Spårvägsspår och cyklar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägsspår och cyklar
Cykling tillåts ju normalt i bussfiler. Åtminstone när dessa ligger närmast trotoarerna. Men i kollektivfiler med spårvägsspår är detta kanske mindre lämpligt?
Apropå en av olyckorna om beskrivs av svd.se i dag så undrar jag hur spårvägsspåren korsar cykelfilerna och cykelöverfarterna vid Nybroplan. Kan man lätt råka få ner cykelhjulet i spåren om man cyklar som det är tänkt och markerat?
Heder åt Anders Ekegren (FP) i Solna som vågar antyda att cyklisterna borde ändra sitt beteende. "Han säger att det är av stor vikt att man begränsar cyklisternas hastighet, till exempel med grindar och gatustenshinder. Men han betonar också att det är viktigt att diskutera hur folk faktiskt cyklar."
Apropå en av olyckorna om beskrivs av svd.se i dag så undrar jag hur spårvägsspåren korsar cykelfilerna och cykelöverfarterna vid Nybroplan. Kan man lätt råka få ner cykelhjulet i spåren om man cyklar som det är tänkt och markerat?
Heder åt Anders Ekegren (FP) i Solna som vågar antyda att cyklisterna borde ändra sitt beteende. "Han säger att det är av stor vikt att man begränsar cyklisternas hastighet, till exempel med grindar och gatustenshinder. Men han betonar också att det är viktigt att diskutera hur folk faktiskt cyklar."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägsspår och cyklar
Ska bli spännande att se hur denna tråd utvecklar sig. Så fort man pratar statistik och cyklister så blir det farligt hett - upplever jag - eftersom det finns de som tar åt sig hela cyklistgruppens ansvar när de enbart kan bära sitt eget.
Det har många gånger poängterats att "cykelbanorna" är byggda för allt för låga hastigheter och att gaturenhållningen inte håller bort rullgrus i tillräcklig omfattning. Det känns skönt att man nu från politiskt håll lyfter ansvarsfråga för de cyklister som inte är ansvarskännande. Om nu 15-20 km/h är den hastighet som betraktas som lagom för cyklar så får man kanske anpassa sig efter det och cykla fortare enbart där det är lämpligt.
Resonemanget att "jag cyklar i bilfilen för cykelbanorna håller för låg standard och tvingar mig att köra så sakta" är lite som att "jag kör 70 på 30-väg för att min sportbil verkar så mesig i 30" - det är rätt få som skulle acceptera det resonemanget när sportbilsföraren blev av med körkortet utanför en skola.
//T
Det har många gånger poängterats att "cykelbanorna" är byggda för allt för låga hastigheter och att gaturenhållningen inte håller bort rullgrus i tillräcklig omfattning. Det känns skönt att man nu från politiskt håll lyfter ansvarsfråga för de cyklister som inte är ansvarskännande. Om nu 15-20 km/h är den hastighet som betraktas som lagom för cyklar så får man kanske anpassa sig efter det och cykla fortare enbart där det är lämpligt.
Resonemanget att "jag cyklar i bilfilen för cykelbanorna håller för låg standard och tvingar mig att köra så sakta" är lite som att "jag kör 70 på 30-väg för att min sportbil verkar så mesig i 30" - det är rätt få som skulle acceptera det resonemanget när sportbilsföraren blev av med körkortet utanför en skola.
//T
Med reservation för tyckfel.
Om 15-20 km/h är lagomt för ett visst fordon i blandad trafik, borde den hastighetsbegränsningen även gälla alla fordon i trafiken. Det finns ju en anledning till varför det är 30 på vissa gator och utanför skolor osv.
Jag menar att finns det anledning att begränsa hastigheten för ett fordon som väger ca 6-15 kg, så finns det definitivt skäl att begränsa till samma hastighet för ett fordon på 1000-20 000 kg! Det är inte hur fordonet framdrives (muskelkraft, motor, vindkraft...) som dödar, det är dess massa vid kollision.
Jag menar att finns det anledning att begränsa hastigheten för ett fordon som väger ca 6-15 kg, så finns det definitivt skäl att begränsa till samma hastighet för ett fordon på 1000-20 000 kg! Det är inte hur fordonet framdrives (muskelkraft, motor, vindkraft...) som dödar, det är dess massa vid kollision.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det handlar inte bara om dödande utan också om skadande. Och om förutsägbarheten hos fordonens uppdykande och dess beteende.bruse skrev:Om 15-20 km/h är lagomt för ett visst fordon i blandad trafik, borde den hastighetsbegränsningen även gälla alla fordon i trafiken. Det finns ju en anledning till varför det är 30 på vissa gator och utanför skolor osv.
Trafikplanerarna förutsätter att cyklisterna uppträder på ett visst sätt när de t.ex. placerar spår och cykelstråk. När cyklisterna bryter mot detta så sker olyckor lättare. T.ex. för att cykelhjulen hamnar i spåren.
Ett fordons största tillåtna hastighet beror inte på hur fort man kan köra utan snarare dels på vilken utbildningsnivå som krävs för fordonet, vilket slitage fordonet ger samt inte minst hur kraftigt fordonsgruppen förväntas kunna bromsa.bruse skrev:Om 15-20 km/h är lagomt för ett visst fordon i blandad trafik, borde den hastighetsbegränsningen även gälla alla fordon i trafiken. Det finns ju en anledning till varför det är 30 på vissa gator och utanför skolor osv.
För att framföra en cykel krävs ingen formell trafikutbildning - då kanske man skall jämföra sig mer med moped klass II där det finns en hastighetsbegränsning till 25 km/h.
För att framföra motorfordon, med undantag för moped klass II krävs utbildningar i varierande grad - allt beroende på vad det är man skall köra och även beroende på hur fort det får gå.
//T
Det är planererarna som inte konstruerar cykelbanor efter cyklingens förutsättningar och krav. Många cykelbanor är så smala att det fysiskt omöjligt att cykla på dom utan att slå i något i dess närhet. Eller att de göms bakom parkerade bilar och då upplevs det som att cyklisterna bara dyker upp ur tom aintet.LÅ1 skrev:Det handlar inte bara om dödande utan också om skadande. Och om förutsägbarheten hos fordonens uppdykande och dess beteende.
Trafikplanerarna förutsätter att cyklisterna uppträder på ett visst sätt när de t.ex. placerar spår och cykelstråk. När cyklisterna bryter mot detta så sker olyckor lättare. T.ex. för att cykelhjulen hamnar i spåren.
Det är som att bygga en bussgata för ledbussar där gatan i kurvorna endast är 2,4 meter bred med staket på sidorna. det går bara inte.
Detta har många politiker och tjänstemän äntligen insett, att cykelbanor måste konstrueras för cykelns förutsättningar. Men det går sakta.
En fordon på 10 kg har kortare bromssträcka och sliter mindre på vägarna än ett fordon på 1000 kg. Det kan vi nog vara eniga om.2763 skrev:Ett fordons största tillåtna hastighet beror inte på hur fort man kan köra utan snarare dels på vilken utbildningsnivå som krävs för fordonet, vilket slitage fordonet ger samt inte minst hur kraftigt fordonsgruppen förväntas kunna bromsa.bruse skrev:Om 15-20 km/h är lagomt för ett visst fordon i blandad trafik, borde den hastighetsbegränsningen även gälla alla fordon i trafiken. Det finns ju en anledning till varför det är 30 på vissa gator och utanför skolor osv.
För att framföra en cykel krävs ingen formell trafikutbildning - då kanske man skall jämföra sig mer med moped klass II där det finns en hastighetsbegränsning till 25 km/h.
För att framföra motorfordon, med undantag för moped klass II krävs utbildningar i varierande grad - allt beroende på vad det är man skall köra och även beroende på hur fort det får gå.
//T
Och med tanke på detta, så borde bilar och andra tyngre fordons alltid vara belagda med typ max 20 km/h.
Den enda utbildning som "krävs" är att du kan och följer svensk lag. Men hur många har koll på den?
När jag gick i skolan, så fick vi trafikutbildning. Vi fick lära oss vilka regler som gäller, hur vi skulle bete oss när vi gick och cyklade. Det skulle verkligen behövas idag, så som folk går, cyklar, kör bil och beter sig i trafiken. Där är det egots lag som gäller. Det där med hänsyn och respekt finns inte. Å andra sidan finns det inte i andra sammanhang heller i samhället. Och det kanske är där vi sa börja. Inte bara med trafikutbildning i skolorna, utan även lära barn och vuxna samspelet mellan människor. I syvende och sist är det här inte ett trafikproblem, utan ett samhällsproblem.
Senast redigerad av bruse den måndag 20 augusti 2012 9:04, redigerad totalt 1 gånger.
Varför ska cykelbanorna inte byggas för 25-30 km/h? Varför ska säkerheten för ett redan långsamt fordon bygga på att det ska gå ännu långsammare samtidigt som man lägger ut miljarder och ödelägger stora delar av stan för att skapa säkra och snabba leder för bilarna? Göteborg har genomfartsleder där bilarna får köra i 70 km/h. Är det för mycket begärt att cyklarna får genomfartsleder för 30 km/h?
Det ska inte vara några farthinder för cyklar. Farthinder är för bilar och deras funktion är att få ned hastigheten till vad som tydligen ska anses vara en våldsam hastighet för cyklar. Bilar har i storleksordningen hundra hästkrafter per ton så det spelar ingen roll om de behöver bromsa bort lite rörelseenergi. Cyklar har typ en hästkraft per ton och är därför ett miljövänligare men långsammare transportmedel än bil. För att cykling ska fungera bra som transportmedel måste man bygga cykelbanorna så att cyklisterna i möjligaste mån slipper bromsa bort rörelseenergi.
Det ska inte vara några farthinder för cyklar. Farthinder är för bilar och deras funktion är att få ned hastigheten till vad som tydligen ska anses vara en våldsam hastighet för cyklar. Bilar har i storleksordningen hundra hästkrafter per ton så det spelar ingen roll om de behöver bromsa bort lite rörelseenergi. Cyklar har typ en hästkraft per ton och är därför ett miljövänligare men långsammare transportmedel än bil. För att cykling ska fungera bra som transportmedel måste man bygga cykelbanorna så att cyklisterna i möjligaste mån slipper bromsa bort rörelseenergi.
Dum jämförelse. Det handlar ju inte om att man som den som kör 70 på en 30-väg utgör en fara för andra. Tvärtom handlar det ju om att man tillgodoser säkerheten genom att cykla på den del av vägen som är lämpad för och tillåten för den hastighet man håller.2763 skrev:Resonemanget att "jag cyklar i bilfilen för cykelbanorna håller för låg standard och tvingar mig att köra så sakta" är lite som att "jag kör 70 på 30-väg för att min sportbil verkar så mesig i 30"
Läser vi SVD-artikeln lite noggrannare kan vi läsa:
Med andra ord, med cykelbanor konstruerade att cykla på, samt bättre underhåll som att ge fan i att hälla ut rullgrus och plocka bort "borttappade" kommunala betongklossar så skulle olyckstalen gå ned.
Och det är det här som både försäkringsbolag och forskare kommit fram till. Att det är cykelbanornas bristande konstruktion eller underhåll som är boven.Singelolyckornas stora omfattning bekräftas även av flera försäkringsbolag. Helena Stigson, projektledare och ansvarig för trafiksäkerhetsforskningen på Folksam, säger att nästan sju av tio av alla deras olycksfallsärenden som rör cyklister är singelolyckor.
– Det handlar oftast om personer som har cyklat omkull på grund av halka eller på grund av brister i vägbanan, som gropar och hål, säger hon.
Med andra ord, med cykelbanor konstruerade att cykla på, samt bättre underhåll som att ge fan i att hälla ut rullgrus och plocka bort "borttappade" kommunala betongklossar så skulle olyckstalen gå ned.
Håller med dig, men det innebär samtidigt att man kommer att behöva jobba med bland annat planskildhet för cyklister. Eftersom...Harald skrev:Varför ska cykelbanorna inte byggas för 25-30 km/h? Varför ska säkerheten för ett redan långsamt fordon bygga på att det ska gå ännu långsammare samtidigt som man lägger ut miljarder och ödelägger stora delar av stan för att skapa säkra och snabba leder för bilarna? Göteborg har genomfartsleder där bilarna får köra i 70 km/h. Är det för mycket begärt att cyklarna får genomfartsleder för 30 km/h?
Om de icke ansvarskännande cyklisterna (till skillnad från de ansvarskännande cyklisterna) inte anpassar hastighet till situation i förhållande till vad situationen kräver så kommer åtgärder som hejdar de icke ansvarskännande cyklisternas framfart - vilket då enbart kommer att ske på de ansvarskännandes bekostnad.Harald skrev: Det ska inte vara några farthinder för cyklar. Farthinder är för bilar och deras funktion är att få ned hastigheten till vad som tydligen ska anses vara en våldsam hastighet för cyklar. Bilar har i storleksordningen hundra hästkrafter per ton så det spelar ingen roll om de behöver bromsa bort lite rörelseenergi. Cyklar har typ en hästkraft per ton och är därför ett miljövänligare men långsammare transportmedel än bil. För att cykling ska fungera bra som transportmedel måste man bygga cykelbanorna så att cyklisterna i möjligaste mån slipper bromsa bort rörelseenergi.
Jag tycker att jämförförelsen är provokativ, det är meningen att den skall vara det för att skapa eftertanke.Harald skrev:Dum jämförelse. Det handlar ju inte om att man som den som kör 70 på en 30-väg utgör en fara för andra. Tvärtom handlar det ju om att man tillgodoser säkerheten genom att cykla på den del av vägen som är lämpad för och tillåten för den hastighet man håller.2763 skrev:Resonemanget att "jag cyklar i bilfilen för cykelbanorna håller för låg standard och tvingar mig att köra så sakta" är lite som att "jag kör 70 på 30-väg för att min sportbil verkar så mesig i 30"
//T
Om bilisterna "anpassar hastighet till situation i förhållande till vad situationen kräver" så skulle inga dödspåkörnignar ske alls i trafiken! Varför sila mygg och svälja elefanter? Det räddar fler liv att arbeta med säkerheten för de tunga fordonen, inte med de fordon som i princip inte dödar alls.2763 skrev:Om de icke ansvarskännande cyklisterna (till skillnad från de ansvarskännande cyklisterna) inte anpassar hastighet till situation i förhållande till vad situationen kräver så kommer åtgärder som hejdar de icke ansvarskännande cyklisternas framfart - vilket då enbart kommer att ske på de ansvarskännandes bekostnad.
Tänk på att förutom de faktisk dödade _i_ trafiken, dör det tusentals människor varje år _av_ trafiken, i form av microdampartiklar, buller och andra störningar som faktiskt dödar.
- Erik Sandblom
2763 skrev:Håller med dig, men det innebär samtidigt att man kommer att behöva jobba med bland annat planskildhet för cyklister.Harald skrev:Varför ska cykelbanorna inte byggas för 25-30 km/h? Varför ska säkerheten för ett redan långsamt fordon bygga på att det ska gå ännu långsammare samtidigt som man lägger ut miljarder och ödelägger stora delar av stan för att skapa säkra och snabba leder för bilarna? Göteborg har genomfartsleder där bilarna får köra i 70 km/h. Är det för mycket begärt att cyklarna får genomfartsleder för 30 km/h?
Om det inte behövs planskildhet för bilister i 30 km/h varför behövs det för cyklister i samma fart? Som Bruse påpekat är skadekraften bara en tiondel för cyklisten.
Cykel + cyklist = ca 100 kg
bilist + bil = ca 1500 kg
Kanske för att cyklister som grupp är dåliga på att lämna t.ex. gångtrafikanter ifred på övergångsställen. (Liksom på trotoarer, gångväga parker m.fl. platser.)Erik Sandblom skrev: Om det inte behövs planskildhet för bilister i 30 km/h varför behövs det för cyklister i samma fart?
- Gbgcyklaren
Jag såg också SvD:s artikel och kan instämma i att cykelbanorna ofta är undermåliga. Det händer att man får cykla i kringelikrokar för att undvika vattensamlingar, hål, brunnskanter, stolpar, skyltar och annat. Det känns knepigt att det i centrala Göteborg finns banor som är knappt två meter breda och där man ska trängas med cyklister och gående i båda färdriktningarna (utan separering) i kanske 15-20 km/h, medan bilisterna susar förbi på 70-vägen med 4-6 filer precis bredvid. Cyklisterna flyttas över till gångbanan och får cykla långsammare, för att bilarna kan komma fram ännu fortare och säkrare.
Cyklister utmålas ofta som laglösa, men bilister kan ofta vara lika goda kålsupare. Göteborgs-Posten skriver att majoriteten av bilisterna kör för fort vid skolorna. Vid en av skolorna där man mätte körde 4 av 5 för fort. Vid mätningarna i våras körde 47 % av bussarna och 55 % av bilarna för fort utanför skolor där det är 30 km/h. Den som körde fortast körde i 80 km/h. 9 av 10 som blir påkörda i 30 km/h överlever, medan 8 av 10 som blir påkörda i 50 km/h dör. I en annan liknande artikel från i går (som jag inte hittar just nu), förklarade en mamma varför hon körde för fort vid en viss skola: hennes egna barn gick inte på den skolan.
När jag kör bil brukar jag vara den som blir omkörd (även om jag håller hastigheten). När jag cyklar brukar jag dock cykla fortare än genomsnittet. Jag hamnar ibland "uppe i rumpan" på framförvarande cyklist innan jag cyklar förbi. Jag har samlat ihop ett antal sådana rumpklipp i en ny cykelfilm, som även kan ses som en studie i cykelmode:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... lmode.html
Har även lagt ut en film från Göteborgs första trängselskattestation:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... eborg.html
Cyklister utmålas ofta som laglösa, men bilister kan ofta vara lika goda kålsupare. Göteborgs-Posten skriver att majoriteten av bilisterna kör för fort vid skolorna. Vid en av skolorna där man mätte körde 4 av 5 för fort. Vid mätningarna i våras körde 47 % av bussarna och 55 % av bilarna för fort utanför skolor där det är 30 km/h. Den som körde fortast körde i 80 km/h. 9 av 10 som blir påkörda i 30 km/h överlever, medan 8 av 10 som blir påkörda i 50 km/h dör. I en annan liknande artikel från i går (som jag inte hittar just nu), förklarade en mamma varför hon körde för fort vid en viss skola: hennes egna barn gick inte på den skolan.
När jag kör bil brukar jag vara den som blir omkörd (även om jag håller hastigheten). När jag cyklar brukar jag dock cykla fortare än genomsnittet. Jag hamnar ibland "uppe i rumpan" på framförvarande cyklist innan jag cyklar förbi. Jag har samlat ihop ett antal sådana rumpklipp i en ny cykelfilm, som även kan ses som en studie i cykelmode:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... lmode.html
Har även lagt ut en film från Göteborgs första trängselskattestation:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august ... eborg.html
@gbgcyklaren
Vi är helt eniga om att slitaget blir mindre per hastighetsenhet för ett lättare fordon. Däremot ser det ut som att du jämför äpplen och päron med bromsverkan.bruse skrev:En fordon på 10 kg har kortare bromssträcka och sliter mindre på vägarna än ett fordon på 1000 kg. Det kan vi nog vara eniga om.
Och med tanke på detta, så borde bilar och andra tyngre fordons alltid vara belagda med typ max 20 km/h.
Om en personbil bromsar från 20 km/h och en cykel gör detsamma finns det en rätt stor risk att cykelns bromssträcka är betydligt längre.
- Erik Sandblom
En stor del av det problemet beror på kombinerade gång- och cykelbanor. En lösning vore att satsa mer på målade cykelfält och max 30 km/h så att cyklisterna kan cykla bland bilister. En annan lösning är att sätta in en kant (gärna 45° så att cyklister inte fastnar) mellan gångbana och cykelbana.LÅ1 skrev:Kanske för att cyklister som grupp är dåliga på att lämna t.ex. gångtrafikanter ifred på övergångsställen. (Liksom på trotoarer, gångväga parker m.fl. platser.)Erik Sandblom skrev:Om det inte behövs planskildhet för bilister i 30 km/h varför behövs det för cyklister i samma fart?
Gång- och cykelbanor - Synskadades Riksförbund
Gång- och cykelbanor ska vara separerade med en kant eller ett räcke. Avskiljare mellan gång- och cykelbana mellan bostadsområden och utanför tätbebyggelse kan inte enbart avgränsas visuellt med färgmarkering.
Det här med hastighet är intressant. I Sollentunas förslag till cykelplan anger man att en hastighet på 25-30 km/h är lagom på kommunens GC-vägar.
Gångtrafikanter är minst lika dåliga som grupp på att se sig för, lämna plats och över huvudtaget samspela med övriga trafikanter.LÅ1 skrev:Kanske för att cyklister som grupp är dåliga på att lämna t.ex. gångtrafikanter ifred på övergångsställen. (Liksom på trotoarer, gångväga parker m.fl. platser.)Erik Sandblom skrev: Om det inte behövs planskildhet för bilister i 30 km/h varför behövs det för cyklister i samma fart?
En skillnad mellan cyklister och bilister som jag inte hört nämnas är att lagliga bilister åtminstone
en gång i livet genomgått en trafikrelaterad läkarundersökning, vad den nu är värd - en cyklist ska
bara klara att komma upp på cykeln...någon som helst insikt om att det ens existerar något som
heter trafikregler krävs inte heller...en utbredd åsikt är att man inte behöver kunna några
regler när man "bara" ska cykla! Men visst, bilarna är tyngre...
en gång i livet genomgått en trafikrelaterad läkarundersökning, vad den nu är värd - en cyklist ska
bara klara att komma upp på cykeln...någon som helst insikt om att det ens existerar något som
heter trafikregler krävs inte heller...en utbredd åsikt är att man inte behöver kunna några
regler när man "bara" ska cykla! Men visst, bilarna är tyngre...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Vad jag vet behöver gångtrafikanter ingen trafikutbildning eller läkarundersökas innan man får ge sig ut i trafiken. Man behöver inte ens ha tillräckligt med balanssinne för att ta sig upp på någon form av fordon. Någon som helst insikt om att det ens existerar något som heter trafikregler krävs inte heller...en utbredd åsikt är att man inte behöver kunna några regler när man "bara" ska gå!
Hm... tråden utvecklar sig verkligen...
För att återgå till början - jag frågar mig bara varför man ska cykla i spåren. Om man låter bli, slipper man ju bekymmer!?
Nybroplan, Hamngatan osv - där finns ju cykelbanor och cykelfält. De fält som ligger över spår, de är ju korsande, ingen större risk att glida ner..(?)
För att återgå till början - jag frågar mig bara varför man ska cykla i spåren. Om man låter bli, slipper man ju bekymmer!?
Nybroplan, Hamngatan osv - där finns ju cykelbanor och cykelfält. De fält som ligger över spår, de är ju korsande, ingen större risk att glida ner..(?)