Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Det var jag som slog larm om vattenångan på hållplatsen Gröndal. Jag ringde 1:a gången i slutet av maj till 112, då skulle även räddningsverket höra samtalet, sas det. Trodde någon skulle kolla kolla.
Till min stor förvåning på midsommarnatten får jag ser ångan pysa ut mellan gatustenarna, stenarna på hållplatsen var väldigt varma och vatten rann och samlades i korsningen Gröndalsvägen/Sjöbjörnsvägen, alltså tre veckor efter mitt första larmsamtal. Och det var inte lätt att få någon reagera.
Jag ringde olika journummer alla ville hänvisa mig vidare till någon annan (storhelgtillägg och ingen ville ta ansvar). Jag fick verkligen argumentera och någon lovade ringa till Fortum. Jag kollade någon timme senare och Fortum hade fått en anmälan. alltså fjärrvärmeledningen hade läckt minst tre veckors tid. Då undrar jag hur stabil är gata under hållplatsen Gröndal?
Till min stor förvåning på midsommarnatten får jag ser ångan pysa ut mellan gatustenarna, stenarna på hållplatsen var väldigt varma och vatten rann och samlades i korsningen Gröndalsvägen/Sjöbjörnsvägen, alltså tre veckor efter mitt första larmsamtal. Och det var inte lätt att få någon reagera.
Jag ringde olika journummer alla ville hänvisa mig vidare till någon annan (storhelgtillägg och ingen ville ta ansvar). Jag fick verkligen argumentera och någon lovade ringa till Fortum. Jag kollade någon timme senare och Fortum hade fått en anmälan. alltså fjärrvärmeledningen hade läckt minst tre veckors tid. Då undrar jag hur stabil är gata under hållplatsen Gröndal?
Nya tvärbanan tar fart
Du är en hjälte som bryr dig. Men var är ansvaret? Ingen tog ditt larm på allvar, för i dessa upphandlingens tider, är det alltid nån annan som ska laga.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ja du, det kostar på att vara en ansvarstagande medborgare. Läcker det vatten i gatorna i Stockholms stad så är det i princip bara två ledningsägare det kan vara fråga om: Stockholm Vatten eller Fortum Värme. Men man kan ju med fog undra hur detta påverkat vägkroppen.Aralia skrev:Det var jag som slog larm om vattenångan på hållplatsen Gröndal. Jag ringde 1:a gången i slutet av maj till 112, då skulle även räddningsverket höra samtalet, sas det. Trodde någon skulle kolla kolla.
Alltnog har Fortum bestämt sig för att bygga en ny fjärrvärmeledning i annan sträckning, varefter den befintliga ledningen under Gröndalsvägen överges. Uppgrävningen av Gröndalsvägen, med åtföljande avstängning av Tvärbanan, kommer alltså inte att bli av.
/M
Om inte NCC har klantat sig ordentligt är det knappast en spårvagn (det har ju dessutom bara körs ett par tre vändor hittills, och då borde vi ha sett skador på vagnarna). Är plattformen korrekt utförd så är spårstyrningen ju väldigt exakt. Det kan man däremot inte säga om bussarna. Åk t.ex. ned i Hammarby Sjöstad och se hur plattformskanterna ser ut på de kombinerade spårvagns- och busshållplatserna.superpin skrev:Är det spårvagn eller annat fordon som har skavt av 1.5 meter av perrongkanten vid Sundbybergs torg?
/M
Jag har vid ett tillfälle försökt larma om en vattenläcka. Det var några år sedan och en tidig kväll, kommer inte ihåg veckodagen. Platsen var i kanten av en rabatt i Berzelii park. Förmodligen var det "bara" en bevattningsledning som läckte, men det kom upp en hel del vatten. Jag blev också hänvisad fram och tillbaka, jag gav jag upp ganska snart, för jag insåg att det nog ingen risk för stor skada, men i värsta fall kunde rabatten spolas bort.Aralia skrev:Det var jag som slog larm om vattenångan på hållplatsen Gröndal. Jag ringde 1:a gången i slutet av maj till 112, då skulle även räddningsverket höra samtalet, sas det. Trodde någon skulle kolla kolla.
Vid ett tidigare tillfälle så insåg varken jag eller många andra hur allvarligt en stor vattenläcka kan vara. Det kom upp vatten mellan trottoarstenarna vid Hamngatan utanför restaurang TGI Friday's (Kungsträdgården) Antagligen var det först när vattnet rann in i restaurangen som de ringde. Men när brandkåren kom så körde de med blåljus och sirener och spärrade snabbt av området.
Fast detta var långt från Tvärbanan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
I egenhet av en av dom som stundom får försöka anmäla diverse fenomen som förare rapporterar in kan vittna om att det inte alltid går så smidigt och att man ibland blir bollad mellan olika instanser. Det händer att man ger upp. Staden skulle ha nån fungerande motsvarande SLs DLC, en central felanmälan som allt kan trattas igenom.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det var bättre förr när man ringde Stockholms Gatukontor som skickade ut en gubbe/gumma(?) som kollade upp saken och såg till att det blev ordnat innom "ganska" rimlig tid. Nu för tiden är ju allt privatiserat och på entreprenad så ingen verkar veta vem som har hand om just det problemet. Vad har egentligen vi tjänat på förändringarna när alla pengar går till riskkapitalbolagen i obskyra skatteparadis. VADÅ JAG BITTER? 

Stockholms stad:Odd skrev:I egenhet av en av dom som stundom får försöka anmäla diverse fenomen som förare rapporterar in kan vittna om att det inte alltid går så smidigt och att man ibland blir bollad mellan olika instanser. Det händer att man ger upp. Staden skulle ha nån fungerande motsvarande SLs DLC, en central felanmälan som allt kan trattas igenom.
http://www.stockholm.se/felanmalan
Stockholm Vatten:
http://www.stockholmvatten.se/sv/Om-oss ... elanmalan/
Fortum Värme:
http://www.fortum.com/countries/se/om-f ... fault.aspx
Kan vi lämna ämnet nu och återgå till Tvärbanan?
- Stefan Widén
Normalt kan man felanmäla alla gatufel inkl belysning vattenledningar, gas, fjärrvärme via sthlms stads felanmälan som är uppbyggt som DLC. De kan i sin tur kalla ut respektive bolag som har underhållsansvaret för uppkomna fel.
Alla de gånger jag har felanmält så har detta fungerat.
Är man i SLvärlden ska man alltid felanmäla till DLC som skickar felanmälan vidare. Har det inte fungerat så är det någon operatör som inte vet hur hen ska göra.
Stefan
Alla de gånger jag har felanmält så har detta fungerat.
Är man i SLvärlden ska man alltid felanmäla till DLC som skickar felanmälan vidare. Har det inte fungerat så är det någon operatör som inte vet hur hen ska göra.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det finns väl plattor i körbanan på stationerna i Hammarby Sjöstad som skall få bussföraren att känna när han kör för nära kanten. Men hjälper det när det finns snö och is? För övrigt så är ju gatuunderhållet i den här staden sådant att bussarna skakar och skramlar utan speciella plattor, så föraren lägger kanske inte märke till dessa speciella ojämnheter.MWE skrev:Om inte NCC har klantat sig ordentligt är det knappast en spårvagn (det har ju dessutom bara körs ett par tre vändor hittills, och då borde vi ha sett skador på vagnarna). Är plattformen korrekt utförd så är spårstyrningen ju väldigt exakt. Det kan man däremot inte säga om bussarna. Åk t.ex. ned i Hammarby Sjöstad och se hur plattformskanterna ser ut på de kombinerade spårvagns- och busshållplatserna.superpin skrev:Är det spårvagn eller annat fordon som har skavt av 1.5 meter av perrongkanten vid Sundbybergs torg?
/M

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Näe. Det du hänvisar till kanske skall fungera i teorin men i praktiken är det inte så lätt. Den ena hänvisar till den andra som hävisar tillbaka eller till nån som har semester osv. Näe, det är faktiskt inte så enkelt som att hänvisa till en felanmälningsfunktion på nätet även om jag önskade att det vore så...MWE skrev:Stockholms stad:Odd skrev:I egenhet av en av dom som stundom får försöka anmäla diverse fenomen som förare rapporterar in kan vittna om att det inte alltid går så smidigt och att man ibland blir bollad mellan olika instanser. Det händer att man ger upp. Staden skulle ha nån fungerande motsvarande SLs DLC, en central felanmälan som allt kan trattas igenom.
Stockholm Vatten:
Fortum Värme:
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Och jag hänvisar till kamrat Widén inlägg ovan (den diskussionen kan ni ju ta när ni träffas vid Alkärret härnäst). Om Stockholms stads felanmälan i största allmänhet fungerar bra eller dåligt (vare sig man använder e-tjänsten eller ringer, båda alternativen finns i länken) är knappast ett ämne för den här tråden: Nya tvärbanan tar fart, om nu någon kommer ihåg?Odd skrev:Näe. Det du hänvisar till kanske skall fungera i teorin men i praktiken är det inte så lätt. Den ena hänvisar till den andra som hävisar tillbaka eller till nån som har semester osv. Näe, det är faktiskt inte så enkelt som att hänvisa till en felanmälningsfunktion på nätet även om jag önskade att det vore så...MWE skrev:Stockholms stad:Odd skrev:I egenhet av en av dom som stundom får försöka anmäla diverse fenomen som förare rapporterar in kan vittna om att det inte alltid går så smidigt och att man ibland blir bollad mellan olika instanser. Det händer att man ger upp. Staden skulle ha nån fungerande motsvarande SLs DLC, en central felanmälan som allt kan trattas igenom.
Stockholm Vatten:
Fortum Värme:
Tja, det finns ju inte många av de där plattorna kvar. Vid hpl Sickla Udde och Mårtensdal är de helt försvunna. Antagligen är det väl snöröjningen som skapar bort dem!LÅ1 skrev:Det finns väl plattor i körbanan på stationerna i Hammarby Sjöstad som skall få bussföraren att känna när han kör för nära kanten. Men hjälper det när det finns snö och is? För övrigt så är ju gatuunderhållet i den här staden sådant att bussarna skakar och skramlar utan speciella plattor, så föraren lägger kanske inte märke till dessa speciella ojämnheter.MWE skrev:Om inte NCC har klantat sig ordentligt är det knappast en spårvagn (det har ju dessutom bara körs ett par tre vändor hittills, och då borde vi ha sett skador på vagnarna). Är plattformen korrekt utförd så är spårstyrningen ju väldigt exakt. Det kan man däremot inte säga om bussarna. Åk t.ex. ned i Hammarby Sjöstad och se hur plattformskanterna ser ut på de kombinerade spårvagns- och busshållplatserna.superpin skrev:Är det spårvagn eller annat fordon som har skavt av 1.5 meter av perrongkanten vid Sundbybergs torg?
/MBegriper inte att bussförarna står ut. I viss utsträckning beror det kanske på bussarna också. (De skakar sönder på dåliga vägavsnitt och efter ett tag så skramlar de även på jämnt underlag.)
Stockholm stad, vad är det? 

Redan första året 2002 när vi körde nere i sjöstan så skrapades plattformselementen ner av bussarnas hjulbultar och en del bussar har en slags metallring som täcker bultarna och dessa brukade/ar ligga utmed banan som minne av deras framfart.
Eftersom det knappt sopas utmed tvärbanan varken i sjöstan eller uppfarten mot Liljeholmen från Gamla Södertäljevägen och utmed plattformen (tror minsann att man sedan 1999 aldrig har sopat där) så ligger dom gula "puttifrån" bitarna och skräpar utmed spåren.
Kan tänka mig eftersom bussarna i Sumpan delar tvärbaneplattformen med varann så har vi samma fenomen där med.
Eftersom det knappt sopas utmed tvärbanan varken i sjöstan eller uppfarten mot Liljeholmen från Gamla Södertäljevägen och utmed plattformen (tror minsann att man sedan 1999 aldrig har sopat där) så ligger dom gula "puttifrån" bitarna och skräpar utmed spåren.
Kan tänka mig eftersom bussarna i Sumpan delar tvärbaneplattformen med varann så har vi samma fenomen där med.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Om det var samma läcka så vore det kanske läge för SL (som lär riskera sättningsskador i banan) att polisanmäla att detta inte hanterades första gången.Aralia skrev:Det var jag som slog larm om vattenångan på hållplatsen Gröndal. Jag ringde 1:a gången i slutet av maj till 112, då skulle även räddningsverket höra samtalet, sas det. Trodde någon skulle kolla kolla.
Tipsa SL om detta, så får de agera på rätt sätt. P.S. tipsa via nån politiker, så rinner det kanske inte ut i bruset

Nyreparerat spårområde är väl också en ny del av Tvärbanan?MWE skrev:Kan vi lämna ämnet nu och återgå till Tvärbanan?

Stockholms kommun och några andra kommuner har fått för sig att kalla sig för stad. Jag tror det var Helsingborg som började, varpå centralbyråkraterna i Stockholm gruffade, varpå Helsingborg svarade nåt i stil med att Stockholm har inte befogenheter att ta bort stadsprivilegier utfästa av den danska kungen, varpå centralbyråkraterna insåg löjligheten i gruffandet, och sen har fler orter börjat kalla sig stad.BSB101 skrev:Stockholm stad, vad är det?
Stad är ett bra namn, men det bör väl avse tätort och inte kommun, kanske. Däremot vill jag aldrig att vi återinför borgmästare och andra gammeltramstitlar...
-
Det här är rejält "off-topic", men när det nu ändå tagits upp här:M_M skrev:Stockholms kommun och några andra kommuner har fått för sig att kalla sig för stad. Jag tror det var Helsingborg som började, varpå centralbyråkraterna i Stockholm gruffade, varpå Helsingborg svarade nåt i stil med att Stockholm har inte befogenheter att ta bort stadsprivilegier utfästa av den danska kungen, varpå centralbyråkraterna insåg löjligheten i gruffandet, och sen har fler orter börjat kalla sig stad.BSB101 skrev:Stockholm stad, vad är det?
Stad är ett bra namn, men det bör väl avse tätort och inte kommun, kanske. Däremot vill jag aldrig att vi återinför borgmästare och andra gammeltramstitlar...
Det var i Stockholm man började med det här någon gång på 80-talet efter ett beslut i kommunfullmäktige. Tretton andra har följt efter. Några privilegier utfärdade av kungar, svenska eller danska, har inte gällt på mycket länge och spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Det rör sig helt enkelt om kommuner som marknadsför sig under en annan benämning. I tillräckligt juridiska dokument kallas dock även Stockholm för "kommun". "Centralbyråkraterna" (vilka det nu är) bryr sig inte.
- Jourmaster
- Moderator
Den här tråden handlar om nya Tvärbanan och inget annat. Vill ni diskutera något annat så får ni göra det i någon därför lämpad tråd.
Jourhavande forummoderator.
- Jourmaster
- Moderator
Jag upprepar att tråden handlar om nya tvärbanan, inte om gatusopning, vad kommuner kallar sig eller något annat. Vill ni diskutera andra ämnen får ni starta nya trådar. Ett par inlägg som inte handlade om ämnet är borttagna. Eventuella nya inlägg utanför ämnet kommer att möta samma öde.
Jourhavande forummoderator.
Nu är det lite mer är tre år sedan jag startade denna tråd och jag kan väl säga att det har gått över förväntan, jättekul med alla nya uppdateringar och infon om Tvärbanan Norr och dess utbyggnad som ni andra bidrar med.... i dag gick jag banan tillsammans med alias "Sparkfot" från Hållplats Johannesfred till Solna Station och här följer en uppdatering i form av bilder utmed banan, håll till godo!

Depåbygget i Ulvsunda börjar ta form..

Depåbygget sett från plattformen

Norra Ulvsunda, lika lugnt där som för flera månader sedan. Man har inte fortsatt med gatuarbetena för att förbinda handelscentrumet med tvärbanan och gatorna i industriområdet.

Man har valt tunnelbanans varningsskyltar till hela nya tvärbanan

Karlsbodavägen, skyltorgie

Bällsta Bro, ligger också i dvala. Man höll för stunden på med att högtrycksblästra bort en del av det svarta tätningsgegget på bron över Bällstaån.

Sundbyberg Centrum

Oljetrågsrondellen innan spårvägsbron över mälarbanan

Solna Business park var lugnt och stilla....

Men vad är detta då?
En provisorisk träplattform byggs PÅ norrspåret strax innan kommande hpl Solna Centrum, något jippo på G eller är det denna plattform SL vill att vi ska använda från sommaren 2013 till 2014?

Ordentligt byggt med två in och utgångar

Längre än hit går det inte på ett par år

Tjernobyl?
Nej, Nån slags underbehandling av betongen vid kommande hpl Solna Centrum

Efter Hpl Solna Centrum ska tvärbanan senare gå ner i tunnel mot Solna Station

I bortre änden på bilden kommer tvärbanan ut igen för att passera genom Hagalundsparken för att...

... i bildens bortre ände dyka ner igen ca 100 m för att sedan ankomma ändhållplatsen Solna Station 2014.

Ändhpl Solna Station nedanför till höger i bild.

Foto från den änden där folk från järnvägsstationen kommer att komma upp mot tvärbanan.
/a32

Depåbygget i Ulvsunda börjar ta form..

Depåbygget sett från plattformen

Norra Ulvsunda, lika lugnt där som för flera månader sedan. Man har inte fortsatt med gatuarbetena för att förbinda handelscentrumet med tvärbanan och gatorna i industriområdet.

Man har valt tunnelbanans varningsskyltar till hela nya tvärbanan

Karlsbodavägen, skyltorgie

Bällsta Bro, ligger också i dvala. Man höll för stunden på med att högtrycksblästra bort en del av det svarta tätningsgegget på bron över Bällstaån.

Sundbyberg Centrum

Oljetrågsrondellen innan spårvägsbron över mälarbanan

Solna Business park var lugnt och stilla....

Men vad är detta då?
En provisorisk träplattform byggs PÅ norrspåret strax innan kommande hpl Solna Centrum, något jippo på G eller är det denna plattform SL vill att vi ska använda från sommaren 2013 till 2014?

Ordentligt byggt med två in och utgångar

Längre än hit går det inte på ett par år

Tjernobyl?
Nej, Nån slags underbehandling av betongen vid kommande hpl Solna Centrum

Efter Hpl Solna Centrum ska tvärbanan senare gå ner i tunnel mot Solna Station

I bortre änden på bilden kommer tvärbanan ut igen för att passera genom Hagalundsparken för att...

... i bildens bortre ände dyka ner igen ca 100 m för att sedan ankomma ändhållplatsen Solna Station 2014.

Ändhpl Solna Station nedanför till höger i bild.

Foto från den änden där folk från järnvägsstationen kommer att komma upp mot tvärbanan.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas