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
- Gbgcyklaren
Jag såg följande karta över depån på Ringön. Behövs det så gigantiskt stort område?

Bilden finns i den här pdf-filen:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... nr_118.pdf

Bilden finns i den här pdf-filen:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... nr_118.pdf
@gbgcyklaren