Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nej - ett företag som är en hel del större och som även producerar saker på riktigt. En av deras riktigt gamla produkter finns såsom varande hjärtat i ett världskulturarv en bit utanför Varberg.
Nej - ett företag som är en hel del större och som även producerar saker på riktigt. En av deras riktigt gamla produkter finns såsom varande hjärtat i ett världskulturarv en bit utanför Varberg.
/T
Självklart ska det vara Spyker fast ändå inte. Konkurser går bäst igenom fullt ut, sen börjar man på ny kula med nytt material och nya tankebanor.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Efter en titt på Google Maps, så tar det ca ett dygn enkel väg 25 timmar med en sth på 80 km/h utan raster.... Om de inte är anläggningen i Napoli, då tar det 30 timmar
Då vagnarna går med Stena Line via Kiel så tar det ca 19 timmar från anläggningen i Pistoia till Kiel. Sedan tar färjan ca 14 timmar. Så två dygn varje väg är mer realistiskt med färja och lagstadgad vila för lastbilschaufförerna.
Med fyra vagnar att hämta och fyra dygn för tur och retur GBG-Italien så borde de fyra vagnarna vara här den 4/8. Möjligtvis kan det ta någon extra dag för varje resa för att passa trafik och färjetider.
Den lagstadgade vilan går iofs att lösa med förarbyten.
Vet vi att returresan också går med färjan till Kiel? Eftersom "vagnbjörnen" är olastad så är det kanske inga problem att köra den t.ex. via Öresundsbron, Helsingborg-Helsingör eller annan förbindelse om man av någon anledning skulle vilja det (t.ex. för att komma fram tidigare - men man lär väl inte vara färdigavlastad på så mycket kortare tid än vad man har på sig om man ankommer 09 och avgår 19 med Kiel-färjan.
Avlastningen från vagnbjörnen tar nog inte så lång tid, om vagnen ankom vid tiotiden, så tog det nog inte mer än någon timme, för jag passerade Rantorget vid 12, och då stod vagnen på spåret bakom Preem-macken.
Returen kan nog gå via Öresundsbron, men jag tror man gärna slipper en lång transport genom Danmark, då blir det ett land mindre att ordna tillstånd och vägtransportledare genom.
Nå, vi märker om det kommer en vagn på måndag eller tisdag nästa vecka, jag tror att AnsaldoBreda gärna får dem levererade
darthjpp skrev:Efter en titt på Google Maps, så tar det ca ett dygn enkel väg 25 timmar med en sth på 80 km/h utan raster.... Om de inte är anläggningen i Napoli, då tar det 30 timmar
Specialtransporter har oftast inte så hög sth. Dessutom är de ofta hänvisade till att utföra sin transport mellan vissa klockslag för att inte vara för mycket i vägen.
Spårtrailers kan i viss mån vara smarta så at de går att dra ihop till 18 m. Då går återresan som "normal transport" och kan i så fall framföras i 80.
Då är serie 2 av M32 tagna ur trafik. Smörjningen av hjullagren är inte gjorda som de ska. Tyska FAG, som tillverkat dem, ska försöka finna en lösning på problemet.
hej skrev:Då är serie 2 av M32 tagna ur trafik. Smörjningen av hjullagren är inte gjorda som de ska. Tyska FAG, som tillverkat dem, ska försöka finna en lösning på problemet.
Förutom 441 och 442, som rullar, de har ju redan haft haveriet och är ute igen
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
2763 skrev:Problemen har inte med vagnarnas nationalitet att göra. Det är snarare så att tillverkaren har en företagskultur som ställer till det.
Det kan man lugnt säga. AnsaldoBreda har ju mycket solida skandinaviska referenser med punktliga leveranser av fordon som fungerar till punkt och pricka.
Det är imponerande att det strulat med SL95 i Oslo, M32 i Göteborg, IC4 i Danmark och senast V250 Albatross.
Kjent problem på Oslo's Ansaldo vogner også det...................
Andreas
Det var det jag syftade på bra med italienska vagnar. De verkar vara byggda för italienskt klimat. Inte svenskt vinterklimat med mycket salt på vägar och gator.
Detta var ju något de första japanska och andra asiatiska bilarna drabbades av när de kom på den svenska marknaden.
Inget nytt alltså.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark