abc123 skrev:Inge skrev:Det är dessutom dyrt och dåligt. Det som behövs är att man får ordning på knspparna så att funktionen blir dels intuitiv dels flexibel. Dvs mer än ett sätt och en ordning bör fungera parallellt. Dessutom behöver man knappar liknande bussarna på pendeltågens ingångsspärrar. Betydligt bättre och billigare än utgångsspärrar.
Knappar i spärrarna innebär att det kommer bli ideliga stopp i flödet i spärrpassagen. Det är något man till varje pris vill undvika.
Då kan man kanske ha knappar på vissa men långt från alla spärrar, så de som har bråttom kan välja en spärr utan knappar?
Jag undrar för övrigt vem som har kommit på "standardresa"-grejen - alla har väl minst TVÅ olika standardresor, eller åker folk bara till jobbet och liftar hem eller?
Jag skulle istället föreslå dels en "hemplats" och dels ett "standardområde". Om man reser från "hemplatsen" så betalar man för resa till "standardområdet". Om man reser från en punkt inom "standardområdet" så betalar man för resa till hemplatsen endast på fordon som är rimliga att använda för hemresa, annars för resa inom "standardområdet".
Annars är det väl seriöst enklast att ha enzonresa som standard och ett system som automagiskt bygger på med ytterligare zoner allt eftersom man byter?
Vad gäller problemet som tidigare tagits upp i tråden med bussar mellan Gullmarsplan och zon 2 så vore det väl enklast att dela upp Gullmarsplans bussterminal i en del som är "zon 2" och en som är "zon 1" och ordna så att man måste gå genom "zon 1" för att gå in/ut eller till/från tunnelbana/spårvagn. Då skulle det visserligen bli billigare att resa "zon 2 - gullmarsplan - annan plats i zon 2" men å andra sidan skulle ingen behöva bry sig om zoner vid stämpling eftersom utpassage vid Gullmarsplan skulle dra för zonpassage 2->1, och inpassage Gullmarsplan skulle dra för en resa från zon 1 till zon 2 (och då har alla resenräer redan pröjsat och får kliva ombord på bussarna genom alla dörrar och utan visering ombord!). Detta borde gå att ordna även annorstäders.
Ju mer man tänker på zoner destå mer inser man att det vore bättre att skippa zonerna helt... Ett sätt vore kanske att skippa enkelbiljetter utanför zon 1, och bara köra (prissänkta) 24-timmarsbiljetter och resplusbiljetter för ytterligare zoner...