Jag förvånas över att busshållplatserna fått ett såpass permanent utförande. Kan man gissa att någon tyckte att det var lika bra att slå till rejält när det ändå antagligen inte är så stor prisskillnad på att bygga enklare, och att en hel radda busshållplatser faktiskt kan vara rätt bra-att-ha här även till annan användning framöver?
Jag såg inga elektroniska displayer men däremot sticker det upp ett gäng gula markslangar här och var. Jag vet inte exakt vad de är tänkta att användas till men de är väl helt klart ett tecken på att Trafikkontoret/Västtrafik har för avsikt att ha den här anläggningen i gott skick en längre tid.
Är det kanske till och med så att läget passar in även i framtida planer för området?
Skulle området framöver kanske kunna användas för vissa fjärrlinjebussar? I så fall vilka?
Intressant är att det är skyltat som en separat hållplatsgrupp, "Gamlestadstorget Ers.Hpl.", där busslägena heter A-G. Undrar varför man gjort så istället för att kalla lägena för t.ex. E-K (eller kanske G-M för att förbereda för framtida triangelspårhållplatser)?
Utförlig information finns uppsatt, fast kanske på ett lite konstigt ställe. Tavlan sitter alltså strax till höger om läge E.
Trafikkontoret skyltar tydligt, det här är vad man ser om man kliver av en vagn påväg västerut:
Den långa vandringen...
Västtrafik/GS-skylten vält, trafikkontorets skylt står stabilt
Någon lustigkurre har vänt "spårvagn framåt"-skylten bak-fram...
Undrar vad som avgör vilket linjenummer som skyltas?
Stomibuss:
Vad händer mellan Alelyckan och Hjällbo? Vägarbeten? Eller gör man såhär för att resenärer till/från Alelyckan ska ha en chans att komma ombord på bussar som annars kanske skulle fyllas av resenärer Gamlestadstorget-Hjällbo?
Rakt fram hållplatsläge G för västgående linje 59, till höger hållplatsläge F för östgående linje 59. Staketen till höger verkar vara uppställda för att gående inte ska "välla ut" rakt i bussarnas körväg - de är kanske tillfälliga för att bussförare som kör från de västraste hållplatslägena inte ska råka ut för folk som plötsligt dyker upp runt hörnet på huset, kan man gissa att en spegel egentligen vore bättre men nån "tänkte inte på et"?
Hållplatsläge F för östgående linje 59:
Läge F i annan vinkel. Strax framför huset går gångvägen mellan busshållplatserna och spårvagnshållplatserna:
Läge G för västgående 59. Kunde man inte kostat på sig att låta 58 stanna här när man ändå har ett hållplatsläge?
Såhär smal är gångvägen sista biten invid spårvagnshållplatslägena:
Från östgående spårvagnshållplats ser man byggbaracker:
Kranfestival

Provisorisk körväg för att nå arbetsområdet i spårnivå:
Lite bekant finns kvar. OBS att den delen av vägen som är utanför byggområdet är enkelriktad påväg mot kameran så de få fordon som kör till/från byggarbetsplatsen & co måste köra ut via busshållplatserna.
Samma område som på förra bilden fast sett norrifrån:
Vad bygger man här egentligen?
Gamla västgötabanans bro fortfarande på plats, men i övrigt inte mycket spår av Angeredsbanan just nu:
Det här kan väl inte vara mycket annat än en tunnel under alla spåren?
Nån som minns om det endast är en gång&cykeltunnel eller om det också blir bussfil(er)? Av storleken att döma så lär det inte bli en tvåriktad vägfordonstunnel men djupet är svårt att se härifrån. Jag gissar att det bara blir gång&cykeltunnel men hoppas att det också blir en tunnel för busstrafik mellan Gamlestadstorget och E45/Waterloogatan:
Hoppsan, den här saften blev inte riktigt bra va? Tror iofs att fuktskadorna inte beror på den gula slangen utan tidigare knaserier, eller?