Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
2763 skrev:Bilisterna har en riskutbildning som cyklisterna inte behöver och de har ofta speglar som gör att de har bättre överblick än cyklisterna.
Inte ur alla perspektiv. En cyklists synfält befinner sig uppskattningsvis omkring en halvmeter över en bilists eftersom cyklister vanligtvis sitter mycket högre upp. På så sätt har cyklister en fördel då de har en överblick över bilar och andra föremål som bilister inte har. Cyklister sitter heller inte fastspända med bälte, vilket gör att man som cyklist lättare kan vrida kroppen i kombination med att man vrider huvudet när man ska se sig omkring. Det finns ingen kaross som skymmer delar av sikten, och eftersom cyklisten inte är innesluten i ett rum (bilkarossen) kan cyklisten även följa trafikljudet lättare (såvida man inte har hörlurar på sig). (Och det finns en del cyklister som har speglar också.)
Det är förvisso sant att cyklisten sitter högre och kan ha speglar. Men poängen var att genomsnittsbilisten har bättre koll på trafiken bakom sig eftersom bilisten har speglar och eftersom det ingår ett moment i riskbedömning i körkortsutbildningen. Sen finns det oansvariga bilister som inte använder speglarna och väldigt ansvarsfulla cyklister som också försett sig med speglar och som kan riskbedömning bättre än de flesta bilister - men det är inte de cyklisterna som förolyckas heller, eller hur
2763 skrev:Det är förvisso sant att cyklisten sitter högre och kan ha speglar. Men poängen var att genomsnittsbilisten har bättre koll på trafiken bakom sig eftersom bilisten har speglar och eftersom det ingår ett moment i riskbedömning i körkortsutbildningen. Sen finns det oansvariga bilister som inte använder speglarna och väldigt ansvarsfulla cyklister som också försett sig med speglar och som kan riskbedömning bättre än de flesta bilister - men det är inte de cyklisterna som förolyckas heller, eller hur
//T
Ja, som sagt, det finns rötägg inom alla trafikslag* (samtidigt som alla kan göra misstag utan att behöva vara rötägg). Under de tre mil som jag cyklar genom centrala Göteborg till och från jobbet varje dag, så ser man en hel del saker (det var därför jag skaffade min kamera). Som nån nämnde så är det nog bra att prova på alla trafikslag.
Harald skrev:Nu finns det ju spår på fler ställen än Nybroplan och Hamngatan i Stockholm. Det finns ställen där det inte finns någon annan stans att cykla, men det är väl heller inget problem. Om man cyklar mitt i spåret så är det liten risk att man kör ner i en ränna. Man ska bara tänka på att ha tillräcklig vinkel när man kör in och ut.
Visst finns det spår på fler ställen än Nybroplan. T.o.m. fler ställen i Stokholm.
Att jag frågar hur det ser ut just där beror på att svd-artikeln tar upp ett fall med en cyklist som skadade sig när han körde ner i spårvgsspårn där.
Finns det ställen där man tillåter cykeltrafik i körfält som har spårvägsspår? Hur ser det ut i Liljeholmen och Gröndal t.ex.
Och i Göteborg? Där saknar jag detaljkunskap.
På Djurgårdsvägen efter hållplats Djurgårdsskolan på väg mot Waldemarsudde finns inga cykelbanor om jag minns rätt. Där gäller det att cykla emellan spåren som man får göra i alla andra städer med spårvagnstrafik, som Melbourne där detta är vardag som cyklist.
SouthernCross88au skrev:På Djurgårdsvägen efter hållplats Djurgårdsskolan på väg mot Waldemarsudde finns inga cykelbanor om jag minns rätt. Där gäller det att cykla emellan spåren som man får göra i alla andra städer med spårvagnstrafik, som Melbourne där detta är vardag som cyklist.
Mellan spåren bör man inte cykla men man kan förstås cykla i spåret (mellan dess två skenor). Dock finns det numera faktiskt cykelfält, åtminstone åt ena hållet.
Harald skrev:Nu finns det ju spår på fler ställen än Nybroplan och Hamngatan i Stockholm. Det finns ställen där det inte finns någon annan stans att cykla, men det är väl heller inget problem. Om man cyklar mitt i spåret så är det liten risk att man kör ner i en ränna. Man ska bara tänka på att ha tillräcklig vinkel när man kör in och ut.
Visst finns det spår på fler ställen än Nybroplan. T.o.m. fler ställen i Stokholm.
Att jag frågar hur det ser ut just där beror på att svd-artikeln tar upp ett fall med en cyklist som skadade sig när han körde ner i spårvgsspårn där.
Finns det ställen där man tillåter cykeltrafik i körfält som har spårvägsspår? Hur ser det ut i Liljeholmen och Gröndal t.ex.
Och i Göteborg? Där saknar jag detaljkunskap.
På Djurgårdsvägen efter hållplats Djurgårdsskolan på väg mot Waldemarsudde finns inga cykelbanor om jag minns rätt. Där gäller det att cykla emellan spåren som man får göra i alla andra städer med spårvagnstrafik, som Melbourne där detta är vardag som cyklist.
Södra Djurgården är lite speciell, eftersom det är Kgl Djurgårdsförvaltningen som är väghållare. De använder ju även andra skyltar än de som finns i Vägmärkesförordningen (gröna fyrkantiga), varför det är "laglöst land." Likväl så stämmer det att det inte finns en anvisad cykelbana mot Waldemarsudde; den upphör vid Alkärret (hpl Gröna Lund).
LÅ1 skrev:Cykling tillåts ju normalt i bussfiler. Åtminstone när dessa ligger närmast trotoarerna. Men i kollektivfiler med spårvägsspår är detta kanske mindre lämpligt?
Apropå en av olyckorna om beskrivs av svd.se i dag så undrar jag hur spårvägsspåren korsar cykelfilerna och cykelöverfarterna vid Nybroplan. Kan man lätt råka få ner cykelhjulet i spåren om man cyklar som det är tänkt och markerat?
Heder åt Anders Ekegren (FP) i Solna som vågar antyda att cyklisterna borde ändra sitt beteende. "Han säger att det är av stor vikt att man begränsar cyklisternas hastighet, till exempel med grindar och gatustenshinder. Men han betonar också att det är viktigt att diskutera hur folk faktiskt cyklar."
Citerar bildtexten till bild nr två i artikeln i länken ovan:
”Jag var på väg hem från jobbet, och cyklade Birger Jarlsgatan, som är rätt stökig med all trafik. När jag kom fram till Nybroplan kör däcket helt plötsligt ner på spårvagnsspåret. Det tog tvärstopp. Jag hade inte en chans utan föll hastigt – rakt mot körbanan. Hjälmen sprack, och jag gjorde illa knäet, ena armbågen och höften. Tänk om jag inte hade haft hjälm! Det kunde ha gått mycket värre. Tack och lov kom det ingen bil just då. Det går väldigt fort när man cyklar. Alla kör fort, även jag. Samtidigt är det litet utrymme för cyklister på många håll, så det kan vara riskfyllt.”
Där borde väl inte var någon konflikt mellan cyklar och spårvägsspåren där? (Om det inte var spår efter en urspårad spårvagn, eftersom det står "spårvagnsspåret" i texten. )
Såg dock senast i dag en medelålders(?) man som förmodligen hade rött redan när han körde in i korsningen och som körde och stod still lite här och var för att komma över utan att bli påkörd. Han fick bl.a. problem med bilar som kom från Djurgårdshållet och som skulle göra en helt legitim 360-graderssväng för att komma ut på gatstumpen som enligt min karta heter Nybrohamnen och sedan fortsätter i Nybrokajen.
EDITERING:
Rättade gradtalet ovan. Ett helt varv är ju 360 grader och inget annat. (Om man inte snackar nygrade.)
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 03 september 2012 19:45, redigerad totalt 2 gång.
På 50-talet ansåg jag och kompisarna att det var en rolig sport att cykla i spårvägsspåren till det att det plingade från vagnen bakom, då hoppade man ur spåret med cykeln och mormor (som jag bodde 6 dar i veckan hos) varnade oss ideligen för att hamna i spårvägsspåren och vi vi hävdade naturligtvis att vi skulle vara försiktiga...
/Göran
Bildtexten skrev:När jag kom fram till Nybroplan kör däcket helt plötsligt ner på spårvagnsspåret. Det tog tvärstopp. Jag hade inte en chans utan föll hastigt – rakt mot körbanan. Hjälmen sprack, och jag gjorde illa knäet, ena armbågen och höften. Tänk om jag inte hade haft hjälm! Det kunde ha gått mycket värre. Tack och lov kom det ingen bil just då. Det går väldigt fort när man cyklar. Alla kör fort, även jag. Samtidigt är det litet utrymme för cyklister på många håll, så det kan vara riskfyllt.
Bildtexten skrev:När jag kom fram till Nybroplan kör däcket helt plötsligt ner på spårvagnsspåret. Det tog tvärstopp. Jag hade inte en chans utan föll hastigt – rakt mot körbanan. Hjälmen sprack, och jag gjorde illa knäet, ena armbågen och höften. Tänk om jag inte hade haft hjälm! Det kunde ha gått mycket värre. Tack och lov kom det ingen bil just då. Det går väldigt fort när man cyklar. Alla kör fort, även jag. Samtidigt är det litet utrymme för cyklister på många håll, så det kan vara riskfyllt.
Bilarna och vägarna är säkre idag än för 40 år sedan samt att det finns fler bilar idag ändå inträffar betydligt färre olyckor och dödsfall i trafiken. Man får gärna ha teorier men det är bra om de är någorlunda hållbara.