Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av M_M »

Igår passade jag på att dokumentera en del av vad som händer vid Gamlestadstorget. Först en del bilder från vad resenärerna har att göra, och mot slutet bilder på byggarbetsplatsen.

Jag förvånas över att busshållplatserna fått ett såpass permanent utförande. Kan man gissa att någon tyckte att det var lika bra att slå till rejält när det ändå antagligen inte är så stor prisskillnad på att bygga enklare, och att en hel radda busshållplatser faktiskt kan vara rätt bra-att-ha här även till annan användning framöver?

Jag såg inga elektroniska displayer men däremot sticker det upp ett gäng gula markslangar här och var. Jag vet inte exakt vad de är tänkta att användas till men de är väl helt klart ett tecken på att Trafikkontoret/Västtrafik har för avsikt att ha den här anläggningen i gott skick en längre tid.

Är det kanske till och med så att läget passar in även i framtida planer för området?

Skulle området framöver kanske kunna användas för vissa fjärrlinjebussar? I så fall vilka?

Intressant är att det är skyltat som en separat hållplatsgrupp, "Gamlestadstorget Ers.Hpl.", där busslägena heter A-G. Undrar varför man gjort så istället för att kalla lägena för t.ex. E-K (eller kanske G-M för att förbereda för framtida triangelspårhållplatser)?

Utförlig information finns uppsatt, fast kanske på ett lite konstigt ställe. Tavlan sitter alltså strax till höger om läge E.
Bild

Trafikkontoret skyltar tydligt, det här är vad man ser om man kliver av en vagn påväg västerut:
Bild

Den långa vandringen...
Bild

Västtrafik/GS-skylten vält, trafikkontorets skylt står stabilt
Bild

Någon lustigkurre har vänt "spårvagn framåt"-skylten bak-fram...
Bild

Undrar vad som avgör vilket linjenummer som skyltas?
Bild

Stomibuss:
Bild

Vad händer mellan Alelyckan och Hjällbo? Vägarbeten? Eller gör man såhär för att resenärer till/från Alelyckan ska ha en chans att komma ombord på bussar som annars kanske skulle fyllas av resenärer Gamlestadstorget-Hjällbo?
Bild

Rakt fram hållplatsläge G för västgående linje 59, till höger hållplatsläge F för östgående linje 59. Staketen till höger verkar vara uppställda för att gående inte ska "välla ut" rakt i bussarnas körväg - de är kanske tillfälliga för att bussförare som kör från de västraste hållplatslägena inte ska råka ut för folk som plötsligt dyker upp runt hörnet på huset, kan man gissa att en spegel egentligen vore bättre men nån "tänkte inte på et"?
Bild

Hållplatsläge F för östgående linje 59:
Bild

Läge F i annan vinkel. Strax framför huset går gångvägen mellan busshållplatserna och spårvagnshållplatserna:
Bild

Läge G för västgående 59. Kunde man inte kostat på sig att låta 58 stanna här när man ändå har ett hållplatsläge?
Bild

Såhär smal är gångvägen sista biten invid spårvagnshållplatslägena:
Bild

Från östgående spårvagnshållplats ser man byggbaracker:
Bild

Kranfestival :) Inte mycket igenkännbart återstår av området där Angeredsbanan brukar gå och där busshållplatslägena fanns fram till nyss. Kameran pekar västnordväst:
Bild

Provisorisk körväg för att nå arbetsområdet i spårnivå:
Bild

Lite bekant finns kvar. OBS att den delen av vägen som är utanför byggområdet är enkelriktad påväg mot kameran så de få fordon som kör till/från byggarbetsplatsen & co måste köra ut via busshållplatserna.
Bild

Samma område som på förra bilden fast sett norrifrån:
Bild

Vad bygger man här egentligen?
Bild

Gamla västgötabanans bro fortfarande på plats, men i övrigt inte mycket spår av Angeredsbanan just nu:
Bild

Det här kan väl inte vara mycket annat än en tunnel under alla spåren?
Nån som minns om det endast är en gång&cykeltunnel eller om det också blir bussfil(er)? Av storleken att döma så lär det inte bli en tvåriktad vägfordonstunnel men djupet är svårt att se härifrån. Jag gissar att det bara blir gång&cykeltunnel men hoppas att det också blir en tunnel för busstrafik mellan Gamlestadstorget och E45/Waterloogatan:
Bild

Hoppsan, den här saften blev inte riktigt bra va? Tror iofs att fuktskadorna inte beror på den gula slangen utan tidigare knaserier, eller?
Bild
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av Fredrik E »

Broarbete Lärjeån delar linje 78, vägbanan stod tydligen med sättningar.

Bussterminalen ska stå här några år och med tanke på de krav som ställs på hur en hållplats ska utformas ser den ut som den gör, till och från terminalen går ju alltid att diskutera...
Belysning är det som ska till sen ä den klar, det är de kablarna du sett.

Åker du upp till Angered ser du en annan terminal för busstrafiken där det en gång stod en Shell-mack, den ska stå där några år den med.

De som bor i Rannebergen, Gårdsten(har haft direktbuss några år) :) :) och Lövgärdet önskar att det alltid var så här med en direktbuss ner till stan...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Vad bygger man här egentligen?
Bild
GC-tunnel som sedan tidigare funnits ungefär här.
M_M skrev: Hoppsan, den här saften blev inte riktigt bra va? Tror iofs att fuktskadorna inte beror på den gula slangen utan tidigare knaserier, eller?
Bild
Antagligen bryr man sig inte om ev nya fuktskador på kåken eftersom de ändå aldrig kommer att behöva repareras.

Fastigheten skall rivas och då är det kanske dumt att lägga pengar på något som man ändå inte behöver skydda.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skogshuggarn
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 15 februari 2012 19:47

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av Skogshuggarn »

Någon som vet vad planen är för gamla västgötabanans bro? Skall verkligen denna kvarleva från det förgångna vara den del av "nya" Angeredsbanan?

Känns som att de kunda passa på att byta ut denna och göra dubbelspår över vägen nu när de ändå håller på...




Gamla västgötabanans bro fortfarande på plats, men i övrigt inte mycket spår av Angeredsbanan just nu:
Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev: Vad bygger man här egentligen?
Bild
GC-tunnel som sedan tidigare funnits ungefär här.
Jag trodde att nedanstående föreställer GC-bron. OBS alltså att högra/norra kanten på nedanstående bild visar ungefär samma plats son vänstra/södra kanten på ovanstående bild. Sluttningen precis hitom grävmaskinen på ovanstående bild är alltså sluttningen i högerkant på nedanstående bild.
Bild

2763 skrev:Antagligen bryr man sig inte om ev nya fuktskador på kåken eftersom de ändå aldrig kommer att behöva repareras.

Fastigheten skall rivas och då är det kanske dumt att lägga pengar på något som man ändå inte behöver skydda.
Sant.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av M_M »

Tillägg:

Jag visade samma bilder på Postvagnen och där tipsades det om Plingsidan om detta.
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av Zawaq »

Tack för bildreportaget.
M_M skrev:Västtrafik/GS-skylten vält, trafikkontorets skylt står stabilt
Bild
Borde man inte byggt en tillfällig övergång till höger om denna bilden?
Har ett minne att det fanns en cykelövergång där under en kort tid för något år sedan.
M_M skrev:Tillägg:

Jag visade samma bilder på Postvagnen och där tipsades det om Plingsidan om detta.
”På sikt är tanken att
köra tätare trafik på
Angeredsbanan och
göra det möjligt för
spårvagnarna att köra
i högre hastigheter”

Ska de höja hastigheten över 60 km/h eller är det hastighetsnedsättningarna som ska bort?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ombyggnaden av Gamlestadstorget med nya busshållplatser

Inlägg av M_M »

Zawaq skrev:Tack för bildreportaget.
Vassego :wink:
Zawaq skrev:
M_M skrev:Västtrafik/GS-skylten vält, trafikkontorets skylt står stabilt
Bild
Borde man inte byggt en tillfällig övergång till höger om denna bilden?
Har ett minne att det fanns en cykelövergång där under en kort tid för något år sedan.
Jo, och man kan kanske tycka att västgående vagnar kunde fått ett nytt hållplatsläge på andra sidan av en återbyggd övergång, så kunde hela det gamla området stängts av. Den hållplatsen hade sen kunnat bli Angeredsbanans hållplats den dag det byggs en provisorisk bro längre fram till höger i bild då nya hållplatslägen ska byggas i området där växlarna finns idag. Fast de planerna är kanske inte såpass exakta att man kan bygga ett hållplatsläge "på spekulation"?
Zawaq skrev:
M_M skrev:Tillägg:

Jag visade samma bilder på Postvagnen och där tipsades det om Plingsidan om detta.
”På sikt är tanken att köra tätare trafik på Angeredsbanan och göra det möjligt för spårvagnarna att köra i högre hastigheter”

Ska de höja hastigheten över 60 km/h eller är det hastighetsnedsättningarna som ska bort?
En gissning är att banan byggs såpass bra att den tål kanske 80 eller liknande, men att man inte gör någon höjning förrän man eventuellt pratat med Transportstyrelsen. Transportstyrelsen kan ju i princip säga lite vad som helst, allt mellan "okej, ni får köra såhär fort" till "ni måste ha både signalsystem och ATC för att få köra fortare", med olika mellanting.
Skriv svar