Eleganten skrev:2763 skrev:josa8904 skrev:oavsätt vilket är vi i göteborg åratal efter, vad gäller i stort sätt allt!
På vilket sätt kan du understödja ditt tyckande?
Genom att fråga vilken Göteborgare som helst. Både de som använder sig av spårvagnen, och de som inte gör det.
Den enda kritik jag egentligen hör mot de äldre vagnarna är att de helt saknar låggolv och att alla utom senaste modellen saknar AC.
I övrigt är ju faktiskt M28 från 1965 en dröm att åka i jämfört med stadsbuss.
Enda gången jag föredrar buss före spårvagn då jag kan välja är om jag ska åka till centralen, mest för att busshållplatsen på centralen ligger mycket närmare järnvägsspåren än vad spårvagnshållplatserna gör.
Dock, så sent som i onsdags åkte jag med 58:an till centralen och träffade på en av dessa klassiska bussar med bastuvärme. I den här var visserligen inte värmen på max (som jag råkat ut på 58:an för några år sen med troligtvis en äldre buss med för klen kylare till motorn...), men AC'n funkade uppenbart inte och bara några få av de normalt fyrkantlås-låsta småfönstrena var öppnade.
Eleganten skrev:Skulle det vara folkomröstning om spårvägens vara eller inte vara, så skulle nog resultatet bli något som fick läsarna på detta forum att sätta morgonkaffet i halsen både en och två gånger.
Med 20% kollektivandel på resorna så är det inte konstigt om 80% vill vad som helst som sparar skattepengar oavsett hur det går för kollektivtrafikresenräerna...
Eleganten skrev:Spårvagnar från 1965 är kanske trevligt i diggarsynpunkt. Men knappast något för den som vill åka kollektivt i sin dagliga vardag. Och när spårvagnar av senare datum inte heller håller måttet för vad man kan förvänta sig år 2012, så är nog inte josa8904 så fel ute i sina åsikter. De stämmer nog väldigt bra med vad Göteborgarna tycker.
Men spårvagnarna från 80-talet med ca 10 år gamla låggolvmellandelarna håller väl måttet på de flesta sätt?
Men visst, det "efterblivna" i Göteborg var väl att man upphandlade en skitvagn... men det berodde på att 100% låggolv var det modernaste man kunde köpa då! OBS alltså att de ännu nyare språvagnar med låggolv på t.ex. 70% av vagnen var "omodernare" då M32 upphandlades...