Ja, det måste ju läggas in ett antal isolerskarvar för signalanläggningen och det vore väl lite dumt att svetsa in dem i gamla slitna räler. Troligen gör man allt som behöver göras i spåret, för att inte behöva stänga av någon mer gång.Nupski skrev:Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.
Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Låter väl som en klok idéNupski skrev:Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.leifd skrev:Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.
Nu är jobbet igång. Här håller man på med infarten:

och här med utfarten:

Man ska tydligen byta mera räler. Här slår man ur rälbefästningarna ända ned till kurvan vid slingan Slottsskogsvallen. Det gick till så att skopan sattes ned i höjd med befästningarna och sedan kördes maskinen längs spåret:

Den befintliga rälen är lite snedsliten:

De här rännrälerna ska nog ligga i infarten. De har isolerskarvar och i hitänden är de förberedda för att svetsas ihop med BV50.

och här med utfarten:

Man ska tydligen byta mera räler. Här slår man ur rälbefästningarna ända ned till kurvan vid slingan Slottsskogsvallen. Det gick till så att skopan sattes ned i höjd med befästningarna och sedan kördes maskinen längs spåret:

Den befintliga rälen är lite snedsliten:

De här rännrälerna ska nog ligga i infarten. De har isolerskarvar och i hitänden är de förberedda för att svetsas ihop med BV50.

Jag var förbi i lördags eftermiddag och tog några bilder. Växlarna låg i trafikspåret och det svetsades ihop räler. Lite miljöbilder blev det också.
Bildtexter under varje bild.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_002 by darthjpp, on Flickr
Den del av trafikspåret, som inte längre behövs.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_005 by darthjpp, on Flickr
Materiel för växelinstallationen.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_009 by darthjpp, on Flickr
Här svetsas det.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_008 by darthjpp, on Flickr
Det ser ut som om man bytt plats på rälerna, höger räl har blivit vänster räl. Slitaget borde ju vara på insidan....
En fundering, är det vanlig att göra på detta sätt för att slita jämnt på rälerna? Eller är det en snålvariant?

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_012 by darthjpp, on Flickr
Detaljstudie på slitaget....

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_014 by darthjpp, on Flickr
Uppe på berget har skyddsstaket kommit upp, det är ju dumt om nyfikna, spårvagnsintresserade fotografer trillar ner.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_016 by darthjpp, on Flickr
Fast, staketet kunde ju stått lite närmare....
Här flyttas en räl

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_019 by darthjpp, on Flickr
Infartsväxeln, med en rältralla i kranen.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_023 by darthjpp, on Flickr
Ett litet melanmål blev belöningen för klättrandet i berg
PS. Blåbären är slut
Bildtexter under varje bild.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_002 by darthjpp, on Flickr
Den del av trafikspåret, som inte längre behövs.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_005 by darthjpp, on Flickr
Materiel för växelinstallationen.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_009 by darthjpp, on Flickr
Här svetsas det.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_008 by darthjpp, on Flickr
Det ser ut som om man bytt plats på rälerna, höger räl har blivit vänster räl. Slitaget borde ju vara på insidan....
En fundering, är det vanlig att göra på detta sätt för att slita jämnt på rälerna? Eller är det en snålvariant?

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_012 by darthjpp, on Flickr
Detaljstudie på slitaget....

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_014 by darthjpp, on Flickr
Uppe på berget har skyddsstaket kommit upp, det är ju dumt om nyfikna, spårvagnsintresserade fotografer trillar ner.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_016 by darthjpp, on Flickr
Fast, staketet kunde ju stått lite närmare....

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_019 by darthjpp, on Flickr
Infartsväxeln, med en rältralla i kranen.

Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_023 by darthjpp, on Flickr
Ett litet melanmål blev belöningen för klättrandet i berg

PS. Blåbären är slut

Rätt så vanligt att man byter sida och kör slut på den också, snålvariant i all ära men varör inte använda det om det går?
Staketet, det gröna, är inte så nytt men nere vid depåområdet byggs det högre staket med taggtråd.
Staketet, det gröna, är inte så nytt men nere vid depåområdet byggs det högre staket med taggtråd.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
I mitt tycke är det inte en snålvariant. För mig är en snålvariant något som kan användas men där resultatet inte är lika bra. I det här fallet är resultatet lika bra och varför då inte göra det. Hur många av oss köper ett paket mjölk och låter bli att dricka det som är i den nedersta halvan av paketet bara för att det råkade hamna i botten?Fredrik E skrev:Rätt så vanligt att man byter sida och kör slut på den också, snålvariant i all ära men varör inte använda det om det går?
Att använda båda sidor av rälhuvudet är en ekonomiskt riktig och framförallt miljöriktig möjlighet.
//T
Med reservation för tyckfel.
Håller med dig fullt ut Tony.
OK, då har jag fått svar på varför man bytt sida på rälerna. Jag hade en tanke om att det kunde bli snedslitningar på hjulringarna.
Det gröna staketet har inte funnits där tidigare. Det har kommit upp någon gång under sommaren. Dessutom sitter det längre in på berget än markeringarna på marken som visar hur det ska gå. Men att de som gör jobb åt kommunen inte följer anvisningar och att ingen bryr sig om att kolla resultatet av jobbet är ju ingen nyhet.
Hoppas att växlarna är rejält blockerade så att en vagn inte irrar sig in i förtid...
Lär ha hänt både vid rälsbussgaraget och vid Slottskogsvallens delning på den tid då det begav sig.
Lär ha hänt både vid rälsbussgaraget och vid Slottskogsvallens delning på den tid då det begav sig.
Jagade bort stenkastande barn från den kullen i höstas och efteråt skulle jag gena lite men blev stoppad av ett staket, gammal i kroppen så klättrar man ju inte i onödan.Harald skrev:Det gröna staketet har inte funnits där tidigare. Det har kommit upp någon gång under sommaren. Dessutom sitter det längre in på berget än markeringarna på marken som visar hur det ska gå. Men att de som gör jobb åt kommunen inte följer anvisningar och att ingen bryr sig om att kolla resultatet av jobbet är ju ingen nyhet.

Finns det en antydan om att det ska bli spår öster om byggnaden också?
Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
Jodå, men eftersom den är tillfällig så betyder det att ju att det inte kommer finnas för alltid, ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfälligdaniel_s skrev:Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Ja, den försvinner väl när de river bron om 10 år eller så.alex87 skrev:ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig

Det gröna staketet är nyuppsatt. Första gången jag såg det var nu i juli. På den här bilden syns det ju tydligt att hålen för stolparna är nygrävda:

Och här går staketet över en stig som har använts till nyligen:

Men det är inte svårt att ta sig ut på utsidan av staketet om man t.ex. vill ta en bild på infartsväxeln
:

Och här går staketet över en stig som har använts till nyligen:

Men det är inte svårt att ta sig ut på utsidan av staketet om man t.ex. vill ta en bild på infartsväxeln

- Gbgcyklaren
Kul att följa bygget genom bilderna. 
Minns inte om nån redan frågat - men finns det nån skiss på nätet där man kan se hur det kommer att se ut?

Minns inte om nån redan frågat - men finns det nån skiss på nätet där man kan se hur det kommer att se ut?
@gbgcyklaren
En bonusfråga är om det finns räler och matchande slipers där man dessutom kan vända upp-och-ned på rälen och därför alltså kunna "slita den" fyra gånger? Det kanske inte skulle funka, speciellt när den slitna delen av rälen ligger mot slipersen och kanske inte passar? (Man får väl ha två sorters slipers, en för slitna och en för nya "bottnar". Montera på slipers upp-och-ned när spåren ligger på plats och är slitna, vänd sen hela paketet och ta bort de gamla slipersarna och återanvänd dem där man behöver lägga nya spår2763 skrev:Att använda båda sidor av rälhuvudet är en ekonomiskt riktig och framförallt miljöriktig möjlighet.

Du är inte först med den idén. Den är över 170 år gammal, men övergavs eftersom den inte fungerade så bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_profi ... eaded_rail