Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
MWE

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av MWE »

Ja, idag är hpl Alviks strand helt avstängd, eftersom ett nytt vändspår ska byggas här (se vidare ovan). Endast söderspåret är öppet för trafik, norrgående tåg kör motspår mellan Stora Essingen och Alvik. Några utsnitt från en förbifart:

Bild

Bild

Nu kör vi dessutom sommartrafik med reducerat antal tåg, vilket betyder 4 min reglertid i Alvik och 5 min i Sickla Udde. Vad SL och Veolia Transport inte har tänkt på (eller inte velat tänka på) är den tid det tar för tågmötena strax innan Stora Essingen, där norrgående tåg får stå och vänta på södergående vid "infarts"signal 507.

Bild

Det betyder att de fyra minuterna i Alvik i stort sett är uppätna redan vid ankomst. Det fungerar väl i lågtrafik, under högtrafik spricker förstås tidtabellen. Och värre ska det bli. Det har nämligen upptäcks en vattenläcka i Gröndal, vilket föranleder Stockholms stad att gräva upp Gröndalsvägen under juli. Det får förstås vissa konsekvenser för trafikeringen, milt uttryckt.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Jourmaster har tagit bort ett citat från ett borttaget inlägg som innehöll en nedsättande benämning på en person som kan identifieras.

Jaa, i sommar verkar det bli många störande moment på tvärbanan... Avstängningen av hpl Alviks strand med sitt enkelspår fram till den 2/9 och sedan den akuta avstängningen i Gröndal mellan 16/7-29/7 då ingen trafik kommer att gå mellan Stora Essingen - Liljeholmen, för att inte tala om den långt i från verkligheten lagda tidtabellen som gör att man "alltid" ligger sen vid vändningarna och inga chanser till varken vattenpåfyllning eller kisspausar.
Fototillfällen bjuds iaf när vagntransporterna av trafikvagnarna som gått mellan Liljeholmen - Sickla Udde kommer att eskorteras genom Liljeholmen-Gröndal mot trafiken sen kväll/natt kommer det att ske.

Och mitt i allt detta ska SL demoköra, hoppas man går banan och mäter upp så A32 får plats så man inte behöver köra sönder fler vagnar som "kan" behövas för övrig ordinarie trafik.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

A32 skrev:...
Och mitt i allt detta ska SL demoköra, hoppas man går banan och mäter upp så A32 får plats så man inte behöver köra sönder fler vagnar som "kan" behövas för övrig ordinarie trafik.
Syftar detta på någon speciell incident?
Som skett på Tvärbanans nya del norr om Alvik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

MWE skrev:Ja, idag är hpl Alviks strand helt avstängd, eftersom ett nytt vändspår ska byggas här (se vidare ovan). Endast söderspåret är öppet för trafik, norrgående tåg kör motspår mellan Stora Essingen och Alvik. Några utsnitt från en förbifart:

Bild
Vilken tur att jag tog mig hit i april och tog lite bilder.

Hur blir det längs resten av tvärbanan vid Årstadal och andra stället; när skall det byggas iom vid de hållplatserna?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
MWE

Inlägg av MWE »

LÅ1 skrev:

Kolla 1:05 in i filmklippet - ex.vis
MWE

Inlägg av MWE »

Bussmicke skrev:Vilken tur att jag tog mig hit i april och tog lite bilder.

Hur blir det längs resten av tvärbanan vid Årstadal och andra stället; när skall det byggas iom vid de hållplatserna?
Det blir nog inte förrän under avstängningen mars - juni 2013.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

MWE skrev:
LÅ1 skrev:

Kolla 1:05 in i filmklippet - ex.vis
Jaha, där ser man!
Man kan ju spontant tycka att det borde finnas bättre sätt att upptäcka en felplacerad skylt, men detta är kanske det effektivaste? I alla fall det mest exakta!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Man kan ju spontant tycka att det borde finnas bättre sätt att upptäcka en felplacerad skylt, men detta är kanske det effektivaste? I alla fall det mest exakta!
En förekommande variant är att snickra på ett gäng brädor på en godsvagn, där brädorna sticker ut såpass att de garanterat kommer krocka med nåt som en riktig vagn också kommer krocka med.

Det kräver dock i princip samma arrangemang med avseende på var hjulen sitter och hur långt det är mellan hjulen på provvagnen som på en riktig vagn. Kanske inte precis jättelätt att få tag på en passande vagn för att hitta fel just i kurvor?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Man kan ju spontant tycka att det borde finnas bättre sätt att upptäcka en felplacerad skylt, men detta är kanske det effektivaste? I alla fall det mest exakta!
En förekommande variant är att snickra på ett gäng brädor på en godsvagn, där brädorna sticker ut såpass att de garanterat kommer krocka med nåt som en riktig vagn också kommer krocka med.
Det funkade med C20 (där var det dock stål) så det borde funka än idag.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fast spårvagnar klarar väl avsevärt snävare kurvor än tunnelbanevagnar (och järnvägståg) och därmed borde skillnaden i kurvor mellan olika hjulkonfigurationer ha större betydelse för spårvagnar än tunnelbanevagnar.

(Det finns för övrigt nånstans bilder på nätet på en såndär "prov/mall-vagn" från när X2000 provkördes i Australien, om jag inte minns fel och om bilden inte tagits ner... :) ).
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

den akuta avstängningen i Gröndal mellan 16/7-29/7 då ingen trafik kommer att gå mellan Stora Essingen - Liljeholmen,
vad är det för arbeten som skall göras där? SL:s webbställe skriver bara "reparationsarbeten" http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Fo ... -trafiken/
/Gunnar Ekeving
MWE

Inlägg av MWE »

gek skrev:
den akuta avstängningen i Gröndal mellan 16/7-29/7 då ingen trafik kommer att gå mellan Stora Essingen - Liljeholmen,
vad är det för arbeten som skall göras där? SL:s webbställe skriver bara "reparationsarbeten" http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Fo ... -trafiken/
Enligt den information vi fått från vår arbetsledning rör det sig om en vattenledning under norrspåret genom Gröndals centrum, som måste åtgärdas (vattenledningen alltså). Ännu har jag inte sett några uppgifter om detta på Stockholm Vattens hemsida.
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

MWE skrev:
gek skrev:
Enligt den information vi fått från vår arbetsledning rör det sig om en vattenledning under norrspåret genom Gröndals centrum, som måste åtgärdas (vattenledningen alltså). Ännu har jag inte sett några uppgifter om detta på Stockholm Vattens hemsida.
Det är en fjärrvärmeledning som läcker
Framgår på Fortums hemsida...
Rälen på ena spåret (Norrspår?) är varmare än det andra...
Gröndal
Avbrott mellan 2012-07-16 07:00 och 2012-07-16 21:00
Orsak till avbrott: Reparation av läckande fjärrvärmeledning
Fastighetsbeteckning Gatuadress
Akterspegeln 18 Gröndalsvägen 32
/Daniel
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Så var det med att behöva flytta alla ledningar innan spårväg byggs. :wink:
MWE

Inlägg av MWE »

M_M skrev:Så var det med att behöva flytta alla ledningar innan spårväg byggs. :wink:
Ja, det där med ledningsomläggningar är inte lätt. Har tagit en snabbtitt i Thomas Johanssons Tvärbanebok om detta, men hittar (förstås) ingenting specifikt om Gröndal.

Fjärrvärmeledningar är ju ofta grova grejer och inte helt lätta att lägga om. Bifogar några bilder från en sådan i anslutning till Solnagrenen, alldeles invid (fd.) Ankdammsrondellen:
Före:
Bild

Bild

Efter:

Bild

Bild
Den gamla, kapade fjärrvärmeledningen syns till höger i bilden. Fråga mig inte vad man uppnått med detta.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Så var det med att behöva flytta alla ledningar innan spårväg byggs. :wink:
Eller bygga en tunnel för alla ledningar under spåret. Då kan man göra jobb där utan att stänga av trafiken. Vill minnas att man gjorde något sådant i Kungsgatan en gång i tiden, när den gatan var ny. (Kungsgatan i Stockholmen alltså.)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
Eller bygga en tunnel för alla ledningar under spåret. Då kan man göra jobb där utan att stänga av trafiken. Vill minnas att man gjorde något sådant i Kungsgatan en gång i tiden, när den gatan var ny. (Kungsgatan i Stockholmen alltså.)
Eller så kan man bygga tunnelbana under alla ledningar :wink:
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

MWE skrev:Fråga mig inte vad man uppnått med detta.
Om du tittar här
MWE skrev:Bild
så går rören precis under asfalten.

Här
MWE skrev:Bild
har de flyttats ner nån halvmeter, vilket är ungefär vad som behövs för makadam+spår.

Tycker detta borde vara default för såna ledningar, tänk om man råkar skada dem vid nåt vägarbete??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
superpin

Inlägg av superpin »

Är det spårvagn eller annat fordon som har skavt av 1.5 meter av perrongkanten vid Sundbybergs torg?
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

superpin skrev:Är det spårvagn eller annat fordon som har skavt av 1.5 meter av perrongkanten vid Sundbybergs torg?
Snöplog?
Skriv svar