Angeredsbanans avstängning

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Angeredsbanans avstängning

Inlägg av Harald »

Angeredsbanan är ju avstängd för arbeten på diverse ställen. Angeredslinjerna vänder vi Bellevue (inte vid Gamlestadstorget som det står i Västtrafiks "information"). Där är det ganska fullt med spårvagnar:

Bild

Bild

Artillerigatan har fått en ansiktlyftning. Träden är ekar som ser ut att ha blivit dresserade att låta grenarna växa uppåt i stället för ut åt sidorna:

Bild

Vid Gamlestadstorget är det full rulle. I bakgrunden syns viadukten över Slakthusgatan som ser ut att överleva även denna ombyggnad:

Bild

Full fart även på den provisoriska bussterminalen. Bussar kommer och går hela tiden och folket myllrar. Anslutningslinjerna i Angered är förlängda till Gamlestadstorget och går direkt dit från Angereds Centrum så tidsförlusten för deras resande blir inte så stor. Därutöver går ersättningsbussar som stannar intill de ordinarie spårvagnshållplatserna:

Bild

Även i Angered har man byggt en tillfällig bussterminal:

Bild

Ersättningsbussarna får snirkla sig fram genom arbetsplatsen och trängas med gående till och från Maxi:

Bild

Ingången till slingan. Ska det bli en reservhållplats för inte ska väl avstigningen ligga här långt från bussarna:

Bild

Här delar spåren upp sig i tre som går i ett knippe in i kurvan:

Bild

Sedan börjar de gå isär:

Bild

Och här ska det i tidens fullbordan blir tre plattformsspår:

Bild
Användarens profilbild
alex87

Re: Angeredsbanans avstängning

Inlägg av alex87 »

Jag hade fattat som att de skulle bli 3 spår direkt där de innan var omkörningsspår, är vad jag sett på ritningar innan. De kanske har ändrat sig?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

alex87 skrev:Jag hade fattat som att de skulle bli 3 spår direkt där de innan var omkörningsspår, är vad jag sett på ritningar innan. De kanske har ändrat sig?
Du kan vara helt lugn... Det blir tre avgångs/ankomstspår - dock inte nu. Förbigångsspåret som är vid infarten kommer initialt att användas till att göra "ordningsjusteringar" När anläggningen är färdigbyggd blir det i stället använt för att ställa upp sånt som tar extra lång tid på sig ner till Gamlestaden.

//T
Med reservation för tyckfel.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Träslippers? :lol:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Du verkar ha stora kunskaper om vad man bör och inte i ett anläggningarbete - vad har du för erfarenheter?

/T
josa8904

Inlägg av josa8904 »

2763 skrev:Du verkar ha stora kunskaper om vad man bör och inte i ett anläggningarbete - vad har du för erfarenheter?

/T
att betong- respektive plastslipers (används i usa) är att föredra framför trä..
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

josa8904 skrev:Träslippers? :lol:
Nej. Slippers är en sorts skor. Det du ser på bilden är träslipers. Det är fortfarande ganska vanligt att sådana används, bland annat när man bygger specialvarianter som det inte finns några passande betongslipers till (växlar är ett vanligt exempel). Impregnerat trä håller utmärkt i många år, och används nog till mer än du tror!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev: Nej. Slippers är en sorts skor. Det du ser på bilden är träslipers. Det är fortfarande ganska vanligt att sådana används, bland annat när man bygger specialvarianter som det inte finns några passande betongslipers till (växlar är ett vanligt exempel). Impregnerat trä håller utmärkt i många år, och används nog till mer än du tror!
Andra vanliga exempel är när allt skall byggas in under exempelvis en asfaltyta. Det blir fuktigt och fuktiga betongslipers tål inte frost. Plast är inte ett material utan väldigt många, vilken typ av plast rör det sig om? - det finns säkert någon variant som är jättebra som slipers - men finns helheten? Befästning m.m. m.m. ?

USA är ofta möjligheternas förlovade land - men det är inte alla möjligheter som är bra heller.

/T
josa8904

Inlägg av josa8904 »

oavsätt vilket är vi i göteborg åratal efter, vad gäller i stort sätt allt!
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

josa8904 skrev:oavsätt vilket är vi i göteborg åratal efter, vad gäller i stort sätt allt!
Kanske inte i allt, men i alla fall i stavning (om du får anses som en representant för snittgöteborgaren). Ta och smörj dina frågor med lite ödmjukhet så får du säkert mycket trevligare svar i fortsättningen. :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

josa8904 skrev:oavsätt vilket är vi i göteborg åratal efter, vad gäller i stort sätt allt!
På vilket sätt kan du understödja ditt tyckande?

/T
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

2763 skrev:

/T
Genom att fråga vilken Göteborgare som helst. Både de som använder sig av spårvagnen, och de som inte gör det.

Skulle det vara folkomröstning om spårvägens vara eller inte vara, så skulle nog resultatet bli något som fick läsarna på detta forum att sätta morgonkaffet i halsen både en och två gånger. Spårvagnar från 1965 är kanske trevligt i diggarsynpunkt. Men knappast något för den som vill åka kollektivt i sin dagliga vardag. Och när spårvagnar av senare datum inte heller håller måttet för vad man kan förvänta sig år 2012, så är nog inte josa8904 så fel ute i sina åsikter. De stämmer nog väldigt bra med vad Göteborgarna tycker.

Tack för ordet!
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Eleganten skrev:
2763 skrev:
Genom att fråga vilken Göteborgare som helst. Både de som använder sig av spårvagnen, och de som inte gör det.
Den enda kritik jag egentligen hör mot de äldre vagnarna är att de helt saknar låggolv och att alla utom senaste modellen saknar AC.

I övrigt är ju faktiskt M28 från 1965 en dröm att åka i jämfört med stadsbuss.

Enda gången jag föredrar buss före spårvagn då jag kan välja är om jag ska åka till centralen, mest för att busshållplatsen på centralen ligger mycket närmare järnvägsspåren än vad spårvagnshållplatserna gör.

Dock, så sent som i onsdags åkte jag med 58:an till centralen och träffade på en av dessa klassiska bussar med bastuvärme. I den här var visserligen inte värmen på max (som jag råkat ut på 58:an för några år sen med troligtvis en äldre buss med för klen kylare till motorn...), men AC'n funkade uppenbart inte och bara några få av de normalt fyrkantlås-låsta småfönstrena var öppnade.
Eleganten skrev:Skulle det vara folkomröstning om spårvägens vara eller inte vara, så skulle nog resultatet bli något som fick läsarna på detta forum att sätta morgonkaffet i halsen både en och två gånger.
Med 20% kollektivandel på resorna så är det inte konstigt om 80% vill vad som helst som sparar skattepengar oavsett hur det går för kollektivtrafikresenräerna...
Eleganten skrev:Spårvagnar från 1965 är kanske trevligt i diggarsynpunkt. Men knappast något för den som vill åka kollektivt i sin dagliga vardag. Och när spårvagnar av senare datum inte heller håller måttet för vad man kan förvänta sig år 2012, så är nog inte josa8904 så fel ute i sina åsikter. De stämmer nog väldigt bra med vad Göteborgarna tycker.
Men spårvagnarna från 80-talet med ca 10 år gamla låggolvmellandelarna håller väl måttet på de flesta sätt?

Men visst, det "efterblivna" i Göteborg var väl att man upphandlade en skitvagn... men det berodde på att 100% låggolv var det modernaste man kunde köpa då! OBS alltså att de ännu nyare språvagnar med låggolv på t.ex. 70% av vagnen var "omodernare" då M32 upphandlades...
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

2763 skrev:
alex87 skrev:Jag hade fattat som att de skulle bli 3 spår direkt där de innan var omkörningsspår, är vad jag sett på ritningar innan. De kanske har ändrat sig?
Du kan vara helt lugn... Det blir tre avgångs/ankomstspår - dock inte nu. Förbigångsspåret som är vid infarten kommer initialt att användas till att göra "ordningsjusteringar" När anläggningen är färdigbyggd blir det i stället använt för att ställa upp sånt som tar extra lång tid på sig ner till Gamlestaden.

//T
Men det kommer bli tre avgångsspår nu i alla fall?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Eleganten skrev:
2763 skrev:

/T

Skulle det vara folkomröstning om spårvägens vara eller inte vara, så skulle nog resultatet bli något som fick läsarna på detta forum att sätta morgonkaffet i halsen både en och två gånger. Spårvagnar från 1965 är kanske trevligt i diggarsynpunkt. Men knappast något för den som vill åka kollektivt i sin dagliga vardag. Och när spårvagnar av senare datum inte heller håller måttet för vad man kan förvänta sig år 2012, så är nog inte josa8904 så fel ute i sina åsikter. De stämmer nog väldigt bra med vad Göteborgarna tycker.

Tack för ordet!
Göteborgaren är nog väldigt insatt eller intresserad av vilken slipers som ligger under asfalten?
Generaliseringar är det många som är duktiga på här inne.
Den som ser sig omkring ser ju att det är framtiden på bilderna? Stockholm har ju till och med börjat bygga ut nätet.

Här är det dock eftersatt, mutat och annat skumt men det går framåt och jag vill påstå att det inte är så omodernt, trafiken fungerar ju.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Att systemet är eftersatt är väl enligt mig och många andra bara förnamnet. Som resenär föredrar nog de flesta smidigheten i exempelvis stockholms tunnelbana framför att sitta fast i överfulla, skramlande samt stundtals helt stillatsående plåtvagnar i gatan!

Skall en vägskatt vara legitim måste givetvis ett kollektivt alternativ värt namnet existera. Vad som då behövs är framförallt planskildhet. Några chalmerister föreslog i sitt ex-arbete en sk. allélänk, ett tänk som verkligen skulle kunna lösa så många problem i staden.

...men inte i göteborg, nej här skall allt minsann vara som det alltid har varit! - Tänket som också ger oss trä- istället för betongslipers, enkel- istället för dubbelriktningsvagnar, sikt- istället för signalreglering. Behöver jag fortsätta?

Att förklara detta för somliga här inne bör jag väl ha förstått skulle kunnat liknas vid att prata med en vägg. Men trots det vill jag be er att försöka vidga vyerna (gärna utomlands), och se er om kring med ledmotivet "göteborgs bästa" i minnet!

/josa
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tråkig attityd du har,här får du svar med förklaringar och kan inte kan godta dom?
Bara att gå vidare med andra nyfikna frågor i istället. Kunskapen är stor i forumet men att påverka de med pengasäcken gör man inte i ett forum för spårvägsintresserade, inte på denna nivå i allafall.
josa8904

Inlägg av josa8904 »

Fredrik E skrev:Tråkig attityd du har,här får du svar med förklaringar och kan inte kan godta dom?
Bara att gå vidare med andra nyfikna frågor i istället. Kunskapen är stor i forumet men att påverka de med pengasäcken gör man inte i ett forum för spårvägsintresserade, inte på denna nivå i allafall.
Är det så att oliktänkande inte passar in på detta forum, eller varför betraktar du min attityd som tråkig?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Du läser inte allt, du läser och ser det du vill se, därför har du en tråkig attityd.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Eleganten skrev:
2763 skrev:

/T

Tack för ordet!
Nu var frågan inte riktad till dig utan till någon annan. Jag håller fullt med dig om att det finns ett eftersatt underhåll och att vagnar med högt golv hör forntiden till.

Jag håller däremot inte med dig om att en folkomröstning skulle ge det resultat du tror - Göteborgarna älskar att hata sina spårvagnar och färre än du tror skulle vilja avstå sitt favorithatobjekt.

/T
Skriv svar